Регистриран на: 25 Апр 2012 Мнения: 18 Местожителство: София
Теснолинейката Септември-Добринище
За излет,теснолинейката е много подходяща от гара Септември до Аврамово и от там Юндола.Серпентината която прави теснолинейката преди да изкачи до Аврамово е невероятна.А от Юндола посока юг на няколко километра се открива невероятна гледка от скалите,към Родопа планина
Съб Май 26, 2012 12:48 am
Green 65
Регистриран на: 10 Окт 2010 Мнения: 89 Местожителство: Стара Загора
Строежът на жп-линията Септември - Добринище започва през 1921 година. За 5 години, при тежки планински условия и с примитивна техника, трасето стига до село Лъджене /квартал на Велинград сега/. Първоначално релсите са тип ЧБР с маса 19.91 кг/м с междурелсие 760 мм. Предложението на инж. Николов за междурелсие 1000 мм след дълги спорове не се приема. През 1955 г. релсите са сменени с тип РПШ с маса от 31.18 кг/м. През 1958 г. релсите вече са тип Р-49 с маса 49 кг/м.
Линията започва да работи с локомотиви и вагони, взети от линията Червен бряг - Оряхово.От 1928 г. в експлоатация са 4 парни локомотива от серия 500-76, произведени в Полша. След това са доставени локомотиви серия 600-76, които се ползват до идването на дизеловите мотриси. През 1942 г. са доставени 3 дизелови мотриси, а през 1952 г. още две, купени от Унгария. През 1966 г. са закупени 3 локомотива от Германия и 7 от Румъния. Парните локомотиви са спрени от движение.
В строежа на линията, в участъка Септември - Лъджене, са участвали руски белогвардейци. В участъка Лъджене - Банско са работили френски инженер и пленени немски войници, свалени от самолет 70-2.
Едновременно със строежа на линията са строени и гарите. Гара Чепино е построена с доброволен труд и средства от населението. Гара Лъджене е била едноетажна постройка с 3 стаи. Трасето на линията не е минало през Каменица, защото не са си дали имотите и тогава между селата Лъджене и Каменица било направено шосе. Преди откриването на гарата в Лъджене каменските първенци видели, че е поставена табела “Гара Лъджене - Каменица”. Обидили се и казали, че ако Каменица не мине отпред, те няма да присъстват на откриването. Желанието им било изпълнено.
На някои от гарите по линията били построени водни кули - Банско и Велинград, а на Долене, Света Петка и Якоруда - водни кранове, откъдето парните локомотиви се зареждали с вода.
Линията е завършена през 1938 година. Самият цар Борис III карал влака до Добринище. Многобройно население се стичало на гарите да види двете чудеса - цар и влак. На гара Якоруда царят бил посрещнат от духова музика.
Пет Дек 14, 2012 9:08 am
Green 65
Регистриран на: 10 Окт 2010 Мнения: 89 Местожителство: Стара Загора
Трасето води от Септември (на главен път София — Пловдив) до Добринище през Велинград, Якоруда, Разлог и Банско, свързвайки най-западната част на Горнотракийската низина със Западните Родопи, Рила и Пирин. Поради особеностите на трасето през планината теснолинейката Септември — Добринище е известна още като Алпийската железница на Балканите. Трудният терен е определящ за ниската скорост на движение на влаковете. Гара Аврамово, намираща се на 1267 метра надморска височина, е най-високата гара на Балканите.
Железопътната линия е построена на няколко етапа между 1921 и 1945 година. Общата и́ дължина е 125 km и има множество изкуствени съоръжения — мостове, тунели и спираловидни изкачвания. През 2002 година е демонтирано отклонението Пазарджик — село Варвара, с дължина 16,6 km.
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети