Регистриран на: 27 Юни 2013 Мнения: 1697 Местожителство: Плевен
stefan_iliev38 написа:
Планинец написа:
И все пак какъв е отговора на 9-ти въпрос?
Дините обикновено зреят през месец август...
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
9.- 08.авгЪЗ.88г.
Пет Ное 24, 2017 9:54 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3060
Re: Бе, много слепи, бе!
tzezko написа:
Re: Бе, много слепи, бе!
Ако не бях прекарал през две различни години по няколко седмици в государството, може е да отговарям на тоз критерий. Преди да ослепея обаче, видях толкова, че не ми трябва повече. Ако за нас твърдят че се връщаме към феодализма, спрямо това което цари там, направо се цъфнали и вързали...
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
9.- 08.авгЪЗ.88г.
Девети въпрос така ли е наистина:
"9. Какое сейчас чисто и месяц?"
Аз първо го прочетох число и се зачудих как се смята коя е датата?
Пет Ное 24, 2017 7:44 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6391
Число е.
Датата се смята по едва видимия график на дежурните хора (предполагам нейде има и по-голяма картинка).
Сотиров, да се запитам нещо:
Вчера се наложи да обяснявам на сина как се решава ей таз задача:
Кое е това двуцифрено число, което, умножено по 77 дава друго такова, което изглежда като първоначалното, но с добавка същото число, изписано между цифрите му?
Измислих просто решение, което обаче и след 20 пъти разяснения, срещна тотално неразбиране от ученик в четвърти клас.
После видях, че отговорът в сборника е далеч по-сложен и се работи чрез разлагане на 77 като 11*7, после 10*7+1*7, т.е. модела 10а+в и т.н., после се прави система от две неизвестни с две уравнения и т.н.
Това дръвце вече съм го ял, когато правих алгоритъм за словно преобразуване на числа /целочислено деление на 10, 100 и т.н, после всяко се поставя с едномерен масив, после разделяне на "класове от тройки" и какво ли не/. Получи се, но общо взето не си струва усилието. В крайна сметка изнамерих нещо друго - спрях да разглеждам числото като число, а като символен низ. Разбих низа на отделни символи и ги вкарах пак в масива, след което по индекс ги вадих и парсвах, което съкрати кода с много и в крайна сметка се получи изключително просто и лесно за разбиране решение. Синът ми обаче, отказва да учи програмиране и сега си пати от простотията.
Според теб има ли някакво очеизвадно решение, което да е подчинено на простата детска логика?
Пет Окт 30, 2020 10:41 am
rumen radev
Регистриран на: 17 Ное 2013 Мнения: 192
vladofff написа:
как се решава: двуцифрено число, умножено по 77 дава друго такова, което изглежда като първоначалното, но с добавка същото число, изписано между цифрите му? просто
Като се извинявам, че отговарям вместо адресата на въпроса, а и не боравя с масиви, ридове и долини, предлагам следното разсъждение:
Иска се по условие да умножим двуцифреното число ху със 77 и да получим ххуу. Сиреч: 77.(ху)=ххуу
Четирицифрените числа се разлагат по следния начин: ххуу=1000х+100х+10у+1у=1100х+11у
Двуцифрените, съответно: ху=10х+1у
Следователно, 77.(ху)=77.(10х+1у)=770х+77у
Никаква система от уравнения не ти е нужна, а просто съотнасяне на двата израза:
770х+77у=1100х+11у и прехвърляне от двете страни на равенството, т.е.
66у=330х
у=5х или х=y/5
Отчитайки, че това са едноцифрени числа, едното (у) трябва да се дели на 5, остава единствената възможност y=5 и следователно, x=1
Резултат ху=15
Ако те смущава визуализацията или звученето на ххуу - замени ги с по-подходящи според теб символи. Успех с педагогиката!
Пет Окт 30, 2020 12:28 pm
ray
Регистриран на: 10 Авг 2016 Мнения: 1681
Отначало не разбрах условието и затова бях помолил за обяснение Румен и Влади. След това съобразих някои неща и го изтрих. Благодаря много за отговора. Критиката на Румен е основателна - трябваше да си допълня коментара, а не да го изтривам.
Последната промяна е направена от ray на Пет Окт 30, 2020 1:02 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Пет Окт 30, 2020 12:39 pm
rumen radev
Регистриран на: 17 Ное 2013 Мнения: 192
ray написа:
... ословието ...
Все пак задачата беше преразказана от юрист, следователно, за всеки случай реших и трите варианта на възможно условие:
77.(xy)=7xy7
77.(xy)=x77y
77.(xy)=x(xy)y
Просто се съобразява, че първите две нямат решение и следователно, смислената формулировка на задачата е по последния вариант.
Впрочем, много си бърз в коригирането на постовете
Пет Окт 30, 2020 12:56 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3060
rumen radev написа:
vladofff написа:
как се решава: двуцифрено число, умножено по 77 дава друго такова, което изглежда като първоначалното, но с добавка същото число, изписано между цифрите му? просто
Като се извинявам, че отговарям вместо адресата на въпроса, а и не боравя с масиви, ридове и долини, предлагам следното разсъждение:
Иска се по условие да умножим двуцифреното число ху със 77 и да получим ххуу. Сиреч: 77.(ху)=ххуу
Четирицифрените числа се разлагат по следния начин: ххуу=1000х+100х+10у+1у=1100х+11у
Двуцифрените, съответно: ху=10х+1у
Следователно, 77.(ху)=77.(10х+1у)=770х+77у
Никаква система от уравнения не ти е нужна, а просто съотнасяне на двата израза:
770х+77у=1100х+11у и прехвърляне от двете страни на равенството, т.е.
66у=330х
у=5х или х=y/5
Отчитайки, че това са едноцифрени числа, едното (у) трябва да се дели на 5, остава единствената възможност y=5 и следователно, x=1
Резултат ху=15
Ако те смущава визуализацията или звученето на ххуу - замени ги с по-подходящи според теб символи. Успех с педагогиката!
Няма какво да се извиняваш, всеки съвет е добре дошъл.
Проблемът е, че ти си възпроизвел точно предложеното в учебника решение, а то според мен не е по силите на четвъртокласник.
Предвид какво се опитват да учат, предложих далеч по просто решение:
77 . ХУ = ХХУУ
Те уж ще се канят да учат да умножават по-големи числа с многоцифрени такива.
Затова нека да направим конкретен модел съгласно заучавания начин на умножение и да видим кои решения са възможни:
У трябва и може да е само 5, защото в цялата таблица със 7 , само 5, умножено по 7 би дало нещо, завършващо като единици на същото, т.е. на 5
От там правим следното:
Ето модела:
77 . Х5 =
--------------------
+385
**7
-------------
** 55
Защо ** 7? – защото за да имаме в разглеждания случай едновременно петици като цифри на десетици и стотици, трябва да имаме число, събрано с 8, което да дава нещо завършващо с петица на единиците
От там обаче, извеждаме, че нещото, т.е. търсения Х умножено по 7, трябва да дава пак 7. Следователно Х не може да е различно от 1
Ако Х е едно получаваме 77 * 15 = 1155, т.е. търсеното число е 15
Този уж трябва да е най-близо до това, което уж учат, но въпреки това отново, и след двайстото обяснение, ударих на камък.
Затова въпросът ми бе, не дотолкова да се реши някак задачата, а дали има още по-прост и разбираем способ.
Пет Окт 30, 2020 1:00 pm
ray
Регистриран на: 10 Авг 2016 Мнения: 1681
Отначало не разбрах условието и затова бях помолил за обяснение Румен и Влади. След това съобразих някои неща и го изтрих. Благодаря много за отговора на Румен. Забележката му е основателна - трябваше да си допълня коментара, а не да го изтривам.
А сега пък се обърках и вместо това да ми е следващ коментар замених с него вече коригирания си първи си коментар по-горе, в който изразявах учудването си, че това е задача за ученици в началото на 4 клас.
Изобщо ... голямо объркване .... извинявам се. Не трябваше да съм толкова строг към формулирането на горната задача... И не, не съм накъркан, нямам извинения и оправдания.
Пет Окт 30, 2020 1:11 pm
rumen radev
Регистриран на: 17 Ное 2013 Мнения: 192
vladofff написа:
Проблемът е, че ти си възпроизвел точно предложеното в учебника решение, а то според мен не е по силите на четвъртокласник.
Затова въпросът ми бе, не дотолкова да се реши някак задачата, а дали има още по-прост и разбираем способ.
Нямам представа какво пишат по учебниците, а и внукът е още малък
Но има смисъл детето да разбере какво са единици, десетици, стотици и т.н. А казано иначе (не като за него), важно е да се заложат основите на системната броичност, респ. в бъдещ момент малкият математик лесно би мигрирал към произволна система (двоична, шестнадесетична и т.н.). Естествено, и при обяснението с разлагането се съобразяват делимости (умножения) на 5, на 1 и т.н. Но от такова обяснение може да се надгражда впоследствие. Това е разликата спрямо твоя подход, който обаче върши някаква работа също (то кой ли има нужда от математици, физици, химици и т.н. вече)...
Пет Окт 30, 2020 1:19 pm
ray
Регистриран на: 10 Авг 2016 Мнения: 1681
Ами то като издухаме супата ще се усетим, че сме имали нужда... Изчетох с голямо удоволствие решенията ви. Невероятно нещо е матемтиката.
Влади, хубаво е дето продължаваш започнатото от ведрин със задаването на задачки. А като не ще програмиране, голем праз. Може по-нататък да му се прище. Спокойно.
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети