Картите дават обща представа за Родопите и върху тях е начертана червената линия на маршрута. Има и сравнително добро описание на маршрут Е-8 на гърба на картите. Няма обаче други маркировки. Има хижите и заслоните, но много от тях вече не са действащи. Някои от картите се повтарят и са излишни, но затова пък обхващат целите Родопи. Най-големият недостатък обаче е цената - вече не се намират лесно и имат антикварна стойност - на места към 50 лева. Толкова приблизително струва и разпечатването на цветен ксерокс в мащаб 1 към 1. Според мен покупката им е оправдана единствено от сантиментална гледна точка (аз си ги сканирах). Всеки може сам да направи извод за себе си дали картите си заслужават.
Картите на Западни и Източни Родопи на "Картография" с мащаб 1:100 000 не са лоши, особено тази на Западните Родопи. Има маркировки, има и хижи, хоризонталите и цветовете са добре направени. Мащабът и остарялата информация все пак правят тези карти несигурни за употреба. Все пак върху тях маршрут Е-8 е нанесен почти изцяло.
Забележка: Картата на Западните Родопи завършва на изток по линията Асеновград-връх Преспа, тоест не обхваща целите Западни Родопи. Картата на Източните Родопи за сметка на това започва от Чудните мостове, Перелик и Широка Лъка, което компенсира.
Новата карта на "Домино" на Западни Родопи е с по-нова информация, но и в нея липсват основни маркировки, включително липсва и на Е-8 от Юндола до яз. "Голям Беглик". Картата на Източните Родопи на "Домино" има по-скоро колекционерска стойност, а не туристическа.
Забележка: Между двете карти на Западните и Източните Родопи на "Домино" има малък отрязък (в областта на линията с. Тополово - с. Стояново - с. Старцево), който отрязък не влиза в нито една от двете карти, тоест двете карти не обхващат целите Родопи.
Други хартиени карти с по едър мащаб на Родопите не съм виждал. Всъщност - и пътеводители няма много. Картите вършат някаква работа дотолкова, доколкото други достъпни хартиени карти на пазара няма. Разбира се, могат да се разпечатват електронни карти, но това едва ли ще е много удобно и евтино.
П. П. На картата BGMountains маршрут Е-8 също не е нанесен в голямата си част, но тази зима почти сигурно ще се нанесат липсващите участъци. Проблемът е, че бъдещето на този маршрут и неговото трасе не е ясно. В БТС не знаят и не могат да кажат дали ще се запази първоначалният му вариант, или някои негови отсечки ще се променят с цел достъп на туристите до нови културно-исторически забележителности (като Перперикон например) и до места за подслон и удобна нощувка (като Велинград например, все пак маршрутът е международен европейски и се предполага, че туристите трябва да има къде да спят на легло).
Това е засега от мен.
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
Цитирам мнението на Стефан, за да не се губи смисъла.
Учудващо е, че най-населената планина в България се явява едно топографско бяло петно.
Приятел има карти на Родопи купувани началото на 90-те. Ако успее да ги намери аз ще съм на печалба около 100 лв.
Причината да ги издирвам е, че по-лесно работя с хартиени карти. А и ми доставя удоволствие да планирам по тях.
Колкото до Е-8, искам да видя ориенитовъчно колко е дълъг, през какъв терен минава и да планувам колко време ще ми е необходимо да му отделя. Като няма да се придържам стриктно по маркировата. То и да искам ще е трудно с наличната такава. Основно трябва да реша дали да мина през Велинград или през с. Авраново. На финала със сигурност няма да мина по екопътеката, която съвпада с Е-8. Както на БТС, така и моята цел ще е посещение на културно-историческите местности. В общи линии май сам ще си създавам маршрута, но ще гледам да запазя идеята му.
_________________ "Пирони,не питони, аз искам върхове!" - Боян Петров R.I.P.
"Пътувайте докато можете!" - Тихомир Севов R.I.P.
Учудващо е, че най-населената планина в България се явява едно топографско бяло петно.
Е, чак пък бяло петно не е -- има си топографски карти на Родопите във всякакви мащаби като се почне от 1:5000, но те не биват обновявани през последните години. Иначе наистина България (далеч не само Родопите) е до голяма степен бяло петно по отношение на добрите туристически карти на хартиен носител -- такива с мащаб 1:25000, отпечатани на качествена и трайна хартия, с достатъчно подробности и точност.
didogen написа:
Причината да ги издирвам е, че по-лесно работя с хартиени карти. А и ми доставя удоволствие да планирам по тях.
Листовете от ЕТК се продават на хартия от АГКК, ценоразписа и списъка с налични листове са достъпни тук.
didogen написа:
Колкото до Е-8, искам да видя ориенитовъчно колко е дълъг, през какъв терен минава и да планувам колко време ще ми е необходимо да му отделя.
Планирането на маршрут, изчисляването на дължината му, общото изкачване, слизане и т.н. е много по-удобно да бъде направено на компютър. Хартиените карти са полезни най-вече при самото ходене. Липсата на достатъчно добри такива аз понякога преодолявам с отпечатване на подходящи части от налични карти на листове А4 с по-висок грамаж, които поставям в найлонови джобове и така мога да ги ползвам многократно при всякакви атмосферни условия.
Предстои издаване и на нова карта на Родопите в мащаб 1:50000. Прави приятно впечатление избрания подход за покриване на такава обширна територия в една карта.
Благодаря за препратката за листовете.
Поздравления за Искъртур, особено че са обърнали внимание на GPS координатите. На Домино са до десетица на градусите, а тук ще са до десетица на минутите.
Знам, че е по лесно на компютър, ама за някой. Аз чисто потребителски не успявам. При маркиране на дистанция от Боровец до Белмекен без да искам щракнах два пъти и трака приключи малко след заслон Ледено езеро. След третия опит става отчайващо.
_________________ "Пирони,не питони, аз искам върхове!" - Боян Петров R.I.P.
"Пътувайте докато можете!" - Тихомир Севов R.I.P.
Чет Дек 03, 2015 1:50 am
ivailo.hr
Регистриран на: 22 Мар 2010 Мнения: 1355 Местожителство: София
Цитат от сайта (първо изречение):
Цитат:
Продължава работата по детайлното картографиране на Родопи планина.
Любопитно ми е чисто технологично какво точно означава това?
Кой знае по-добре от къде минава маршрута, БТС или пловдивското ТД? Не, че няма и трети вариант, и аз да направя четвърти, ама ....
БТС-то не е ли по-добре да го махне този маршрут или да се стегни и да го направи, че да не се излагаме пред чужденците? (риторичен въпрос) Иначе ние си се знаем...
stefan_iliev38 написа:
Като за начало - ето приблизителните времена за изминаване на отделните отсечки на Е-8, взети от гърба на картите на маршрута:
Боровец - х. "Мусала" - връх Мусала - х. "Заврачица" - приблизително 11 часа
х. "Заврачица" - х. "Белмекен" ( - х. "Смирненски") - 7 ( - 8 ) часа
х. "Белмекен" (х. "Смирненски") - х. "Юндола" - 5 часа
х. "Юндола" - с. Аврамово - с. Медени поляни - с. Черновръх - 56 километра
с. Черновръх - язовир "Голям Беглик" - 5 часа
язовир "Голям Беглик" - х. "Орфей" - 8 часа
х. "Орфей" - туристическа спалня Тешел - х. "Триградски скали" - 6-7 часа
х. "Триградски скали" - Ливадите - с. Мугла - х. "Ледницата" - 7 часа
х. "Ледницата" - х. "Перелик" - х. "Студенец" - 8 часа
х. "Студенец" - седловина Рожен - х. "Момчил юнак" - 5 часа
х. "Момчил юнак" - х. "Преспа" - х. "Свобода" - 4-5 часа
х. "Свобода" - х. "Сини връх" - 9 часа
х. "Сини връх" - проход Китката (с. Паничково) - х. "Мечковец" - 8 часа и 30 минути
х. "Мечковец" - язовир "Тракиец" - х. "Книжовник" - 8-9 часа
х. "Книжовник" - х. "Тънково" - 9 часа
х. "Тънково" - връх Света Марина - с. Мезек - 12 часа
с. Мезек - Свиленград - 6 километра.
Общо около 550 километра и 133 часа (че се помни по-лесно ). Следователно напълно възможно е за около 2 седмици да се измине маршрутът. За повече от 2 седмици мисля, че ще доскучее, особено безводните черни пътища на Източните Родопи.
ПИРИН – РИЛА – РОДОПИ - 2013 г. (маршрут Е
06. 07 - 29. 07 - 2013
Ден Маршрут за деня
(!!! Тръгване – всяка сутрин в 6,00 ч.) Преход за деня
06.07-1 Пловдив – Добринище - х. Гоце Делчев - 3ч. - х. Безбог 3 ч.
07.07-2 х. Безбог - Кременски езера - з. Тевно езеро 9 ч.
08.07-3 х. Тевно езеро – х. Синаница 9 ч.
09.07-4 х. Синаница – х. Яворов 11 ч.
10.07-5 х. Яворов – х. Предела 7 ч.
11.07-6 х. Предела – х. Македония 11 ч.
12.07-7 х. Македония – х. Грънчар 10 ч.
13.07-8 х. Грънчар – вр. Мусала – х. Заврачица 9 ч.
14.07-9 х. Заврачица – х. Смирненски 8 ч.
15.07-10 х. Смирненски - Аврамови колиби - Медени поляни - бивак 12 ч.
16.07-11 Бивак – Черновръх – гс. Беглика 12 ч.
17.07-12 гс. Беглика – яз. Широка поляна – х. Орфей 11 ч.
18.07-13 х. Орфей – Ягодина – х. Триградски скали 8 ч.
19.07-14 х. Триградски скали - Чаирски еизера – с. Мугла 7 ч.
20.07-15 с. Мугла – х. Ледницата – х. Перелик 8 ч.
21.07-16 х. Перелик – Студенец – х. Момчил юнак – х .Преспа 11 ч.
22.07-17 х. Преспа – х. Свобода – х. Сини връх 12,5 ч.
23.07-18 х. Сини връх – 3 ч. – с. Паничково – 4 ч. - р. Боровица - 3ч. - пещ. Утробата - х. Боровица 10 ч.
24.07-19 х. Боровица - 2ч. - с. Дъждовница – Кърджали - 2,5ч. - вкаменена сватба и обратно - автобус до Татул - 1ч. - бивак 5,5 ч.
25.07-20 Бивак - 1ч. Харман кая – 0,5ч. - теке Емин Баба - 4ч. - превал в.Дамбала - въжен мост - 4ч. – Моняк - с. Широко поле - било над Арда - жп. мост р.Перперек – в. Юмруккая - 1ч. - пб. Калоянци - бунгала, бивак 9,5 ч.
26.07-21 Калоянци - 4,5 ч. - с. Конево - с. Бял кладенец - яз. Стена - Дяволски пролом - 1,5 ч. - с. Рабово - скални образования, гробници - 0,45 ч. - Пчелен камък - хотел, бивак 7 ч.
27.07-22 Пчелен камък – 4 ч. - с. Странджево – Маджарово – 1 ч. - с. Горно поле - 2,5 ч. – светилище - с. Ефрем - бивак 7,5 ч.
28.07-23 с. Ефрем -3 ч. - вр. св. Марина - светилище Глухите камъни – 4 ч. - вр. Шейновец – 2 ч. – крепост - с. Мезек - бивак 9 ч.
29.07-24 с. Мезек – 6 км гара Свиленград – 10 км гр. Свиленград – Пловдив - София
Маршрутът е за добре подготвени туристи !!! Тръгване всяка сутрин в 6.00 часа.
Маршрутът Е8 започва от кк Боровец на 13.VІІ.2013. Боровец – вр. Мусала – х. Заврачица среща с останалите туристи. Сборен пункт на 12.VІІ. в Боровец.
_________________ "Пирони,не питони, аз искам върхове!" - Боян Петров R.I.P.
"Пътувайте докато можете!" - Тихомир Севов R.I.P.
Нед Дек 20, 2015 12:47 am
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6439
ivailo.hr написа:
Цитат от сайта (първо изречение):
Цитат:
Продължава работата по детайлното картографиране на Родопи планина.
Любопитно ми е чисто технологично какво точно означава това?
Чакат Иво да дооправи пътеките
_________________ Бутам след осмата бира
Нед Дек 20, 2015 2:22 am
ivailo.hr
Регистриран на: 22 Мар 2010 Мнения: 1355 Местожителство: София
dido написа:
ivailo.hr написа:
Цитат от сайта (първо изречение):
Цитат:
Продължава работата по детайлното картографиране на Родопи планина.
Любопитно ми е чисто технологично какво точно означава това?
Чакат Иво да дооправи пътеките
А, то ако разчитат на аматьорската детска лига... Така и баба знае... Детайлно картографиране... И кой ли го прави?! Духът от вълшебната лампа на Аладин... Сигурно е поредното неправилно използване на дума. За мен детайлно картографиране означава ново издание на ЕТК 1:5000, което разбира се е по-скоро в сферата на научната фантастика съотнесено към тази новина. Не че е невъзможно иначе. Ако въпросното детайлно картографиране означава поне ново издание на туристически карти 1:50000 или 1:25000, но верни за мащаба си с актуализирано състояние на туристическите маршрути, то това би била добра новина. Съмнява ме обаче някой да е минал и записал всичките нови еко и всякакви други пътеки и пътечки, които се нароиха в изобилие около 2004-2005 г., част от които не са поддържани оттогава и вече не стават за нищо.
didogen, аз не разбрах ти пеш ли ще ходиш или с велосипед, защото като гледам маршрута ти, ми прилича на такъв за велосипед? Препоръчвам ти да предупредиш по някакъв начин Гранична полиция, че ще се шускаш по това дере накрая към тракийската гробница до с. Мезек, защото както е на 300-500 м. от границата, можеш да имаш неприятна изненада. След 2013 г. в района има присъствие, заради нелегалните мигранти.
Да с колело ще го правя. Маршрута е такъв докато намеря читава карта на Родопи. Тези, които ползвах не са подробни и липрват много пътеки и хижи. Отделно маршрута наполовина е правен от информацията на Стефан по БТС, а другата половина по пловдивското ТД.
Никой който познава Родопи не каза кой от двата варианта е за предпочитане.
Колкото до Бандит дере, разбира се, че ще ги уведомя. Чак неприятна изненада едва ли? От далеко си личи, че не съм бежанец.
_________________ "Пирони,не питони, аз искам върхове!" - Боян Петров R.I.P.
"Пътувайте докато можете!" - Тихомир Севов R.I.P.
Нед Дек 20, 2015 8:36 pm
Mariana1000
Регистриран на: 28 Юли 2010 Мнения: 2796 Местожителство: София
БТС в момента нито може да махне, нито да промени, нито да оправи маршрута. Излишно е да критикуваме обстоятелства, които не могат да се променят. Също така "правилният" вариант в момента е по червената маркировка, тя официализира маршрута, а не някакъв документ, карта или план на ТД.
Дидо, кой вариант е за предпочитане може да каже само този, който ще прави прехода. Ако искаш да направиш точно Е-8, така както е маркировката, вървиш по описанието на картата. Ако искаш да видиш забележителности, минаваш по варианта на тур. дружество. Отделно ти ще бъдеш с велосипед, така че може да предпочетеш пътищата пред пътеките.
Знаеш, че нас ни кефи да търсим и следваме маркировката и така постъпихме. Минахме през участъци, където няма нищо забележително, но... бяха интересни именно заради това Човек така или иначе ще види светилищата и пещерите, защото са популярни, но да се вдигне и да отиде нарочно до язовир Тракиец или до село Сираково едва ли.
Така че не питай за избор на маршрут, ами сам си харесай откъде да минеш, пък после ще ти се дадат конкретни съвети за избраните отсечки
Аз все още продължавам да смятам, че е по-добре първата част (Рила) да я минеш пеша, а някой да ти закара колелото на язовир Белмекен. Освен ако не гониш някакво спортно постижение за преминаване на маршрута с колело, не виждам защо трябва да катериш Мусала с него?
_________________ Искате ли да изживеете едно приключение!?!...
Пон Дек 21, 2015 6:38 pm
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3355 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
ivailo.hr написа:
Цитат от сайта (първо изречение):
Цитат:
Продължава работата по детайлното картографиране на Родопи планина.
Любопитно ми е чисто технологично какво точно означава това?
Чисто технологично на новата карта на "Домино" на Странджа планина има нанесени пътеки с лилав цвят - обозначават "немаркирана туристическа пътека".
За Родопите може би ще въведат нови означения, като например - маркирана туристическа пътека без маркировка, международен маршрут без уточнен маршрут и други.
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
За Родопите може би ще въведат нови означения, като например - маркирана туристическа пътека без маркировка, международен маршрут без уточнен маршрут и други.
Ей това ми беше чуденката! Как да се придържам към маркировка, която липсва? И към маршрут, който не е уточнен?
Мариана благодаря за съвета, ама в района познавам само един човек от Сърница(Доспатско), а там Еконт няма.
Да. Гледам да обиколя повече културно-исторически места, понеже така и така съм из района. (Естествено на Е-3 няма да слезя от Добрила до Сопот за да разгледам Вазовият музей. )
Родопи са много подходящи и за авто/мото туризъм, но си иска време, а и времето* е кът.
Абе маршрута ще го правя в движение, като трябва да мине през определени места, които само в първата му част са ми ясни. Другото може и по време на прехода да го доизкусурявам.
* като знаем, че :"Времето е пари"
_________________ "Пирони,не питони, аз искам върхове!" - Боян Петров R.I.P.
"Пътувайте докато можете!" - Тихомир Севов R.I.P.
Пон Дек 21, 2015 11:51 pm
ivailo.hr
Регистриран на: 22 Мар 2010 Мнения: 1355 Местожителство: София
didogen написа:
.....................................Как да се придържам към маркировка, която липсва? И към маршрут, който не е уточнен?
.........................................
Първата чуденка по маршрута: http://www.kade.si/#map=15/2706805.42/5115620.86/0
Вариантът през с. Борино е пуснат, когато пътят/пътеката през резерват Кастракли (покрай р. Деринкоук) е бил опасен за преминаване и май официално затворен, като туристически маршрут. От с. Борино се е минавало през Читак дере, където е естественото скално образувание Дяволският мост и се е излизало в Буйновското ждрело. http://www.kade.si/#map=15/2709618.51/5107273.82/0
От години парапетите, мостовете и стълбите и т.н. в Читак дере са дали фира и то източно от Дяволския мост. Миналата година от с. Ягодина ни казаха, че ги подновявали, но дали са ги завършили не знам.
Според мен в момента преминаването с велосипед през резерват Кастракли е лесно. След като се излезе на път 197 в близост от водния изравнител (язовира) при Тешел, има два варианта: през Буйновското ждрело към с. Ягодина или към с. Триград. http://www.kade.si/#map=15/2710840.06/5110642.22/0
Ако се тръгне към с. Триград, също има два варианта, единият от които за съжаление все още не е нанесен изцяло на картата. Той започва при джамията на с. Гьоврен, която е на пътя за с. Триград. След това се качва на високото източно от с. Ягодина и след това се свързва с подновения участък от с. Ягодина към с. Триград и т.н. по маршрута. Другият вариант си следва асфалтовия път от Тешел до с. Триград, като минава през Триградското ждрело и пещерите в него.
От х. Чаирски езера към с. Мугла, бих препоръчал за велосипед намеркираният път, минаващ през заслона на картата http://www.kade.si/#map=15/2726060.58/5102133.82/0, защото е много приятен за каране и има хубави гледки към Перелишкото било.
За подсичане на Перелишкото било най-удачният вариант е да се ползва Панорамния път, който между х. Перелик и прохода Ешеккулак излиза на асфалта, по който се движи Е8. Оттам все по него се стига до бившата х. Студенец в КК Пампорово. Ако идеята е да се мине през с. Широка лъка е друга работа.
Следващата чуденка е може би най-мистериознят разклон на Е8 след х. Свобода. Намира се някъде в югозападното подножие на вр. Елварника: http://www.kade.si/#map=15/2778311.63/5121739.07/0 Там по-използваното и запазено като маркировка трасе поема на север към Акватепе, а другото продължава в общо направление изток през билото намиращо се северно от селата Планинско и Безводно. След това откъде точно минава не знам (грубо може да се види в картите на маршрута), но в крайна сметка двете трасета се съединяват на път 58 в седловината Китката между селата Паничково и Йончево.
На изток ми е тъмна Индия до западното подножие на Шейновец. За там съвети не ти трябват.
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница Предишна1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Страница 9 от 9
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети