Абе не е баш така... Има един инструмент, когато изпълняваш дадена програма, да видиш колко време е отнело на процесора да те замести. Резултатите са умопомрачителни.
На един колега му отне 22/двадесет и два работни дни/ да попълни няколко хиляди типови заявления.
Съставянето на програма за това коства няколко часа, а след задействането й, за да получиш готов резултат - нещо от сорта на 0,00164 части от секундата...
Пет Окт 30, 2020 1:41 pm
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
На олимпиада
Отдавна не бях решавал задачи за олимпиада, драги колега! Съжалявам, но никога не съм програмирал и затова тия алгоритми с масиви са ми тъмна Индия. (А причината е, че когато бях студент, програмирахме на Минск-2 с машинен код: "умножи числото от клетка еди-коя си по числото от клетка еди-коя си и прати резултата в оная клетка".) Не ми беше по вкуса тая работа. По-късно се опитаха да ме научат на езици от типа на Кобол, което съвсем ме отблъсна. Сега за задачата. Дал си ми я така:
"Кое е това двуцифрено число, което, умножено по 77 дава друго такова, което изглежда като първоначалното, но с добавка същото число, изписано между цифрите му?"
Това "друго такова число" е доста подвеждащо, защото първото е двуцифрено, а второто е четирицифрено, но да не издребнявам. Уравнението наистина е с две неизвестни - двете цифри, но в действителност е диофантово и затова решенията му са доста ограничени - само някои от 10-те цифри (далеч не всички). Ето го моето решение:
Числото, което търсим, е ху (това са му цифрите). Числото всъщност е 10х+у. При умножение по 77 трябва да даде числото ххуу, оттук уравнението (10х+у)77=1000х+100х+10+у. То лесно се редуцира до у=5х и понеже х и у са цифри, единствената възможност е х=1, у=5. Сиреч числото е 15, а умножено по 77 става 1155. Найс! Впрочем ако дадем воля на фантазията си, може да бъде и 00. Нещо не ми се види тая задача да е за общото образование. Във всеки случай най-малкият ми внук, който е точно в четвърти клас, дори няма да започне да я решава. Благодаря за доверието и успех нататък!
P.S. Леле, колко постове са изписани преди моя! Започнах да решавам задачата веднага след като я прочетох, но ме извикаха за два часа и като се върнах, довърших писането. По тази причина не съм забелязал писаното преди мен. Всъщност "президентът" Румен Радев е дал точно същото решение. Владо предлага "криптографско" решение по следите на умножението, което май е повече в стила на ученото от децата. Но въпреки това задачата ми се види трудна.
Пет Окт 30, 2020 2:49 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3088
Re: На олимпиада
Сотиров написа:
... "криптографско" решение ...
Благодаря.
Като каза криптографско, да обърна внимание какво се случи при разговора с детето:
Казвам - или намираш чалъм или използваш точно … криптографския метод наречен "груба сила", т.е. започваш от 10 и умножаваш всяко едно със 77, докато стигнеш до 99 и гледаш кога ще се получи отключване на катинаря… Хем ще упражниш смятането, хем ще имаш време да помислиш дали това не можеше да направи компютърна програма вместо теб - да завъртиш един цикъл до сто и да филтрираш и отделиш в един лист излезлите попадения, отговарящи на условието. Пък и така ще имаш сигурност, че си намерил всички възможни решения, ако не съобразиш че може би в конкретния случай няма много варианти...
Понеже в къщи има култ към методите на Шринивасата, който смятал корен кубичен от многомилиардни числа в реално време, още преди да е чул края на числото, първо ми се казва, "аз да не съм бай Мангал?". И за това отговарям - ами то тези цифри дето ги използваш, не ги е измислил бай арап, а точно бай Мангал от Индия, ъглова система на цифроизграждане...
Ужас и безумие се чете в очите...
Пет Окт 30, 2020 3:17 pm
ray
Регистриран на: 10 Авг 2016 Мнения: 1681
Влади, в 4 клас само топката ритах и щото нямаше игрища го правехме къде ли не...
Последната промяна е направена от ray на Съб Окт 31, 2020 2:42 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Пет Окт 30, 2020 3:53 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3088
ray написа:
Влади, в 4 клас само топката ритах и щото нямаше игрища го правехме къде ли не...
Ти може би, а аз пък имам спомен в пети клас да стигах заедно с още доста хора, до трети кръг на олимпиада по математика, при това само от училищните умения, без допълнителна дажба.
После ни уловиха и втория срок ни вкараха в специални извънкласни школи. Там се решаваха разни не много добре изглеждащи задачи /комбинаторика/.
Като станах в по-горните класове, случайно открих същите задачи … в учебника по математика за 10 клас.
А сега, дори и с допълнителни частноплатени уроци, младежта нещо няма особено желание да се изявява в това поприще.
Напоследък обаче се забелязват тук там нови проявления, гледам племенникът вече започна да носи жълти тенекии от такива състезания...
Пет Окт 30, 2020 4:01 pm
ray
Регистриран на: 10 Авг 2016 Мнения: 1681
Ами същата работа... Най-трудното беше да намерим место за игра, и то кво место - кал, прахоляк, импровизирани врати... Всички искаха да тренират нещо, беше чест. Но трябваше или наистина да си супер, или да имаш връзки. Не бях ни едно от двете. А сега ги молят да запишат да тренират нещо. Зали, терени, условия всякакви- супер. Но от друга страна започнах с алкохола и цигарите много късно, а не като сегашните. Не че не наваксах бързо изпуснатото ... А бе ти имаш ли някакви отзиви за онази водка експедициа става ли? Та исках отгоре да кажа, че завърших все пак училище и дори висше, макар и измислено, сиреч, спокойно.
Пет Окт 30, 2020 4:27 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3088
Една интересна задача, която ми се наложи да решавам тия дни:
ако думата
?
Пак задача за, макар и малко напреднали, четвъртокласници...
Съб Ное 28, 2020 11:10 pm
vaskoo
Регистриран на: 21 Апр 2007 Мнения: 1420 Местожителство: София
Кодът е разбит
_________________ Приятелят е човек, който те познава отлично ... и въпреки това те обича
Съб Ное 28, 2020 11:50 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3088
vaskoo написа:
Кодът е разбит
Класира се за следващия кръг на олимпиадата...
Нед Ное 29, 2020 12:08 pm
ray
Регистриран на: 10 Авг 2016 Мнения: 1681
Влади, дай да не се лажиме, за никъде не се е класирал Васко, най-много да го дисквалифицират с тоя отговор.
Васко, хубаво е че коментираш в орума, благодаря. Казах горното, не за да те критикарствам, а за да земеш мерки и да се оправиш.
„Според данните на Единния информационен портал новите случаи на Covid-19 у нас са 570. От тях 297 са потвърдени с PCR тест, а 273 с бърз тест за антигени. Най-много са новите случаи в Софийска област - 132. Починалите от Covid-19 са 82-ма души. Заболелите медицински служители са 17, което е осем пъти повече в сравнение с вчера. Излекувани са 7 533 пациенти, с което броят на активните случаи се понижава.
В болници са 3 312 пациенти, а 329 от тях са в интензивни отделения.
19 638 са ваксинираните срещу Covid-19 в страната, а с втора ваксина са 1 114 души.“
„77 са новите случаи на коронавирусна инфекция в България, установени с 1194 теста - 765 PCR и 429 бързи. Активните случаи в момента са 46 608, като от началото на пандемията потвърдените случаи са 211 813. Това показват данните в единния информационен портал към към 00:00 часа на 18 януари 2021 г.
Положителни са под 7% от пробите - 6,4 на сто.
Като оздравели са отчетени 396 души, починали са 9. С тях починалите стават 8483.
В болница в момента са 3485 пациенти, 341 от тях в интензивни отделения.
Националната информационна система показва, че у нас новият коронавирус е доказан при общо 9264 медицински служители. Два са новите случаи, регистрирани през изминалото денонощие. Единият е установен при санитар, а другият - при друг медицински персонал.“
Математическо решение:
Определяне на така наречените „допустими стойности“ (ДС), към които може да принадлежи отговорът:
В случая: Допустими стойности: Брой заразени медици предходния ден е цяло число, принадлежащо на интервала [0;общ брой медици].
Брой заразени медици предходния ден = Брой заразени медици през настоящия ден, разделен на съотношението между заразените медици на 19 и 18 януари = 17 / 8 = 2,125
2,125 не принадлежи на множеството от допустими стойности – цяло число в интервала [0;общ брой медици] – следователно задачата няма решение.
От гледна точка на статистиката (стъкмистиката ):
Съотношение заболели медици/общо заболели:
За 19 януари: 17/570=0,0298245614035088
За 18 януари: 2/77=0,025974025974026
Сравнение за 19 и 18 януари 2021 г. на отношението общо заболели/заболели медици:
Тоест имаме около 15 процента повече заболеваемост сред медиците на 19 януари 2021 г. сравнено с 18 януари 2021 г.
Тоест колкото повече ваксинираме медиците, толкова повече те се разболяват.
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Вто Яну 19, 2021 2:27 pm
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
А от гледна точка на битовото ежедневие? 17 е 8 пъти по-голямо от 2. Е, и малко отгоре, но няма как да се каже "повече от два пъти", зщото тогава отиваме прекалено нагоре.
Вто Яну 19, 2021 3:13 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3088
Сотиров написа:
А от гледна точка на битовото ежедневие? 17 е 8 пъти по-голямо от 2. Е, и малко отгоре, но няма как да се каже "повече от два пъти", зщото тогава отиваме прекалено нагоре.
Абе цялата работа явно е била да раздуват балона колко е страшно. Щот като кажеш вчера бяха двама е едно, ама като кажеш, страшна работа, цели осем пъти се увеличиха, много по-страшно звучи, двойката я няма в изложението, имаш само седемнайската и страшното 8 пъти... Нещо като психодействието на цена от 9,99...
Вто Яну 19, 2021 5:38 pm
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
Е, числовата еквилибристика не е само във вицовете: чашата наполовина пълна ли е или наполовина празна, руснаците в състезанието се класирали на второ място, а американците на предпоследно...
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети