ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ
всичко за планината
Регистрирайте сеТърсенеВъпроси/ОтговориПотребителиПотребителски групиВход
Железопътната линия до Рилския манастир
Иди на страница 1, 2, 3  Следваща
 
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Рила Предишната тема
Следващата тема
Железопътната линия до Рилския манастир
Автор Съобщение
dido



Регистриран на: 03 Яну 2007
Мнения: 6448

Мнение Железопътната линия до Рилския манастир Отговорете с цитат
Преди година-две се натъкнах на интересен път-пътека, слизайки от Черней-дере към манастира. Този път беше прокаран по левия бряг на Рилска река, затиснат вече от гъста растителност. Направи ми впечатление качеството на пътя - беше прокаран по висок насип с трапецовидно сечение. Тогава ми мина през ума, че може да е някакъв стар и нереализиран проект за железница, може би туристическа, от царско време.

Вчера се зачетох тук - http://mountain.bajhui.org/pictures/Balgarski_turist/Balgarski_turist_1934_02_FEB.pdf - за зимния Рилски траверс на доктор Любен Телчаров. Докторът споменава, че след преспиването в манастира дружината му поема със ските покрай ДЕКОВИЛКАТА на Илийна река. В този момент споменът за железницата до манастира се появи, оттам любопитството ме накара да разровя по темата. Ето какво открих:

Имало е теснолинейна ЖП линия Кочериново-Рилския манастир с отклонение по Илийна река. ЖП линията е построена от братята Тодор и Кирил Балабанови около 1925 г. за транспорт на дървен материал от Риломанастирските гори до дъскорезницата им в село Бараково. По-късно братята подаряват линията на държавата. ЖП трасето е ползвано за превоз на дървен материал, както и за туристически цели. Разрушено е през 1960 година от комунистическия режим, с цел да се ограничи поклонничеството до манастира, а и понеже дърводобива от манастирските гори е бил прекратен. Последните години - 1994, 2002, са правени някакви опити за възстановяване на трасето, без положителен завършек.

Повече информация можете да намерите тук:
http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=161277
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php?topic=2536.0;wap2
http://vsichko-polezno.blogspot.de/2011/02/blog-post_6894.html

_________________
Бутам след осмата бира Very Happy
Пет Мар 29, 2013 3:22 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя ICQ Номер
dobrifin



Регистриран на: 30 Яну 2013
Мнения: 1046
Местожителство: Рилско

Мнение Отговорете с цитат
dido , припомни на много от нас нещо позабравено: Спомням си локомотивът и пътническият вагон , които стояха като музейни експонати в манастира до преди не помня колоко години. Хората от предните поколения може би помнят и са пътували с него , може би е било доста романтично ...... ех , носталгия !
Сега като се поразрових - ето на какво се натъкнах: http://www.bgrail.eu/vt35.html?start=20
Пет Мар 29, 2013 3:44 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Svetlix



Регистриран на: 22 Фев 2013
Мнения: 818
Местожителство: Плевен

Мнение Отговорете с цитат
Имам приятели от Кочериново. От тях съм чувал слуха, че има идеи да се пусне отново влакчето и да е за сметка на автомобилния път. Това било с цел да се опази природата ... Но пак казвам, че това е само слух.
Пет Мар 29, 2013 4:51 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Emil



Регистриран на: 27 Мар 2012
Мнения: 1073
Местожителство: Sofia

Мнение Отговорете с цитат
Това не ми се вярвам да стане, понеже там не е само манастир а и хотели, станции и др.
Макар че звучи интересно и няма да е много лоша идея.
Пет Мар 29, 2013 8:13 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла ICQ Номер
Ристо Туристо



Регистриран на: 02 Окт 2008
Мнения: 4314
Местожителство: на 950 м.н.в.

Мнение Отговорете с цитат
Идеята, както разбирам е достъп в парка подобен на Цермат в Швейцария.
Голям паркинг в гр.Рила и нагоре само с нея. /Изключая местните - автомобилен транспорт за нуждите на манастира, няколкото села и на стопанските постройки в долината/
Това, обаче не е много добра идея, защото с едно влакче и 25 пътници през 8 часа ще се ограничат приходите на манастира и околните хотели, в смисъл ако се възстанови в оригиналния вариант. Да не говорим, че и на нас ще ни ограничи доста достъпа до частта от Рила източно от манастира. Самоков /Говедарци/ отново може да стане една от основните изходни точки за поклонение към Манастира като едно време Very Happy
Покрай железницата може да трекне на някой да продължи Фердинандовия път до Манастира, каквато е била идеята му...
Иначе идеята е разкошна за възстановяването на трасето. Ако стане на принципа на трамвайоподобни мотриси, които през няколко километра да могат да се разминават - идеално.
Обаче на фона на кризата с БДЖ... Rolling Eyes

_________________
Енциклопедия за ЕКИПИРОВКАТА за туризъм.
Палатки *** Туристически обувки
Пет Мар 29, 2013 8:37 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
dan



Регистриран на: 17 Мар 2013
Мнения: 80

Мнение Отговорете с цитат
Имам смътен спомен от теснолинейката до Рил.манастир. Гарата беше точно под хотел "Рилец", след моста завиваме на дясно и след 50м. беше гарата. Спомнам си и локомотивчето, което беше там. Сред спирането на теснолинейката и махането на релсите ,пътят се използваше като шосе ,макар че беше доста тясно .През това време се строеше сегашния асфалтов път ,който води до манастира. Теснолинейката продължаваше и след манастира , но мисля, че не стигаше до Партизанска поляна.Минаваше под поляната на бунгалата на "Хлебна" ,която се намира от лавата страна на Рилска река ,срещу кълпинг "Зодиак" и се стига до една по-голяма полама, на която след години започна производството на дървени въглища. Сега този път съществува и се използва. Когато се пътува сега от Рила към Р.манастир се вижда, долу ниско от лявата страна на реката пътя на теснолинейката. Много готино ще бъде ако се възстанови теснолинейката, та дори и асфалтовия път да се използава, защото човеко потока към манастира е голям и то целогодишно.
Пет Мар 29, 2013 10:09 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
iozkan



Регистриран на: 21 Сеп 2012
Мнения: 296
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
браво за темата. спомням си и аз локомотива и вагона които стояха при манастира, и като прочетох линка на dobrifin за съдбата му ми стана доста криво. от баща ми знам че на времето са ползвали теснолинейката и е било страхотно. а иначе идеята да се възстанови е добра, но как ще се предотврати навлизането на типовете рарушители на гората, като последният случай с запалването на бричеборската гора.
Пон Апр 01, 2013 9:47 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Дженгала



Регистриран на: 21 Юли 2008
Мнения: 174

Мнение Отговорете с цитат
По времето на правителството на Царя 2001-2005г. /неслучайно/ във фирмата,в която работя, бе възложено да се направи идеен проект за възстановяване и удължаване на жп линията от Кочериново до Кирилова поляна, но само с него остана...

п.с. Намерих чертеж на трасето от водослива на Илийна в Рилска до Кирилова поляна, та ако някой се интересува да го види, може да ми пише. Стига само да има на компютъра си програмата за чертаене аутокад. Smile


Последната промяна е направена от Дженгала на Пон Апр 01, 2013 11:10 am; мнението е било променяно общо 1 път
Пон Апр 01, 2013 11:01 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
alibotush



Регистриран на: 25 Сеп 2008
Мнения: 52

Мнение Отговорете с цитат
Ристо Туристо написа:
...
Самоков /Говедарци/ отново може да стане една от основните изходни точки за поклонение към Манастира като едно време Very Happy
...


Това ми стана много интересно, от къде са се "спускали" за манастира, явно поклонничеството не се е състояло от декември до май. Най-достъпният път през Сухото езеро и Кобилно бранище, също е лавиноопасен.
Щом, като царя бе на власт и не успя да я прекара ( голямата надежда за възстановяване на линията бе точно по това време 2001-2002) до гроба на баща си, не вярвам скоро това да стане. Освен с някой голям проект, финансиран от фондовете на ЕС, иначе няма изплащане тази инвестиция.
Пон Апр 01, 2013 11:09 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Ристо Туристо



Регистриран на: 02 Окт 2008
Мнения: 4314
Местожителство: на 950 м.н.в.

Мнение Отговорете с цитат
Дженгала написа:
...

п.с. Намерих чертеж на трасето от водослива на Илийна в Рилска до Кирилова поляна, та ако някой се интересува да го види, може да ми пише. Стига само да има на компютъра си програмата за чертаене аутокад. Smile

Давай връзка за теглене - ще го приведа в популярен вид. Wink
Пон Апр 01, 2013 12:43 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Дженгала



Регистриран на: 21 Юли 2008
Мнения: 174

Мнение Отговорете с цитат
Smile

Ето ТУК успях да събера намерените от архива на фирмата няколко чертежа за трасето на жп линията от Кочериново до Кирилова поляна. Не съм правил аз тези чертежи- все пак са отпреди 10 години и кой ли знае колко са подробни - явно в много начална фаза са зарязали проекта, особено като не можах да намеря надлъжния профил на трасето.

От оскъдните чертежи се подразбира, че червената линия е била съществуващата линия, а зелената линия - новото след Рилския манастир, както и корекции в отделни участъци от старото трасе.
Пон Апр 01, 2013 3:31 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
cho



Регистриран на: 01 Авг 2008
Мнения: 90

Мнение малко инфо! Отговорете с цитат
Ето нещо по въпроса.
Малко стари снимки с бележки.
http://www.lokforum.com/viewtopic.php?t=619&postdays=0&postorder=asc&start=15&sid=1f428bec1e28ebc9e2cd6d1d5178a5e6


Колкото до изграждането наново на линията въпросът е спорен.
В Нет_а някъде имаше проекта, с обосновката и паричките!

В книжката "Белите планини" на Никола Миронски също се споменава
за увереното използване на дековилката!

Пон Апр 01, 2013 3:58 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
zahri-emin



Регистриран на: 22 Май 2010
Мнения: 70
Местожителство: Смолян

Мнение Отговорете с цитат
Не знам дали е по темата но преди 2-3 години когато ходих към Рила. Бяхме оставили колата ма Кирилова поляна. След 2 дни слизайки от Мальовица към Р.Манастир трябваше отново да се върнем към колата. Та тогава хванахме един разклон който минава от дясно на реката и със смътен спомен,че е път който след 1км може би се влива в този от ляво за Кирилова поляна , до едно от мостчетата. НО не било така. Оказа се , че пътя свършва след 30-40 минути ходене и мисълта да съкратим ни излез на солена.От там по камънаци пресякохме реката и нагоре по почти отвесния стърмалак с огромни камъни се добрахме до пътя. Та по този път който объркахме срещнахме един тунел имаше и бетонни стени покрай него . Така и не ни стана ясно какъв е но си помислих, че може да е нещо за жепе. Имали някаква връзка, просто питам информативно Smile
Пон Апр 01, 2013 4:03 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Ристо Туристо



Регистриран на: 02 Окт 2008
Мнения: 4314
Местожителство: на 950 м.н.в.

Мнение Отговорете с цитат
Конвертираните в *.pdf формат схеми и чертежи в архив.
В единия от чертежите има легенда.
Пон Апр 01, 2013 4:30 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Дженгала



Регистриран на: 21 Юли 2008
Мнения: 174

Мнение Отговорете с цитат
Благодаря, това за легендата съм я пропуснал. Oops По-добре зеленият вариант, ако един ден решат да се реализира проекта. Smile
Пон Апр 01, 2013 5:20 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Покажи мнения от преди:    
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Рила Часовете са според зоната GMT + 3 Часа
Иди на страница 1, 2, 3  Следваща
Страница 1 от 3

 
Идете на: 
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети
 

ВРЕМЕТО:

вр.Ботев

вр.Мургаш

вр.Мусала

гр.Сандански

Черни връх

 Вземи рекламен банер   


 

Никаква част от материалите и снимките на този форум
не може да бъде копирана и използвана
без изричното съгласие на автора, който ги е публикувал.



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online.Translation by: Boby Dimitrov