Здравейте, някой има ли някакви сведения за това какво се извършва на отсечката от Железница до Физкултурник.
През седмицата е вилняла фадрома с вериги по целия участък, който е изровен.
Единствената информация, която видях беше под формата на лист хартия в джоб залепен с тиксо на един бор. За съжаление не снимах, а като слизах "табелата" вече я нямаше.
Написаното беше на правен език, нещо като указ на директора на природен парк Витоша, с който одобрява действията за ремонтиране на пътя. Обосновката беше, че ремонта е наложителен, за да може да стига до високите части на планината тежка противопожарна техника.
Горещо се надявам да не става дума за поредния произвол направен тихомълком.
Съб Окт 02, 2021 8:51 pm
tmiglenchev
Регистриран на: 20 Яну 2021 Мнения: 41
Това се извърши миналата неделя(26.09). На слизане от Черни връх попитах фадромиста какво и защо се извършва и ми беше отговорено, че пътят към х. Академик се изравнява, тъй като е много изровен и затруднява преминаването на джиповете, превозващи продоволствия и багажи за нуждите на хижата и гостите ѝ от НСА.
Нед Окт 03, 2021 8:20 am
chovkarnik0
Регистриран на: 02 Окт 2021 Мнения: 3
Благодаря за отговора. Съмнителното в случая е, че този ремонт никъде не е обявен. За сравнение, наскоро за обновлението на маркировката от Златни мостове до Конярника бяха разлепени поне 10 табели уведомяващи туристите какво се извършва, имаше го и в сайта на парк Витоша. Същото се отнася и за ремонтните дейности на Симеоновските езера.
Освен това, дълбоко ме съмнява ремонта да е приключил, в много от участъците чакъла вече го няма и всичко е само пръст, при по продължителни дъждове нито джипката, нито ГАЗката ще могат да минат през калта.
Нед Окт 03, 2021 8:54 am
Andro
Регистриран на: 18 Май 2013 Мнения: 107
Тази неделя бях горе. На по едно дърво в началото и в края на гората имаше залепени отговори от парковтата администрация към ректора на НСА. Заpочващо с грешно обръщение УважаемА господин...
После се обясняваше, че пътет попада в мрежа Натура 2000 дръ-бъра и е предназначен за придвижване на тежка противопожарна техника в случай на нужда. В заключение се посочва, че парковата управа гледа положително на рехабилитацията на пътя, стига да се спазват изискванията от еди кои си закони и да има представител на парка на място.
Вижда се, че товарният лифт до горе е обновен и не би трябвало пътят да се използва за основно снабдяване, ама не бих се учудил ако ще си затворят очите...
Горе вляво до пътеката малко над базата имаше качени 9-10 нови стоманени стълба за влек, с височина около 5 метра и диаметър 20см, изработени от спирана тръба (явно са правени в България), фундаментни кръстачки и греди.
Явно ще се строи влек по Скопарника и пътят е нужен за малко бетон за фундаментите и за качване на въжето, машината и противотежестта.
Ако разстоянието между два стълба е 40-50 метра то значи се очакват около 500 метра дължна.
Пон Окт 04, 2021 5:31 pm
VladimP
Регистриран на: 20 Окт 2013 Мнения: 2 Местожителство: София
Нафтата за отопление за целия зимен сезон зареждат с камион още през лятото.
Вто Окт 05, 2021 3:20 am
ptanov
Регистриран на: 04 Авг 2017 Мнения: 18
Март месец в гората преди хижата беше закъсала една джипка (някъде около средата на снимките тук: https://photos.app.goo.gl/JmJLo1W9fiLoWAKD8 ) - окачването около предна лява гума беше дало фира, може би тази година искат да го избегнат
Следи от багер при планинската пътека, която започва от село Железница и стига до Черни връх. Трасето изглежда неузнаваемо - личат следите на багер, земята е изхвърлена встрани и по пътеката се върви много трудно.
Румяна Тодорова е подала сигнал в Дирекцията на природен парк "Витоша", откъдето получава обяснението, че в момента пътеката се подравнява. Подравняването на пътя е предприето от НСА, тъй като води и към тяхната база на Витоша.
Отдалеч личи, че по пътеката е работила тежка машина. Освен че верижната машина е загрозила част от пейзажа, тя е наранила и не малка част от корените на дърветата.
Хората, тръгнали на излет, също се чудят каква е била машината и защо е изровила пътя. След проверка се оказва, че туристическата пътека следва горски път. Той се стопанисва от ПП "Витоша". Освен до Черни връх по него се стига и до хижа "Проф. Иван Стайков", която е учебна база на Спортната академия. Оттам наели и булдозера. Според представители на академията това не е изравняване, а заравняване.
"Тук става дума за профилактика на съществуващ горски път, който да подсигури транспорт в случая на авария, на бедствие, инцидент с пострадали. Ако не се правят тези поддържания, ерозията отнася пътя", казва пред bTV доц.Петър Янков, ръководител на катедра "Снежни спортове" в Национална спортна академия.
От НСА съобщават, че с булдозера са обработени три участъка на пътя. "Технологията е такава, че само заравнихме дупките, получени от ерозията, не сме премествли земни маси", заявява Деян Тодоров, главен асистент в катедра "Снежни спортове" на Национална спортна академия. Той обаче признава, че техниката е засегнала коренови системи на дърветата, но казва, че "природата ще се възстанови бързо".
По думите му, е можело да се използва по-щадяща техника, но нямало да бъде икономически изгодно, нямало и природата да е щадена, защото щяло да продължи 10 дни.
Според Тодоров, този път е важен, защото е и единствен, по който противопожарна техника има достъп до Витоша и е бил ползван при гасене на пожари, както и от ПСС при спасяване на туристи.
Слизах по този път преди няколко седмици. Преди булдозерите беше и наистина имаше големи пропадания.
Изобщо не мога да си представя какъв джип би могъл да се качва по тях.
Хубаво е от НСА да може да се качват и вярвам, че ще опазят гората.
Дано само оправеният път не е покана за всички нарушители с джипки да тръгнат нагоре...
_________________ И най-лошият ден в планината е по-хубав от най-хубавия ден на работа.
Чет Окт 07, 2021 12:11 pm
chovkarnik0
Регистриран на: 02 Окт 2021 Мнения: 3
Качваше си се джипката, която ползват без да е кой знае какъв офроуд модел без кой знае какви проблеми, същото важи и за ГАЗката, която е от 60те години. Почти всяка седмица съм на пътеката и безброй пъти и джипката и газката съм ги засичал. Почти на всеки от по-изровените участъци има обиколен път, който е по-полегат. Особено в самото начало на пътеката (малко след като се пресича с Витоша 100) има обиколен път, по който минаваха.
От пътна инфраструктура и офроуд не разбирам и приемам, че до базата трябва да се стига лесно и в спешни случаи бързо. Надявам се само, това да не е първа стъпка към превръщането на Физкултурник в Алеко и си остава необяснима липсата на каквато и да е информация предварително.
Другото, на което се надявам е изравнения път да не е покана за нежелани офроуд ентусиасти. За съжаление по тази пътека можеш да се надишаш с двутактови изпарения от кросови мотори, които разбира се са без регистрационни номера и нищо не може да се направи по въпроса.
Чет Окт 07, 2021 8:34 pm
Andro
Регистриран на: 18 Май 2013 Мнения: 107
Днес на 23.12.21 пак се качих до базата на НСА и видях, че влекът за който писах, че е в процес на изграждане, вече е монтиран. Той е изграден успоредно на коловата маркировка към върха на около 40 метра по-на юг и започва малко по-ниско от терасата на станцията и се изкачва към близката каменната постройка подобна на трафопост по пътеката към върха. Така новият влек се явява довеждащ до съществуващия при Скопарника. В началото при първия стълб са поставили и малка бяла будка за един човек.
Какво са направили: взели са редуктора, колелото и мотора от стандартен бейби влек "Татра Пома" и са ги монтирали на 3-4 метра височина на първия стълб. Опънали са тънко стоманено въже около 10мм, на което докато есента беше още на дървена макара пред станцията прочетох, че издържа 1200кг по спомен. Въжето се носи от 10-тина стълба.
Подобен влек имаше изграден на базата на Семково на Технически университет София. Този влек на Семково го наричаха "товарния" защото бил правен от студенти като дипломна работа и нямал сертификати за техническа изправност и безопасност. Въпреки това се ползваше да качва скиори с панички. Една година обаче от Метрологична инспекция дошли и го спрели, защото нямал документи.
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети