На кой да вярваме - на доктора и полицая на няколко стотин километра от мястото на инцидента,или на хората,които са били на метри от там ?!? При аутопсията е установил скъсаното въже ли ?!? Айде стига глупости ! Или полицая в стил Хорейшо Кейн да направи пълно разследване може би - много ясно че ще напише каквото са му казали и ще приключи случая ! Бог да прости загиналите !
Мисля,че тази публикация не е цитирана във форума досега,или поне аз не съм я засичал.Ето какво казва цитирам "опитен пещерняк и изследовател на редица археологически обекти в страната." по темата. :
".. и на самия Наско съм му казвал, че да се катериш високо в планините, трябва да имаш техническа подготовка. За съжаление, той смяташе, че може да се катери по високото и без нея.", заяви пред БНТ доц. Стоев.
Последната промяна е направена от Гроздан Николов на Вто Фев 09, 2021 11:03 am; мнението е било променяно общо 1 път
_________________ Две неща движат този свят - инатът и шубето.
Вто Фев 09, 2021 11:02 am
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3472 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
Гроздан Николов, а каква е според Вас причината за смъртта на д-р Атанас Скатов?
П.П. Разликата между вяра и познание е много интересна тема, благодаря, че я повдигнахте.
Например:
Знаели ли са клиентите на комерсиалната експедиция, че лагер 3 не е добре оборудван или са вярвали, че е добре оборудван?
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Вто Фев 09, 2021 11:03 am
Гроздан Николов
Регистриран на: 26 Яну 2021 Мнения: 18
stefan_iliev38 написа:
Гроздан Николов, а каква е според Вас причината за смъртта на д-р Атанас Скатов?
П.П. Разликата между вяра и познание е много интересна тема, благодаря, че я повдигнахте.
Например:
Знаели ли са клиентите на комерсиалната експедиция, че лагер 3 не е добре оборудван или са вярвали, че е добре оборудван?
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Държа да отбележа,че се изказвам тук като обикновен турист без някакъв забележителен опит (казвам това защото често засичам из мрежата насрещни коментари от сорта на "Ама ти колко осемхилядника имаш качени.." - не ориентирани срещу мен,а по принцип). Тук просто изказвам мнението си,както предполагам правят и останалите членове.За да се избегне максимално субективизма и аз като всички други се опитвам да намеря колкото се може повече информация(а ако е възможно-и да е колкото се може по-достоверна) и да отсея доколкото е възможно предполагаемата истина от неверната информация. Затова предпочитам да вярвам на хората с познание - хората с опит и с достъп до качествена информация. Мисля,че такава предоставена от професионалистите на място там е по-достоверна от написаното от хора ,позиционирани в случая в Скарду.
Вто Фев 09, 2021 11:12 am
vaskoo
Регистриран на: 21 Апр 2007 Мнения: 1465 Местожителство: София
Спрете се де!
Инцидентите винаги се случват заради разминаването в преценките за собствените възможности и условията в планината.
В смъртния акт ще пише "правилното", за да няма проблеми със застраховката. Каквото пише в смъртния акт, това ще остане в историята.
Преки свидетели на действията на Скатов предшестващи падането няма, не се упражнявайте (като изпълзялите отвсякъде приятели и познати на загиналия) и вие върху хипотетични действия или непреодолими обстоятелства.
Понеже повечето хора търсят вина и виновен - в случая отговорност / вина носи само и единствено потърпевшия, което е видно и от резултата. Де юре може да е различно, де факто - тц.
Скатов го няма, жена му ще си намери друг мъж, синът му няма да си намери друг баща.
_________________ Приятелят е човек, който те познава отлично ... и въпреки това те обича
Вто Фев 09, 2021 11:33 am
Plamen К
Регистриран на: 03 Май 2011 Мнения: 832 Местожителство: Казанлък
На кой да вярваме - на доктора и полицая на няколко стотин километра от мястото на инцидента,или на хората,които са били на метри от там ?!? При аутопсията е установил скъсаното въже ли ?!? Айде стига глупости ! Или полицая в стил Хорейшо Кейн да направи пълно разследване може би - много ясно че ще напише каквото са му казали и ще приключи случая ! Бог да прости загиналите !
Вижте какво казва гръцкия алпинист Антонио Сикарис /той е слизал непосредстево след шерпа на Скатов/. Най-общо - под лагер 3 е имало стръмен заснежен участък, неосигурен с въже, Скатов е тръгнал надолу без пикел в ръка и вероятно се е подхлъзнал:
„Говорих със Скатов сутринта. Тогава ми каза, че ще слизаме. Той тръгна с неговия шерп. Помня Атанас при спускането. Още в началото след лагера има наклон с доста градуси, без фиксирано въже. Гледах как слиза без пикели. Знаех, че е много техничен и се чувства добре, за да тръгне надолу без пикел. През цялото време виждах Атанас, защото слизахме заедно. Изведнъж го изгубих от поглед. Няма как да забравя този момент. Шерпът се върна при мен и ме погледна. Каза ми: „Антонио, Антонио, Атанас падна, Атанас приключи. Загубихме го, падна”. Това е историята. Убеден съм”,
.
Вто Фев 09, 2021 11:57 am
Гроздан Николов
Регистриран на: 26 Яну 2021 Мнения: 18
За съжаление лошите новини продължават да "валят" последните няколко дена :
На хората в Скарду най-малко им пука какво е станало наистина, те просто трябва да изготвят някакъв формуляр. Нещо като селския доктор, дето ще напише, че бабичката умряла от Ковид, защото от РЗИ са му поставили изискване за бройка...
"Професионалистите" пък, ще кажат каквото им отърва, т.е. че сам е паднал, защото инак догодина някой ще им припомни как са отговаряли за калпави парапети и ще им иска отбив от цената за повишен риск...
Затова няма никакъв смисъл да се търсят такива "истини"...
Истината е на другомясто:
За да паднеш от парапет, има две причини:
1.Да се скъса въжето;
2.Да се включиш неправилно;
Ако парапетът не е бил вертикален/за вертикални си има други правила, а отделно - няма никакви данни да е бил такъв/, за да се пребиеш по този начин, просто няма как друг да ти е виновен.
Затова:
1. Всеки трябва да допуска възможност от скъсване на парапет;
2. Всеки трябва да предвижда, че понякога може да се откопчае от дори здравия парапет
Затова винаги следва да има резервен вариант.
Решението и при скъсан парапет, и при случайно отърване е едно и също: в ръката - сечиво, вързано за връв. Ако се отървеш, в първите 50 метра имаш реален шанс да се самозадържиш. Отделно и хубава каска. Потрошен, но със здрава глава е по-добре от цял, но с пукната. Виждал съм много от екстремните скиори, дори когато се спускат, в ръката им по някакъв начин стои закрепено сечиво. По сходни причини...
Ако не направиш горното, значи умишлено допускаш да се пребиеш...
Има и още един фактор - умора + височина. Често мозъкът опитва да автоматизира някои неща, с цел да спести усилия. Всяко излишно умствено напъване води до неоправдан разход на още кислород/Ако нещо не ви е ясно, питайте точно Николай Петков - той е участвал в такива експерименти за изследване на мозъчната дейност при престой в барокамера/. Ако те тресне височината или си уморен, забравяш за част от правилата на играта. И тя свършва. Затова имаше и един филм, където Джамлинг Шерпа се въргаляше по цял ден по едни склонове да тренира до автоматизъм самозадържане с пикел. Обясняваше, че понякога това може да ти спаси живота, когато си го докарал повече като рефлекс, отколкото като осъзнати движения. Залитането без сечиво по такива терени е почти сигурна гибел. Ей за такива неща се иска подготовка "по алпинизъм", която мнозина от писалите по-горе не си дават сметка, че е нужна и не искаха да разберат, че има разлика между алпинизъм и това което видяхме...
Стефане, горното трябва да дава достатъчен отговор на питането ти.
И още нещо, което Васко правдиво отбелязва.
При ходенето на планина, а колкото е по-висока, толкова по-голямо трябва да е - е нужно най-вече смирение и почитание...
Причината да се изказвам остро по повод поведението на новопредставения бе именно демонстрираната липса на тези две неща.
Неносенето на сечиво при ходене по парапет има две измерения, свързани с горните две неща - надценяваш себе си или подценяваш опасността...
И в двата случая /по Меснер/ всяка грешка се заплаща веднага и в брой...
Вто Фев 09, 2021 12:22 pm
Plamen К
Регистриран на: 03 Май 2011 Мнения: 832 Местожителство: Казанлък
vladofff написа:
Неносенето на сечиво при ходене по парапет има две измерения, свързани с горните две неща - надценяваш себе си или подценяваш опасността...
И в двата случая /по Меснер/ всяка грешка се заплаща веднага и в брой...
Ако е правилен превода на интервюто с гръцкия алпинист, Скатов е паднал на "участък с много градуси", неекипиран с въже /участъка/ и е слизал без пикел .
Последната промяна е направена от Plamen К на Вто Фев 09, 2021 1:18 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Вто Фев 09, 2021 12:31 pm
Николай_K
Регистриран на: 03 Фев 2021 Мнения: 153
В медицинския документ причината за падането няма никаква стойност. В другия пък липсват показанията на шерпа му. Нали той е бил най-близо до него при падането. И двата документа приличат на реверанс към близките на загиналия за получаване на парите от застраховката. Да видим какво ще каже застрахователя.
Едно питане към vladofff. Къде е логиката да отидеш на зимно изкачване на връх, който не си изкачил дори през лятото и никой до момента не е изкачвал през зимата?
Вто Фев 09, 2021 1:17 pm
EXIIIT
Регистриран на: 27 Юни 2013 Мнения: 1724 Местожителство: Плевен
Николай_K написа:
В медицинския документ причината за падането няма никаква стойност. В другия пък липсват показанията на шерпа му. Нали той е бил най-близо до него при падането. И двата документа приличат на реверанс към близките на загиналия за получаване на парите от застраховката. Да видим какво ще каже застрахователя.
Едно питане към vladofff. Къде е логиката да отидеш на зимно изкачване на връх, който не си изкачил дори през лятото и никой до момента не е изкачвал през зимата?
Адаш, ма ние логика ли търсим?
Ква, логика?????? Има само спонсори,его и кофти обстоятелства логиката е друг спорт!!
Вто Фев 09, 2021 1:25 pm
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3472 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
vladofff написа:
...
Стефане, горното трябва да дава достатъчен отговор на питането ти.
...
Кое мое питане?
Plamen К написа:
...
„Говорих със Скатов сутринта. Тогава ми каза, че ще слизаме. Той тръгна с неговия шерп. Помня Атанас при спускането. Още в началото след лагера има наклон с доста градуси, без фиксирано въже. Гледах как слиза без пикели. Знаех, че е много техничен и се чувства добре, за да тръгне надолу без пикел. През цялото време виждах Атанас, защото слизахме заедно. Изведнъж го изгубих от поглед. Няма как да забравя този момент. Шерпът се върна при мен и ме погледна. Каза ми: „Антонио, Антонио, Атанас падна, Атанас приключи. Загубихме го, падна”. Това е историята. Убеден съм”,
.
...
Ако е правилен превода на интервюто с гръцкия алпинист, Скатов е паднал на "участък с много градуси", неекипиран с въже /участъка/ и е слизал без пикел .
Това не е пълният текст на интервюто.
Гръцкият алпинист казва, че в началото е имало наклон без фиксирано въже. Но злополуката не се е случила там, а на участък с въже.
Също така гръцкият алпинист казва, че Скатов в началото е слизал без пикели, не казва, че не е носил такива и че не е ползвал пикел след това по време на злополуката.
Гръцкият алпинист казва, че са се придвижвали – пръв бил шерпът, прикрепен към Скатов, после Скатов, после гръцкият алпинист. В момента на злополуката този ред е бил променен и начело излиза Скатов (по думите на шерпа, прикрепен към Скатов).
Vaskoo е прав – Скатов го няма и това е важното. Животът продължава.
Не виждам защо се предъвкват такива теории за инцидента и за компетентността на пакистанските лекари. Смешно е.
Някои хора и разбирачи може и да са си намерили мястото във фейсбук група, в която да „разясняват“ и да „предупреждават“,
но световната история (и Уикипедия) ще запомни Атанас Скатов като алпинист и като доктор, а написаното във фейсбук групата...
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Вто Фев 09, 2021 1:28 pm
Николай_K
Регистриран на: 03 Фев 2021 Мнения: 153
EXIIIT написа:
Николай_K написа:
В медицинския документ причината за падането няма никаква стойност. В другия пък липсват показанията на шерпа му. Нали той е бил най-близо до него при падането. И двата документа приличат на реверанс към близките на загиналия за получаване на парите от застраховката. Да видим какво ще каже застрахователя.
Едно питане към vladofff. Къде е логиката да отидеш на зимно изкачване на връх, който не си изкачил дори през лятото и никой до момента не е изкачвал през зимата?
Адаш, ма ние логика ли търсим?
Ква, логика?????? Има само спонсори,его и кофти обстоятелства логиката е друг спорт!!
Що за спонсор е този, който спонсорира невъзможна мисия?
Компетентността на пакистанските власти (в това число и лекарите) ще си ги прецени застрахователя.
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети