Организирано изкачване на северното лице на връх Пиргос, 2195 метра в Централна Стара планина, се проведе от двама габровски алпинисти с водач Д. Трифонов и Х. Йосифов на 23-24 Май, 2015. Това, вероятно, е първото изкачване на този връх от север. Подстъпите към върха са изключително физически изтощителни. Най-подходяща за „базов лагер“ е хижа Мазалат, която се намира на главното вододелно било северно от върха. Силно препоръчително е да се нощува там преди да се атакува върха рано сутринта. Най-прекия път е да се слезе през стръмната букова гора по туристическата пътека за хижа Соколна на юг и ниско долу в долината на река Габровница. Слизането е един час. След което трябва да се върви нагоре, срещу течението на реката. Растителността е гъста, гората е стръмна и ориентацията трудна. Желателно е да се използва компас. Достига се рида (хребета), който се спуска от връх Пиргос до самата река. Имайки предвид сложността на релефа, улучването на този хребет е почти невъзможно. Много вероятна е импровизация на маршрута. Изкачването на върха, по този маршрут, започва през сравнително стръмен буково-смърчов хребет при надморска височина от 1100 м. За разлика от връх Мазалат (Зли връх), границата на гората при връх Пиргос е малко по-високо на 1600 метра. След зоната на гората веднага започва алпийска тундра (субалпийска зона в северната част на масива няма). Раьона е красив и трудно достъпен своеобразен лабиринт от стръмни тревисти и фирновани полета, скални формации, пропасти, множество водопади (от 3, 4 метрови до 20 и повече метра височина) и няколко дълбоки лавинни улеи. Тук снега се задържа дори късно пролетта и преминаването на лавинните улеи крие опасност от пропадане в ледената, буйно течаща вода под тях. За разлика от връх Мазалат където скалните формации заемат последните 300 метра надморска височина, тук при връх Пиргос скалните отвеси започват от 1700 метра до 2000 метра. Най-високия отвес се намира в централната част на върха и се състои от две скални плочи разположени една над друга и разделени от тесен диагонално-хоризонтален праг. Височината вероятно е над 100 метра. Категорията на трудност именно там е V по UIAA. Зимното изкачване на върха от север е много трудно и опасно начинание. Необходима е цялостна подготовка по планинарство и 3 дена време. Освен умения по алпинизъм, също са необходими умения по ориентиране, туризъм и евентуално оцеляване при нужда. За екипировка са необходими котки, планински ледокоп (не технически), единично 50 метрово, динамично въже, набор от клеми и френдове (най-използвани са средните номера), карабинери, прусеци, deadmen и snow pickets, аптечка и силно енергийна храна и много вода. Слизането от върха става по туристическите пътеки заобикалящи масива. Може да се пренощува и на новопостроения от ТД „Сърнена гора“ заслон Голям кадемлия.
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети