Регистриран на: 21 Фев 2012 Мнения: 1250 Местожителство: софия
Приятели на планината, става ли за еднодневен маршрут ЦПШ- з. Орловец- з. Страшното езеро- ЦПШ ?
Трудността сравнима ли е с пиринския преход х. Яворов- х. Вихрен през в.Вихрен или с билния балкански в. Ботев- в. Левски? Предпоследното го минаваме с групичката ни за планински приключения лежерно за 7,5 часа.
Сря Юли 25, 2012 1:51 pm
Дженгала
Регистриран на: 21 Юли 2008 Мнения: 174
tzezko написа:
Приятели на планината, става ли за еднодневен маршрут ЦПШ- з. Орловец- з. Страшното езеро- ЦПШ ?
Трудността сравнима ли е с пиринския преход х. Яворов- х. Вихрен през в.Вихрен или с билния балкански в. Ботев- в. Левски? Предпоследното го минаваме с групичката ни за планински приключения лежерно за 7,5 часа.
В началото на юли правихме нещо такова, но наобратно, през Йончево езеро и целият преход ни отне 10.30ч без да се бърза и с почивки, разбира се.
Приятели на планината, става ли за еднодневен маршрут ЦПШ- з. Орловец- з. Страшното езеро- ЦПШ ?
Трудността сравнима ли е с пиринския преход х. Яворов- х. Вихрен през в.Вихрен или с билния балкански в. Ботев- в. Левски? Предпоследното го минаваме с групичката ни за планински приключения лежерно за 7,5 часа.
Физически щом сте добре подготвени няма да имате никакъв проблем.
По-опасните места са в обратна посока, от връх Орловец в посока към Еленин връх и Петлите.
През в.Орловец не се минава по така описания маршрут.
Да кажа дори през билото не се. Има такова минаване през Ловнишки превал за Страшното езеро.
Но уточняването за точния маршрут зависи от питащия.
Регистриран на: 21 Фев 2012 Мнения: 1250 Местожителство: софия
ZCEZBPM написа:
Ристо Туристо написа:
ZCEZBPM написа:
tzezko написа:
Приятели на планината, става ли за еднодневен маршрут ЦПШ- з. Орловец- з. Страшното езеро- ЦПШ ?
Трудността сравнима ли е с пиринския преход х. Яворов- х. Вихрен през в.Вихрен или с билния балкански в. Ботев- в. Левски? Предпоследното го минаваме с групичката ни за планински приключения лежерно за 7,5 часа.
Физически щом сте добре подготвени няма да имате никакъв проблем.
По-опасните места са в обратна посока, от връх Орловец в посока към Еленин връх и Петлите.
През в.Орловец не се минава по така описания маршрут.
Да кажа дори през билото не се. Има такова минаване през Ловнишки превал за Страшното езеро.
Но уточняването за точния маршрут зависи от питащия.
Да де.
Аз само му казвам че няма да мине през по технически трудните както се казва места и че те остават в друга посока зад гърба им , така че място за притеснения няма.
През Ловница, Купените , Страшното си е нормална пътека.
Мен поне нищо не ме притесни.
Благодаря на всички отговорили ми. С ваша помощ ще се насладим и на тази част на планината.
Чет Юли 26, 2012 9:52 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3123
ZCEZBPM написа:
Подобни въжета за катерене на живо не съм виждал пък да не говорим за разни възли и парапети.
Толкова съм зле с това че все още се чудя и мая как се катери първия като няма въже и ако хората не се връщат обратно от мястото от което са тръгнали кой по дяволите им прибира въжето .
значи само с въже и два прусека без други съоръжения, по леки участъци като Злия зъб от Юг се катери по следния начин - първия е вързан на булин/или едно време - през кръста/. тоя дето го държи долу му отпуска/през рамо/ по малко въже. ако горния се изгърми, съответно ще падне на земята/без значение какво ще направи осигурявящия, но за наказание и той ще бъде завлечен долу в небитието, без да е имал такива намерения. в крайна сметка и двамата при тази ситуация ще дадат фира. идеята е, че се презумира лесност на катеренето и първия цели изобщо да не пада. вече като първия стигне халката на ПСС, там връзва връвта, и долния с булин и самозатяжки се придвижва нагоре по така направения парапет, след което "покоряват върха". Връщането става по следния начин - въжето - двойно през халката, дано да стигне до долу двойно, че иначе - лошо. през двойното въже - самозатяжки и катерещите - бързани на булин - слизат откатервайки - по този начин през най-опасното - слизането са гарантирани на 100% от булинените самозатяжки. като слязат, издърпват въжето от халката през единия край, нали е двойно прекарано, и отиват да пият на хижата. толкова по реда за изкачване и слизане на зъбове.
Чет Юли 26, 2012 11:45 am
Emil
Регистриран на: 27 Мар 2012 Мнения: 1073 Местожителство: Sofia
И колко интересно става, когато някой се изтърве и натегне самозатягащите възли с лек динамичен удар дори. И като се панира какво да прави, да стиска камъка ли, да разпуска възела ли а и с коя ръка точно. Да не говорим с кръста ти какви неща могат да се случат с тази препаска, но както и да е. Въобще не искам да подемам темата ако нещо му падне на главата как ще го сваляш!?!?!
vladofff, ще ме извиняваш, обаче смятам, че няма ли поне един комплект (най-добре два) седалка с един рапел рак или дисондьор и един самохват за слизането си е пълен ташак това с булените и самозатягащите се. А самохвата и седалката са перфектни и за качването. Говоря за хора туристи, които нямат теоритична и практична подготовка по алпинизъм или спелеология.Да не говорим че повечето не знаят каква е реално разликата между двете.
Така че аз смятам, че тази техника не е за туристи, иначе не, че не е невъзможно.
Ще вземе някое момче където тъкмо е научило три възела на кръст и се е помислил вече за алпинист, да вземе да опита този подход за нещо по-сериозно...пази боже. Нагледал съм се на такива изпълнения от хора разбрали недоразбрали, но научили два възела и тръгнали да катерят а даже не са чували за подредба на възела и че всеки възел отнема определен % от здравината на въжето и т.н......
Моля те като пишеш такива неща слагай и надписа "НЕ ПРАВЕТЕ ТОВА В КЪЩИ"
Чет Юли 26, 2012 10:25 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3123
Емо ти качвал ли си се изобщо на Зъба от юг? Ако да, защо пишеш глупости, ако не, защо даваш съвети за нещо, което не знаеш?
Въпросите ти са леко несвързани със случая, именно по следните причини:
1. "когато някой се изтърве и натегне самозатягащите възли с лек динамичен удар" - такова нещо няма как да се случи при изкачване, защото първия се връзва на булин с основното въже, а не със самозатажките, които са за слизането. В предишното изложение, всъщност съм описал и какво ще стане, ако водъчът падне на качване - ами ще се пребие и ще завлече и втория, ако е вързан за другия край. по това обстоятелство не спорим.... При качването на втория - това което би могло да се случи, е леко залитане, което лесно се осуетява от горния, който обира въжето през халката, тук пак прусеци и самозатяжки няма,защото и втория е вързан на основното въже. относно натягането на възли - ти пробвал ли си го - защото ако да, щеше да видиш колко лесно възелът тръгва отново, като го придвижиш леко с ръка...
2. "И като се панира какво да прави, да стиска камъка ли, да разпуска възела ли а и с коя ръка точно...." ако се панира, ръбът се състои от широки площадки през 2м, да седне на площадката, да се отпанира и да продължи -нагоре или надолу., при катерене нагоре както вече описах, няма самозатяжки, които да "разпуска".... все пак изхождаме от обстоятелствата, че ръбът е сравнително лесен и паниране може да настъпи още при самата гледка преди тръгването. там си е достатъчно страшно, за да те откаже предварително.
3. "с кръста могат де се случат неща", само ако такива не се случат с главата - при падане от там, кръста ще ти е последната грижа, защото първо няма да паднеш на въжето, което да ти повреди кръста, второ на умрелия му е все тая дали е със счупен гръбнак.
4. "Въобще не искам да подемам темата ако нещо му падне на главата как ще го сваляш!?!?!" - при такова събитие и липса на междинни клинове, няма изобщо нужда да го сваляш, той направо си е паднал долу - отново безпредметно изказване.
5. при булин с прусек и откатерване за чий ти е изобщо седалка? - въжето ти е достатъчно за да откатериш с осигуровка на булин с прусеци а дори и за дюлферов рапел, за чий ти е седалка? за рапелния рак, хайде едно на ръка, ама десандьорът е уред за единично въже, като слезеш с десандьор, ще трябва да мислиш за другото въже къде да се застопори, а ако е единично, което вероятно имаш впредвид, кой аджеба ще ти развърже горния край и да ти го пусне?
6. "А самохвата и седалката са перфектни и за качването" да но само за втория, а освен това не съм чул до сега някой да е качен някъде чрез "самохвата и седалката" - ръцете и краката се перфектните за качването.
7. "подредба на възела и че всеки възел отнема определен % от здравината на въжето" - този въпрос отново е ирелевантен предвид, че първия ако ще пада - ще падне право на земята и няма да се налага да се изпитват подредбите на възела.
Нека това не звучи като заяждане, защото нямам такава цел. Пиша го за тези , които макар и да не са алпинисти, имат желание да се качат на Зъба, описаното е моят собствен опит да се кача там и то като турист с примитивна техника от едно въже и прусеци. Когато взех да се катеря, години след това, по разбираеми причини това място остана само път за прибиране. Тук изхождаме от обстоятелството, че това все пак е лесно изкачване и осигуровката е с цел предотвратяване на залитания, а не е стената с Веждите, където като паднеш можеш да се обесиш на булина. Вижте и стария справочник на Рила - там пишеше, доколкото си спомнам, че на Зъбът от юг можели да се качат "опитни туристи", но им се препоръчвала "лека осигуровка", която всъщност е описаната от мен по-горе.
Пет Юли 27, 2012 11:10 am
Emil
Регистриран на: 27 Мар 2012 Мнения: 1073 Местожителство: Sofia
vladofff, не се пали, нямам нищо против тебе. Няма нужда да пишеш толкова много. И няма да споря повече по темата, след като дам това мнение, нито ще се мъча да убеждавам някого. Всеки си има глава на раменете да си прецени сам.
Просто моите виждания и стандарти за безопасност, особенно когато ще се ползва въже за качване на туристи са съвсем други, по-скоро нямат нищо общо с описаното.
Отделно съм виждал как всякакви хора се юрват да правят какви ли не свободни изпълнения, след като малко си помислят, че вече разбират, след като прочетат такова обяснение. Виждал съм до какви неща може да се стигне и как се интерпретират думи и обяснения. Аз ти написах накрая, просто казвай, кое може да се пробва сам и кое не, за да не се заблуждават разни туристи, че може ей така. Затова редовно стоят хора горе и не знаят как да слязат.
Отделно в БГ, когато стане инцидент някъде, всичко веднага се покрива и така хората няма откъде да си направят заключенията, защо е станало така и дори, че въобще нещо е станало. А общата маса си казва, няма грижи, това е за всеки.
Ако съм те засегнал с нещо се извинявам, не съм имал това за цел не е нужно да ми обясяваш каквото и да е. Аз просто не смятам, че е редно да се дават наставления на туристи как да позлват въжета и възли по форум.
Хайде приятен петък следобед и наздраве
Пет Юли 27, 2012 12:29 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3123
Нямам и намерение да се паля, този период за мен отдавна е отминал. По-скоро исках да съм полезен на интересуващите се. Иначе си прав, че форум няма как да даде подготовка, в изложението описах как става, но както казваш, всеки си носи глава на раменете, като не се чувства сигурен да се поинтересува, да прочете, да направи сухи тренировки и тогава...мисля, че на достатъчно много места съм описал какво би станало в определени моменти при падане, които няма как да бъдат осигурени с тази система... В това отношение, за потенциалните рискове, и двамата сме единодушни.
лек ден на всички и приятно изкарване на всички по планините.
ето и кадър точно на въпросното място, макар на снимката да изглежда доста полегато, всъщност не е ...
[img http://photo-forum.net/bg/index.php?APP_ACTION=GALLERY_IMAGE&IMAGE_ID=1633602&USER_ID=31294/img]
След разразилата се полемика между съфорумците май ще изчакам да сложат панорамен асансьор и да го кръстят "булин"или поне ескалатор на име"дисандьор"
А сега сериозно:мисля че за това изкачване(спред владоффф-еУементарно) трябва да има един човек,който да знае какво прави!!!Не става двама аматьори (като мен и иво,промерно)да нарамят 20м.каиши и "нагледно помагало за възлите" и да ходят да катерят...В този случай подкрепям емо за надписа"не правете това вкъщи"!!
Пет Юли 27, 2012 7:52 pm
Emil
Регистриран на: 27 Мар 2012 Мнения: 1073 Местожителство: Sofia
Отмених ходенето по траверса днес, заради очакваните макар и леки привалявания и даже възможност от гръмотевици а и един приятел отпадна по лични причини, другия го боли крака и реших, че станаха много знаци спуснати от горе, които да подскажат, че днес не е време да ходим там.
Сега по темата.
Всъщност и двамата с vladofff сме прави, само че сме погледнали нещата от различен ъгъл.
Ще се опитам да разясня съвсем грубо.
Моето мислене е пракарано през призмата на пещерното дело с което съм се занимавал и техниките използвани там. Алпинизмът е малко по-различна работа и съм го ползвал за да тренирам за другото.
За съвсем аматьорите ще кажа така: Алпиниста, като цяло разчита на скалата, без значение дали ще ползва директно крайниците си или ще е с пикели, френдове и всякакви други приспособления в ръцете си. При него въжето служи за обезопасяване ако се наложи. Всичко това в общия случай за алпинизма.
При пещерното дело, спелеолога след като си върже някъде въжето не го интересува дали има скала до него или няма. Той разчита на 100% на въжето да се предвижва нагоре, надолу или настрани, като казвам това е в общия случай.
Важна разлика между двете е че при пещерното дело въжето е винаги натегнато от тежеста ти и няма опасност от динамичен удар, защото си се изтървал да речем. При алпинизма ако сгрешиш и се изтървеш от това колко разтояние има до последнатата ти осигуровка под теб, зависи и коефицента на динамичния удар. Това може да доведе до изваждането на няколко захващания дори а как можеш да се контузиш е една друга работа.
Но това са рисковите на професията, както се казва.
И в двете винаги има изключения, но те не са предмет на темата.
fena73, наистина си прав. Двама аматьора не е добра идея да правят свободни съчинения, защото то няма пълна гаранция за професионалстите а камо ли за вас. Във форума има достатъчно много хора, които могат да ви помогнат да го минете, просто ги намерет и се разберете с тях. Не мисля, че ще трябва да плащате.
Навремето сме вкарвали много добър алпинист в пещера, по негово желание, за да види как действаме. Той беше съвсем добре подготвен теоретично и физически и с достатъчно опит в алпинизма, но беше достатъчно мъдър да поиска да го вкарат вътре пещерняци. Иначе аз съм сигурен, че щеше да се справи нямак си и без тях, най-вероятно, но вместо 6 часа щеше да му отнеме 12 да речем. Така че просто мерките за сигурност в спелеологията са малко по-различни. Няма да ви казвам как се вади пострадал или мъртъв от пещера с тесняци.
Хайде всичко по-по-най през уйкенда на всички и само позивитно мислене.
Съб Юли 28, 2012 11:20 am
Vladimir Gergov
Регистриран на: 27 Сеп 2007 Мнения: 47 Местожителство: Sofia
Май с теб се засякохме на заслона в събота.
_________________ "Хората те оценяват най - пълно , когато положат цветя на гроба ти " Кърт Вонегът
Съб Юли 28, 2012 4:50 pm
Vladimir Gergov
Регистриран на: 27 Сеп 2007 Мнения: 47 Местожителство: Sofia
ZCEZBPM написа:
Vladimir Gergov написа:
Май с теб се засякохме на заслона в събота.
Бях там от събота на обяд до неделя сутрин.
Не мога да се сетя по името обаче
Да не би да си колегата който спа в заслона ?
Този с фотоапарата и статива Спахме на палатка пред заслона
_________________ "Хората те оценяват най - пълно , когато положат цветя на гроба ти " Кърт Вонегът
Нед Юли 29, 2012 10:35 pm
Emil
Регистриран на: 27 Мар 2012 Мнения: 1073 Местожителство: Sofia
Ивайло, не съм те питал, но се надявам, че няма да имаш нищо против да сложя няколко снимки в тази тема, че не ми се пише нова за почти същия маршрут.
В събота 22.09.2012 улучихме страхотно време. Небе без един облак, Слънце, хладно, малко сняг и лед, есенни цветове .....
Бяхме общо петима с присъединилия се Киро.
Изглед към вр. Мальовица От ЦПШ
На път за Йончево езеро. Не знам колко самолета снимах вчера
Това дето лети не е сняг а мъхчета от тези растения. Голяма красота беше на живо.
Ето растенията и от близо. Ако някой знае как се казват нека ни обрзавова.
Контраста беше пълен. Летящи мъхове като сняг, слънце, замръзнали треви и тук таме сняг.
Поредният самолет . Това е извън пътеката, точно над Йончево езеро. Едвам излязох обратно на пътеката от този клек. Изгубих към 30-40 минути там.
Ето го и Йончево езеро. От ЦПШ до Йончево го взехме за 1 час.
Ей го на и "Страшния" заслон Още снимки на заслона вижте в темата за Заслон Страшно езеро.
На третия час от тръгването вече похапвахме и починахме 30-на минути на заслона.
От ляво е един приятел, Киро, който ни догони, за да върви с нас. В средата е Ачо бързоходеца . А в дясно е Стефка.
И Страшното езеро
На снимката е 4-я член на групичката Георги. От езерото тръгнахме към Голяма Попова Капа.
Поредният самолет днес.
Нагоре си имаше и доволни количества лед. Дори малките парченца лед предизвикваха доста грандиозни подхлъзвания по камъните.
От Голяма Попова Капа поглед на изток към Мусаленски дял
на юг към вр. Баба, Черней и др.
и на запад към Голям Купен
Ще продължа после и до Орловец.
Пон Сеп 24, 2012 3:02 am
ДИАНА
Регистриран на: 23 Май 2009 Мнения: 826 Местожителство: ПЛОВДИВ
"Иван-чай"
Емо, интересни снимки си направил. Скреж, лед, пухчета като сняг - нещата горе направо вървят към зима.
Искам да споделя с вас, че растението, което Емо е снимал и от което „вали сняг”, е любима и много популярна билка в Русия.
Това е бил и е чаят на народа – „Иван-чай”!
В България тази билка е съвсем непозната. Лятото хората, които ходят по Рила и Пирин, незаслужено я подминават само като
красиво високо цвете.
Всички знаете плантациите от наситено розови цветове, които пълнят очите и край които минават много планински пътеки.
Например, голяма част от пътеката долу преди Скакавишкия водопад е „посята” от големи площи „Иван-чай”.
Билката е високо растение и достига дори височина на човешки ръст. Няма да описвам качествата, ако се интересувате от билки,
ще намерите инфо, как и за какво се ползва. Все пак - помага при преумора, бъбречни заболявания, простатити...
Който е пропуснал това, другото лято поне да си набере.
Едно скъпоценно растение, което у нас все още очаква да бъде открито от ценители!
_________________ Жена се милва до зори, планина се до пладне минава.
Човек със знанията си прави от планината или приятел, или враг.
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница Предишна1, 2, 3Следваща
Страница 2 от 3
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети