Регистриран на: 28 Юли 2010 Мнения: 717 Местожителство: София
Два авторитетни изсточника твърдят във Фейсбук (BEFSA дискусионната група), че при тази акция е използвана Android Emergency Location Service (ELS) технология. Засега не намирам официална информация.
d_genov написа:
Тежка акция за планинските спасители от отряд София
На 21 декември 2021 г. в 7.30 ч. в Централния денонощен пост (ЦДП) на Планинската спасителна служба (ПСС) при БЧК, чрез тел. 112, е получен сигнал за турист в неизвестност на Витоша. Последният контакт с изгубения е бил предната вечер около 22.00 ч., когато същият се е намирал някъде между вр. Купена и вр. Скопарника. Поради лошите метеорологични условия (температура -15°C, силен вятър и намалена видимост), той казва на свой приятел, с когото говори по телефон, че ще се върне към изходната точка на неговия преход – с. Железница.
Изчезналият е тръгнал от с. Железница в посока Черни връх около 15.00 ч. на 20 декември, а на следващата сутрин в 7.00 ч. става ясно, че все още не се е прибрал. Няма връзка и с телефона му. Около 8.00 ч. от база „Алеко“ излизат двама дежурни планински спасители с моторни шейни, които да огледат маршрутите източно от Черни връх. Метеорологичните условия са изключително лоши – температурата е около -15°C, със силен СЗ вятър и видимост около 10-20 м. В 10.30 ч. от София тръгват още 10 планински спасители към с. Чуйпетлово със задача да претърсят южните склонове под върховете Черни връх, Скопарника и Ярловски купен.
Междувременно от ЦДП е отправено искане, чрез ГД ПБЗН – МВР, към мобилните оператори за локализиране на мобилния телефон на издирвания. Получената информация от тях даде ясна насока от коя страна на планината да се проведат издирвателните действия. Около 14.00 ч. издирвания успява да проведе кратък разговор по телефона със семеството си и периметърът на търсене беше значително ограничен. Всичко това даде възможност в 18.00 ч. той да бъде открит жив на предполагаемото място, южно от вр. Скопарника, в циркуса на изворите на р. Струма. Състоянието му е сериозно – хипотермия, сериозни измръзвания по крайниците и откритите части на тялото и крайно изтощение. Оказана му е спешна долекарска помощ и след труден транспорт до билото, е натоварен в отоплената кабина на снегоходната машина на РВД. В 21.00 ч. пострадалият е предаден на линейка на Спешна медицинска помощ, а в 22.25 ч. е приет по спешност в реанимацията на УМБАЛСМ „Пирогов“ в стабилно състояние. Акцията приключи в 23.45 ч. след прибирането на всички участващи и проведен разбор на проведената операция.
В спасителната акция взеха участие 32-ма планински спасители, както и петима планински водачи от Асоциация „Планини и хора“ (АПХ). Използвани бяха три моторни шейни, две снегоходни машини (на РВД и на „Витоша ски“), всички пет налични автомобила на ПСС в гр. София и много лични автомобили на планинските спасители и планинските водачи от АПХ. Общото времетраене на спасителната акция беше 14 часа и 45 минути.
ПСС при БЧК благодари на всички 32-ма планински спасители, на планинските водачи от АПХ, на ГД ПБЗН-МВР, на ВИВАКОМ, на РВД и на „Витоша ски“ за сърцатата работа и безценната помощ, благодарение на която беше възможно спасяването на човешки живот.
Пон Дек 27, 2021 7:52 pm
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
Много ви моля, кажете нещо за тия системи! Аз все още съм с една безобидна нокия, но внуците имат по-мощни системи. Дори ги използвахме на последните походи. А това, дето го говорите?
Пон Дек 27, 2021 8:45 pm
kaloyanv
Регистриран на: 22 Авг 2018 Мнения: 2870
Сотиров написа:
Много ви моля, кажете нещо за тия системи! Аз все още съм с една безобидна нокия, но внуците имат по-мощни системи. Дори ги използвахме на последните походи. А това, дето го говорите?
Няма никакви системи. То всеки започва да се упражнява на тема инциденти. То не са псс, не са АПХ, планински водачи, специалисти. ИТ, банкери, всичко де знае.
Докато не започне да се разпространява официално информация в детайли за тези неща, всеки ще си пише по шапката.
Пон Дек 27, 2021 9:13 pm
lz1fw
Регистриран на: 28 Юли 2010 Мнения: 717 Местожителство: София
ELS
Сотиров написа:
Много ви моля, кажете нещо за тия системи! Аз все още съм с една безобидна нокия, но внуците имат по-мощни системи. Дори ги използвахме на последните походи. А това, дето го говорите?
ELS е технология, която при разговор със телефон 112 автоматично, без допълни действия от страна на обаждащия се, извлича от телефона текущите географски координати и ги предава на оператора на 112.
За да работи ELS трябва в МВР служба 112 да е инсталиран специален софтуер, операторът през който преминава повикването към 112 да поддържа ELS и тази услуга да е активирана в телефона на обаждащия се.
Това, което знам засега е, че ELS се поддържа от Андроид телефони с версия на операционната система 11 или по-нова.
Изглежда МВР и операторите вече са направили необходимото ELS да работи вече и в България.
Предполагам, че в близките дни или седмици и МВР служба 112 и ПСС ще дадат практически подробности.
Под това, имах предвид че тези неща се казват постфактум. А е нормално да се знае от хората, дори ако има смисъл от това нещо, да си закупят и телефон.
Но това което се случва е че някакви там хора, започват да пускат непотвърдена информация, понеже да кажем половината са от ПСС и тн ..
Защото сега по празниците, хората като започнат да звънят на 112 да си поръчват такси и като им се изсипат там в Надежда, 30 човека от ПСС с каски и носилки и френдове, 50 човека пожарна, полиция и бърза помощ, народа съвсем ще изперка и ще си помисли, че са ги чипосали докато спят
Пон Дек 27, 2021 9:35 pm
lz1fw
Регистриран на: 28 Юли 2010 Мнения: 717 Местожителство: София
Аз лично съм се уверил, че в 112 работят професионалисти и вярвам, че те ще ползват ELS правилно. Пък и никой не поръчва такси през 112. Да не забравяме все пак, че първата буква на ELS е от Emergency и това не е широко използвана от всички при всички случаи услуга за геолокация.
Аз имам други опасения, че ELS няма да дава коректни координати в метрото на София и в някои крайградски планини (засега само Лозенска)... Документирано е с моите любителски тракери отклонение от реалността, дължащо се на Assisted GPS. А именно AGPS май широко ще се ползва при ELS.
Пон Дек 27, 2021 9:55 pm
kaloyanv
Регистриран на: 22 Авг 2018 Мнения: 2870
lz1fw написа:
.........Пък и никой не поръчва такси през 112.....
А да бе !! Едно време ако не бяхме ние да звъним почти всеки ден за такси, сега сигурно все още щеше да е в тестови период. Имам предвид цялата мрежа на 112.
Вто Дек 28, 2021 2:53 pm
t.hristov
Регистриран на: 23 Юни 2010 Мнения: 1127
Предотвратен лавинен инцедент в района на Маркуджиците с група сръбски туристи...
В събота (25.12.2021г) около 12.30ч група сръбски туристи с водач Мирко от Белград тръгват от х.Ястребец по лятната пътека към х.Мусала и заслон Еверест.
Сръбската групата от 3 мъже и 3 жени (без снегоходки и зимни обувки) се разкъсва преди ски писта Маркуджик 1.
Поради снежните навявания по лятната пътека, туристите се насочват към горната част на лифт Маркуджик 1.
Подаден е сигнал към ПСС-Боровец, дежурния в горната част на лифт Маркуджик 2 -Калоян успява да ги насочи към зимната пътека и долната част на Маркуджик 1.
За моя радост по това време аз карах ски по Маркуджик 1 и успях да съпроводя сърбите до долната част на Маркуджик 2, а от там към долната част на Маркуджик 3.
След кратки напътствия за правилната посока за вр.Мусала се разделихме в 15.30ч в долната част на Маркуджик 3.
По това време х.Мусала не работеше...
Същата вечер към 19.00ч се чухме с Митко от з.Еверест, който съобщи че сърбите току що са се добрали до него и остават да нощуват на заслона.
Традиционно стана преминаването по лятната пътека в зимни условия, особено от чуждестранни групи, понякога и в много големи мащаби. Преди две зими, при едно качване към Мусала, преброих осемдесет и няколко туристи, които на групички се придвижваха по лятната, смело и безотговорно. Впоследствие ги засякох на заслона, бяха румънци. Интересно дали водачите им го правят умишлено или пък от незнание
Вто Дек 28, 2021 9:54 pm
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3460 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
А не би ли трябвало ПСС – вместо да стоварва вината за повечето инциденти през зимата на недостатъчната подготовка на туристите – да маркира зимния път от горната лифтова станция при хижа „Ястребец“ до хижа „Мусала“ по такъв начин, че да не се налага после да оказва помощ, особено на чуждестранните туристи?
П.П. Миналата зима на 06.02.2021 г., докато вървяхме от Ястребец по билото на Маркуджика за връх Алеко,
пред нас вървяха 2 девойки. На последната гърбица преди връх Алеко ние ги застигнахме и се поздравихме.
Тогава тези две девойки много ни изненадаха, като ни попитаха къде е пътеката за заслон „Леденото езеро“.
Казахме им, че пътеката не е оттук и че са я изпуснали още след Ястребец, където е трябвало да слязат надолу.
За съжаление девойките нямаха туристически котки (само градски котки), ако имаха, можеха да минат с нас през ръба,
но без котки и без пикели ги посъветвахме да се върнат до пистите и оттам да слязат до зимната пътека за хижа „Мусала“,
по която да стигнат безопасно до хижата и след това до заслона. Още не беше късно и имаха предостатъчно време за целта.
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Сря Дек 29, 2021 12:19 am
kaloyanv
Регистриран на: 22 Авг 2018 Мнения: 2870
stefan_iliev38 написа:
А не би ли трябвало ПСС – вместо да стоварва вината за повечето инциденти през зимата на недостатъчната подготовка на туристите – да маркира зимния път от горната лифтова станция при хижа „Ястребец“ до хижа „Мусала“ по такъв начин, че да не се налага после да оказва помощ, особено на чуждестранните туристи?
Според мен проблема там са ски пистите, Там ако сложиш колове близо до пистите не е добре, понеже някой ще се пречука. Обаче наистина е хубаво да има карти на лифтова станция, а и не само, които да предупреждават.
Като цяло не ми изглежда да представлява много като усилие, при положение че в Шамони има виртуални карти които ти дават много информация на място и дигитална отностно условия и тн .. Хайде да кажем ние не сме там, но какво пречи на лифтова станция да се сложи указание в което с червени хиксове и букви да се показва откъде е точния път. Дори указателни табели на разклоненията.
Като цяло си прав, обаче никой не го прави нали ? Но специалисти много после да обясняват.
Според мен това, което е задължително да бъде направено, и то не непременно от ПСС, парка, хижарите, служителите на станциите на върха, лифтаджиите, скиорите или туристите, е да бъдат маркирани лавинните участъци, които са добре известни, с видими отдалеч и при всякакви условия знаци, които биха устояли на стихиите на добре избрани места и с подходяща изработка. Тези участъци са много добре известни на скитащите из виоките планини зиме... Всеки би могъл да го стори, но сякаш най-голяма е отговорността на Бороспорт АД, който създава част от предпоставките някой да се движи в опасния участък.
Би било добре също съответни знаци да бъдат добавени и в BGMountains картата, нещо което по една или друга причина сме пропуснали да сторим. Стефане, ще се погрижиш ли за последното?
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Сря Дек 29, 2021 4:03 pm
vaskoo
Регистриран на: 21 Апр 2007 Мнения: 1465 Местожителство: София
Колкото и табели да се сложат там, все тая. И сега си има указания, коловете са до пистата и ски пътя. На десетки хора съм обяснявал, че пътя по който вървят или поемат е опасен, повечето отговарят "да бе, ще ходя/им чак долу", това и от водачи на групи. По зимния път поемат запознатите подробно, на другите не им пука. Проблем, доколкото има е в самите туристи. Два пъти съм присъствал на опит за убеждаване от служител на влека на М1, който се качва до туристите, специално за това, но без резултат.
_________________ Приятелят е човек, който те познава отлично ... и въпреки това те обича
Сря Дек 29, 2021 4:28 pm
t.hristov
Регистриран на: 23 Юни 2010 Мнения: 1127
Лавинните участъци след Маркуджик 3 са обозначени от Бороспорт с голяма цветна карта в горната част на лифт Маркуджик 2.
На Ястребец всеки слизащ от кабинката вижда в дясно светлинен уред сигнализиращ степента на лавинна опасност.
Освен това в горната част на ски писта Маркуджик 2 има опънат цветен трансперант с надписи на БГ и Английски -Внимание Лавинен участък
На горната част на лифт Маркуджик 2 има камера, която онлайн следи лавинния участък след Маркуджик 3.
Там стои и дежурен от ПСС-Боровец.
Въпреки всичко от по-горе изброеното -фрирайдъри, скиори и туристи навлизат към лавинния улей след Маркуджик 3 ...
За конкретният случай със сръбските туристи -техния водач заяви че е минавал лятото по пътеката за х.Мусала и не му трябва GPS или хартиена карта
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети