t.hristov, не подценяваме постижението, напротив, окуражаваме го за нови, по-големи...
mislesht написа:
Не че разбирам нещо, ама на онова синьо въже осмицата не трябва ли да има контролен възел?
Не винаги има особен смисъл - много бавят/на големи стени има такава дилема - да умреш паднал изхлузен от въжето, след като камък те е фраснал и си изтървал осмицата, или от студ в бурята, която не си изпреварил поради мотаене/. Затова оптимално и най-добре е рапел с щих-пластина, а двете въжета - вързани едно за друго в долната част. Отделно и това, че при повече от 2-3 последователни рапела осмицата така прави въжето на масури поради усукване, че отнема допълнително време да се разплита през всеки два рапела.
Да разкажа една трагикомична ситуация с мен по повод на други контролни възли - тези в края на въжето: преди години, един февруари, бяхме на Скакавица - бяхме спретнали "установка" на големия водопад, хубава, 50 метрова. Тогава горе имаше само един анкер с планка, после сложих още един и сетне Петко наблъска всичко с железа, ама тогава - само един...
В края на деня - двете въжета/по 50 м всяко/ - през планката, рапел и уж всичко ок. Едното въже, изтеглено през планката - слезе до възела издърпано по второто, човекът си го взе и си тръгна, а ние останахме да доизтеглим второто. Дърпаме, че е заледено, ама нещо на края секна..Нещо се усъмних и питам - някой да е пипал по краищата. Една кака се обади - контролен възел сложила, щото така я учили "на курса". Питам - водопадът 50 метра, въжето 60, има ли смисъл, така или иначе вече си долу, а до възела - още 10 м? Нямало смисъл..., Защо тогава? - отговор - вече гробно мълчание, но ясно защо - да се запъне в планката и да няма изтегляне... Анализ на ситуацията - едно 60 м въже, запънато за контролния възел в планката - да се катериш с жумари по него- не е сигурно, може да се измъкне изневиделица, пък и после чий ще го дириш с половин въже на цял рапел? От друга страна - самия анкер е на шибано място, до което без още един рапел от горе, от дърветата - пак страшно и опасно. Взе и да мръква... За изоставиш въжето - беден студент, събирал пари за въже една година - за нищо на света... Ей така стават нещастията в алпинизма...
Има едни стари щихт пластини, които предполагам визираш, но не мога да си намеря такава... С удоволствие бих заменил Petzl-ското реверсо, въпреки че и него го бива... Иначе mislesht визираше възела осмица на седалката...
Относно контролния възел... При предпоследния рапел, спускахме по една камина - 20-22 м. Не направихме контролен възел нарочно, защото имаше къде да се заклещи при хвърлянето на въжето и виждахме че ще стигне до долу, но това не попречи, когато го изтегляхме, то да се заклещи в някаква цепка. Дърпахме, дърпахме, дърпахме и нищо... Наложи се откатерване, с последвало рисковано откатерване надолу, за да го спасим и успяхме. В предвид умората и мястото на което бяхме, ситуацията се изнерви.
Аз пък си помислих, че говори за блокиращата самоосигуровка, която се връзва със самозатягащ под осмицата/протриващо съоръжение, а не възела на основното въже/.
Реверсото си е модифицирана пластина, не трябва да се сменя, върши отлична работа. А за запънати въжа - не става само с дърпане - първо му правиш клатене - нещо като вълни, барем излезе. После псуваш, после пак и т.н. Ако е възможно, последният при рапела е хубаво да се опитва да го поставя/оставя в положение, предотвратяващо бъдещо заклинване, иначе драмите, както си видял, не са рядкост. Дето се казва, предотвратяването на зацепвания си е цяло изкуство.
Поздравления, Марти! Изненада ни.
Много ти отива Матерхорн.
Благодаря, Ружа. Матерхорн е специален връх и остави много у мен. В годините имах, имам мечти и амбиции да посетя и Триглав, Монблан, Джеравица, Голям Кораб, Мая Езерце, Колатите (Зла, Добра, Албанска) и други прекрасни върхове, но поради липса на средства, всичко остава за неопределено бъдеще... Работя по въпроса и нещата се случват, поетапно. Така или иначе на Матерхорн планувам да направя втори опит по друг маршрут, но догодина, сега не съм достатъчно подготвен.
Една кака се обади - контролен възел сложила, щото така я учили "на курса". Питам - водопадът 50 метра, въжето 60, има ли смисъл, така или иначе вече си долу, а до възела - още 10 м?
Очевидно единствената грешка е на човека, който е изтеглил въжето, без да провери има ли контролен възел. Според мен останалите аритметики и допускания (дали въжето не е рязано например), каката съвсем правилно ги е пропуснала и всеки опит да бъде обвинявана за ситуацията е търсене на лесна изкупителна жертва.
Благодаря Делчо. Жив и здрав бъди. Италианският маршрут с траверс на върха е вдигане на летвата, но ще потренирам още за него. Догодина живот и здраве може да се направи опит там...
По ред причини - лошо време или болести, досега не съм успявал да се вредя до опашката за това чудо. Но приятели, ходили по лъвския ръб казват, че в известна степен е по-лесен дори от Хьорнли, най-малкото поради липсата на тълпи по трасето. Мисля че само един участък е по-сериозен - някаква камина, която не е камина, а плоча с висящ синджир по нея /май му казваха корде гранде или нещо такова/... Така, че догодина - на лайън ридж, а още по-догодина - на Цмут, после Фурген..?
Камината се казва камината на Уимпър. И след едно срутване е плоча Няма синджир на нея, а въже. Както и на всяко по-трудно място над 3-та категория е опънат папапет за който се грижат гидовете. Намира се на едно въже преди заслона.
Гранде корде е верига и се намира над заслона. На практика след нея се излиза на ръба. (Преди това се траверсира под ръба....)
И като за финал бих подкрепил Владов за италианския Принципно италиaнския машрут катери връх Тиндал.... чак финалните метри са по Матерхорн, където всъщност е ронляка. Маршрута е по-логичен от швейцарския. Води се и по-спокен... макар, че ако на това му викат спокойно, не ми се мисли за швейцарския.
Благодаря Делчо. Жив и здрав бъди. Италианският маршрут с траверс на върха е вдигане на летвата, но ще потренирам още за него. Догодина живот и здраве може да се направи опит там...
По ред причини - лошо време или болести, досега не съм успявал да се вредя до опашката за това чудо. Но приятели, ходили по лъвския ръб казват, че в известна степен е по-лесен дори от Хьорнли, най-малкото поради липсата на тълпи по трасето. Мисля че само един участък е по-сериозен - някаква камина, която не е камина, а плоча с висящ синджир по нея /май му казваха корде гранде или нещо такова/... Така, че догодина - на лайън ридж, а още по-догодина - на Цмут, после Фурген..?
Камината се казва камината на Уимпър. И след едно срутване е плоча Няма синджир на нея, а въже. Както и на всяко по-трудно място над 3-та категория е опънат папапет за който се грижат гидовете. Намира се на едно въже преди заслона.
Гранде корде е верига и се намира над заслона. На практика след нея се излиза на ръба. (Преди това се траверсира под ръба....)
И като за финал бих подкрепил Владов за италианския Принципно италиaнския машрут катери връх Тиндал.... чак финалните метри са по Матерхорн, където всъщност е ронляка. Маршрута е по-логичен от швейцарския. Води се и по-спокен... макар, че ако на това му викат спокойно, не ми се мисли за швейцарския.
Благодаря Делчо. Жив и здрав бъди. Италианският маршрут с траверс на върха е вдигане на летвата, но ще потренирам още за него. Догодина живот и здраве може да се направи опит там...
По ред причини - лошо време или болести, досега не съм успявал да се вредя до опашката за това чудо. Но приятели, ходили по лъвския ръб казват, че в известна степен е по-лесен дори от Хьорнли, най-малкото поради липсата на тълпи по трасето. Мисля че само един участък е по-сериозен - някаква камина, която не е камина, а плоча с висящ синджир по нея /май му казваха корде гранде или нещо такова/... Така, че догодина - на лайън ридж, а още по-догодина - на Цмут, после Фурген..?
Камината се казва камината на Уимпър. И след едно срутване е плоча Няма синджир на нея, а въже. Както и на всяко по-трудно място над 3-та категория е опънат папапет за който се грижат гидовете. Намира се на едно въже преди заслона.
Гранде корде е верига и се намира над заслона. На практика след нея се излиза на ръба. (Преди това се траверсира под ръба....)
И като за финал бих подкрепил Владов за италианския Принципно италиaнския машрут катери връх Тиндал.... чак финалните метри са по Матерхорн, където всъщност е ронляка. Маршрута е по-логичен от швейцарския. Води се и по-спокен... макар, че ако на това му викат спокойно, не ми се мисли за швейцарския.
Ето една снимко-схема на Италианския маршрут.
Забравих да ви поздравя в предния пост, че сте се разходили и до Италианската кота на Матерхорн Май повечето хора не го правят...
пп
Схемата не разбрах защо точно на мен я поствате?
Благодаря Делчо. Жив и здрав бъди. Италианският маршрут с траверс на върха е вдигане на летвата, но ще потренирам още за него. Догодина живот и здраве може да се направи опит там...
По ред причини - лошо време или болести, досега не съм успявал да се вредя до опашката за това чудо. Но приятели, ходили по лъвския ръб казват, че в известна степен е по-лесен дори от Хьорнли, най-малкото поради липсата на тълпи по трасето. Мисля че само един участък е по-сериозен - някаква камина, която не е камина, а плоча с висящ синджир по нея /май му казваха корде гранде или нещо такова/... Така, че догодина - на лайън ридж, а още по-догодина - на Цмут, после Фурген..?
Камината се казва камината на Уимпър. И след едно срутване е плоча Няма синджир на нея, а въже. Както и на всяко по-трудно място над 3-та категория е опънат папапет за който се грижат гидовете. Намира се на едно въже преди заслона.
Гранде корде е верига и се намира над заслона. На практика след нея се излиза на ръба. (Преди това се траверсира под ръба....)
И като за финал бих подкрепил Владов за италианския Принципно италиaнския машрут катери връх Тиндал.... чак финалните метри са по Матерхорн, където всъщност е ронляка. Маршрута е по-логичен от швейцарския. Води се и по-спокен... макар, че ако на това му викат спокойно, не ми се мисли за швейцарския.
Ето една снимко-схема на Италианския маршрут.
Забравих да ви поздравя в предния пост, че сте се разходили и до Италианската кота на Матерхорн Май повечето хора не го правят...
пп
Схемата не разбрах защо точно на мен я поствате?
Благодаря за поздрава! Схемата по-скоро, за който прояви интерес.
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница Предишна1, 2
Страница 2 от 2
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети