Simone Moro, Alex Txikon и Ali Sadpara са се поздравили на вр. Нанга Парбат (8126m) вчера следобед в 15:37 местно (Пакистанско) време [1]. Tamara Lunger се е отказала в последните метри, не се е чувствала добре. И четиримата са слезли благополучно в лагер 4 (7100m) към 20:00 местно време. Финалния щурм от лагер 4 до върха (и обратно) е продължил около 14 часа, а цялото изкачване от базовия лагер -- 5 дни. За Simone Moro това е четвъртия успешно изкачен 8-хилядник в зимни условия (предишните са Shisha Pangma (2005), Makalu (2009) и Gasherbrum II (2011)). Той е първия и единствен засега човек успял да стъпи на четири 8-хилядника през зимата.
На снимката -- Alex Txikon, Simone Moro, Ali Sadpara и Tamara Lunger в базовия лагер:
... За Simone Moro това е четвъртия успешно изкачен 8-хилядник в зимни условия (предишните са Shisha Pangma (2005), Makalu (2009) и Gasherbrum II (2011)). Той е първия и единствен засега човек успял да стъпи на четири 8-хилядника през зимата...
В интерес на истината трябва да отбележа, че Симоне Моро не е първият човек изкачил четири 8-хилядника през зимата . Пръв това е направил легендарният Йежи Кукучка преди почти 30 години!!! Изкачил е Даулагири, Чо Ою, Канчендзьонга и Анапурна в зимни условия, ако не бъркам. Изобщо поляците в онази епоха, такива като Кукучка, Виелицки, Куртика, Бербека, Чихи, Хайзер и т.н. са направили невероятни неща, дори и по съвременните стандарти. 10 от първите зимни изкачвания на 8-хилядници са с полско участие!, повечето от които са на сметката на горе изброениете. Били са много, много .... много корави!
... За Simone Moro това е четвъртия успешно изкачен 8-хилядник в зимни условия (предишните са Shisha Pangma (2005), Makalu (2009) и Gasherbrum II (2011)). Той е първия и единствен засега човек успял да стъпи на четири 8-хилядника през зимата...
В интерес на истината трябва да отбележа, че Симоне Моро не е първият човек изкачил четири 8-хилядника през зимата . Пръв това е направил легендарният Йежи Кукучка преди почти 30 години!!! Изкачил е Даулагири, Чо Ою, Канчендзьонга и Анапурна в зимни условия, ако не бъркам. Изобщо поляците в онази епоха, такива като Кукучка, Виелицки, Куртика, Бербека, Чихи, Хайзер и т.н. са направили невероятни неща, дори и по съвременните стандарти. 10 от първите зимни изкачвания на 8-хилядници са с полско участие!, повечето от които са на сметката на горе изброениете. Били са много, много .... много корави!
Да, наистина е така (преводът ми е бил неточен). Зимните изкачвания на Йежи Кукучка са:
1) Dhaulagiri -- 21 януари 1985 г.
2) Cho Oyu -- 13 февруари 1985 г.
3) Kangchenjunga -- 11 януари 1986 г.
4) Annapurna I -- 3 февруари 1987 г.
Чет Юни 16, 2016 3:14 pm
pux
Регистриран на: 18 Ное 2009 Мнения: 104
Всъщност Симоне Моро има 4 зимни премиери на 8-хилядници, с реална переспектива за 5-та, на единствено неизкаченият през зимата К-2. Докато премиерите на Кукучка са 3 - на Чо Ою е бил 2-ра свръзка. Което никак не омаловажава това което е правил, предвид 30-годишната давност ...
Трудно е да се правят сравнения, особено когато става дума за осемхилядници през зимата. Всеки ден е различен, всеки маршрут -- също. Единственото, което наистина със сигурност все повече улеснява в някаква степен подобни начинания, е постоянният напредък на технологиите и оборудването. Четох една добре написана статия за полския (зимен) алпинизъм в контекста на поредното им (пето) неуспешно зимно изкачване на Нанга Парбат през 2008-ма година:
В такава статия, разбира се, няма как да не бъде споменат Andrzej Zawada, който поставя началото през далечната 1959 г. в Татрите. Един интересен документален филм за него е достъпен тук:
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети