Регистриран на: 30 Юли 2014 Мнения: 162 Местожителство: София
Може ли да си задам един въпрос, който ми е интересен. След като това не е правилния маршрут зимно за траверса (Малка Мальовица, Мальовица, Петлите, Орловец, БАК) какъв е правилния подход? Улеите, които се ползват лятно време по Калбура (Заешката пътека и най-вече Овчарския улей са лавиноопасни през зимата). Та какъв е правилният път за хората с по-високи възможности? Подходите към Мальово поле изглеждат опасни, как се стига до Мальовишкия коридор между Мальово поле и премката между Орлето и Мальовица ... Надявам се, въпросът ми да е нещо като ориентир за по-екстремните във форума и да ги предпазят от грешки.
Вто Мар 07, 2017 9:58 pm
Spas
Регистриран на: 12 Ное 2007 Мнения: 159 Местожителство: Sofia
pl27 написа:
Може ли да си задам един въпрос, който ми е интересен. След като това не е правилния маршрут зимно за траверса (Малка Мальовица, Мальовица, Петлите, Орловец, БАК) какъв е правилния подход? Улеите, които се ползват лятно време по Калбура (Заешката пътека и най-вече Овчарския улей са лавиноопасни през зимата). Та какъв е правилният път за хората с по-високи възможности? Подходите към Мальово поле изглеждат опасни, как се стига до Мальовишкия коридор между Мальово поле и премката между Орлето и Мальовица ... Надявам се, въпросът ми да е нещо като ориентир за по-екстремните във форума и да ги предпазят от грешки.
Според мен правилният път е от Втора тераса да се стигне до Еленино езеро, от там по ръбчето до Орлето и след това до ръбът на Мальовица. Има опасност от лавини и по този маршрут, за това трябва да се избира подходящо време. Преминаването през Петлите и Орловец също не е безопасно и там падат лавини.
Сря Мар 08, 2017 9:14 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3083
Трябва да уточним първо, че "Мальовишки коридор" е кулоар между "Триъгълника", който е Североизточната стена на "Голямата Мальовица" и т.нар. нейна чисто Северна стена, води се маршрут от втора категория, но може да се спуска и със ски... Така, че е неправилно да се твърди, че Мальовишкия коридор излиза на премката между Орлето и Мальовица, което е съвсем друго място - премката между тези два обекта се намира на около 200-300 метра източно от Мальовишкия коридор, от другия край на Триъгълника...
Г-н Малинов има злощастен опит и от това трасе, което описва, така че и то не е цвете за мирисане. Където и да идеш, в този район няма безопасни маршрути.
Аз също винаги съм смятал, че т.нар. Мальовишки траверс се прави от Еленино езеро, откъдето се хваща левия ръб на Мальовишката стена.
Очевидно обаче има и други представи, включващи т.нар. Малка Мальовица и Орлето.
За "Малка Мальовица" изобщо не се сещам лавинобезопасен път, освен откъм Орлето, но неговото стигане пък е също лавинарник.
Иначе, ако приемем, че "официалният" траверс започва малко над Еленино езеро, още там е първия сериозен лавинарник, /Спас е участвал в онази лавина, случаят е описван надлъж и нашир/. После ви чака тесен ръб, който излиза на главния връх. От тук, почивка почти до Елени връх, или за да бъдем по-точни т.нар. Безименен връх, където гребенът има отвесно стъпало. То се преодолява идентично на слизането от Орловец към Злия зъб - от юг, покрай скалата, където също не е съвсем безопасно и пак си е откровен лавинарник. Стигнете ли до Петлите, пак ви чака дърво - първоначално маршрута върви по ръба и леко на север, но после изведнъж прескача от юг, където склонът е много стръмен, пътеката изобщо я няма и при много сняг си е изключително опасен участък, свършващ чак в подножието на Орловец. Правил съм го в голям лавинарник, с въже, навряно в раницата, и сега чак си се чудя на акъла прост, колко малко ни е трябвало да отлетим.... Западният кулоар на Орловец зиме обикновено е по-лесен, защото стъпалото е снегозаринато. Въпреки това, падания и подхлъзвания, без осигуровка, отново няма да завършат добре. Горе има кратък отдих, но слизането към Зъба е изключително опасно. Както казах, идентично е на това от Безименния връх към Петлите, и там се е разиграла друга голяма драма - лавината довела до смъртта на Атанас Кованджиев. Преди време, мисля че Милчо Ладов, беше постанил горе песесарска халка, за спускане на рапел, за да се избегне влизането в южния кулоар, който е може би най-лавинното място от целия траверс, но преди десетина години видях, че скалата се е спукала и прибрах халката в една цепнатина наблизо. Сега има някакви клинове, но винаги трябва да се внимава с тяхната здравина и да се пробват предварително. Стигнете ли до Прозореца, лавинобезопасен път е само пълния траверс на Злия зъб - катерене от запад, или юг, и рапели по източния ръб. Алтернативата е хубавия лавинарник от север, който все пак може и да ви пожали, ако внимавате достатъчно и се досетите откъде е най-малкото зло. Нататък, ако решите да качите и Ловница, има някакви малки трудности при слизането към седлото с Камилата, опасно е също и слизането от Камилата към Черната скала, защото няма ръб, после ви чака и клек. Това е причина обикновено траверсът да се прави до Злия зъб и от там - слизане към БАК.
Ако правите "Големия траверс" и продължите към Ловница, тя е сравнително лесна, но това не означава, че не трябва да се внимава, особено на слизане от изток. На Купените може да си отдъхнете, и след Попова шапка си имате зимни жалони за слизане към Страшното езеро.
Надявам се и по-екстремните във форума да си опичат акъла там, и да знаят, че в неподходящо време, дори и пълна осигуровка и екипировка може да се окаже недостатъчна. Инцидентите обикновено са ставали с напълно оборудвани и екипирани алпинисти, така че при обективна опасност, каквито и "специални" умения и екипировка да имаш или да си мислиш, че имаш, те надали биха ти били от особена полза, освен умението да прецениш и отрано да се върнеш докато още има време и не си се наврял сериозно между шамарите.
Сря Мар 08, 2017 10:52 am
mom4i
Регистриран на: 05 Авг 2014 Мнения: 622
Няма просто правилни или неправилни пътища през зимата, колкото и на някой да му се иска...
Преди няколко години падна голяма лавина преди моста още, лавината на Тафрата пресича пътеката веднага над хижата, веднъж склона на Камилата падна и покри цялата първа тераса, и Втора тераса е била засипвана от лавина по цялата и ширина...
Съобразявате се с условията, разчитате на знания, умения и опит. Много опит. Който го няма - си взима водач
"Камината" е прекрасно място за започване на траверса или за спускане със ски. Когато е в добри условия, разбира се...
Сря Мар 08, 2017 2:21 pm
cho
Регистриран на: 01 Авг 2008 Мнения: 89
в подкрепа на мнението на Момчил!
Спомнете си лавината на Рибни езера 2005 година,която размести бунгалата.
Свлече се от Йосифица,където е зимната маркировка!
Сря Мар 08, 2017 3:15 pm
pl27
Регистриран на: 30 Юли 2014 Мнения: 162 Местожителство: София
[quote="vladofff"]Трябва да уточним първо, че "Мальовишки коридор" е кулоар между "Триъгълника", който е Североизточната стена на "Голямата Мальовица" и т.нар. нейна чисто Северна стена, води се маршрут от втора категория, но може да се спуска и със ски... Така, че е неправилно да се твърди, че Мальовишкия коридор излиза на премката между Орлето и Мальовица, което е съвсем друго място - премката между тези два обекта се намира на около 200-300 метра източно от Мальовишкия коридор, от другия край на Триъгълника...
Г-н Малинов има злощастен опит и от това трасе, което описва, така че и то не е цвете за мирисане. Където и да идеш, в този район няма безопасни маршрути.
Аз също винаги съм смятал, че т.нар. Мальовишки траверс се прави от Еленино езеро, откъдето се хваща левия ръб на Мальовишката стена.
Очевидно обаче има и други представи, включващи т.нар. Малка Мальовица и Орлето.
За "Малка Мальовица" изобщо не се сещам лавинобезопасен път, освен откъм Орлето, но неговото стигане пък е също лавинарник.
Иначе, ако приемем, че "официалният" траверс започва малко над Еленино езеро, още там е първия сериозен лавинарник, /Спас е участвал в онази лавина, случаят е описван надлъж и нашир/. После ви чака тесен ръб, който излиза на главния връх. От тук, почивка почти до Елени връх, или за да бъдем по-точни т.нар. Безименен връх, където гребенът има отвесно стъпало. То се преодолява идентично на слизането от Орловец към Злия зъб - от юг, покрай скалата, където също не е съвсем безопасно и пак си е откровен лавинарник. Стигнете ли до Петлите, пак ви чака дърво - първоначално маршрута върви по ръба и леко на север, но после изведнъж прескача от юг, където склонът е много стръмен, пътеката изобщо я няма и при много сняг си е изключително опасен участък, свършващ чак в подножието на Орловец. Правил съм го в голям лавинарник, с въже, навряно в раницата, и сега чак си се чудя на акъла прост, колко малко ни е трябвало да отлетим.... Западният кулоар на Орловец зиме обикновено е по-лесен, защото стъпалото е снегозаринато. Въпреки това, падания и подхлъзвания, без осигуровка, отново няма да завършат добре. Горе има кратък отдих, но слизането към Зъба е изключително опасно. Както казах, идентично е на това от Безименния връх към Петлите, и там се е разиграла друга голяма драма - лавината довела до смъртта на Атанас Кованджиев. Преди време, мисля че Милчо Ладов, беше постанил горе песесарска халка, за спускане на рапел, за да се избегне влизането в южния кулоар, който е може би най-лавинното място от целия траверс, но преди десетина години видях, че скалата се е спукала и прибрах халката в една цепнатина наблизо. Сега има някакви клинове, но винаги трябва да се внимава с тяхната здравина и да се пробват предварително. Стигнете ли до Прозореца, лавинобезопасен път е само пълния траверс на Злия зъб - катерене от запад, или юг, и рапели по източния ръб. Алтернативата е хубавия лавинарник от север, който все пак може и да ви пожали, ако внимавате достатъчно и се досетите откъде е най-малкото зло. Нататък, ако решите да качите и Ловница, има някакви малки трудности при слизането към седлото с Камилата, опасно е също и слизането от Камилата към Черната скала, защото няма ръб, после ви чака и клек. Това е причина обикновено траверсът да се прави до Злия зъб и от там - слизане към БАК.
Ако правите "Големия траверс" и продължите към Ловница, тя е сравнително лесна, но това не означава, че не трябва да се внимава, особено на слизане от изток. На Купените може да си отдъхнете, и след Попова шапка си имате зимни жалони за слизане към Страшното езеро.
Надявам се и по-екстремните във форума да си опичат акъла там, и да знаят, че в неподходящо време, дори и пълна осигуровка и екипировка може да се окаже недостатъчна. Инцидентите обикновено са ставали с напълно оборудвани и екипирани алпинисти, така че при обективна опасност, каквито и "специални" умения и екипировка да имаш или да си мислиш, че имаш, те надали биха ти били от особена полза, освен умението да прецениш и отрано да се върнеш докато още има време и не си се наврял сериозно между шамарите.[/quote]
Благодаря за ценната информацияа Владо ! Подобни мнения според мен ще намалят нещастните случаи в нашите планини. Не съм в никакъв случай на ниво за да се възползвам от информацията, но кой знае... Надявам се информацията да спаси човешки животи - това беше целта на поста ми.
У нас има един неписан егоизъм - хората постигнали някакви постижения да не описват как са го направли.... Сакън някой да не ги надмине... Е това не го разбиам, честно .... Аланкоолу, не се ли сещаш, че бъдещето ще предлага по-добри начални условия (материали, технологии, знания) и това, с което можем да сме полезни е нашия опит в този момент.
ДАНО ЕГОИЗМЪТ НИ, НЕ ЗАТРИЕ НАЦИЯТА НИ !!!
"Лавина падна над Банско и затрупа 23-годишен младеж. Сигнал за инцидента e подаден около 17:20 часа в Планинската спасителна служба в Банско. Лавината е паднала от връх Тодорка към хижа Вихрен в улей, където е забранено карането на ски. Първоначално информацията беше, че затрупаният е чужденец, по-късно стана ясно, че е момче от Банско. Младежът е открит, екипи се опитват да го реанимират повече от 40 минути, но за момента не е успешно."
Говорителят на Окръжната прокуратура в Ловеч Кирил Петров заяви, че жената, подала сигнала за инцидента, е съпруга на загиналия мъж, и двамата са над 50-годишна възраст. Загиналата жена е от Варна
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети