Не се полага върху жива дървесина в никакъв случай (пуска смола и унищожава марката). Върху кора само, леко изравнена или остъргана.
Това с грундирането е вероятно добро решение, само трябва да се изработи алгоритъм за боядисване + грунт.
Неточно се изразих -- имах предвид (остъргана) кора. В зависимост от дълбочината на остъргването може да се достигне и до слой от кората, който е жив. Нямам изобщо опит обаче с безир върху кора -- може да се пробва в парка.
Сря Окт 07, 2015 4:42 pm
joy_boy
Регистриран на: 21 Авг 2012 Мнения: 324
грундирането, особено ако съхне бавно грунда = двойна работа.. едно минаване за грунд едно за боя.. ако ще е така по добре само с боя и да се мине пак след 2-3 години .
еко-боите... не знам.. някой ако направи съпоставка между вредата от нормалната и тая еко боя.. и го съпостави с останалата човешка дейност /сеч, пасища, случайни пожари/.. чак такъв светец не мисля да ставам, та да ползвам специална еко-боя . освен ако не е по-евтина и по-трайна .
Американските бои на Ведрин са алкидни. Пигментите в боята имат известно значение, но работата се върши от свързващото вещество. Предвид навиците на американските хора, боята им е максимално "тлъста". Подобна тук ще е най-скъпата ни алкидна, това са алкидните автоемайллакове, ако още се произвеждат такива, може би и алкидните емайллакове.
Грундирането с полуретанови лакове е най-бързото. Повърхността съхне за няколко минути при 25 градуса и има добра връзка със следващия слой, особено ако се мацне до половин - един час. Може и с безир, но няма защо. Този, който е в магазините сега, попива и съхне бързо върху таква повърхност като суха кора.
Съществена разлика от това кой е забъркал боята няма. Това, че един приятел ми бил казал, не дава никаква информация - това го пиша във връзка със споменаването на приятеля, който гледал как стават нещата и решил и той да стане касапин. В случая - не касапин, а взел да разбира от бои..
Екобоя... тук вече приказката за пръднята и боята важи с пълна сила. Полиуретановите и епоксидните може да не са най-"еко", но само ако не се отчете колко пъти повече издържат.
Чет Окт 08, 2015 12:37 am
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6452
Хъм, много е важно боята да не съхне бързо. Обикновено се моткаме по 7-8 часа с отворена доза боя в ръка и ако е по-бързосъхнеща, ще я заносаме. Очевидно също ако ще слагаме нещо като грунт, трябва да е хем бързосъхнещ, хем да издаяни и той 8 часа носене в отворен съд.
Полиуретановият лак, за който писах досега, не засъхва. Сгъстява се, но не хваща кожа отгоре. Добавя се малко разредител при нужда. Животът на приготвената смес е 6 часа по упътване, да кажем, че в топло време ще е 3 часа. Съхне много бързо. Но трябва да се има предвид нулевия ми опит с маркиране, може да пропускам нещо важно.
За се намали разхода на разредител, може да се налее в шише с дупка и да се цръцка върху четката. Въпрос на вкус - дали да се носи омазана кутия или омазано шише
Съществена разлика от това кой е забъркал боята няма.
radi написа:
едновремешните бои... бяха с много повече лак и повече пигмент.
Човече, ти или си PR на Орхахим, или си трол, или си просто некомпетентен. На всичкото отгоре сам на себе си противоречиш.
Не ми се навлизаше в детайли, но явно ще се наложи. Орхахим им изгоря старото производство на смоли (свързващото вещество). Направиха ново, но имат сериозен проблем с качеството на продукцията си. От тук идва и лошото качество на боята им.
radi написа:
Пигментите в боята имат известно значение, но работата се върши от свързващото вещество.
Отново полу-вярно/невярно твърдение. (В скоби, Ведрин е пропуснал най-използвания в момента пигмент - СаСО3) Значение има:
1. Вида на смолата (свързващото вещество);
2. Качеството (производителя) на смолата;
3. Количеството на смолата;
4. Вида на пигмента;
5. Качеството на пигмента;
6. Количеството на пигмента;
7. Всички останали добавки;
8. КОЙ и как го разбърква всичко това.
Всичко това формира покривната способност на боята. Да кажеш, че "разлика от това кой е забъркал боята няма" значи, че не си хващал четка или.. прочети началото.
radi написа:
гледал как стават нещата и решил и той да стане касапин
Не познаваш човека и не ти прави чест да го обиждаш. Ама явно ти свършиха аргументите. За твое сведение, с това си вади хляба.
Планинар, мисля че си излязъл малко от релсите на темата. Или пиши нещо, или не пълни с плява.
Опит за нещо е това следното, например:
Цитат:
Не ми се навлизаше в детайли, но явно ще се наложи. Орхахим им изгоря старото производство на смоли (свързващото вещество). Направиха ново, но имат сериозен проблем с качеството на продукцията си. От тук идва и лошото качество на боята им.
И си остава опит, защото това че е имало някакви технически проблеми, не означава че не е възможно да са преодолени. Учил съм и съм работил с полимери, а Оргахим съм сложил на последно място по-горе.
Смолите в боята са основната част от свързващото вещество. Може маркировка да не съм мазал, но съм прекарал хиляди часове в преценка на повърхности и състоянието им и намиране на начин да се намаже боята. Недостигащият ми опит е най-вече свързан с преценката кое и как е удобно да се разнася - отворена кутия боя или друго. За да няма грешки съм започнал с това.
Ведрин каза че основното в една боя е пигмента, а това не е така. Той е неосновното когато става дума за механичната здравина, вкл предвид условията на открито. А аз пиша за здравината, покривната способност предложих да се реши с грундиране. Писател, а не читател, нали?
Обратно в темата - току-що говорих с бояджия от "едно време" - маркирал преди двадесетина години. Използвали са блажна боя по тогавашната терминология, гъста, с видимо много лак ако се остави да се разслои. В Пирин. Довечера ще разпитам още и за дълготрайността.
Последната промяна е направена от radi на Чет Окт 08, 2015 10:18 am; мнението е било променяно общо 5 пъти
Чет Окт 08, 2015 9:17 am
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3369 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
ВНИМАНИЕ!!! Боята е запалима, така че нека внимаваме с искрите, които прехвърчат!
Приятно съм изненадан, че толкова хора споделиха опит и знания в темата. Не го очаквах.
Защото честно казано мислех, че няма такъв голям избор от бои в България. Досега в магазините е имало един-два вида, без особена разлика между тях. Изборът беше главно между автоемайллак и обикновена боя. Да не говорим, че автоемайллакът беше само бял, но не и червен.
Честно казано, като следях дискусията, отново оставам с такова впечатление - че избор почти няма. Каквато и боя да се купи, няма голяма разлика в качеството и свойствата.
От малкия ми опит в маркирането знам, че по-лесно се правят марките с по-гъста боя. Не се разтича, по-лесно се очертават самите марки, нанася се на по-плътен слой, който няма нужда от повтаряне. РАЗХОДЪТ на боя обаче е по-голям, по-бързо се изразходва. Иначе дори се е случвало боята да стане на каша, на туткал - пак си се нанася добре. Ако се капне малко разредител, боята пак става нормално течна, но пак повтарям - избягвам да добавям разредител, защото ако сипя повече, боята става много рядка и е много трудно да се маркира. Затова в началото - когато кутията се отвори и боята е още рядка - за мен маркирането е много по-трудно. Към края - когато боята вече се сгъсти - маркирането става по-лесно, но и боята свършва много бързо.
Относно съда, с който маркирам - когато се боядисва с една боя само - на мен ми е най-лесно с половинлитрово пластмасово шишенце от минерална вода, на което е отрязана горната част. По-лесно се държи от кутия с боя, по-малко тежи, по трудно се разлива, ако го наклониш, за разлика от кутията с боя. От друга страна, в кутията има повече боя, не трябва да се пресипва, кутията може да се остави на земята без опасност да се гътне и разлее (за разлика от по-нестабилното шише), четката по-лесно се оставя отгоре върху кутията, когато искаш да не я държиш с другата ръка...
Да добавя, че аз виждам своята роля в маркирането като временна - целта ми е да закърпвам положението, да закрепя някои важни пътеки, където маркировката е много зле и хората се губят често, докато нещата се оправят и организациите, които отговарят за маркирането, поемат функциите си. Нищо не пречи обаче да се стремя да маркирам както трябва и с по-качествени бои, но все пак не съм бояджия, а обикновен турист. Така че някой да каже някоя по-качествена боя (без значение какъв е химическия й състав) и да я пробваме, но при условие, че не е много по-скъпа от обикновената боя и автоемайллака. Това е моето мнение и да ходим да маркираме, че гората вече ще пожълтее в Стара планина.
И да не забравяме - да се маркира е ЗАБАВНО! И полезно! И весело! И накрая (почти) винаги има огън и скара!
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
И аз си мисля, че не трябва да се търси най-доброто, а най-практичното. Изчакай да мине меренето на устите, ваденето на хляб от Планинар и другите болежки на форумното общуване, проявили се в темата и ще се стигне до плодотворен резултат от разговора.
Автоемайллак се прави в разнообразни цветове, но употребата му е все по ограничена и не знам какво е налично по магазините. Това е едното добро решение когато се гледа цена-резултат-достъпност. Или боята за пътна маркировка, с нея не съм работил и несъм я разучил подробно.
Ведрин каза че основното в една боя е пигмента, а това не е така. Той е неосновното когато става дума за механичната здравина, вкл предвид условията на открито. А аз пиша за здравината, покривната способност предложих да се реши с грундиране. Писател, а не читател, нали?
За яснота се налага да поясня, че не съм казал че основното в една боя е пигмента. Писах за използваните днес пигменти за оцветяване в бяло и кои от тях са за предпочитане. Това беше по повод споменатия по-преди в темата проблем, проявил се в по-голяма степен при боядисването в бяло. Пигмента всъщност не би решил непременно точно този проблем -- както вече стана дума за неговото преодоляване вероятно повече би помогнало грундирането (или поне полагането на повече от един слой боя). Все пак обаче пигмента също е важен компонент на боята, та затова си позволих да спомена каквото съм чел по съвсем друг повод.
написа:
(В скоби, Ведрин е пропуснал най-използвания в момента пигмент - СаСО3)
Калциевия карбонат има индекс на рефракция 1.63, по-нисък от всички останали, които споменах по-горе. Широко използван е в боите на водна основа (които не знам доколко са подходящи за външно боядисване на дървета и камъни) освен всичко друго защото е и по-евтин. Иначе, понеже явно задълбаваме в темата, ето една табличка с повече бели пигменти и данни за индексите им на рефракция (R.I.), както и тези на обичайните вещества, с които те биват смесвани при правенето на боя. Важната характеристика всъщност е разликата между двата R.I. в даден ред от таблицата -- за най-добри оптични свойства на бялата боя тази разлика трябва да бъде максимално голяма:
Между другото, както се вижда по-горе, използвания пигмент до голяма степен определя и веществото, с което ще бъде "разбъркан". Някой от хората, които познават по-добре производството и снабдяването с бои в България, може ли да посочи кои точно от наличните бели бои на пазара у нас са направени от титанов диоксид (рутил) + алкид/меламин?
Друг значим фактор е размера на частиците на пигмента. При бели бои с TiO2 пигмент най-подходящия диаметър на частиците е между 0.2 и 0.3 микрона. Ако в използвания TiO2 има агломерирани частици, никакво разбъркване не би помогнало за премахването им, защото енергията им на свързване е по-висока от тази, която би могла да бъде постигната с механична обработка. В крайна сметка това оказва влияние върху дисперсията на пигмента в боята и съответно влияе на оптичните ѝ свойства, както личи от тази графика по-долу:
Изобщо, в днешно време правенето на качествени бои навлиза все повече в сферата на нанотехнологиите по всевъзможни причини, една от които е че се появяват все повече нови средства, благодарение на които е възможно да бъдат измервани и променяни редица свойства на частици с размер под няколко стотин нанометра. Подобрява се и разбирането кое свойство как влияе на крайния продукт. В България обаче нанотехнологиите присъстват предимно само в научни разработки и правителствени стратегии...
Приятеля категорично препоръча СЕЛТ, като по-качествена. В магазините има само бяла, но производителя я предлага още и в син, жълт, оксидно червен.
Фирмата е в Пловдив, често ходя до там и бих могъл да докарам оцветена боя директно от фирмения им магазин.
Ходих днес до фирмения магазин в Пловдив. Цената за бяло е 17,21лв/ 3,5кг. Това приравнено към кутия от 700мл (1,1кг) прави 5,40лв.
Уви, цветовете ги предлагат само в големи баки, но има автоемайл лак червен, син, жълт, зелен в малки кутии.
Боята за пътна маркировка може да се оцвети с нитроцелулозни бои, но това едва ли има смисъл. По-добре готов автоемайл лак да се ползва.
joy_boy е прав, светло-отразителни качества придобива след прибавяне на стъклени перли.
Последната промяна е направена от planinar на Чет Окт 08, 2015 8:31 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Само да отбележа, че едната боя е акрилна(боя за пътна маркировка), а другата е алкидна(емайллак). Двете са несъвместими.
Двукомпонентните бои не вършат работа защото единия компонент е втвърдител.
_________________ "Пирони,не питони, аз искам върхове!" - Боян Петров R.I.P.
"Пътувайте докато можете!" - Тихомир Севов R.I.P.
Чет Окт 08, 2015 8:00 pm
joy_boy
Регистриран на: 21 Авг 2012 Мнения: 324
аз да попитам Планинаря в тоя смисъл - "перлите" продават ли ги в някакви по малки количества, голям мерак ми е да ги пробвам, пък ако ще и да е само за бялото .
Чет Окт 08, 2015 9:40 pm
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3369 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
Май вече е ясно с какво ще се маркира следващия път като проба - бяла боя за пътна маркировка с перли и червен автоемайл лак.
И през нощта ще се върнем по направената маркировка, за да проверим дали светлоотразява в тъмното.
П. П. А могат ли да се поставят перли в червения автоемайл лак?
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
Чет Окт 08, 2015 10:11 pm
planinar
Регистриран на: 20 Дек 2006 Мнения: 354
stefan_iliev38 написа:
Май вече е ясно с какво ще се маркира следващия път като проба - бяла боя за пътна маркировка с перли и червен автоемайл лак.
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница Предишна1, 2, 3, 4Следваща
Страница 2 от 4
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети