ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ
всичко за планината
Регистрирайте сеТърсенеВъпроси/ОтговориПотребителиПотребителски групиВход
До връх Орловец
Иди на страница 1, 2  Следваща
 
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Рила Предишната тема
Следващата тема
До връх Орловец
Автор Съобщение
goro_levskara



Регистриран на: 04 Дек 2006
Мнения: 400
Местожителство: София

Мнение До връх Орловец Отговорете с цитат
Изминалата неделя, в не толкова ранни доби, се събрахме на една бензиностанция в Младост 4. Както и предишната седмица, така и сега, дестинацията, която бях избрал, беше Рила. Целта ми беше да позапълня таблицата с върхове, на които съм ходил, но не съм описвал. Този път исках да отидем до Орловец, един от внушителните върхове на Мальовишкото било в северозападния дял на Планината.
Изходната точка беше ЦПШ Мальовица, където паркирахме автомобилите и тръгнахме по пътеката към хижата. Времето беше идеално за разходки...



Не след дълго се появиха и двете Мальовици, които убеден съм са най-сниманите върхове от туристите, вървящи по тази пътека...



Стигнахме без много да бързаме на хижата, след което лека, полека минахме двете тераси и хванахме пътеката за БАК. Връх Камилата се извисяваше вляво от нас...



...а Мальовиците останаха зад нас...



На заслона направихме по-дълга почивка и тръгнахме по улея в посока Прозореца, между Злия зъб и Орловец...



Сравнително бързо се изкачихме до горе, откъдето се появиха уникални гледки...

Двуглав...



...както и западната стена на Злия зъб...



От тук тръгнахме по малката пътечка към връх Орловец...



...и отново гледка назад към Злия зъб...



Последни метри към върха...



Така малко под пет часа с всички почивки стигнахме и връхната точка...





А отгоре не е, като да нямаше гледки. Петлите и двете Мальовици...



Камилата...



...и за пореден път Злия зъб на фона на Водни чал...



Стояхме доста време тук и им се наслаждавахме. Като може би след повече от час тръгнахме по обратния път към ЦПШ. Освен върхове се появаваха и диви кози...



По пътя от БАК до Втора тераса често се обръщахме да снимаме двата гиганта, на единия от които бяхме само преди час...



Така улисани в гледки се добрахме и до автомобилите на ЦПШ, като вече по тъмно се прибрахме и в София. В понеделник отидохме да поработим в офисите, а вторник, отново бяхме тук, но за това по-нататък...

Ето и таблицата за Рила, с включено описание за връх Орловец, както и видеото от разходката.

Бъдете Здрави!
Сря Авг 27, 2025 4:07 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя ICQ Номер
tortomanin



Регистриран на: 20 Мар 2013
Мнения: 1674
Местожителство: Хасково

Мнение Отговорете с цитат
ръкопляскания
Много се радвам на вашето постижение, което леко ме вкарва в недоумение.
Когато бях млад, физкултурник в нашето училище беше Продан Проданов, майстор на спорта и в джудото, и в алпинизма. Е, аз съм филолог, не съм майстор на спорта, а и не е необходимо, но бях тренирал джудо, а както знаете, ходя и по планините. Нормално беше да се доверя на дяд Продан, който трябваше да знае повече от мене и в двете посоки.
Той ми казваше, че Двуглав, Злият зъб и Орловец се качват само по алпийски начин, поради което и не съм ги пробвал. На вашите снимки изглежда стръмно, но не е катерене.
Ъ?
Чет Авг 28, 2025 6:02 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла
lubitel



Регистриран на: 06 Фев 2008
Мнения: 481
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
Няма никакъв проблем да се качиш на Орловец от Бак. Виж, откъм Петлите също е възможно, правихме го с Румен, но е малко рисково, там някъде загина Тошко....
Чет Авг 28, 2025 10:30 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
goro_levskara



Регистриран на: 04 Дек 2006
Мнения: 400
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
Здравей, tortomanin

Винаги съм бил на мнение, че възприятието за страшно, опасно, или безопасно, на всеки човек е съвсем различно. В Планината има не малко фактори, които могат да повлияят за достигането на даден връх и от лесен и безопасен, да стане труден и опасен. Както за Двуглав, така и за Орловец, в описанието за изкачването им в сайта, съм наблегнал на опасностите, които могат да се появат и всеки, който тръгне натам, би трябвало да се съобрази с тях. Ще ти напиша как аз виждам нещата за тези три върха, които си посочил, без да претендирам, че моето мнение е най-правилно, именно поради причината, че всеки вижда нещата си по свой собствен начин.

Орловец

По моему за изкачването на върха има един наистина неприятен участък. Това е стръмния улей, водещ до Прозореца, или премката между Орловец и Злия зъб. От една страна е неприятен подстъпа към него, тъй като трябва да минеш през участък с големи, но нестабилни камъни. А от друга, наклонът е доста сериозен и това предразполага към инциденти, при дадени ситуации. От Прозореца до върха няма технични участъци и се върви по малка пътечка, но тук има едно голямо НО. При влажно време, тревистия склон, по който вие тази пътека, би могъл да стане много опасен. Вероятността от подхлъзване рязко се увеличава и именно поради тази причина, за мен при дъжд не трябва да се предприемат изкачвания.

Двуглав

В сайта съм пуснал описание само до първата по-висока кота, докъдето може да се достигне при повишено внимание. Както и при Орловец, така и тук, трябва да се внимава на улея до Прозореца, а освен това и подстъпа до самия връх не е никак лек. Това е така, защото има стръмно и неприятно спускане до мястото, откъдето започва изкачването. Достигането на втората кота, без осигурително въже е много опасно и не трябва да се осъществява. Неприятният участък е спускането от по-високата кота, където задължително трябва да се осигуриш. Спуснеш ли я, са няколко метри, които са сравнително безопасни, преди да стигнеш и до втората - по-ниска кота.

Злия зъб

Тук вече става въпрос за катерене и задължително използване на осигурително въже. Хипотетично е възможно да се изкачиш и без осигуровка, но слизането без такава, ще ти е много трудно и опасно. Има хора, които го правят, но те са с голям опит и се занимават активно с това. Тук говорим за нас - по-голямата част от планинарите, които нямат познанията и опита на катерачите и които трябва да се съобразяват с опасностите, които дебнат по скалата. На Злия зъб има три скални пасажа, които трябва да се откатерят, след което до връхната точка е тревист и стръмен склон където трябва да се внимава при влажно време.

Ами това е в общи линии, моите виждания за всеки един от тези върхове са такива. Но пак повтарям, че възприятието на всеки е различно и примерно опитни катерачи не биха се съгласили с мен, докато в същото време хора със страх от височина, биха се отказали. Въпрос на избор и преценка, както и на актуални климатични условия. Ситуация може да стане с абсолютно всеки за съжаление, без значение, дали има опит, или не. Но за мен лично е важно риска не само тук, а и на всеки друг връх, да бъде сведен до минимум и както казах в началото, при описанията в сайта, се стремя да наблегна на всички възможни опасности, които ни дебнат.

Това е, надявам се да съм ти помогнал, да придобиеш някаква представа.

Бъди Здрав!
Пет Авг 29, 2025 8:34 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя ICQ Номер
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3167

Мнение Отговорете с цитат
tortomanin написа:
ръкопляскания
Той ми казваше, че Двуглав, Злият зъб и Орловец се качват само по алпийски начин, поради което и не съм ги пробвал. На вашите снимки изглежда стръмно, но не е катерене.
Ъ?

Малко те е послъгал бай Продан за Орловец и евентуално за Двуглав.
За Орловец има поне три начина за "неалпийско" изкачване. Ако поровиш тук има разни стари публикации, където и снимки съм пускал кое как се прави.
Най-общо:
1.Първи и най-лесен начин - описаното от Горо Левскаря изкачване през Прозореца;
2. Малко по-трудно - по траверса откъм Петлите. Тай има един кулоар с едно стъпалце около метър и половина, заради което се води "катерене". По принцип не е нищо, НО ако е мокро или случайно се отщипещ, като това не е задължително да стане точно на стъпалцето, може и по-надолу или по-нагоре от него, те чака много сериозно, първо търкаляне, после и падане от отвесна скала, защото "пътечката" прави едни диагонали по тревни траверси около скалите... и
3.Вариант от север: като гледаш северната стена, или северозападна, не знам как точно я водят, най-вдясно тя завършва с нещо като ръб, след който има друга стена, гледаща към БАК вече. Та точно преди ръба има едни около 20 метра широки участъци, които са полегнали и изобилстващи с камъне, които са подобни на стъпала, та по тях, с повече внимание се качва или слиза.

За Двуглав - по ръба по принцип става, но има едно нещо като междинно връхче по средата, след което има пак един 2-3 метра стръмен и тесен участък, който уж се минава и без осигуровка, ама паднеш ли, лошо ти се пише...

За Злия зъб: В стария пътеводител на Рила, някакъв психопат беше писал, че май от юг можело да се качи, ама било препоръчително да се прави "лека осигуровка". Пак казвам, това са изказвания на ПСИХОПАТ. На Злия зъб, от там и без осигуровка се изкачват предимно малоумници. Защо така твърдя - като идеш и видиш, сам ще си направиш извод. Опитните катерачи там изобщо не ходят, а обикновено ако се окажат там, то е защото ще слизат след като са били по туровете отвъд. И по тази причина, там винаги са с въже и си слизат на рапел. Освен този "начин", за Злия зъб има и още един, който малцина знаят. Още по лесен е, но отново е достатъчно опасен, за да завърши зле след всякакво залитане. Та за него се подхожда както следва: от седлото с Орловец заставате точно където започва западния ръб на Злия зъб. По посока северната му стена има ясно открояващ се скалист корниз, по който се прави около 30-40 метра траверс. По едно време има малко, но надвесено стъпалце, след което тясна камина, в която обаче повече се ходи, отколкото се катери и така излизате на върха. По-лесно е отколкото от юг, катеренето е много по-малко, НО падането и от там ще има същите последици, както пребиванията от юг. Затова на Злия зъб винаги се правете на алпинисти и мъкнете въже, освен ако не се смятате за безсмъртни /от клана Маклауд/.
Пет Авг 29, 2025 10:39 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Павел Б



Регистриран на: 31 Авг 2015
Мнения: 55

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:

За Злия зъб: В стария пътеводител на Рила, ...


Привет Владо,

Поздрави от един "предимно малоумник", дружащ с психопати... Smile

Качвал съм се (и съм слизал) ок. 50-тина пъти на Зъба, повечето пъти без въже. Освен многото "туристически" изкачвания, съм се и катерил по Зъба - Югоизточнтата стена, Източния ръб, Северната стена, споменатата от теб камина от север, Западния ръб, БАК. Разбира се с въже. Smile

Наистина, алпинистите почти не ходят от южната страна на Зъба, но не защото не могат или много ги е страх, а защото едно подобно изкачване не представлява никакво предизвикателство за тях. Това не е катерачен тур. Аз лично познавам алпинисти и катерачи, които са ходили там на разходка и са го правили без инвентар, но това едва ли има значение.

Уважавам мнението ти, но мисля, че в катеренето, алпинизма и планинарството има много субективизъм и окачествяването на хората като психопати и малоумници е леко пресилено. Считам, че всеки има право на собствен избор, дали, кога, как и до колко е нужно да се осигурява.

Това, че разполагаш с инвентар съвсем не прави изкачването или слизането безопасно. Ако знаеш само на какво съм бил свидетел и то точно на Зъба? Хора, мъкнещи въжета и инвентар, но очевидно без нужните познания за тяхната употреба... Виждал съм и хора, които въпреки че разполагат с всичко необходимо за безопасно изкачване и слизане, имащи и познания как се ползва инвентара ги беше страх даже да подходят до стеничките...

Без да претендирам за многоумник, все си мисля, че планинарството и алпинизма не зависят от късмета (въпреки че той никога не е излишен Smile ), а от правилната преценка на обстоятелства и възможности. Доказано е, че инстинктите на хората закърняват, когато им се улесняват "проблемите". Използване на GPS-и или т.нар. "повишаване на сигурността" и "екипиране" на опрделени участъци от пътеки, траверси, алпийски маршрути и т.н. Все повече хора ходят из планините и все по-малко са тези, имащи правилна самооценка и можещи да вземат правилно решение в трудна ситуация...

И накрая, за да не стане объркване, аз лично не съветвам никого да ходи на Зъба без необходимия инвентар и без нужните познания за използването му!

Поздрави,
Павел
Пет Авг 29, 2025 1:12 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3167

Мнение Отговорете с цитат
Павел Б написа:
...

Здравей Павка,
Казаното по - горе за малоумщината може има характер на лично мнение, но въпреки това, продължавам да го твърдя и имам достатъчно основания, най-малкото защото ходенето на всяко място, откъдето всяко неосигурено залитане може да завърши не как да е, а точно със смърт, няма как да е много-, а по скоро мало-умно. Въпрос на елементарна оценка на обстоятелствата. Това е моето мнение, а пък ти продължавай да си мислиш противното.
И като се заговорихме, се сетих, че от север май точно с теб ходихме по оня траверс с корниза преди години, май и снимка пазя от това нещо...
Та спомни си тогава в рамките на каква проява бяхме там - курса на Планинец. Тогава, а и когато и да било, в продължение на години, НИКОГА, подчертавам НИКОГА не съм виждал при никакви обстоятелства водещия тези курсове и председател на клуба, да стои неосигурен. А той, както добре се знае, е катерач и алпинист от световна величина. Дълги години той е катерил с един друг субект, също от подобна величина, който обаче не спазваше, даже никак, тези правила. Знаеш как завърши неговата кариера и къде е сега.
А това колко пъти не сме спазвали правилата и сме се качвали, слизали или ходили неосигурени, не е ли по-добре да го оставим за нас си? Аз също като теб, имам много "геройства", след които все още се чудя как съм останал жив. Но след преживяванията и осмислянето на последиците /както се казва - по болниците имаш достатъчно време за това/, май няма много повод за гордост, а повече за срам. За това какъв тъпак съм бил и колко пъти ми е прощавано свише. И знаеш ли какво се сетих, че напоследък помня като слон? Помниш ли оново злополучно пътуване в колата на Вълков, дето пред у вас спорихме кой да се качи отзад? И на мен някак ми излезе от устата онази реплика, че с години не съм се возил на задна седалка? Още на следващия ден стана така, че дълго време само ме возиха по задни седалки...
Поздрави
Пет Авг 29, 2025 1:42 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Павел Б



Регистриран на: 31 Авг 2015
Мнения: 55

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:
...


Здравей Владо,

Не приемай постовете ми като желание да споря с теб. Аз определено споделям твоите тези и уважавам мнението ти, но може би гледам от по-различен ъгъл, пречупен през собствения ми опит и разбирания.

Стремежът на хората към непознатото, туднодостъпното и невъзможното движи напред цивилизацията. Няма пълна сигурност. А и едва ли човек би желал да е напълно сигурен във всичко, което прави. Не искам да си представям "пълна" сигурност в Планината. Такава няма и не може да има. Това, което за теб е лесно и сигурно, за мен е трудно и опасно, а за трети е абсолютно невъзможно... Въпрос на гледна точка, която често остава несподелена. Освен това и за невъзможните неща си има хора.

Не считам изкачванията ми на Зъба (и където и да е другаде) за "геройство" и не за това ги споменах. Просто се опитах да обясня, че когато си направил определено действие безопасно (говоря за лично усещане за безопасност, а не че принципно е безопасно) голям брой пъти, то шанса това да се дължи просто на добър късмет е минимален. Късметът (или липсата на такъв) на човека е част от живота, но аз не се осланям на него или поне се опитвам да е така. Рискът има много аспекти и избягването му в Планината (а и в живота като цяло) не е свързано само с използването на инвентар (или предпазни средства Smile ).

Отдавна не споделям скитанията си във форума, защото съм напълно съгласен с теб и считам, че подобни "геройски" Smile изживявания са лични и могат да бъдат погрешно интерпретирани и криво разбрани. А и като цяло имат само лична стойност, без обществена полезност и значимост.

Да, заедно ходихме по корниза и после в камината. Може би и аз имам снимки от тогава. Smile Това вече е за рубриката "А бяхме млади"...

Това, което се случи в Джендема е някакъв много лош късмет. С нещо си ядосъл дявола. Обиколил си целия Джендем, ходил си, катерил си, проучвал си, снимал си, описвал си, осигурявал си и... Sad

Поздрави,
Павел
Пет Авг 29, 2025 4:16 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3167

Мнение Отговорете с цитат
Павел Б написа:
..

Ще се радвам ако пак идем, но тоя път без возения по задни седалки и последващ лош късмет.
Поздрави
Пет Авг 29, 2025 6:17 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
tortomanin



Регистриран на: 20 Мар 2013
Мнения: 1674
Местожителство: Хасково

Мнение Отговорете с цитат
Благодаря за информацията, която точно сега не мога да използвам, защото съм се обзавел с дископатия и съм дисководещ Crying or Very sad
Нед Авг 31, 2025 9:21 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла
kaloyanv



Регистриран на: 22 Авг 2018
Мнения: 2862

Мнение Отговорете с цитат
Колкото и да разтягате локуми за злия зъб, не са ок. Най-малкото се заблуждават хората, особено лошо става сега с видеата из youtube. Даже от юг е станало по зле, тъй като се е изтъркала скалата. И тука не е важно колко е трудно, а какви са последствията и точно заради това аз съм съгласен с това което е писал Владо.
Поради това ако си го правиш за себе си, без да се разпространява информация, чрез книги статии или видеа, всичко е точно и това което сте писали важи напълно. В момента в който разпространяваш информация, трябва да мислиш за "безпроблемо преминаване" и "леките" осигуровки Smile
Нед Авг 31, 2025 9:51 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
stefan_iliev38



Регистриран на: 25 Сеп 2009
Мнения: 3460
Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"

Мнение Отговорете с цитат
Източник:
„Върховете на Рила“, пътеводител към високата планина от Румен Грънчаров, София 2005 г.:

Страница 45:
Цитат:
Най-лекият вариант на изкачването на Злия зъб е от южна-
та страна, близо до югоизточния му ръб, но и той е твърде
опасен, особено за неподготвените. Меко казано, авантюра е
да се правят опити за преодоляване на съществуващите отве-
си по иначе късата отсечка, без да има предварително осигу-
рявне. На слизане рисковете са още по-големи! До най-висо-
ката кота на Двуглав може да се отиде по скалния гребен,
който го свързва с масива на Злия зъб. Отиването на юг, към
втората (по-ниската) кота на Двуглав, е твърде рисковани, ако
не се изполва алпийско въже.
...

Страница 46:
Цитат:
1.11.1. Заслон ''Орловец'' – връх Злия зъб (1,30 часа)

Този летен маршрут е единственият вариант с по-ниска
категория на трудност, по който може да бъде изкачен
вр. Злия зъб. Той е по възможностите на туристи с добра фи-
зическа подготовка и с опит в преодоляването на скални па-
сажи. А не на последно място – имащи яснота за характера,
последователността и големината на теренните форми по
предстоящия път. Разумно е към върха да се потегли при су-
хо и ясно време и при благоприятна метеорологична прогно-
за. Наложително е да се носи алпийско въже (40 метра).
В началото на прехода се прекосява каменното езеро край
заслона Върви се в южна-югозападна посока по нестабилни
каменни блокове и отломки. За ориентир служи седлото
между върховете Злия зъб и Орловец, до което трябва да се
отиде. На него извежда едва очертана пътечка, лъкатушеща
през стръмен сипеен кулоар. Налага се внимателно придвиж-
ване, за да не се предизвикват каменопади.

От Прозореца се продължава на изток. По билната пътеч-
ка се достига до източния края на южния склон на вр. Злия
зъб. Там започват вертикални скални пасажи, през които
трябва да се премине. В съседство е страховита бездна, която
въздейства потискащо психически. Още първите 2-3 метра
представляват отвесна скаличка, която трябва да се преодо-
лее чрез катерене. Необходимо е да се търсят търпеливо
опорни точки за захващане и стъпване, каквото все пак има.
По-нагоре предстои преминаване през още две подобни мес-
та. Излиза се, обратно на очакванията, на гостоприемна тре-
виста площ, която покрива голяма част от темето на върха. В
горния край на скалните пасажи е фиксирана метална халка,
за която трябва да се укрепи осигурително въже, особено по-
лезно по обратния път. Слизането може да стане по същия
склон и чрез къс рапел.

Страница 47-48:
Цитат:
1.11.2. Заслон ''Орловец'' – връх Двуглав (1,30 часа)

През лятото опитни планинари могат да отидат до най-ви-
соката точка на Двуглав по относително достъпен вариант.
От връхния купол се разкрива фантастична гледка към окол-
ния алпийски лабиринт. Съвсем естествено се поражда и же-
лание да се изкачи и втората (по-ниската) кота на върха. Но
достигането на примамливата чука е рисковано начинание
за неподготвените – по оставащия, иначе къс път се налага из-
ползването на надеждна осигуровка.

Отсечката от заслона до седлото между върховете Злия зъб
и Орловец, наименувано Прозореца, се изминава за 50 мину-
ти в съответствие с данните за маршрут 1.11.1. После се
продължава по едва очертана пътечка, която спускайки се
пресича началото на Синия улей (теренът е стръмен и рон-
лив!), след което вече по хоризонтала минава на 10-15 метра
от скалното образувание Халката. Заслужава си да се направи
малко отклонение и да се отиде до това интересно творение
на природата. ''Светещият'' отвор на Халката е добър ориен-
тир в тази част на прехода. Описваният маршрут продължа-
ва в южна посока. Отново се върви по споменатата пътчека,
която траверсира западния склон на скалистия масив. Скоро
се стига до северната, по-високата шапка на върха. Последни-
те метри се изкачват по нестабилни блокове и плочи. Цялото
разстояние се изминава за около 1,30 часа. По маршрута не
бива да се изключва нито една от възможните опасности, ха-
рактерни за движението през скалисти и силно пресечени те-
рени. Правилно е преходът да се предприема при сухо време
и добра видимост.

От най-високата точка на върха започва къс ръб, граничещ
с шеметни улеи, по който минава пътят за южната, по-ниска-
та кота. За да се продължи към нея е редно да се използва ал-
пийско въже (20 метра), което може да се привърже към скал-
на издатина, разположена в горния край на ръба. Такава осигу-
ровка е необходима и на връщане. На пръв поглед опасното
място може да бъде заобиколено от запад. Но това е техничес-
ки още по-сложен вариант – налага се да се мине по тесен кор-
низ, по който, ако няма предварително организиран парапет,
има голяма вероятност да се попадне в безизходна ситуация.

____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Нед Авг 31, 2025 11:18 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3167

Мнение Отговорете с цитат
stefan_iliev38 написа:
Източник:
„Върховете на Рила“, пътеводител към високата планина от Румен Грънчаров, София 2005 г.:

Точно. Ако сега намерите и относимите текстове от стария пътеводител, издаван през соца, лесно ще видите разликата. Там текстът беше нещо от сорта - опитни туристи могат да се качат, като се препоръчвала лека осигуровка... То всъщност текстът и от стария справочник си е ОК, ... защото на практика няма и дума по повод слизането. А то точно слизането е проблем.
Пон Сеп 01, 2025 8:51 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
stefan_iliev38



Регистриран на: 25 Сеп 2009
Мнения: 3460
Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"

Мнение Отговорете с цитат
tortomanin написа:
Благодаря за информацията, която точно сега не мога да използвам, защото съм се обзавел с дископатия и съм дисководещ Crying or Very sad

Хайде сега – оправдания!!! Smile

П. П. На чужд гръб – и сто тояги са малко. Smile


vladofff написа:
Точно. Ако сега намерите и относимите текстове от стария пътеводител, издаван през соца, лесно ще видите разликата. Там текстът беше нещо от сорта - опитни туристи могат да се качат, като се препоръчвала лека осигуровка... То всъщност текстът и от стария справочник си е ОК, ... защото на практика няма и дума по повод слизането. А то точно слизането е проблем.


Източник: „Рила“, пътеводител от Живко Радулчев, Медицина и физкултура, София, 1988 г.

Страница 52-54:

Цитат:
Туристически и алпийски обекти в района
на з. Орловец

...
На югоизток от заслона е седлото между вр. Ловница и
вр. Злия зъб, наречено Злия прелез. От него на юг към Пар-
тизансската поляна в долината на Рилска река се спуска Бе-
лия улей
. Над него отдясно се надвесва с отвесни скали на-
зъбеният гребен на Дяволските игли – един от най-трудни-
те катерачни обекти в района. По Белия улей алпинистите
слизат в подножието на вр. Двуглав, който се издига на юг
от в. Злия зъб на края на хребета между Дяволския и си-
ния улей. На свързващите двата върха ръб природата е мо-
делирала скалното образувание Халката. Слизането по Бе-
лия улей към Партизанска поляна е трудно и рисковано по-
ради каменопадите.

Седлото между върховете Злия зъб и Орловец е наречено
Прозореца. От него на юг към долината на Рилска река се
спуска Синия улей. Той е вкопан в западното подножие на
вр. Двуглав и Иглата – най-островърхата скала в цяла Рила.
Класическият вариант за изкачване на Злия зъб, по който
могат да стъпят на върха и опитни туристи, е вляво от Про-
зореца край отвесната стена и след това по южния склон на
върха. Въпреки късата отсечка на изкачването то не е съвсем
леко (особено слизането по обратния път) и е препоръчи-
телно да се направи с лека осигуровка или парапет. Изкач-
ването от заслона до седлото е по каменистия улей между
двата върха.

Под Халката на югоизток се спуска Дяволския улей, свър-
зал името си с Дяволските игли, които стърчат от източната
му страна. Той е с много голям наклон и на места с почти
отвесни прагове. Слизането по него е трудно и крие реална
опасност от каменопади.

Улеите, които браздят стръмния южен склон на Мальо-
вишкото било към долината на Рилска река между върхове-
те Ловница и Елени връх, са известни с обобщителното наиме-
нование Злите потоци... ... Пресичането на улеите и южните
склонове между вр. Ловница и Елени връх от неопитни и не-
познаващи особеностите на терена туристи е опасно не само
през зимата, но и при летни условия.

В района на з. Орловец са достъпни за изкачване без ал-
пийски съоръжения само върховете Ловница и Камилата.
Ловница се изкачва от седлото Злия прелез в североизточна
посока, а Камилата – откъм Ловнишкия превал (Прекоречк-
кия преслап) по източния каменист склон на върха.


IV.23. Заслон Орловец – Купените – вр. Попова
капа – з. Страшното езеро (3,30 ч)

Маршрутът е част от траверса на Мальовишкото било
от вр. Мальовица (изкачване на върха по североизточния му
ръб) през Елени връх, Петлите, Орловец, Злия зъб (слизане
по източния ръб на върха) с продължение на изток от вр. Лов-
ница до вр. Попова капа. Траверсът е от V-А категория на
трудност. Първата част на траверса от вр. Мальовица до Злия
прелез – седлото между върховете Злия зъб и Ловница, е по
силите само на добре подготвени и съоръжени алпинисти. От-
сечката на траверса от вр. Ловница до вр. Попова капа може
да бъде премината и от опитни туристи.


Интересното е, че в стария пътеводител НИЩО не се споменава за изкачването на върховете Двуглав и Орловец от туристи.

Точно както tortomanin написа: „... Двуглав, Злият зъб и Орловец се качват само по алпийски начин...“.

Още по-интересно е, че в първото си издание на „Рила“, пътеводител към високата планина от 2000 г. Румен Грънчаров също не включва изкачване на връх Двуглав. Описанието на изкачването на вр. Двуглав [1. 11. 2. Заслон ''Орловец'' – връх Двуглав (1,30 часа)] е добавено във второто издание на пътеводителя от 2005 г. Все пак в първото издание има едно изречение за изкачването на връх Двуглав:

„До най-високата кота на Двуглав може да се отиде по скалния гребен, който го свързва с масива на Злия зъб.“

Във второто издание след това изречение е добавено:

„Отиването на юг, към втората (по-ниската) кота на Двуглав, е твърде рисковано, ако не се използва алпийско въже.“

Във второто издание е премахнато следващото изречение от новия абзац:

„Опасностите при този вариант се определят от силно пресечения терен.“

Може би Румен Грънчаров е решил да наблегне, че теренът е алпийски и опасен за обикновени туристи, а не че просто е силно пресечен.


Според мен е по-добре в пътеводителите да има информация за изкачването на тези върхове, защото туристите силно се привличат от тях и няма начин да ги спреш. По-добре е туристите да има къде да прочетат какво ги чака, а не да има се казва „Това изкачване не е за тебе“. Туристът няма да послуша, при положение че види снимки и клипове на хора, които са се качвали успешно.



____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Пон Сеп 01, 2025 12:05 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3167

Мнение Отговорете с цитат
stefan_iliev38 написа:

„Отиването на юг, към втората (по-ниската) кота на Двуглав, е твърде рисковано, ако не се използва алпийско въже.“
Във второто издание е премахнато следващото изречение от новия абзац:
„Опасностите при този вариант се определят от силно пресечения терен.“
Може би Румен Грънчаров е решил да наблегне, че теренът е алпийски и опасен за обикновени туристи, а не че просто е силно пресечен.

И двете неща са за наблягане - ти не си ли ходил там, да го видиш що е? Ходиш си нормално и стигаш до чучката в средата на ръба, норечена гордо "Двуглав", която не прилича на нищо - от една страна, самия гребен към Злия зъб е по-висок, затова някак абсурдно е да си помислиш, че това нещо е "връх". От друга страна, по-нататък, където е края на гребена и започва южната стена, по прилича на връх, но пък е още по-ниско от въпросната чучка. И така оставаш раздвоен, с въпросния Двуглав - има ли такъв връх изобщо, и коя му е най-високата точка. А слизането на юг от чучката е достойно за конкуренция с ходенето по Злия зъб - пак нищо и никакъв 3-4 метра пасаж, ама ако се изплеснеш такова падане на изток те чака, че сигурно ще умреш от ужас още докато летиш...
Пон Сеп 01, 2025 3:45 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Покажи мнения от преди:    
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Рила Часовете са според зоната GMT + 3 Часа
Иди на страница 1, 2  Следваща
Страница 1 от 2

 
Идете на: 
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети
 

ВРЕМЕТО:

вр.Ботев

вр.Мургаш

вр.Мусала

гр.Сандански

Черни връх

 Вземи рекламен банер   


 

Никаква част от материалите и снимките на този форум
не може да бъде копирана и използвана
без изричното съгласие на автора, който ги е публикувал.



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online.Translation by: Boby Dimitrov