Регистриран на: 24 Юли 2014 Мнения: 29 Местожителство: Столицата на хумора... хъ-хъ...
Снежен туризъм покрай светиня Му Трифон...
Ку-ку, мили приятели, другари, уважаеми туристически колоси, канари, побити камъни, седименти, интрузивни и карстови образувания! Напоследък често разсъждавам върху обстоятелството, че туризмът е изключително обсебващо мазохистично занимание, чара на което се крие именно в това, че ни най-малко не е „занимание самотно”, в диаметрален апотеоз на Бредбъревото, а тъкмо напротив - факт, който простосмъртните не могат да усетят. А и си е друго да пъплите нанякъде водени от смътни представи с приятел, споделяйки малка бъклица по чукарите, под подозрителния поглед на половинката му. Аз лично, като още необзаведен с подобна придобивка(имам предвид половинка, а не манерка) разполагам само със смътните представи на страничен наблюдател и не мога да почувствам баиропъпленето в цялата му комплексност, но като цяло, го намирам напълно удовлетворяващо, особено в някои негови аспекти, които в пълна степен компенсират други…
Та казано накратко, след две несподелени еднодневни разходки, решихме да направим една с преспиване и почерпка. Признавам с ръка на сърцето, че идеята за зимен поход леко ме притесни със своята неизвестност и пълна неопределеност за мен(смътно усещах, че ще е хладно и мокро в края), но след седмица дълбоки размисли и анализи, пред които бледнеят достижения на човешкия разум от сорта на хелиоцентричната теория, в четвъртък вечер, точно в последния момент, взех окончателното решение, от което вече нямаше връщане. Приготовленията бяха на нужното ниво – нагласих достатъчно хранителни припаси за тридневната издръжка на един пионерски лагер(пак се оказа, че раницата ми има недостатъчна вместимост, но пък за сметка на това в тази на колегата се намери достатъчно място и за пореден път щедро му предоставих още няколко килограма припаси), два допълнителни комплекта дрехи и нещо много важно – най-голямата манерка. Естествено – пълна. Това попътно - бутилката отделно. Тях не я предоставих на никого и си ги носих лично…
Около единадесет часа вече пъплехме над Черни Осъм(между другото, забавихме се половин час, защото при вида на този изваян крак, след като нахлузих долнището на термобельото, изпаднах в крайна форма на нарцисизъм) и аз настойчиво и за пореден път размишлявах върху обстоятелството, че ако не беше цялото това ходене, туризмът би бил едно страхотно обаятелно занимание. За щастие, поне в началото снегът присъстваше минорно – по скоро като „спомени лишни”, които обаче не пораждаха „жалби далечни”, за разлика от обречеността на Дебелянов. И като го споменахме, мисля, че съм понадебелял напоследък, но не в лирично-символичния смисъл на думата…
Както и да е, бодро и с маршова стъпка изпълзяхме до Папратовата поляна, не без неоценимата подкрепа на манерката ми. Тук вече ясно усетих нуждата от гети, защото символичното присъствие на снега надолу внезапно прерастна в осезаемите четиридесет сантиметра, но пък за щастие моя приятел разполагаше с два броя от парашутен плат – сладък спомен от младостта му като състезател по ориентиране. Това преди двадесет години – да не речете, че само аз съм дърт…
Последния етап от пътя бе най-тегав, но и красив – през олисялите клони се виждаха величествените върхове на централното планинско било и затрупаната пътека, по която не бяха минавали хора от седмица, не бе в състояние да отнеме това чувство на еуфория и възторг по нещата, неподвластни на човешката дребнавост и безумните прищевки.
Хижата изкочи внезапно(поне за мен) пред нас и бяхме посрещнати от помпозен оранжев котарак, сластно изтягащ се в непристойни пози, а непосредствено след него се появи и любезната домакиня с цяла тенджера дъхав чай, която свърши буквално за минути в акомпанимента на остатъците в манерката, но пък ние своевременно доляхме нова порция вода. Нахвърляхме влажните дрехи по столовете край печката, строихме обувките и преминахме към същинската част в компанията на хижарката, с която проведохме изключително приятни и многопластови разговори до среднощ. С изключение на една двойка, които пристигнаха със снегоходки на смрачаване(Той бе нахлузил розови, а Тя – отровно зелени), хижата бе съвсем празна – странно нещо, като се има предвид, че това, поне според мен, бе перфектното място да изкараш Трифон Зарезан по стар стил, или пък св. Валентин, ако си лирична натура и половинката ти би се вдигнала да те придружи до гори Тилилейски. Аз, като неразполагащ с половинка, както казах вече, бях довел всичките си мании, за които се намериха достатъчно празни места в столовата. Между другото, новата печка на водна риза трудно грее ракия, но така или иначе с повечко чакане тези дребни проблеми бяха преодолени и във веселата компания, в която осезаемо присъствие внесе и дебелия котарак, времето мина неусетно.
За финал всички спахме в отделни стаи – нещо невиждано от мен до този момент при пребиваване в хижа. Стаите са с парно от споменатата по-горе печка и независимо от падналите доста под нулата температури, вътре бе комфортно и приятно. В пристъп на ентусиазъм отначало реших да спя на втория етаж на леглото, но след нескопосан опит да се покатеря там, взех трезвото решение да се задоволя с по-ниските и здравословни нива.
Спането не мина съвсем безметежно – възглавниците бяха изключително твърди и степани, и след като поетапно изпробвах всички налични, тръгнах по съседните стаи в търсене на идеалната подпорка, която обаче се превърна в „синя птица” и както подобава на такава, с ювелирна лекота избяга от търсача си. Кисело си представих как в мрака напипвам някоя задрямала туристка и само миг преди подобаващия шамар сварвам да кажа „Аз… таквоз, не е това, което изглежда, че е – деликатен съм, а намеренията ми – кристално чисти…”. Както и да е съкрушен и с мъждящ челник тръгнах обратно, вече охладен(между другото, не се отопляват всички стаи) и в мрака пред мен изплуваха излинялите снимки по стените - материализиращи се сякаш от нищото образи на хора и събития предизвикваха тъга с лъхащия от запечатаните моменти ентусиазъм и изведнъж ми стана тъжно за старата хижа - захвърлена и сиротна сама на студа, обречена на разруха и невъзможност да подслони някого отново... Определено спиритуално бе да ги разглеждаш сам посред нощ, обвит в щипещата тъма. Е, „сам” не е съвсем точно казано, като се има предвид, че бях плътно съпровождан от дебелия оранжев котарак, който настървено се триеше в краката ми и даде категорична заявка, че не желае да остане самотен в нощта, така че го приютих в стаята. Същия свойски се самонастани върху , като във вокално отношение съперничеше напълно на трифазен циркуляр, но пък за сметка на това топлеше осезаемо.
Така или иначе заспах някак и както се случва винаги(много трудно спя извън собственото си легло и това е), се събудих рано, но изненадващо отпочинал. Приятелите вече бяха станали и похапнали(а споменатата двойка със снегоходките – в ранни зори бе изджапала към върха) и след като се понагласихме, си взехме сбогом с любезната домакиня и се заклатушкахме надолу. Незвисимо, че слънцето бе понапекло снега, които се бе посмахмузил и омекнал – на няколко пъти пропаднахме в отстрани на пътеката по отвесния скат – и се теглехме в закачки, досущ като „дядо вади ряпа”, успяхме да слезем до колата за малко над два часа и половина – постижение, равняващо се в моите очи с построяването на най-малката от египетските пирамиди и превъзхождащо изкачването на Еверест без кислороден апарат…
Както винаги, връщането в цивилизацията бе отрезвяващо и някак абстрактно – нещата, макари и прясно преживени изглеждаха далечни и неестествени, настящето – безинтересно, а манерката – скръбно изпразнена от съдържание. Олекналите раници тежаха смазващо в очакване на следващия поход, а гадната седмица настъпваше с неумолимостта на валяк…
Та толкова за този път, мили приятели, другари, уважаеми туристически колоси, канари, побити камъни, седименти, интрузивни и карстови образувания. Пожелавам ви безсмъртие, вечна младост и… извинявайте!
_________________ "Това се казва дърво, мама му стара - посадиш си го пред замъка и после 1500 години ти пази сянка..." Дънкан Маклауд относно Байкушевата мура
Последната промяна е направена от Мунчо на Чет Фев 26, 2015 3:38 pm; мнението е било променяно общо 2 пъти
Сря Фев 25, 2015 10:08 pm
Мунчо
Регистриран на: 24 Юли 2014 Мнения: 29 Местожителство: Столицата на хумора... хъ-хъ...
Кратко уточнение върху последната вметка. Не знам защо написаното излиза в този груб вид - получава се при копирането на готовия текст от MS Word. Запознат съм в достатъчна степен с нормите за коректен правопис във всичките му аспекти. Действително, ако пиша директно във форума, мога да "моделирам" материала в известна степен, без обаче да съм в състояние да го съхранявам периодично, а е меко казано досадно по някаква причина да започнеш отначало всичко, както се е случвало не един път. Сега признавам, че текстовете са груби, но това е логично следствие от писането в реално време и без чернова.
Що се отнася до вместването на снимки в текста, съгласен съм, че в такъв вид написаното би било по-прегледно, но и по-затрудняващо за мен, а честно казано ме смързява. Пък и трудно се изкореняват навици, наслоени за петнадесет години виртуално дращене... С което искам да кажа, че чудеса и драстични изменения в начина на поднасяне и вида на писанията не е реалистично да се очакват.
п.с. Гетите са съвсем истински - както казах, колегата ги е ползвал много отдавна, като млад състезател по ориентиране - явно тогава хората са се самозадоволявали с подръчни средства. Сега ги нося аз, тъй като нямам представа къде съм скътал грижливо тези на Ташев, които предвидливо си закупих през лятото... Направени са от плат за парашут и въпреки смехотворния вид отлично изпълняват функциите си - държат крачолите сухи и не позволяват влизането на сняг в обувките.
_________________ "Това се казва дърво, мама му стара - посадиш си го пред замъка и после 1500 години ти пази сянка..." Дънкан Маклауд относно Байкушевата мура
Най-прекият, най-лесният и най-бързият път до х.Амбарица е през х.Яворова лъка, а минаването от друго място е просто безмислено
Чет Фев 26, 2015 1:20 pm
Мунчо
Регистриран на: 24 Юли 2014 Мнения: 29 Местожителство: Столицата на хумора... хъ-хъ...
Е, то не е речено да става непременно по най-лесния и бърз начин.
_________________ "Това се казва дърво, мама му стара - посадиш си го пред замъка и после 1500 години ти пази сянка..." Дънкан Маклауд относно Байкушевата мура
Чет Фев 26, 2015 2:01 pm
igurbev
Регистриран на: 23 Авг 2008 Мнения: 2406 Местожителство: София
Забавен разказ! (Колкото до заобиколката през Яворова лъка - така пътя се удължава с повече от 2,5 км - аз не бих го нарекъл нито най-прек, нито най-бърз. Това чисто статистически де, не че има значение в случая )
Най-прекият, най-лесният и най-бързият път до х.Амбарица е през х.Яворова лъка, а минаването от друго място е просто безмислено
През Яворова лъка ама по коя пътека ??? Все пак сега е зима. Лятото може по Малка Крайовица да е най-бързо, но сега дали снега няма да е малко множко? Питам от любопитство само
Чет Фев 26, 2015 5:59 pm
Мунчо
Регистриран на: 24 Юли 2014 Мнения: 29 Местожителство: Столицата на хумора... хъ-хъ...
Втория път се покачиме точно покрай споменатата х.Яворова Лъка. Този маршрут не ми хареса толкова - гледката не е така добра, а освен това част от ходенето преминава по черен път и не е интересно. Погазихме доста сняг(всъщност нямаше никаква пъртина по там - говоря за катеренето по рида, до включването на пътеката преди х. Амбарица). След нас дойдоха и двама колеги със ски, които се покатериха към върха.
_________________ "Това се казва дърво, мама му стара - посадиш си го пред замъка и после 1500 години ти пази сянка..." Дънкан Маклауд относно Байкушевата мура
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети