Ми 17 може да поеме 3500 кг товар в зависимост от условията - височина, температура и вятър. Не знам дали гориво и екипаж влизат в тези 3500.
Тук е писано за проблемите на въртолета при Разлог.
Май ще трябва да сме нащрек предвид прогнозата. Може би понякога е добре да се свърже човек и с местния отряд на ПСС - те знаят къде какво има и какво е времето там.
Пон Юли 27, 2015 1:14 pm
Sineva
Регистриран на: 21 Ное 2007 Мнения: 368
dido написа:
Да избягваме генерирането на слухове - гръцките самолети (CL-415) носят до 6 тона вода.
Така е. Във форума темата вече е била коментирана, но странно защо отново се пише без връзка с фактите. Тясно специализираните Bombardier 415 (старо име Canadair CL-415) имат плюсове и минуси в сравнение с Bambi Bucket, прикачени към многофункционални транспортни хеликоптери. Самолетите се използват основно в сезона на горските пожари, а през останалото време приложението им е ограничено. За разлика от тях хеликоптерите действат целогодишно и с много по-разнообразни задачи. Освен това самолетите се нуждаят от големи открити водни площи за зареждане с вода. Хеликоптерите могат да зареждат Bambi Bucket и от микроязовири. Това означава, че в българските условия разстоянията между източниците на вода и пожарите при Bombardier 415 ще бъдат доста по-дълги, което ще води до загуба на време, разход на гориво и по-малко водомятания. Изобщо изборът на техника за гасене на горски пожари не зависи само от вместимостта на водните резервоари.
Пон Юли 27, 2015 1:41 pm
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
Само питам
Какви слухове, бе Дидо? Наблюдател50 спомена Гърция. Отворих първия сайт за гасене на пожари там и той се оказа трагичен - загинал е пилотът именно на "Pelzeter". Затова и написах, че не знам с какви други самолети разполагат гърците, но този е бил с 2,5 тона вода. Щом имат и такива с 6 тона, толкова по-добре и за гърците, и за моята теза. А ние, като имаме "пожарогасители" с 3,5 тона, защо не чета да са използвани? В писанията на тази тема се прокрадва някаква неуместна злобица, в която аз няма да участвам. Опитах се да кажа, че не е работа на военната авиация да гаси пожари и дори за жалост да дава жертви. Освен в някакви екстрени природни катаклизми, когато трябва да се включи цялото гражданско население. Допълних, че България има вопиюща нужда от специализирана противопожарна авиация. Какво да включва тя - да решават специалистите. Но в момента я няма и това едва ли някой ще оспори. Дали 30-те километра на язовир "Искър" са недостатъчни за зареждане с вода на специализиран самолет и дали водоемът е твърде далеч от Рила, също да преценят специалистите. Аз пък повече няма да споря дали един хеликоптер, който изсипва един кубик вода, е достатъчна грижа за българскат природа.
Пон Юли 27, 2015 10:03 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6457
Е, злобица, дай да коментираме като големи хора.
Гръцкият пожарникарски ескадрон можеш да огледаш тук:
Основните им машини са това: CL-215, CL-415, PZL, като последния е като комар сравнено с бомбардие-то.
Има също хелита Сикорски, пак сериозни машини.
Летателните часове на гърците са това (за CL-415):
година часове водни товари
1999 233 798
2000 1354 3916
2001 1661 5138
2002 1303 2749
2003 1688 4989
2004 2324 5462
2005 1115 3549
2006 1408 4697
TOTAL 11086 31298
Т.е. годишно хвърлят по около 5000 товара с тези самолети, или около 30 000 кубични метра вода. Това се равнява на около 10 000 водни товара на нашите хеликоптери - цифра, която надали някога нашите ще могат да стигнат (дано няма и нуждата де ... )
Моето лично, разбира се съвсем любителско мнение се покрива с това на Sineva. Доколкото видях бомбардието иска доста сериозен разгон по водната повърхност преди да напълни бункерите - може би няколкостотин до хиляда-двехиляди метра. У нас на сушата надали ще се намерят подходящи водоеми - такива с достатъчна дължина и удобни за заход откъм релеф. Виж, при гърците морето е под ръка. Хеликоптерите в този смисъл са доста по-практични като за "нашите" си пожари - в насечен планински терен, с удобни относително малки язовири или езера под ръка.
П.П. Забележи в чий състав влиза ескадрона Протеус. Тези машини си искат сериозни профита, не става със селскостопански авиатори.
Много често най-доброто решение съдържа части от различни възможности в оптимална комбинация. Явно самолетите и хеликоптерите си имат специфични предимства и недостатъци при гасенето на пожари. С оглед на разнообразния релеф у нас може да е хитро да имаме както самолети, така и хеликоптери за гасене на пожари, като всеки път се използват по-подходящите машини. Например в случая с този пожар, освен наличието на подходящ водоизточник, не е без значение и маневреността при пускане на товара. В тясна долина един хеликоптер в това отношение без съмнение е по-удобен от самолет. Вероятно би осигурил достъп до трудни за достигане със самолет места, а също и по-голяма прецизност в насочването на водния товар към подходящо място. Да не говорим че би могъл също при нужда да превозва и хора дотам и обратно. От друга страна самолетите осигуряват по-голям обем на водните доставки, а и в крайна сметка ние също имаме море, макар и с далеч по-къса от гръцката брегова ивица. За източна България и в близост до някои от големите водохранилища самолетите определено имат предимства. Тъжното е че при нас основен фактор при избора на решение е немотията -- въпроса често не е каква техника да купим, а коя от съществуващата (и вече доста остаряла) би могла да бъде от някаква полза.
Пон Юли 27, 2015 11:46 pm
Sineva
Регистриран на: 21 Ное 2007 Мнения: 368
Мнение на Красимир Грозев, специализиран журналист от списание "Аеро", писано през юли 2012 година:
Безсмислеността от покупката на самолет като Bombardier 415 идва от три направления.
Първо, говорим за голям самолет, който му трябват големи водоеми от които да взима вода. В бумагите пише, че му трябва само към 1400 m за да се снижи от 15 метра височина, да засмуче шест тона и да се издигне на 15 метра, но обективно погледнато с оглед на безопасността сигурно ще се търсят поне двойно по-големи чисти подходи, а това значи, че самолетите ще могат да взимат вода само от 10 -12 от най-големите язовири у нас. Тоест всяка противопожарна акция ще се планира с оглед на най-близкият голям язовир. Ако има на близо - добре, ако ли не пада "производителността".
Второ, цената е сериозна. Дори не говоря само за цената за придобиване, която по данни от 2011 г. е към $40 млн. на парче. Цената на експлоатация на голям двудвигателен турбовитлов самолет също ще е сериозна. Съвсем спокойно спекулирам, че може да дойде към 2/3 от тази на един C-27J в български условия. А тук не слагаме екипажи, поддържащ персонал и прочие дреболии. От къде ще дойдат тези средства?
Трето, имаме един много хубав, но и много тясно специализиран самолет. Когато не гаси пожари какво ще правим с него? ОК, ще се поддържа подготовката на екипажите и до там. Кристалина каза, че ще ходят да гасят по Европа, но от финансова гледна точка как ще се изчисти това не е ясно. Bombardier 415 има и морска патрулна версия със запазени противопожарни функции, но това само ще оскъпи проекта без да дава реални ползи.
В крайна сметка вместо да се наливат десетки милиони за покупка на такива машини е много по-ефективно да се вкарат около $50 -60 000 за покупката на още два броя кофи, да се отделят няколко десетки хиляди левове на година за поддръжка на подготовката на още три екипажа с тази подготовка и да се изчисти въпроса с викането на частни фирми за пожарогасене (тоест поддържане на някаква готовност и свикване "под знамената" при нужда). Тези три прости стъпки ще струват жълти стотинки на фона на Bombardier 415, а ефективността ще е дори по-голяма.
Само за сравнение показвам от какви локви може да се взима вода, ако зора е голям:
В горното мнение все пак не е засегнат въпроса колко време би било необходимо за потушаването или поне ограничаването на обсега на пожар в зависимост от характера на засегнатата местност, наличието на вода и използваните технически средства. Ако това, което би изгоряло, струва повече от техниката, необходима за по-бързото потушаване на пожара, тогава инвестицията в подобна техника и всичко свързано с поддръжката и използването ѝ може би би била оправдана, особено ако и вероятността такъв пожар да се случи по една или друга причина е достатъчно голяма. Един от възможните механизми за това е застрахователното дело, сигурно има и други...
Вто Юли 28, 2015 1:43 am
аngel
Регистриран на: 02 Юни 2015 Мнения: 1980
За България изглежда, че по-удачен вариант вариант са хеликоптерите. Може би само един самолет да се поддържа не става, той ще пречи на хеликоптерите при полет. Този пожар на Халкидики, самолетите летяха много близо един зад друг в един непрекъснат кръговрат и пожара реално беше угасен още след 30 минути, после пламъци нямаше.
С риск малко да изляза встрани от темата, но тъй като Синева много се интересува явно от тази авиация: хората управляващи машините може би са най-важното. Като прост наблюдател какво съм видял, а пресата..... гостувал съм на пилота на суперпума, и той ми е гостувал. Не можете да си представите каква отговорност, отдаденост на задачите, самоуважение и дисциплина има този младеж. Екипажите им поддържат форма същата като на професионални спортисти. В дома му, който е скромен и няма много мебели, нито отопление, най-ценното е мраморен пиедестал с голямо гръцко знаме и парадна униформа, както и стена със събития от пилотският живот.....Респект към такива хора, вече е командир на ескадрила и почти винаги са победители при международни учения.Тук веднага идва аналогията каква гордост е било да си Царски Офицер навремето. Между другото, той има българско име и фамилия, и знае български по- добре от 90% от живущите в България.
Снимки на района на пожара, заснети непосредствено преди и след него от спътника на USGS и NASA Landsat-8. Първата снимка е направена на 16 юли 2015 г., а втората -- на 1 август 2015 г.
Площта на засегнатата от пожара местност според втората снимка е около 372 декара. Това е значително повече от обявените в медиите 120-180 декара [1,2,3]. Ето и как изглежда засегнатата местност в по-близък план, измерена по втората от гореспоменатите снимки и нанесена върху BGMountains:
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница Предишна1, 2, 3Следваща
Страница 2 от 3
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети