Някъде в интернет ми подадна информация,че на базата на атмосферното налягане,такъв тип уреди определят надморската височина,тоест с покачване на височината и разреждането на въздуха атмосферното налягане се променя и оттам отчетената стойност за надморска височина.Може въпроса да излезе смешен за някой ,но бихте ли казали при промяна на времето и понижаване на атмосферното налягане ,означава ли че този уред ще отчете грешна надморска височина?
Съвременните GPS-и може да са супер и да отчитат много показатели , но аз търся обикновен барометър който да ми помага в прогнозирането на времето в планината,в комбинация разбира се с елементи ,като облачност,вятър и прочие.[/url]
Нед Май 31, 2009 11:21 am
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6452
Барометърът в планината е безполезен уред. Важи само ако е монтиран на фиксирана надморска височина, което автоматично го прави неизползваем за туристически цели.
Ето каква е зависимостта на налягане/височина (разбира се приблизителна, като за любителски цели):
1 hPa (mB) = 10 метра денивелация.
Качване/слизане на 100 метра височина ще ти даде разлика от 10 хектопаскала. Развитието на атмосферните процеси в един типичен планински ден без бури не дават разлики повече от 10-на хектопаскала. Другояче казано - ходенето нагоре-надолу по трасето при типични денивелации от 500 до 2000 метра в един ден ще даде гигантски разлики в налягането - от 50 до 200 хектопаскала. Сравни това с 10-те хектопаксала за "типичния планински ден без бури" и ще видиш, че нормалния ход на атмосферното налягане няма начин да бъде засечено в движение.
_________________ Бутам след осмата бира
Нед Май 31, 2009 12:35 pm
mincov
Регистриран на: 22 Май 2009 Мнения: 11 Местожителство: Русе
dido написа:
Барометърът в планината е безполезен уред. Важи само ако е монтиран на фиксирана надморска височина, което автоматично го прави неизползваем за туристически цели.
Ето каква е зависимостта на налягане/височина (разбира се приблизителна, като за любителски цели):
1 hPa (mB) = 10 метра денивелация.
Качване/слизане на 100 метра височина ще ти даде разлика от 10 хектопаскала. Развитието на атмосферните процеси в един типичен планински ден без бури не дават разлики повече от 10-на хектопаскала. Другояче казано - ходенето нагоре-надолу по трасето при типични денивелации от 500 до 2000 метра в един ден ще даде гигантски разлики в налягането - от 50 до 200 хектопаскала. Сравни това с 10-те хектопаксала за "типичния планински ден без бури" и ще видиш, че нормалния ход на атмосферното налягане няма начин да бъде засечено в движение.
Благодаря за информацията.,ще си спестя покупката на тази джаджа.
Нед Май 31, 2009 1:42 pm
Друм
Регистриран на: 24 Яну 2008 Мнения: 203
"Барометърът в планината е безполезен уред."
Да, така е, но ако е само барометър. Ако има разграфена допълнителна скала в метри тогава нещото се превръща в алтиметър и става полезно за туриста. Имам един такъв механичен алтиметър и съм много доволен. Много пъти съм се ориентирал успешно в лошо време благодарения на него. Например: в силно влошена видимост се изкачваш към седловина( или било, връх) от която можеш да хванеш колова маркировка - следиш алтиметъра за височината, за да не отидеш над седловината, някъде встрани по склоновете, т.е. знаеш още колко метра денивелация имаш да преодолееш. Компасът, картата и алтиметъра взаимно се допълват и ти дават информация, която в комбинация с интуиция/нюх/усет от твоя страна те води по правилния път.
По отношение на промяната в налягането:
промяна от 10 и повече хектопаскала има, когато въздушната маса се променя. А с такива радикални стойности това става при нахлуването на фронт(студен или топъл). В останалото време промяната в налягането е незначително(до 1hPa). Не винаги, когато има бури налягането се променя. При орографските валежи, които не са свързани с преминаващ фронт, налягането не се променя въобще. Т.е. не винаги наличието на буря понижава налягането.
Ходът на налягането, неговата тенденция на повишаване или намаляване може да бъде засечен с такъв алтиметър. За целта човек трябва да разполага с карта. На всяка известна височина алтиметърът се еталонира. В зависимост от отклонението, което дава машинката при еталониране на две-три височини може да се разбере пада ли налягането, покачва ли се или си стои без промяна. Ето така, дори в движение, може то да се следи. Разбира се, трябва да имаш карта, с която да сверяваш височините/котите. По този начин в значителна степен се смекчава грешното отчитане на уреда при евентуална промяна в налягането. Това се прави само в дни, в които то е непостоянно. При хубаво време еталонираш един път сутринта и после цял ден уредът показва точни данни без повторно еталониране.
С горенаписаното искам да кажа, че механичният алтиметър е полезно нещо. Освен ориентирането можеш да си засичаш и различни височини за различни любопитни неща. Последно ще кажа, че при добри дни уредът работи с точност до 2-3м, в лоши дни с правилна работа(сверяване с картата често) отклонението е в рамките на 20-30м.
Вто Юни 02, 2009 3:55 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6452
Алтиметър върши работа, разбира се. Тая система за засичане на хода на атмосферното налягане ме съмнява да работи добре в планински условия. На показанието на уреда силно влияят и околната температура, и скоростта на вятъра, особено в близост до земята. Само ако вземеш под внимание тези фактори ще можеш да правиш адекватна преценка (предполагаме, че сме в движение по терена) ...
_________________ Бутам след осмата бира
Вто Юни 02, 2009 4:03 pm
Друм
Регистриран на: 24 Яну 2008 Мнения: 203
Влиянието на температурата се снема благодарение на някакви термодвойки(какво представляват точно, не знам) вградени в уреда.
За скоростта на вятъра:
скоростта сама по себе си, пък била тя и в близост до земята мисля, че не оказва въздействие или поне не пряко. Знаеш, налягането е въздушния стълб над определена точка от земната повърхност. За да окаже въздействие върху него ветровия градиент трябва да е доста, т.е. вертикалната мощност във височина на въздушната маса. Такова въздействие оказват споменатите фронтове. А и не винаги, когато духа вятър налягането се променя. Има ветровити дни, в които то остава постоянно.
Когато човек изведнъж попадне в силен вятър (ня някое тясно било или го връхлетят термици-появяващ се изневиделица вятър) го усеща с тялото си и му се струва, че има промяна в налягането. То има промяна, но не в атмосферното, а в налягането в тялото. Нещо като когато духа вятър и създава налягане в комина. Може би това имаш предвид, а Дидо?
Вто Юни 02, 2009 4:52 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6452
Друм написа:
Когато човек изведнъж попадне в силен вятър (ня някое тясно било или го връхлетят термици-появяващ се изневиделица вятър) го усеща с тялото си и му се струва, че има промяна в налягането. То има промяна, но не в атмосферното, а в налягането в тялото. Нещо като когато духа вятър и създава налягане в комина. Може би това имаш предвид, а Дидо?
Имам предвид Бернулиевия ефект, който може да се прояви при ветрове в близост до ръбове/била - ускоряване на въздушния поток съпътствано с намаляне на налягането. Термодвойката е датчик на температура.
_________________ Бутам след осмата бира
Вто Юни 02, 2009 5:02 pm
Друм
Регистриран на: 24 Яну 2008 Мнения: 203
Да, и аз си мислех за същия ефект. Ефектът на Бернули се наблюдава в подветрената страна на ръбовете (в нашия случай), където бързия въздушен поток повлича околния въздух създавайки кръгови вихри и образувайки частичен вакуум, което е причината за намаляване на налягането. Но до какви стойиности (в hPa, примерно) може да стигне колебанието на налягането при такива условия? И съответно доколко влияе това върху работата с алтиметър в туристическата дейност? Аз си мисля, че влиянието което оказва този ефект на налягането е незначително (поне в нашия случай - ръбове, била и т.н.), но може и да греша. Вероятно може да са от много малки до много големи - сигурно зависи от скоростта на въздушния поток и големината на обветрения обект като най-голямо е понижението в непосредствена близост до подветрената страна на обекта. Иначе, досега не съм забелязал такова отклонение, може и да го има, но да не съм обърнал внимание. Ще го тествам това някой ден, да видим ще има ли чувствителна промяна в налягането.
Като ви чета разбирам че сте позапознати с тия работи та да питам. Наскоро си купих касио с барометър,алтимчетър и компас и вчера реших да му сравня барометъра с този на 60csx барабар и с компаса и алтиметъра. Та 60-ка е калибрирана и настроена и показва що годе верни стойности. Но на часовника не бяха та започнах да го пипам. Обаче за сега му калибрилар само височината която се разминаваше с 100-на метра. Тръгнах и барометъра да пипам но но 60-та се оказа че имам графика за барометъра и графика за атмосферното налягане. И запецнах. Кое да гледам? барометъра не е ли уреда с който се измерва атмосферното налягане. Нещо ми е объркващо. В момента барометъра (така си пише на часовника) съответства на този барометър от джипиеса с разлика от 3-4 hРa, което е нормална разлика. Обаче като отида на графиката за атмосферното налягане то тя е с 200-250-300 hРa по-голяма от барометричната графика. Но пък съответства на това налягане което пише в сайтовете за времето. А именно барометъра на часовника и джипиеса показа примерно 978 hPa а атмосферното налягане според сайтовете и 60-та пък показва 1020 hPa.
Та въпроса ми е кое какво е? На кое да се вярва и кое като стойност да задам на часовника да показва. Ясно ми е че и по двете може да се съди за промяна на времето но защо е така объркано поне за мен.
Вто Сеп 06, 2011 11:01 am
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6452
60-ката може показва налягане в два формата - едното е абсолютно, некоригирано (ambient). Другото е приравнено към морското равнище. 1020 милибара е последното обзалагам се.
На височина 2000 м абсолютното налягане е около 800 милибара в неутрални атмосферни условия. Промяна от 1 милибар на час е рядкост като цяло, случва се само при по-драстични промени на времето.
60-ката може показва налягане в два формата - едното е абсолютно, некоригирано (ambient). Другото е приравнено към морското равнище. 1020 милибара е последното обзалагам се.
Ееее сакън некой да го обясни като на шофьор. Благодаря за което.
Сря Сеп 07, 2011 1:06 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6452
Това приравненото е полезно примерно за да направиш оценка на метеорологичните условия - дали в момента е високо/ниско налягането.
_________________ Бутам след осмата бира
Сря Сеп 07, 2011 11:24 pm
minimax
Регистриран на: 11 Май 2010 Мнения: 15
Аз разбирам дъли е високо или ниско налягането от алтиметъра,който по същество си е барометър.Гледам на в картата н.в.(най-често някой връх) после алтиметъра,ако на алтиметъра н.в. е по малка,не е на добре...и обратното
Чет Сеп 08, 2011 8:46 am
pepino_bg
Регистриран на: 24 Юли 2007 Мнения: 197
minimax написа:
Гледам на в картата н.в.(най-често някой връх) после алтиметъра,ако на алтиметъра н.в. е по малка,не е на добре...
Не би ли трябвало да е обратно?
_________________
Чет Сеп 08, 2011 8:55 am
minimax
Регистриран на: 11 Май 2010 Мнения: 15
При идеални климатични условия 850hPa налягане са на 1500м.н.в., ако знаеш че си на 1500 но алтиметъра ти показва 1480 примерно,значи налягането пада т.е. времето се разваля.Поне аз тъка си мисля......
п.п. като се поразмислих,прав си,когато падне налягането, показва по голяма н.в. , и обратното(примера който съм дал е за повишаване на налягането)
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница 1, 2Следваща
Страница 1 от 2
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети