Докато да си напиша въпроса и изместиха прогнозата, валежа мина и в събота. Зимата Тарзановата е неизползваема (по литературни източници). Предвид, че нямам катерачески наклонности, пикел и котки, остава за безснежно време. Мисля, че здравия разум трябва да надделява То и без друго като не може да се огледаш отгоре (ако е мъгла) няма да остане много хубав спомен, какъвто имам (нямам) от Голям Кадемлия.
Благодаря ви за изказаните мнения!
_________________ Слънце, вятър и туризъм - здрав и бодър организъм!
Вто Окт 21, 2014 10:40 am
Whitestar
Регистриран на: 19 Ное 2013 Мнения: 522 Местожителство: Велико Търново
astika написа:
Докато да си напиша въпроса и изместиха прогнозата, валежа мина и в събота. Зимата Тарзановата е неизползваема (по литературни източници). Предвид, че нямам катерачески наклонности, пикел и котки, остава за безснежно време. Мисля, че здравия разум трябва да надделява То и без друго като не може да се огледаш отгоре (ако е мъгла) няма да остане много хубав спомен, какъвто имам (нямам) от Голям Кадемлия.
Благодаря ви за изказаните мнения!
Точно за уикенда го дават облачно и след това да се оправя. Съгласен съм с теб за пътеката, не трябва да се избира опасния вариант при наличието на други възможности.
_________________ И опитни планинари са загубвали пътя, но "Който не знае на къде е тръгнал, винаги стига другаде" .
Сър Т.Пратчет
Сря Окт 22, 2014 11:03 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3120
astika написа:
Докато да си напиша въпроса и изместиха прогнозата, валежа мина и в събота. Зимата Тарзановата е неизползваема (по литературни източници). Предвид, че нямам катерачески наклонности, пикел и котки, остава за безснежно време. Мисля, че здравия разум трябва да надделява То и без друго като не може да се огледаш отгоре (ако е мъгла) няма да остане много хубав спомен, какъвто имам (нямам) от Голям Кадемлия.
Благодаря ви за изказаните мнения!
Това е вярно само отчасти. При много и пресен сняг е лавиноопасно в подстъпите към скалите, иначе достигнете ли ги веднъж, придържате се плътно до скалите и проблем с лавините може и да нямате. Истински опасно е само на последните 20-30метра, където горе свършва въжето - защото там се образува специфично навяване подобно на козирка, затрупващо парапета. Стигнете ли веднъж първия жалон, няма повече проблеми нагоре. Трябва да се отчита и южния склон, който като се напече, доста по бързо остава без сняг, спрямо северния такъв.
Точно това беше в основата на плановете - да вали каквото вали в четвъртък и петък, събота предвид южното изложение да го стопи и в неделя нагоре. Да, ама не, като вали в събота, в неделя да го стопи и в понеделник сме на работа
_________________ Слънце, вятър и туризъм - здрав и бодър организъм!
Дават го и мъгли и вятър, на Ботев в такова време не е готино.
_________________ "АКО ЖИВЕЕШ ВСЕКИ ДЕН КАТО ДА Е ПОСЛЕДЕН, ПОЧТИ СИГУРНО Е, ЧЕ НЯКОЙ ДЕН ЩЕ СЕ ОКАЖЕШ ПРАВ" Стив Джобс
Пет Окт 24, 2014 8:24 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3120
peca написа:
Дават го и мъгли и вятър, на Ботев в такова време не е готино.
Напротив, много си е хубаво, кьорав човек няма да срещнеш, още по-малко пък тълпи.
Пон Окт 27, 2014 9:39 am
pepo penev
Регистриран на: 09 Ное 2012 Мнения: 18
Тъкмо мислех да отварям нова тема за мнения и съвети относно Тарзанова пътека през зимата и виждам тази
Та, имате ли актуална информация относно положението там? Следя mountain-forecast според който е валяло доста сняг, а тука колеги са писали че от х.Рай до началото е лавиноопасно. По снимки, които виждам от маршрута и на мен така ми се струва. Това го казвам, защото не съм я минавал лятно. За сега четвъртък и петък го дават слънчево и тихо, но пак не се знаедо тогава какво ще стане... Минавали ли сте по нея и котки и пикел достатъчни ли са според вас? Или може би е по-добре да изчакам няколко дни ако няма нов сняг и тогава да се пробвам? Съвети?
Нед Мар 13, 2016 12:15 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3120
Качвал съм се по това време в по снежна година. Изводът ми, че на Тарзана ти трябва повече въже, отколкото пикел и котки. Защото - ако тръгне дъска, без значение дали си с пикел и котки, все ще отлетиш, докато ако си в въже, макар и само на булин вързан, и другия край е застопорен от втория на парапета, най-много да се свлечеш, но не и да отлетиш.
Вто Мар 15, 2016 4:38 pm
pepo penev
Регистриран на: 09 Ное 2012 Мнения: 18
Благодаря за отговора, vladofff ! Проблема ми е, че няма втори Заедно с екипировката и уменията ще трябва да намеря и хора, с които да катеря. За момента съм сам.
Edit: Всъщност, в такава ситуация надеждно ли е да се завържа с единия край за седалката, а другия край с карабинер по парапета? И моля, не се хилете много ако говоря глупости Нов съм в тия работи с въжета и карабинери. Всъщност, що пък да не се посмеете ...
Вто Мар 15, 2016 10:22 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3120
pepo penev написа:
Благодаря за отговора, vladofff ! Проблема ми е, че няма втори Заедно с екипировката и уменията ще трябва да намеря и хора, с които да катеря. За момента съм сам.
Edit: Всъщност, в такава ситуация надеждно ли е да се завържа с единия край за седалката, а другия край с карабинер по парапета? И моля, не се хилете много ако говоря глупости Нов съм в тия работи с въжета и карабинери. Всъщност, що пък да не се посмеете ...
На първо място сериозно се съмнявам, че от хижата до под скалите изобщо има сняг, още повече пък да е и сериозен...
Ако парапетът не е затрупан, въже също няма да ти трябва. Всъщност зимата Тарзана има само едно единствено място, което е много опасно/иначе при общо лавинна обстановка, поначало всичко е опасно, но това го изключваме в случая.../ - последните 50 метра, където пътеката излиза над скалите и започват жалоните. И то е опасно защото се получава едно огромно навяване, което формира козирка. Така се стига до затрупване на парапета и точно на последните крачки, където свършва се налага човек да крачи неосигурен никак, а освен това и доста навън от спасителната скала, която е закрита от козирката. Затова може, ако си сам, да се вържеш през кръста, а въжето, за другия край, да вържеш на последното място, където се подава парапетното въже, но най-добре и през халка, за да не се изниже, ако случайно металното въже се е изнизало и така си стои под снега/често се случва/. Всичко това има смисъл, ако въжето ти е достатъчно дълго за да стигне до надежна точка отвъд проблемния участък - например жалон или камък, около който да го увиеш или друга надежна точка за връзване. Намериш ли я, развързваш се, омотаваш края на въжето за точката и имаш готов парапет. Ако ходиш до върха и ще се връщаш обратно, може да си оставиш парапета там, за да ти е лесно на слизане. Ако не, тогава задачата е следната - след като е вързано в горна точка въжето, ще се наложи с прусек и самозатягащ възел да се вържеш за парапета и така да слезеш до другия край. Там вече , го развръзваш и се връзваш на основното въже, а с прусека обираш луфта и така стигаш до горе, обирайки парапета. Още два съвета -първо - когато се прави парапет, въжето се връзва за металния парапет, скала, клин или друга халка на водачески възел или осмица, но в никакъв случай през посредстващ карабинер, дори и същия да е с муфа - случва се при усукване карабинерът да се натовари но не в "правилната посока", а това носи известни рискове. Ако можеш, отренирай описаната система предварително и на спокойствие, за да не се чудиш на място кое как ставаше.. Според мен за там, ако искаш да си напълно сигурен, можеш да си носиш 50 м основно въже, 3 метра прусек, да кажем 6-7 мм дебел, пикел и котки. Седалка карабинери и прочие допълнителни глупости там не са необходими, стига да знаеш как да си служиш с наличния инвентар.
Сря Мар 16, 2016 10:26 am
pepo penev
Регистриран на: 09 Ное 2012 Мнения: 18
Vladofff, много съм благодарен за информацията, имам да черпя бири!
Някои неща малко не ги схванах като например:
'...ще се наложи с прусек и самозатягащ възел да се вържеш за парапета и така да слезеш до другия край.' - Това не предполага ли след като направя възела с прусека около основното въже да се вържа към седалката?
'...а с прусека обираш луфта и така стигаш до горе, обирайки парапета' - Кой луфт?
Сря Мар 16, 2016 11:26 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3120
pepo penev написа:
Vladofff, много съм благодарен за информацията, имам да черпя бири!
Някои неща малко не ги схванах като например:
'...ще се наложи с прусек и самозатягащ възел да се вържеш за парапета и така да слезеш до другия край.' - Това не предполага ли след като направя възела с прусека около основното въже да се вържа към седалката?
'...а с прусека обираш луфта и така стигаш до горе, обирайки парапета' - Кой луфт?
Без да ми се обиждаш, но за да задаваш подобни въпроси, явно не си наясно с написаното от мен по-горе. Затова по мое мнение можеш да избереш една от двете опции - да идеш там без инвентар, т.е. с теб да няма нещо, което да си създава измамно усещане за безопасност - повече от убеден съм, че сняг/козирка/ там няма да има и просто ще си се качиш без да мислиш много много ИЛИ - да се обърнеш към някой, който със сигурност знае как се правят точно такива осигуровки, а за сам човек - да ти покаже как точно се правят соловите системи, тъй като те са малко по-различни, а и по-трудоемки от тези, в които участват двама. Иначе рискуваш сериозно да го загазиш, ако наистина има нужда от система за осигуряване.
Когато бях малък едва не се пребих от незнание как се борави с инвентар - двадесет метров отвес с надвес на 15-тия метър - горе фиксиран вертикален парапет, а аз се катеря, вързан на булин с прусек на самозатяжка. Съответно на надвеса - падане и увисване на прусека, следва почти парализа на двете ръце, стегнати от булина + задух заради това, че мачка гръдния кош. Опит за противодействие - ръцете още по време нападането хващат парапета - резултат -смъкната кожа от двете ръце и безпомощно висене дълго време, докато се сетиш как да се измъкнеш от глупашката ситуация. За мен това беше последният опит да правя нещо което не знам със сигурност как се прави.
Чет Мар 17, 2016 10:04 am
pepo penev
Регистриран на: 09 Ное 2012 Мнения: 18
Не, не се обиждам, разбира се. Така си е, в началото съм и дори след курса по планинарство не ми се изясни много ситуацията, но мисля че трябва и курс по алпинизъм и катерене да мина Иначе зимния Ботев го изтървах тая година, но се надвам догодина да успея и хем то тогава да намеря компания с по-солидни познания Благодаря за съветите!
Сря Апр 06, 2016 6:56 pm
aliosha77
Регистриран на: 31 Дек 2019 Мнения: 198
Re: Въпрос за връх Ботев
kubrat83 написа:
Привет на всички!
Не съм ходил в Стара планина.
Искам да започна с връх Ботев.
Бихте ли ми препоръчали към кой маршрут/изходна точка да се насоча.
По стечение на обстоятелствата искам да го направя за един ден. Без спане по хижи.
Екипировка имам и ми е все едно дали ще има сняг или не.
P.S. Като трудност/време кой маршрут е най-близко: Железница/Драгалевци/Бояна/Княжево - Черни връх; Боровец - връх. Мусала; ЦПШ - вр. Мальовица; х. Вихрен - вр. Вихрен и т.н.
Предварително благодаря за отделеното време.
Поздрави!
Според мен, най-съпоставими маршрути са Паниците-Ботев и Боровец-Мусала. Качвал съм ги и двата за един ден. Приблизително едно и също време (около 11 ч. в двете посоки, с минимални почивки), приблизително еднаква денивелация (1 600 към Ботев и 1 500 към Мусала), приблизително еднакво разстояние (28 км. до Ботев и обратно и 25 км. до Мусала и обратно).
С една идея по-лек и по-кратък е преходът от север: Априлци - кв. Видима - ВЕЦ Видима - паркинга под х. "Плевен". От паркинга, през х. "Плевен" до вр. Ботев ми отне около 4:30 ч. и приблизително 3 ч. на връщане.
Лятото лично аз бих качил Ботев през Купата или "по кабела". Няма смисъл да се ходи до х. Плевен. Маркировката е перфектна, пътеката добра и качването е около 3 часа и половина. Слизането ако искаш можеш да разнообразиш през ски пистата на х. Плевен покрай ПСС и по зимната пътека към паркинга на х. Плевен.
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница Предишна1, 2, 3 ... , 11, 12, 13Следваща
Страница 12 от 13
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети