Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
Противопожарна авиация
Sineva написа:
Гасят военни хеликоптери, което е нещо логично и оправдано. Въпрос на съобразено с конкретните условия управленско решение е в каква институция да бъде противопожарната авиация.
Не знам да имаме противопожарна авиация. Има военни хеликоптери, които се използват за гасене на пожари. А на военните не им е това работата. Не казвам нищо по-различно: "България се нуждае от самолет за гасене на пожари с капацитет десет тона, защото вертолетите, които гасяха пожара на „Бистришко бранище”, бяха с по три тона - каза вицепремиерът и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов." Да ме наричат "спекулант", при това "щур" заради мнението ми, че гражданската защита и пожарникарите трябва да бъдат по-добре оборудвани, а не да се разчита на добрата воля на военните, ми изглежда малко несериозно. Хайде, лека нощ!
Пон Сеп 17, 2012 12:42 am
Sineva
Регистриран на: 21 Ное 2007 Мнения: 368
Re: Противопожарна авиация
Сотиров написа:
Не знам да имаме противопожарна авиация. Има военни хеликоптери, които се използват за гасене на пожари. А на военните не им е това работата. Не казвам нищо по-различно: "България се нуждае от самолет за гасене на пожари с капацитет десет тона, защото вертолетите, които гасяха пожара на „Бистришко бранище”, бяха с по три тона - каза вицепремиерът и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов." Да ме наричат "спекулант", при това "щур" заради мнението ми, че гражданската защита и пожарникарите трябва да бъдат по-добре оборудвани, а не да се разчита на добрата воля на военните, ми изглежда малко несериозно. Хайде, лека нощ!
Това дали машините, които гасят, ще са във военна или цивилна структура зависи от местните условия и не е фактор, който предопределя ефективността им. В Гърция например, която споменавате, те са военни, организирани са като 383-та ескадрила за специални операции и въздушна борба с пожарите "Протей", базирана в Солун. В Хърватия противопожарната авиация също е част от ВВС, Противопожарна ескадрила, базирана в Земуник (Задар). И в Испания ВВС имат такава единица, 43-та авиационна група, базирана в Торехон де Ардос (Мадрид). Има ли нужда да дам още примери или идеята вече е ясна? Също така е чиста софистика да се твърди, че противопожарната авиация не била противопожарна авиация, понеже използвала многофункционални транспортни машини с прикачени към тях тясно специализирани приспособления за гасене на пожари, а не тясно специализирани машини без друго приложение. Всъщност използването на многофункционални транспортни машини има и своите плюсове, понеже при липса на пожари тясно специализираните машини и екипажите им бездействат, докато същите хеликоптери на ВВС, които през лятото гасиха у нас, целогодишно участват във военни и граждански учения и различни спасителни операции.
Пон Сеп 17, 2012 1:34 am
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
По спомени и прочетено
Вие очевидно сте специалисти и не намирам поле за спор. Намесих се според спомените си от прочетеното след трагедията с военния херикоптер през 2003 г. Сега не можах да намеря всички остри изявления на тогавашния военен министър - стигна се дори до скандал. Все пак ето какво открих:
Цитат:
Висши военни и представители на МВР и на Национална служба Пожарна и аварийна безопасност (НСПАБ) си размениха в последните два дни остри реплики около причините за катастрофата на вертолет Ми 17, при която в четвъртък при гасене на пожар край Разлог загинаха четирима души. Военният министър Николай Свинаров влезе в задочен спор с началника на Генералния щаб ген. Никола Колев, който в петък каза, че "не трябва да се прекалява с използването на армията за дейности, които не са й свойствени". Главният секретар на МВР ген. Бойко Борисов предложи част от военните хеликоптери да бъдат зачислени на МВР и така ведомството само да носи отговорността за използването им. "Когато говорим за остарялата противопожарна техника и за проблемите на огнеборците, го правим именно заради тези ковчези - каза главният секретар на МВР. - Ако искаме да изпълним дълга си към тях, заедно с останалите институции трябва да смажем всички, които палят гората и правят пари от това". ''Аз съм убеден, че ще бъде ускорено приемането на закона за управление на кризи, където нещата ще бъдат ясно регламентирани, в момента "Противопожарна охрана" и "Гражданска защита" не разполагат с подобни средства за гасене на пожари, нямат подготвени пилоти", добави Николай Свинаров. Директорът на НСПАБ ген. Кирил Войнов каза, че е необходимо да се създаде единна институция за организиране и ръководене на действията при гасенето на горските пожари, които по думите му са бедствие. Тази национална структура според него трябва да има единно ръководство, което да координира спасителни операции при бедствия, аварии, катастрофи. "Трябва да се излезе от анонимност и не едни да гасят пожарите, а други да правят отчетите", каза ген. Войнов. Според него са нужни и специално подготвени екипи за гасене на горски пожари.
Нека всеки прецени какво от заявеното тогава е осъществено за изминалите девет години. Съжалявам, че моята задочна солидарност с впечатленията на доброволци, които не са се разхождали по ливадите, а са работили с лопати в ръце, предизвика такива атаки. Аз съм дотук!
Пон Сеп 17, 2012 9:57 am
Sineva
Регистриран на: 21 Ное 2007 Мнения: 368
Re: По спомени и прочетено
Сотиров написа:
Нека всеки прецени какво от заявеното тогава е осъществено за изминалите девет години.
Информация за направеното през последните две години:
08.10.2010 16:11
Специално авио звено ще помага при гасенето на пожари
Специално звено на Авиоотряд 28 и Военновъздушните сили ще помага за гасенето на пожари от въздуха. Днес бе демонстриран полет с вертолет МИ 17 на пилоти от двете структури. предаде репортер на БГНЕС. Вертолетът е оборудван с "Бомби бак", който се окачва от вън. Два такива "Бомби бак" има в авиобазата в Крумово от 10 години, но не са били използвани. Преди години военните пилоти помагали за гасене на пожари с вътрешна система, но след 2003 г. армията преустановява тази подготовка и вертолети не участват в гасенето на пожари. Това става след инцидента край Разлог, когато загинаха трима пилоти на ВВС, докато помагаха при потушаване на огъня край града. В последните около 2 седмици в Крумово, където е единствената вертолетна авиобаза на армията има инструктор от авиотряда, с който военните пилоти работят, за да се подготвят за такива полети. Инструктурът е командирът на вертолетното звено в Авиоотряд 28 полк. Васил Иванов. Той има опит в гасенето на пожари с хеликоптер, натрупан в Турция и Португалия. Сред пилотите на базата, които участваха в полета днес бе и командирът й полк. Златко Златев. "Идеята е до май месец да се подготвят 2-3 екипажа", каза полк. Иванов. Той обясни, че така догодина България може да има подготвени 3 – 4 вертолета с екипажи, които да помагат при гасене на пожари. И то не само в България, но и на съседните ни страни. "За това лято даже бяхме подготвили и можехме да пратим и вертолет в Русия", категоричен бе Иванов и обясни, че това не е станало, поради бюрократични спънки. На 1 октомври са правени тренировки и за 1 час и 50 минути, екипажът е хвърлил 70 тона вода. Това по сметките на полковника от Авиоотряд 28 са около 35 пожарни. Вертолетът е много функционален, могат да се слагат вътре 12 носилки. Използва се в Афганистан и Ирак. "Дейността на отряда трябва да се разшири, тъй като така ще бъде по-евтино", категоричен бе полковник Иванов. "С този вертолет може да влизаш и в Черно море да спасяваш хора", обясни още полковникът и каза, че се надява в бъдеще звеното да помага и при друг тип бедствия и аварии. Цената на един "Бомби бак" е около 20 хиляди евро, но за да има ефект при гасенето на пожари трябва поне 3 – 4 вертолета да пускат вода един след друг, обясни полк. Златев. Вертолетите потушават огън там където не може да стъпи човешки крак. "Ако е само един вертолет няма никаква ефективност, затова ако се работи в тази насока, трябва да се заделят средства и да бъдат оборудвани", категоричен бе командирът на авиобаза "Крумово". "Този "Бомби бак" е канадски и с него се работи в цял свят, ако се купи система за гасене на пожари за другите вертолети в Крумово - "Кугърите" цената е около 2 милиона", обясни полк. Иванов. Той заяви още, че с него се работи по-сложно и трябва да има добра подготовка. Министърът на отбраната Аню Ангелов също обърна внимание на подготовката на летците и каза, че очаква от ВВС да подготвят документ за това как да се извършва подготовката на такъв екипаж. Ангелов обясни, че финансирането при използването на вертолетите ще бъде както от отделните министерства, които участват в дадена ситуация, така и "вероятно от специалния фонд за бедствия и аварии. Той може също да се използва при определени условия". По думите му се изготвя наредба на МС, с която ще се определи реда и процедурите, по които ще се осигурява работата на звеното. Стана ясно, че за това ще отговарят ВВС, Авиоотряда, пожарната и гражданска защита. "Искаме да покажем, че българската държава трябва да е в състояние да използва всичко онова, което е на нейно разположение", категоричен бе военният министър."Ние искаме да създадем специален фонд, за да можем да подпомогнем и държавния бюджет по отношение на цялостната поддръжка на оставащия вертолетен парк, който имаме", каза Аню Ангелов. /БГНЕС /
Генерал Златев: Ефектът от вертолетите е много голям
Написано от Списание АЕРО
СРЯДА, 04 ЮЛИ 2012 18:58
Екипът на АЕРО се срещна за бързо интервю с бригаден генерал Златко Златев, командир на 24 авиобаза, който вече четвърти ден лети над огнената стихия във Витоша.
- Как върви гасенето?
- Бих казал, че днес пожарът е почти овладян. Неделя следобед пожарът още се разпалваше, в понеделник гореше доста. В неделя привечер почти го бяхме потушили, но през нощта се разпали. Понеделник преди обед също го бяхме понатиснали, но следобеда пак се разпали. Обаче смятам, че вече нещата отиват на приключване.
- Кога беше най-трудно?
- Понеделник следобед и във вторник беше доста тежко.
- Как се гаси пожар във високопланински условия?
- Наслагват се няколко фактора. Гасим на надморска височина от 1300 до 1600 метра. Второ заходът по пожара е такъв, че се тръгва от долу нагоре към билото. През цялото време в главата на екипажа трябва да е картинката от къде се тръгва, как се прави захода към огъня, как да се мине точно над огнището и накрая да се излезе от захода така, че да си на курса за зареждане с вода.
- Как се координира пускането на вода на точното място и време?
- Екипажите ни са петчленни – двама пилоти, един борден техник, който изпълнява стандартните си задачи, един борден техник, който наблюдава „бамби бакета” и един представител на пожарната. Още миналата година направихме една програма заедно с генерал Попов, където изчистихме въпроса за подготовката на пожарникари, които да се използват точно за такива задачи. Ние сме им направили теоретичната подготовка и идеята е тези подготвени пожарникари да знаят какво става във въздуха и какво можем да направим ние. Така той поддържа връзка с наземното командване на пожарната и казва къде и как да съсредоточим усилията си. Така работим най-ефективно.
- Какви са най-важните мерки за безопасност?
- Те са няколко. На първо място не трябва да се превишава максималното полетно тегло на съответната височина и температура. Което не е лесно, защото сутрин е 18 градуса, а през деня вече става 35. Това води до промяна в полезния товар от порядъка на няколкостотин килограма. Това влияе на зарядката с керосин, но ние сме близо до летището и това не ни притеснява. Гледаме да не променяме водата, която носим на всеки заход, а тя е три тона. Другото е да не се влиза в дим и най-важното да не снижаваме прекалено ниско, което е сложно, предвид, че дърветата в района са високи по 40 – 50 метра, а товара виси на въже от 15 метра. Така хем трябва да сме ниско, за да има ефект от водата, хем трябва да сме високо, за да имаме запас от височина при маневрирането. Обикновено летим на около 80 метра от терена. И последната от мерките за безопасност е да не се допуска слизане под минималната разрешена скорост от 60 – 80 km/h, при която си гарантираме възможност за маневриране.
- Как се държи Ми-17 с три тона товар на външно окачване?
- Ми-17 е мощен вертолет и това не е непостижим товар за него. Опасността е да не се получи ефект на махалото, тъй като „бамби бакета” виси на 15-метрово въже.
- Това явно е трудно, защото видяхме, че пускате вода и от завой.
- Да, използваме този прийом за да не влизаме в пушека на пожара и в същото време да пуснем водата точно в огнището.
- Как става точно пускането на вода?
- Водата се пуска от пилота с натискането на бойната кнопка, което принципно служи за стреляне с НУРС. Бутона е вързан с „бамби бакета” и при натискането му той се отваря. А бордният, който следи кофата дава точния момент, в който сме над пожара и дава последни насоки за движението на машината.
- Нямаше ли възможност за пренасяне по въздуха на техника и персонал до пожара?
- Възможно е на теория, но на практика няма площадка, където да кацнем. Боровете са много високи и ще трябва да носим всичко на външен товар и да го пускаме в дадена зона, а там трябва да има хора на земята, които да посрещат товара. А пренасянето на хора ще е практически невъзможно, защото те трябва да се спускат с въжета. Нито пожарната, нито доброволците са обучени за това.
- С колко техника за гасене на пожари разполага ВВС?
- Имаме две кофи за външно окачване от типа „бамби бакет”, които са предназначени за вертолетите Ми-17. Имаме и три подготвени екипажа. За пръв път гасим горски пожар с две машини и се вижда, че ефектът е много голям.
- Как ще се развива тази дейност в бъдеще?
- Имаме идеята да придобием още две кофи, за да станат четири – по една за всеки Ми-17. Мисли се и за използване на вертолетите Cougar в бъдеще. Той има същите възможности за носене на товар на външен товар. Мислим най-вече за обучение на още екипажи за тази задача, но това ще е трудно. Задачата е много тежка и самите екипажи трябва да имат много висока подготовка, а след това да изпълняват и поддържат целенасочена подготовка. Личното ми мнение е, че Ми-17 трябва да продължат да се използват и за в бъдеще, защото в тези напрегнати дни те се държат по познатия надежден начин.
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
Добра информация
Благодаря, радвам се да прочета интервютата на ген. Златев. Все пак не съм се лъгал в спомените си, че "след 2003 г. армията преустановява тази подготовка и вертолети не участват в гасенето на пожари". Подготовката е подновена чак през 2010. Дано оборудват още два хеликоптера, за които се признава, че са нужни. Споменават се няколко десетки хиляди евро - това пара ли е? Да се надяваме и на специален самолет, някой ден. Не разбирам защо толкова се фокусираме върху авиацията, която е само част от противопожарната защита. В цитатите, които дадох, се визираха далеч по-комплексни мерки и то от хора, които днес са начело на държавата. Те изпълнени ли са? Организацията на военните летци сигурно е перфектна, но не са само те сред огъня. И точно срещу цялостната организация на гасенето бяха насочени бележките на доброволците. Нейсе, заваляха дъждовете, таз година повече проблеми с огъня няма да имаме!
Пон Сеп 17, 2012 11:22 am
fireman75
Регистриран на: 18 Апр 2011 Мнения: 36
не са знаели при Самоков че ще минаваш та да пратят някого на шосето да позира пред теб.акта се съставя и без признания.благодарност че прекрати огъня за тази година,само не съм сигурен че тя свърщва септември освен при евреите
Пон Сеп 17, 2012 11:58 am
Sineva
Регистриран на: 21 Ное 2007 Мнения: 368
18 септември 2012 г.
КРУМОВО –2012-та. КАКВО НОВО?
[...]
Изграждането става последователно. Така стоят нещата и в подготовката с Ми-17 със системата бамби бакет – екипажите трябва първо да преминат подготовка за полети с външен товар и едва тогава да тръгнат към реално изпълнение на тази най-трудна мисия във вертолетната авиация.
За подготовката на екипажи за гасене на пожари в авиобазата от май т. г. започва програмата за втори пилоти, които ще летят известно време в задачата при гасене на пожари, за да се “опушат”, както се казва. Тенденцията е след края на лятото да продължи подготовката на тези пилоти по командирската програма. “Дано догодина, живот и здраве, да разполагаме поне с четири екипажа, подготвени за гасене на пожари” – изказва надеждата първокласният пилот. – Защото тази подготовка е много важна и с огромен граждански ефект.
[...]
Ще продължи поддържане на подготовката за кацане на високопланинска площадка, полети с очила за нощно виждане.
[...]
Само за юли 17 часа нальот са направени извън реалните пожари за трима пилоти, за да преминат програмата за гасене на пожари.
Предизвикателството, което предстои за базата, е подготовката на екипажите като автономни модули. Затова провокираме полковника. “Това е идеалният вариант в нашата работа. В момента този тип поекипажна работа почти 95% сме постигнали с екипажите, които участват в гасенето на пожари. А това за тази най-сложна задача е особено важно. За специалните мисии нещата вървят в тази посока. Затова казвам: “Ние няма да отидем да гасим пожари и там да се обучаваме. В тази задача ще летят подготвените.” И припомня, че наред с това в базата се обучават и бордни техници и инженери. Ролята на бордния техник в гасенето на пожари с подвесната система бамби бакет е изключително важна. Той е този, които следи и непрекъснато наблюдава поведението на системата. А когато екипажът е сглобен, по гласа, по всяка нота в него пилотът усеща за какво става въпрос. Същото важи и за втория пилот, обяснява полковник Белкинов. Точно за тези задачи, които са изключително сложни и опасни, се върви към изграждане на екипажи като модули. Така ще има възможност при две системи за гасене на пожари с Ми-17 да става смяна на екипажите. Всичко се прави заради огромното натоварване. Освен това, щом се започне изпълнението на една задача като гасенето на пожари, не е добре хората да се сменят, защото са запознати и са свикнали в детайли с обстановката.
Появиха се коментари от рода докога командирът и заместникът му ще изпълняват в повечето случаи специалните задачи като гасене на пожари и спасителни операции. Кога младите ще се включат в тези мисии, питаме полковника. Отговаря така: “Докогато трябва, докогато е необходимо. Там отиват най-подготвените, за да са спокойни всички – и командването на ВВС, и базата, и Щабът на отбраната, и МО, и обществото.”
Понеже в медиите се появи коментар, че гасите пожари със “стари руски вертолети” – стар ли е старият Ми-17? – пита нашият екип. “По целия свят тези вертолети се използват в гасенето на пожари. В САЩ разполагат с 30 такива машини. Те по-глупави ли са от нас? Когато машината е поддържана, няма стар и нов вертолет. Има машина с ресурс и без ресурс. Нашите вертолети са поддържани и доказват, че няма стар и нов вертолет. За гасенето на пожари единствено можем да летим с вертолет Ми-17. Cougar също притежават системи за гасене на пожари, но ние не разполагаме с тях. Липсва веригата на въоръжението на Ми-17, която се използва за задействане на системата бамби бакет” – изчерпва въпроса полковникът.
Както е и в много други държави. Не е проблем това, че ВВС се специализират в гасене на пожари. Проблемът е, че тази дейност беше подновена едва от 2010 година насам, че времето след 2003 година беше изгубено.
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница Предишна1, 2, 3, 4
Страница 4 от 4
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети