Напротив, попитах те нещо твърде просто - според теб допустимо ли е в планините да се водят абсолютни аджамии, които ако стане нещо с водача, са напълно неспособни да се евакуират безопасно?
Вто Май 28, 2024 8:36 am
kaloyanv
Регистриран на: 22 Авг 2018 Мнения: 2543
mom4i написа:
Калояне, и на теб не мога да ти разбера писанията, ходи си с любимите водачи, и не се вълнувай толкова
Нещата се случват, колкото и да мрънкаш. Поне да пишеше грамотно, а то ми се налага да се напрегна, за да те разбера. По-добре се ограмоти малко по темата, и тогава задавай въпроси, че в момента си на ниво на журналист от Пик, Блиц или Телеграф...
Шапката много ми се наклони от твоето мнение ) което има само една гледна точка и понеже не е обективно, никога не може да се вземе на сериозно
Напротив, попитах те нещо твърде просто - според теб допустимо ли е в планините да се водят абсолютни аджамии, които ако стане нещо с водача, са напълно неспособни да се евакуират безопасно?
Ако позволиш да се включа в зaкачката ви с mom4i.
"Там" е допустимо, виждал съм го с очите си, па и съм разговарял с тн аджамии. Е, при цялата относителност на понятието "абсолютен аджамия"
Вто Май 28, 2024 11:01 am
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3369 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
И от мен един прост и конкретен въпрос:
Вярно ли е, че искат да направят виа фератите да могат да се минават задължително „под надзора" на платен професионален алпийски водач?
Най-належащите нормативни изменения (de lege ferenda):
...
• Ново изискване движението по маршрутите тип „виа ферата" да се извършва единствено под надзора на вписан планински водач, II-ро ниво (алпийски водач) по смисъла на чл. 3, ал. 5 от Наредба № 3 от 07.03.2016 г. за образованието, практическата подготовка и професионалната квалификация, необходими за придобиване на правоспособност за упражняване на професията „Планински водач"; Промяната е належаща, предвид случилият се инцидент на вр. Куклата, описан по-долу, както и поради невъзможността за използване на маршрута без необходимата алпийска екипировка и знания и умения за употребата ѝ; Изискването може да се предвиди и в подзаконов нормативен акт;
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Вто Май 28, 2024 9:36 pm
mom4i
Регистриран на: 05 Авг 2014 Мнения: 623
Отговор на Владо:
Въпрос на коректност на водача, и какви са неговите цели. Ако е чисто печелбарство - взимаш всички желаещи, без да те интересува нивото им, дори убеждаваш хора без ниво да дойдат, като след това качваш върха с тези, които могат - с рискове да има недоволни, и не само, има риск и за инцидент, защото не знаеш кой кога ще се откаже и кой кога ще сгъне... Пример - експедициите организирани за изкачването на К2 през зимата през 2021 г. Там всички клиенти бяха подведени, че имат шанс да се качат, дори убеждавани да се включат. Резултата го знаят всички - смъртни случаи, разочаровани хора, но пък за непалците имаше комфортнен базов лагер, екипировка за парапетите и височинните лагери, дори имаха и опънати парапети на част от маршрута... Подобно поведение има и при много други професии.
Има фирми и водачи, които много внимават кой къде взимат, и за по-сериозните неща (обикновено и доста скъпи) специално си подготвят клиентите за целта. Аз принципно внимавам кой къде водя и се старая да няма бедстващи по време на прехода/изкачването, като за мен удоволствието е по-важно от постижението. По този повод съм отказвал много ангажименти. Има фирми обаче, които не се вълнуват от това. Най-често това дори не са дипломирани водачи, които взимат пълни аджамии за мероприятия в чужбина, където го отнасят местния екип и водачи.
Отговор на Стефан:
Първо мерси за документа, който не познавах, въпреки че със Свилен Овчаров се знаем добре и си говорим често. Вижда се, че това е едно предложение, въз основа на някакъв анализ на практиките в Алпите. Вижда се също, че конкретно идеята за превинаване на Виафератата на Мальовица с водач не се базира на някаква подобна практика в алпийските държави, и това е така, понеже такава практика няма. Тази идея може да се реализира само на частен терен с ограничен достъп, или подобни условия, но от държавна институция. За Мальовишката виаферата това е напълно неприложимо, просто след инцидента с момичето, дирекцията на НП "Рила" се притесни, защото първо, те нищо не разбират от такива съоръжения, и второ - това съоръжение е изградено там абсолютно нелегално. В момента тече процес по признаване на съоръжението от НП "Рила", като то трябнва да мине през "осиновяването" на виафератата от някоя организация. Има предложението тази организация да е АПХ, като от този факт водачите не само, че няма да печелят, ами ще трябва да инвестират средства и доброволен труд в подръжката ѝ (тъй като ползват съоръжението да изкарват пари, е логично да инвестират нещо в подръжката му). Процесът за момента е спрял, поради липса на интерес от всички страни, като се надявам да не се чака нов инцидент, за да се възстанови. ПСС бяха поели ангажимент да изготвят няколко информационни табла за това какво е виафератата и как безопасно тя да се използва, но и това още не е станало... И двата инцидента с летален изход на тази виаферата станаха поради подценяване и непознаване на опасността, надценяване на собствените възможности и използване на неправилна екипировка, без присъствие на професионалист. Иначе съоръжението е видяло много други драми и по-малки инциденти, за щастие без тежки последствия, най-вече щото българите обичат да правят глупости, но са корави и не падат, обичат да бедстват...
Сря Май 29, 2024 8:28 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3119
stefan_iliev38 написа:
Вярно ли е...
— Тази табакера дали е от кавказко сребро? — любопитствува бай Ганьо.
— Не е, виенска направа е!
Все нещо ни тегли на изток. В Австрия може да ходиш по виа ферати и без надзор. В Непал обаче, дори на трек, без зачислен ти професионал май вече няма мърдане.
mom4i написа:
Въпрос на коректност на водача, ... има риск и за инцидент, ... Резултата го знаят всички - смъртни случаи, разочаровани хора, ...
Значи това, което писах преди време за кой колко точно е виновен при инцидента с Бранко и доктора, може би е вярно. Бранко е нямал /нормативно/ задължение да върне неподготвения човек, съответно резултатът го "знаят всички". Не е трудно да се предположи, че ако дори вържеш аджамия /например с по-голямо телесно тегло/, като нищо и теб ще завлече. Значи системата "мечка на синджир", практикувана от любимите ти гидове едно време, очевидно е изключително ефективна за безопасността ... на водача, но това невинаги съвпада с интереса на клиента.
И така в крайна сметка, щом нещата зависят най-вече от коректността, излиза, че клиентът сам ще си е виновен ако нещо стане с него, защото лицензи за коректност не се издават.
Е тогава не съм ли прав като твърдях, че от гледна точка на отговорностите, работата на водача трябва да е само и изключително да води, т.е. да заведе клиента до място, където последния не знае как се стига, а останалото и дали и как клиентът ще направи това, да си е негов проблем?
Ако, както продължавам да твърдя, Филип е имал необходимите знания и умения да ходи, да се екипира според обстановката, както и да се замозадържи както трябва, без да разчита на "коректноста на водача", дали пък нямаше да е още жив?
Щото другите локуми, които ми разтягаше - че водачът дължи "комплексна грижа" и т.н. явно не се полага от всички, а това зависи intuitu personae от водача.
Сря Май 29, 2024 9:08 am
mom4i
Регистриран на: 05 Авг 2014 Мнения: 623
Владо, водачът носи отговорност за всички решения, които взима, няма какво да се извърта тук и да се залъгваме.
Т.е. ако ти се падне някой, който няма нивото, ти трябва така да изиграеш нещата, че всички да си слязат живи и здрави. Най-добре е и да се много щастливи, но това не винаги се получава.
Та няма защо да се упражняваш на тази тема. Ако някой има проблем, го връщаш, а когато това е застрашаващо си слизаш с всички останали. Филип е бил подведен по отношение на това как да бъде екипиран и това е основната грешка на водача. Иначе, познавайки случая, смятам че е бил на нивото на програмата, стига да нещата да са се случвали както трябва...
Чет Май 30, 2024 6:25 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6448
mom4i написа:
...Филип е бил подведен по отношение на това как да бъде екипиран и това е основната грешка на водача. Иначе, познавайки случая, смятам че е бил на нивото на програмата, стига да нещата да са се случвали както трябва...
Законът предполага ли вие като планински водачи да носите наказателна отговорност, ако заради ваши действия или бездействие клиентът ви пострада?
_________________ Бутам след осмата бира
Чет Май 30, 2024 10:41 pm
mom4i
Регистриран на: 05 Авг 2014 Мнения: 623
Естествено Дидо, ти как мислиш?
"Планински водач е лице, което води и придружава туристи в планинска и природна среда, като по време на осъществяването на избрания маршрут се грижи за сигурността на туристите и им дава информация за природно-географските особености и за забележителностите по него."
"Планински водач е лице, което води и придружава туристи в планинска и природна среда, като по време на осъществяването на избрания маршрут се грижи за сигурността на туристите и им дава информация за природно-географските особености и за забележителностите по него."
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница Предишна1, 2, 3 ... 23, 24, 25
Страница 25 от 25
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети