 |
ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ
всичко за планината
|
|
Автор |
Съобщение |
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6501
|
|
Железопътната линия до Рилския манастир |
|
Преди година-две се натъкнах на интересен път-пътека, слизайки от Черней-дере към манастира. Този път беше прокаран по левия бряг на Рилска река, затиснат вече от гъста растителност. Направи ми впечатление качеството на пътя - беше прокаран по висок насип с трапецовидно сечение. Тогава ми мина през ума, че може да е някакъв стар и нереализиран проект за железница, може би туристическа, от царско време.
Вчера се зачетох тук - http://mountain.bajhui.org/pictures/Balgarski_turist/Balgarski_turist_1934_02_FEB.pdf - за зимния Рилски траверс на доктор Любен Телчаров. Докторът споменава, че след преспиването в манастира дружината му поема със ските покрай ДЕКОВИЛКАТА на Илийна река. В този момент споменът за железницата до манастира се появи, оттам любопитството ме накара да разровя по темата. Ето какво открих:
Имало е теснолинейна ЖП линия Кочериново-Рилския манастир с отклонение по Илийна река. ЖП линията е построена от братята Тодор и Кирил Балабанови около 1925 г. за транспорт на дървен материал от Риломанастирските гори до дъскорезницата им в село Бараково. По-късно братята подаряват линията на държавата. ЖП трасето е ползвано за превоз на дървен материал, както и за туристически цели. Разрушено е през 1960 година от комунистическия режим, с цел да се ограничи поклонничеството до манастира, а и понеже дърводобива от манастирските гори е бил прекратен. Последните години - 1994, 2002, са правени някакви опити за възстановяване на трасето, без положителен завършек.
Повече информация можете да намерите тук:
http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=161277
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php?topic=2536.0;wap2
http://vsichko-polezno.blogspot.de/2011/02/blog-post_6894.html
_________________ Бутам след осмата бира  |
|
|
Пет Мар 29, 2013 3:22 pm |
 |
 |
dobrifin
Регистриран на: 30 Яну 2013 Мнения: 1048 Местожителство: Рилско |
|
|
|
dido , припомни на много от нас нещо позабравено: Спомням си локомотивът и пътническият вагон , които стояха като музейни експонати в манастира до преди не помня колоко години. Хората от предните поколения може би помнят и са пътували с него , може би е било доста романтично ...... ех , носталгия !
Сега като се поразрових - ето на какво се натъкнах: http://www.bgrail.eu/vt35.html?start=20
|
|
|
Пет Мар 29, 2013 3:44 pm |
|
 |
Svetlix
Регистриран на: 22 Фев 2013 Мнения: 828 Местожителство: Плевен |
|
|
|
Имам приятели от Кочериново. От тях съм чувал слуха, че има идеи да се пусне отново влакчето и да е за сметка на автомобилния път. Това било с цел да се опази природата ... Но пак казвам, че това е само слух.
|
|
|
Пет Мар 29, 2013 4:51 pm |
|
 |
Emil
Регистриран на: 27 Мар 2012 Мнения: 1073 Местожителство: Sofia |
|
|
|
Това не ми се вярвам да стане, понеже там не е само манастир а и хотели, станции и др.
Макар че звучи интересно и няма да е много лоша идея.
|
|
|
Пет Мар 29, 2013 8:13 pm |
 |
 |
Ристо Туристо
Регистриран на: 02 Окт 2008 Мнения: 4325 Местожителство: на 950 м.н.в. |
|
|
|
Идеята, както разбирам е достъп в парка подобен на Цермат в Швейцария.
Голям паркинг в гр.Рила и нагоре само с нея. /Изключая местните - автомобилен транспорт за нуждите на манастира, няколкото села и на стопанските постройки в долината/
Това, обаче не е много добра идея, защото с едно влакче и 25 пътници през 8 часа ще се ограничат приходите на манастира и околните хотели, в смисъл ако се възстанови в оригиналния вариант. Да не говорим, че и на нас ще ни ограничи доста достъпа до частта от Рила източно от манастира. Самоков /Говедарци/ отново може да стане една от основните изходни точки за поклонение към Манастира като едно време
Покрай железницата може да трекне на някой да продължи Фердинандовия път до Манастира, каквато е била идеята му...
Иначе идеята е разкошна за възстановяването на трасето. Ако стане на принципа на трамвайоподобни мотриси, които през няколко километра да могат да се разминават - идеално.
Обаче на фона на кризата с БДЖ... 
_________________ Енциклопедия за ЕКИПИРОВКАТА за туризъм.
Палатки *** Туристически обувки |
|
|
Пет Мар 29, 2013 8:37 pm |
|
 |
dan
Регистриран на: 17 Мар 2013 Мнения: 80
|
|
|
|
Имам смътен спомен от теснолинейката до Рил.манастир. Гарата беше точно под хотел "Рилец", след моста завиваме на дясно и след 50м. беше гарата. Спомнам си и локомотивчето, което беше там. Сред спирането на теснолинейката и махането на релсите ,пътят се използваше като шосе ,макар че беше доста тясно .През това време се строеше сегашния асфалтов път ,който води до манастира. Теснолинейката продължаваше и след манастира , но мисля, че не стигаше до Партизанска поляна.Минаваше под поляната на бунгалата на "Хлебна" ,която се намира от лавата страна на Рилска река ,срещу кълпинг "Зодиак" и се стига до една по-голяма полама, на която след години започна производството на дървени въглища. Сега този път съществува и се използва. Когато се пътува сега от Рила към Р.манастир се вижда, долу ниско от лявата страна на реката пътя на теснолинейката. Много готино ще бъде ако се възстанови теснолинейката, та дори и асфалтовия път да се използава, защото човеко потока към манастира е голям и то целогодишно.
|
|
|
Пет Мар 29, 2013 10:09 pm |
|
 |
iozkan
Регистриран на: 21 Сеп 2012 Мнения: 296 Местожителство: София |
|
|
|
браво за темата. спомням си и аз локомотива и вагона които стояха при манастира, и като прочетох линка на dobrifin за съдбата му ми стана доста криво. от баща ми знам че на времето са ползвали теснолинейката и е било страхотно. а иначе идеята да се възстанови е добра, но как ще се предотврати навлизането на типовете рарушители на гората, като последният случай с запалването на бричеборската гора.
|
|
|
Пон Апр 01, 2013 9:47 am |
|
 |
Дженгала
Регистриран на: 21 Юли 2008 Мнения: 174
|
|
|
|
По времето на правителството на Царя 2001-2005г. /неслучайно/ във фирмата,в която работя, бе възложено да се направи идеен проект за възстановяване и удължаване на жп линията от Кочериново до Кирилова поляна, но само с него остана...
п.с. Намерих чертеж на трасето от водослива на Илийна в Рилска до Кирилова поляна, та ако някой се интересува да го види, може да ми пише. Стига само да има на компютъра си програмата за чертаене аутокад. 
Последната промяна е направена от Дженгала на Пон Апр 01, 2013 11:10 am; мнението е било променяно общо 1 път |
|
|
Пон Апр 01, 2013 11:01 am |
|
 |
alibotush
Регистриран на: 25 Сеп 2008 Мнения: 52
|
|
|
|
 |
 |
...
Самоков /Говедарци/ отново може да стане една от основните изходни точки за поклонение към Манастира като едно време
... |
Това ми стана много интересно, от къде са се "спускали" за манастира, явно поклонничеството не се е състояло от декември до май. Най-достъпният път през Сухото езеро и Кобилно бранище, също е лавиноопасен.
Щом, като царя бе на власт и не успя да я прекара ( голямата надежда за възстановяване на линията бе точно по това време 2001-2002) до гроба на баща си, не вярвам скоро това да стане. Освен с някой голям проект, финансиран от фондовете на ЕС, иначе няма изплащане тази инвестиция.
|
|
|
Пон Апр 01, 2013 11:09 am |
|
 |
Ристо Туристо
Регистриран на: 02 Окт 2008 Мнения: 4325 Местожителство: на 950 м.н.в. |
|
|
|
 |
 |
...
п.с. Намерих чертеж на трасето от водослива на Илийна в Рилска до Кирилова поляна, та ако някой се интересува да го види, може да ми пише. Стига само да има на компютъра си програмата за чертаене аутокад.  |
Давай връзка за теглене - ще го приведа в популярен вид. 
|
|
|
Пон Апр 01, 2013 12:43 pm |
|
 |
Дженгала
Регистриран на: 21 Юли 2008 Мнения: 174
|
|
|
|
Ето ТУК успях да събера намерените от архива на фирмата няколко чертежа за трасето на жп линията от Кочериново до Кирилова поляна. Не съм правил аз тези чертежи- все пак са отпреди 10 години и кой ли знае колко са подробни - явно в много начална фаза са зарязали проекта, особено като не можах да намеря надлъжния профил на трасето.
От оскъдните чертежи се подразбира, че червената линия е била съществуващата линия, а зелената линия - новото след Рилския манастир, както и корекции в отделни участъци от старото трасе.
|
|
|
Пон Апр 01, 2013 3:31 pm |
|
 |
cho
Регистриран на: 01 Авг 2008 Мнения: 93
|
|
|
Пон Апр 01, 2013 3:58 pm |
|
 |
zahri-emin
Регистриран на: 22 Май 2010 Мнения: 70 Местожителство: Смолян |
|
|
|
Не знам дали е по темата но преди 2-3 години когато ходих към Рила. Бяхме оставили колата ма Кирилова поляна. След 2 дни слизайки от Мальовица към Р.Манастир трябваше отново да се върнем към колата. Та тогава хванахме един разклон който минава от дясно на реката и със смътен спомен,че е път който след 1км може би се влива в този от ляво за Кирилова поляна , до едно от мостчетата. НО не било така. Оказа се , че пътя свършва след 30-40 минути ходене и мисълта да съкратим ни излез на солена.От там по камънаци пресякохме реката и нагоре по почти отвесния стърмалак с огромни камъни се добрахме до пътя. Та по този път който объркахме срещнахме един тунел имаше и бетонни стени покрай него . Така и не ни стана ясно какъв е но си помислих, че може да е нещо за жепе. Имали някаква връзка, просто питам информативно 
|
|
|
Пон Апр 01, 2013 4:03 pm |
|
 |
Ристо Туристо
Регистриран на: 02 Окт 2008 Мнения: 4325 Местожителство: на 950 м.н.в. |
|
|
|
Конвертираните в *.pdf формат схеми и чертежи в архив.
В единия от чертежите има легенда.
|
|
|
Пон Апр 01, 2013 4:30 pm |
|
 |
Дженгала
Регистриран на: 21 Юли 2008 Мнения: 174
|
|
|
|
Благодаря, това за легендата съм я пропуснал. По-добре зеленият вариант, ако един ден решат да се реализира проекта. 
|
|
|
Пон Апр 01, 2013 5:20 pm |
|
 |
|
|
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети
|
|

Никаква част от материалите и снимките на този форум
не може да бъде копирана и използвана
без изричното съгласие на автора, който ги е публикувал.
|