Повечето професионални организации определят минимални възнаграждения - преводачи, редактори, адвокати, одитори и т.н.
Сря Фев 01, 2023 5:27 pm
mom4i
Регистриран на: 05 Авг 2014 Мнения: 623
Стефане,
Хонорарите на водачите за алпийски изкачвания и катерене на "Бюро Радецки" са както и на другите туроператори, предлагащи такива дейности - между 200 и 300 лв, в зависимост от квалификацията на водача и конкретния маршрут. Естествено винаги може и повече, например за зимно на северната стена на Мальовица или Вихрен едва ли ще е само 300 лв...
Няма все още къде да се видят кои са алпийските водачи в България, аз както виждаш не парадирам с това. Когато се появят - ще се разбере! Освент алпийските водачи, с катерене и алпинизъм имат право да се занимават професионално и треньорите и инструкторите по алпинизъм, като те може да се видят в списък някъде към Министерството на младежта и спорта (Ведрин, който намира всичко, ако пусне линк, ще съм му благодарен!). А тук https://www.eemga.org/about-eemga/guides/ може да се видят 6-те български IFMGA водачи, малко по-долу и двамата аспирант-гидове, които са на финала на обучението си - това са хората признати на международно ниво и имащи най-високата възможна квалификация...
Вещото лице по делото на Бранислав Бранков никога не е представял Сдружението по време на делото, а е бил в качеството си на "независим експерт" (което само по себе си е абсурдно...). Нещата, които е говорил не са били дори коментирани с членовете на УС, камо ли да са от името на Сдружението. Освен това от 28.07 2020 г. въпросното лице е редови член и няма никакви представителни функции.
За минималните цени ти беше отговорено, че има такава практика. Продължава да има хора, които смятат, че 50 или 100 лв е нормален хонорар на планински водач и е хубаво да има някъде в пространството място, където да пише, че е повече... Най-лошото е, че има колеги, които се съгласяват да работят на толкова, но това си е лично решение...
Как се прави ценообразуване при група може да се сети всеки грамотен човек, дори и да не е счетоводител, вариантите са няколко. Например обявяваш цена на човек и минимална бройка на групата, при която ти излизат сметките. Коректно е обаче да се каже и максималната бройка, за да знае клиента в каква група ще попадне (колкото по-трудна е програмата - толкова по-малрко е максималната бройка, за сериозни изкачвания се стига до 1 или двама участници). Ако се договаря цена между професионалисти (например това правя аз с чуждите туроператори или водачи) - цената на участник се променя през 1-2 човека - при повече записани тя пада - по договорка.
Чет Фев 02, 2023 10:05 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3103
mom4i написа:
.. тези техники с въжето, които никой от упражняващите се тук в коментиране не разбира, ...
Искаш да кажеш, че последните 15 години съм успял да замъкна жена си /която от алпинизъм изобщо не отбира/ из Джендема, Вихрен, на разни върхове из Алпите + два,три в Кавказ, само щото съм имал голям късмет?
За себе си имам разработена система на осигуряване и преминаване с такива субекти. Да вярно, малко по-различна е от обикновеното ходене в свръзка, но все пак разликата не е чак кой знае каква.
Въпреки това ми е любопитно какви са тез толкова секретни "техники с въжето", дето сте ги измислили последните години, и никой освен вас не разбира? На челна стойка ли стоите или ходите на ръце?
Освент алпийските водачи, с катерене и алпинизъм имат право да се занимават професионално и треньорите и инструкторите по алпинизъм, като те може да се видят в списък някъде към Министерството на младежта и спорта (Ведрин, който намира всичко, ако пусне линк, ще съм му благодарен!).
При търсене по "алпинизъм" (в колонката "Вид спорт / вид специализирана спортна дейност") в регистъра на треньорските кадри по чл. 9, ал. 1, т. 4 от Закона за физическото възпитание и спорта (Обн., ДВ, бр. 86 от 18.10.2018 г., в сила от 18.01.2019 г.), към 2 февруари 2023 г. излизат следните 27 записа:
Код:
Име Спорт Рег. № Дата на вписване Длъжност
Валерия Цолова Цолова алпинизъм 4103 28.04.2022 треньор
Васил Славчев Киров алпинизъм 308 27.02.2020 треньор
Виолета Николаева Евтимова алпинизъм 2955 01.11.2021 помощник-треньор
Владимир Стефчов Павлов алпинизъм 359 20.03.2020 треньор
Георги Стефанов Пенев алпинизъм 3489 24.01.2022 треньор
Димитър Павлов Павлов алпинизъм 2679 12.08.2021 главен треньор
Дойчин Венциславов Боянов алпинизъм 294 27.02.2020 треньор
Елена Ставриева Гвоздейкова алпинизъм 2392 29.06.2021 инструктор
Елисавета Иванова Първанова алпинизъм 2862 12.10.2021 треньор
Ивайло Здравков Радков алпинизъм 3487 24.01.2022 треньор
Йордан Венцеславов Чобанов алпинизъм 2625 11.08.2021 инструктор
Костантин Пламенов Кънчев алпинизъм 3877 23.03.2022 треньор
Косьо Ивайлов Локмаджиев алпинизъм 4370 01.06.2022 треньор
Красимира Минчева Стоилова алпинизъм 4506 30.08.2022 инструктор
Лъчезар Викторов Димитров алпинизъм 357 20.03.2020 треньор
Мария Георгиева Георгиева алпинизъм 3938 28.03.2022 треньор
Мартин Милков Маровски алпинизъм 178 19.12.2019 треньор
Михаела Иванова Георгиева алпинизъм 1127 11.11.2020 треньор
Никола Динков Калистрин алпинизъм 1100 11.11.2020 треньор
Николай Владимиров Кръстев алпинизъм 4465 11.07.2022 треньор
Николай Ангелов Панайотов алпинизъм 1103 11.11.2020 треньор
Николай Георгиев Георгиев алпинизъм 3927 28.03.2022 треньор
Росен Костадинов Тотев алпинизъм 2624 11.08.2021 инструктор
Румяна Кирилова Гълъбова-Златкова алпинизъм 4105 28.04.2022 треньор
Станимир Иванов Желязков алпинизъм 3488 24.01.2022 главен треньор
Тихомир Борисов Димитров алпинизъм 4512 30.08.2022 треньор
Цветомир Георгиев Георгиев алпинизъм 3490 24.01.2022 треньор
mom4i написа:
А тук https://www.eemga.org/about-eemga/guides/ може да се видят 6-те български IFMGA водачи, малко по-долу и двамата аспирант-гидове, които са на финала на обучението си - това са хората признати на международно ниво и имащи най-високата възможна квалификация...
Освен шестимата дипломирани и двамата аспиранти има и двама обучаващи се.
Код:
Milen Bratanov IFMGA-IVBV-UIAGM Mountain and ski guide
Tihomir Dimitrov IFMGA-IVBV-UIAGM Mountain and ski guide
Gueorgui Gueorguiev IFMGA-IVBV-UIAGM Mountain and ski guide
Georgi Penev IFMGA-IVBV-UIAGM Mountain and ski guide
Viktor Varoshkin IFMGA-IVBV-UIAGM Mountain and ski guide
Zhivko Zhechev IFMGA-IVBV-UIAGM Mountain and ski guide
A Darjikov Card nr. ASP-G2-11 към 12 декември 2022 г.
K Lokmadzhiev Card nr. ASP-G2-13 към 12 декември 2022 г.
Z. Mechkov Trainee към 12 декември 2022 г. (entry test 2022)
B. Tsolov Trainee към 12 декември 2022 г. (entry test 2022)
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Чет Фев 02, 2023 11:34 am
mom4i
Регистриран на: 05 Авг 2014 Мнения: 623
Ведрине, признал съм те!
Много ме зарадва първия списък, не го бях виждал, въпреки, че за над 80% от тези, които са в него, знаех, че са там
Владо, най-вероятно си го измислил за себе си, щом си правил такива неща, но все пак едно е жената, а друго е непознат, с претенциите че си е платил...
Но важна е сигурността, в края на краищата, а не методите.
Няма нищо секретно, опитват се гидетата да правят нещата по-сигурнии възможно най-бързо. Съответно правят статистика, експериманти, анализират...
Много е важно да владееш техниките, които прилагаш, като определено нещо ново за теб няма как да го владееш добре. Аз също отказвам да правя някои от нещата идващи от Алпите - други навици имам, друга култура...
Чет Фев 02, 2023 3:55 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3103
mom4i написа:
...над 80% от тези, които са в него, знаех, че са там ...
Аз пък видях само едно име, от което веднага ми се изпотиха ръцете, като си представих, че на това нещо някой е дал право да "инструктира" и да "води"...
mom4i написа:
...но все пак едно е жената, а друго е ...
Я помисли малко, и пак го изговори това същото...
mom4i написа:
… не са попадали никога в тази ситуация …
mom4i написа:
…Но важна е сигурността...
Ти друго разкажи на нас непросветените и непосветени в тайните на гидоваческото изкуство:
Ситуация:
1. Кръгъл олигофрен
2. Претенция, че си е платил и затова всичко му е разрешено, щот е мутра с много пари;
3. Не е невъзможно да се осигури почти на 99,99% сигурност откъм инцидент;
4. Тази сигурност обаче, ще е за сметка на бавност, която пък на 99,99% ще доведе до замръзване или друг подобен завършек;
5. Понеже е налице едновременното съвпадение на условията по т.1 и т.2 ти се заявява, че или водиш до дупка, или следващ път с теб няма да има, без възможност за коментар.
6. Трябват ти пари, заради почти не можеш да си позволиш да откажеш, а понеже е и мутра, може да се наложи да връщаш заради неизпълнена услуга ...
Виждал съм подобно нещо, но няма да посочвам имена, че са много известни, видях и как завърши премеждието.
Интересно ми е ти какво ще направиш. Имай предвид, че тежестта на т.6 е толкова сериозна, че почти уравновесява останалите 5...
Чет Фев 02, 2023 4:15 pm
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3367 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
mom4i написа:
...
И понеже много ви вълнува явно понятието "алпийски водач" - ще се появи официално в Националния туристически регистър, когато АПХ и НАПОО и Министерство на туризма си свършат докрай работата по това второ ниво на професията. АПХ слагам не случайно на първо място, за съжаление...
Mom4i, АПХ не може един списък на алпийските водачите да направи, пък е тръгнала да се поставя на първо място!
Ти член ли си на АПХ? Защо името ти го няма сред членовете на АПХ? Как може да се провери, че си планински водач второ ниво?
Пък после разправяй, че професията е нова и трябва време да се регулира, и че 5 години не са достатъчни да се направи един списък...
mom4i написа:
... За минималните цени ти беше отговорено, че има такава практика.
Не, не ми беше отговорено – аз попитах каква е причината, а не дали има такава практика. Каква е причината за тази практика?
Ако причината е, че има такава практика, защо АПХ не посочи и МАКСИМАЛНИ цени за водачество? Защото и такава практика има.
mom4i написа:
...Вещото лице по делото на Бранислав Бранков никога не е представял Сдружението по време на делото, а е бил в качеството си на "независим експерт" (което само по себе си е абсурдно...)...
Аз не твърдя, че експертните лица по делото на Бранислав Бранков са представлявали АПХ. Но предполагам, че именно затова са били избрани за експертни лица – заради опита им, включително и опита им в АПХ. Иначе нямаше да бъдат избрани за експерти.
Внимание!
Отново за пореден път да уточня, че не познавам лично Бранислав Бранков и не взимам специално отношение относно него и относно делото срещу него.
Mom4i, как ще коментираш противоположните становища – становището на експертите по делото и становището на УС на АПХ:
Кой греши – експертите или АПХ? Или всички грешат? Или всички са прави?
Предварително благодаря за отговорите!
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Чет Фев 02, 2023 6:57 pm
kaloyanv
Регистриран на: 22 Авг 2018 Мнения: 2516
vladofff написа:
mom4i написа:
.. тези техники с въжето, които никой от упражняващите се тук в коментиране не разбира, ...
Искаш да кажеш, че последните 15 години съм успял да замъкна жена си /която от алпинизъм изобщо не отбира/ из Джендема, Вихрен, на разни върхове из Алпите + два,три в Кавказ, само щото съм имал голям късмет?
За себе си имам разработена система на осигуряване и преминаване с такива субекти. Да вярно, малко по-различна е от обикновеното ходене в свръзка, но все пак разликата не е чак кой знае каква.
Въпреки това ми е любопитно какви са тез толкова секретни "техники с въжето", дето сте ги измислили последните години, и никой освен вас не разбира? На челна стойка ли стоите или ходите на ръце?
Има достатъчно видеа и материали да се придобие представа, има някакви по нови неща, но чак пък това което казва .. .. За извличане и тн от ледници, са си все същите, просто сега има по-модерни устройства. Който се интересува ще си намери материали. Ходил съм по алпите и съм им виждал основната техника, един клиент и водача го е впрегнал на 1 метър от него и го бута надолу или нагоре да върви по бързо .. И от време на време може да сложи някоя осигуровка. Италианците например пускат клиентите през протриващ възел и не слагат реверсо и въжето го носят в раницата.
...Ходил съм по алпите и съм им виждал основната техника...
Виж сега, тая техника е с друго предназначение.
За лечение от запек на трети лица. Като кенефа на заслон Славей - поглеждаш в дупката и .. о чудо.
За да не годиш по Хьорнли, че е голяма тълпа, отиваш другаде, гледаш как гидът третира клиента, представяш си, че си на мястото на потърпевшия ... и ... нещата тръгват у гащите.
Сега сериозно - сам си представи ако си на 1 метър и залитнеш. Такъв "водач" може само да ти предложи услугата "споделено пребиване".
Питах това лято един такъв кретен защо прави така с хората и той ми отговори "нот сейфти бът фастър".
Иначе, за инвентаря споделям - аз също на лесни места като върховете на Монте Роза ходих без седалка, вързан на булин, с един карабинер /ако се наложи пускане през протриващ възел/, две цеви, две самозатяжки и някаква лента за педал при самоизвличане...
А би ли ме светнал за чий ти е реверсо на такива изкачвания? Не за друго ами спорим с дъщеря ми, тя ми се кара, че още нямам такова нещо, а другите си имали.
Пет Фев 03, 2023 11:13 am
kaloyanv
Регистриран на: 22 Авг 2018 Мнения: 2516
Това което знам е че през протриващ въжето се усуква много и ако искаш да го пазиш в добър вид, през реверсо. (Говоря ако спускаш някой отгоре, да не правиш рапел, а ти откатерваш)
Иначе това което видях е една плачеща дама на слизане и залитна и гида я хвана директно за раницата да не тръгне. Изглеждаше доста уверен на фона на плачещата женица. Явно горката не е знаела точно какво я чака И тя още повече се разрева и той и даваше яко газ да слиза. Сигурно са прави, защото все пак най-важното е всички да се върнат живи и здрави
И другото е че там много държат на бързината, особено по тези маршрути които са с повече хора.
...
И другото е че там много държат на бързината, особено по тези маршрути които са с повече хора.
Това, което пишеш, няма много допирни точки с удоволствието от катеренето, природата и пр.
Съгласен съм и с другото- сигурността на групата, но тук опираме до комерсиалната страна на нещата.
Малко хора осъзнават какво точно искат и как. Повечето, които си наемат бъди, го правят само заради егото, да кажат- ето, направих го. И какво от това?!
Скоро бях с една разнородна група, по лесен терен. Коментираше се точно "тъпото" бързане.
Затуй предпочитам и обикновено ходя сам. Аз да не преча и на мен така.
Винаги нося 2.5 до 3кг. средства за осигуряване, евентуално извличане.
Съвсем случайно, на интересно място се събрахме две малки групи.
Помогнах на една жена, която беше на средата на "страшното" да стигне до края, буквално само с думи. Просто бях сигурен, че може, а понякога това е достатъчно.
Когато слязохме, не можеше да говори от благодарност. Тия, които бяха избрали да пропуснат, знаеха че не могат да си го причинят, а благоверната отиде толкова далеч, че ми се прищя да я осигуря за вратлето. Подобно на Владо, съм я вкарвал на интересни места, без никаква подготовка, от нейна страна.
Владо, ако е склонен да приеме компания при евентуално ходене из Джендема, ща се радвам да науча нещо от алпийските техники. Ако не, отново сам.
Последната промяна е направена от Трифон П.Трифонов на Пет Фев 03, 2023 1:12 pm; мнението е било променяно общо 2 пъти
Пет Фев 03, 2023 1:06 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3103
kaloyanv написа:
... ако искаш да го пазиш в добър вид...
Аха, това обяснява защо ходят невързани и си го държат в раницата. Също така нависоко слънцето пече и UV лъчите увреждат нишките на бронята.
А най-добре пък е да си го държим в килера, запечатано в найлонов плик.
kaloyanv написа:
... даваше яко газ да слиза... че там много държат на бързината.
това горното никак не си кореспондира с долното:
kaloyanv написа:
...най-важното е всички да се върнат живи и здрави.
По нашето Черноморие също много държат на бързината - поръчаш една бира, и след 15 мин те гонят - няма цяла вечер да стоиш тук с една бира, айде чупката, че и други балъци чакат за място.
Трифон П.Трифонов написа:
... евентуално ходене из Джендема...
Говорих миналата седмица с Мутафа, проявата тази година ще е 24-26 февруари. Ако ти се идва, заповядай. Ще бъдем пак доста хора и ако не е лавинарник, може да направим един Централен ръб, че от лятото останаха два участъка за доописване.
Маровски обаче, по същото време щял пак да прави "фестивал", по повод на което хижата ще е пълна, но в базата на училището за водачи има място, макар и при спартански условия, които нас не ни спират.
Пет Фев 03, 2023 1:09 pm
kaloyanv
Регистриран на: 22 Авг 2018 Мнения: 2516
Трифон П.Трифонов написа:
Това, което пишеш, няма много допирни точки с удоволствието от катеренето, природата и пр.
Не съм съгласен. Ако искаш да ти е кеф, отиваш на разходка. Но ако ще правиш нещо трудно и технично, трябва да си много трениран и да си много бърз, за да отидеш и да се върнеш безопасно.
Просто явно пишем за различни неща. Там където позволява терен и условия може да спираш колкото си искаш.
Но това е дълга тема, кой защо го прави и каква му е мотивацията. Според мен на всеки един водач мотива му е безопасноста на него и хората, дори това да граничи с грубост.
Но пак да подчертая, това много зависи от терена и условията. НЕ става въпрос за стандартни пешеходни маршрути.
Пет Фев 03, 2023 1:35 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3103
kaloyanv написа:
..Според мен на всеки един водач мотива му е безопасноста на него и хората, дори това да граничи с грубост.
Разбра ли сега защо има и хора, които сами се подготвят и си ходят както и където искат - за да не се съобразяват с някакъв, дето ще ги юрка, щото "пакетът" му бил за еди колко си дни, часа, голове, метри, секунди, а ще се оправдава с предтекст за безопасност.
На повечето върхове, на които съм виждал водещи и водени е така - бързат, за да са на върха призори, на обед да са на паркинга, а вечерта гидът е с нови клиенти пак нагоре. А пък аз не съм тренирал, нямам подготовката и аклиматизацията им, затова лазя и се мотая цял ден по трасето. Качвам се на обед и последен слизам по тъмно. Е, вярно, че и мен ме бутат и ме юркат, ама понеже не могат да слязат без мен, са принудени да ме търпят и минава на моята.
Пет Фев 03, 2023 1:49 pm
kaloyanv
Регистриран на: 22 Авг 2018 Мнения: 2516
vladofff написа:
kaloyanv написа:
..Според мен на всеки един водач мотива му е безопасноста на него и хората, дори това да граничи с грубост.
Разбра ли сега защо има и хора, които сами се подготвят и си ходят както и където искат - за да не се съобразяват с някакъв, дето ще ги юрка, щото "пакетът" му бил за еди колко си дни, часа, голове, метри, секунди, а ще се оправдава с предтекст за безопасност.
На повечето върхове, на които съм виждал водещи и водени е така - бързат, за да са на върха призори, на обед да са на паркинга, а вечерта гидът е с нови клиенти пак нагоре. А пък аз не съм тренирал, нямам подготовката и аклиматизацията им, затова лазя и се мотая цял ден по трасето. Качвам се на обед и последен слизам по тъмно. Е, вярно, че и мен ме бутат и ме юркат, ама понеже не могат да слязат без мен, са принудени да ме търпят и минава на моята.
Еее, така е най-добре .. Ама трябва да си събрал известно количество опит, понякога и по-сериозно, за да не бедстваш. Особено ако уцелиш и прогноза и да ти се отворят гледки и да се чудиш в рая ли си къде ?
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети