Римският мост при Ненково е с 2 метра по-дълъг от Дяволския мост и дължината на пътното платно достига 58 метра. Свързвал е двата бряга на река Боровица, малко преди с. Ненково. Днес част от моста е разрушена и той вече не се ползва. Според местни слухове в основите му било закопано злато и част от камъните са откъртени от иманяри: http://keepliving.eu/rimski-most-nenkovo/
_________________ http://keepliving.eu/
Продължавайте да живеете – истински и искрено, така, както Вие смятате за добре. Вашият поглед към живота е този, който определя ценностната Ви система и цялото Ви поведение, дори и те не винаги да съвпадат с общоприетото мнение. Помнете, че Вие вземате решенията и носите отговорността за пътя, по който вървите.
Пон Фев 16, 2015 10:25 pm
ivailo.hr
Регистриран на: 22 Мар 2010 Мнения: 1355 Местожителство: София
Сега се замислих, че в Родопите и не само там има много стари мостове, които се водят под общ знаменател като римски. Аз съм лаик в областта на историята и архитектурата, но се сещам, че на Дяволския мост до гр. Ардино пише, че е строен през XVI век.
Както се вижда от снимката, Дяволският мост (на втората снимка) много прилича на този до с. Ненково. Та кои мостове са римски и кои турски?
Вто Фев 17, 2015 12:19 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6448
Каменните мостове с арки се наричат римски - като технология, не че са ги строили римляни (всичките).
_________________ Бутам след осмата бира
Последната промяна е направена от dido на Вто Фев 17, 2015 2:21 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Каменните мостове с арки се наричат римски - като технология, не че са ги строили римляни (всичките).
Третата важна характеристика на римските мостове (като технология) е че в повечето от тях е използван т.нар. "римски бетон", който по много от характеристиките си е подобен на съвременния цимент Портланд. За разлика от камъните и арките, цимента е бил наистина използван за първи път в строителството на мостове именно от Римляните. Интересен въпрос е дали в римските (по технология) мостове, строени по османско време в България, е използван подобен "римски бетон". Запазени мостове от римско време в България май няма.
Иначе, първите каменни мостове с арки се появяват далеч преди Римляните. За най-стар е смятан Микенския мост Arkadiko, датиран 1300-1190 г. пр. н.е. Технологията е била позната както на Древните гърци, така и на Етруските. Римляните обаче са тези, които първи са се възползвали от пълния ѝ потенциал.
Todor написа:
А пътищата?
За пътищата римско в най-добрия случай е трасето и може би отделни камъни. "Римския бетон" също е бил използван и при строителството на пътища.
Между другото, за мостовете и пътищата през тях доста е писано в един друг форум: http://tinyurl.com/k5kc2n4
Вто Фев 17, 2015 3:18 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6448
vedrin написа:
dido написа:
Каменните мостове с арки се наричат римски - като технология, не че са ги строили римляни (всичките).
Иначе, първите каменни мостове с арки се появяват далеч преди Римляните. За най-стар е смятан Микенския мост Arkadiko, датиран 1300-1190 г. пр. н.е. Технологията е била позната както на Древните гърци, така и на Етруските. Римляните обаче са тези, които първи са се възползвали от пълния ѝ потенциал.
Todor написа:
А пътищата?
За пътищата римско в най-добрия случай е трасето и може би отделни камъни. "Римския бетон" също е бил използван и при строителството на пътища.
Между другото, за мостовете и пътищата през тях доста е писано в един друг форум: http://tinyurl.com/k5kc2n4
Хм, технически погледнато моста при АркадикИ е изпълнен с т.нар. фалшива арка - елемент-заемка от античните строители на куполни гробници. Твърди се, че единствения елински мост с арка е един новоизкопан в Родос, но в нета няма негови лесно достъпни снимки.
Така или иначе голям мост с фалшива арка не може да се направи - тя няма самоносещите свойства на истинската арка. Римляните разбира се я заемат като рядък строителен елемент нейде от Финикия или Месопотамия и първи почват да я прилагат за много големи, дълговечни конструкции.
Говорейки за запазени мостове от Римско време в България - броиш ли Византийските?
Говорейки за запазени мостове от Римско време в България - броиш ли Византийските?
Нямам предвид Византийските -- те са Средновековни, от периода след края на управлението на Romulus Augustus (476 г.). За тях, между другото отличителна черта са мостовете със заострени арки, като тези например на Карамагара. За него има различни предположения дали е Византийски или Късно Римски. Една интересна негова особеност е че в конструкцията му не е използван "римски бетон".
Заострените арки имат Близко източен пред-ислямски произход. По-късно навлизат широко в ислямската архитектура, както впрочем и в готическата на Запад. У нас е доста разпространено схващането че заострените арки означават османски произход, но това не е непременно така винаги. Главното предимство на заострените арки пред кръговите (основно използвани от Римляните) е че като цяло олекотяват конструкцията и съответно позволяват изграждането на по-високи конструкции при еднакви други параметри. Това улеснява преодоляването на реки с по-немирен характер, както и доближаването до небесата в готическите катедрали.
Някои съхранени до днес стари каменни сводести мостове в България имат подобни заострени арки, тъй че донейде по-естествено би било да бъдат наричани Византийски (по технология), османски (по финансиране и време на създаване) или български (по изпълнение). По една или друга причина обаче никое от последните наименования не се е наложило, а пък "римски" създава обърквания, особено всред неспециалистите, както си личи и от периодичното изникване на все същия въпрос, който разискваме тук.
Ти имаш ли сведения за (поне частично) запазени мостове от Византийско време у нас?
Вто Фев 17, 2015 6:23 pm
keepliving
Регистриран на: 06 Яну 2014 Мнения: 59
[quote="ivailo.hr"]Сега се замислих, че в Родопите и не само там има много стари мостове, които се водят под общ знаменател като римски. Аз съм лаик в областта на историята и архитектурата, но се сещам, че на Дяволския мост до гр. Ардино пише, че е строен през XVI век.
quote]
Прав си, така пише, но
"Мостът се датира от началото на ХVІ век, но в първоначалния си вид е построен много по-рано, още през времето на Римската империя. В годините на разцвета си могъщата империя развива и изгражда внушителна транспортна мрежа, включваща множество пътища и мостове, изграждани над буйните планински реки. Римският мост (по-късно наречен Дяволски) е част от тази пътна мрежа. През годините мостът бил разрушен, но султан Селим І нарежда той да бъде възстановен. Това се случва в началото на ХVІ век. Останките на стария римски мост били вградени в нова конструкция – толкова издръжлива и непреходна, че дори и днес, след пет века можем да се възхищаваме на съвършенството й."
Ще включа материал и за него на keepliving.eu
_________________ http://keepliving.eu/
Продължавайте да живеете – истински и искрено, така, както Вие смятате за добре. Вашият поглед към живота е този, който определя ценностната Ви система и цялото Ви поведение, дори и те не винаги да съвпадат с общоприетото мнение. Помнете, че Вие вземате решенията и носите отговорността за пътя, по който вървите.
Попаднах на интересен текст, донейде свързан с темата. Ще си позволя да го копирам целия тук, за архива (подчертаването е мое):
Старите мостове в Източните Родопи са ценно архитектурно-историческо наследство. Строени са предимно в периода на българското Възраждане, 18-19 в. През територията на община Кирково е преминавал важен път, свързващ вътрешността на страната с Беломорска Тракия през днешния проход Маказа. Тук има стари стратегически пътища още от древността до Средновековието. Свързвали са Горнотракийската низина с градовете по Беломорието и средиземноморския античен свят. Следи от тези пътища има и днес. Пресеченият планински терен и поройните дерета и реки са принудили строителите да изградят редица мостове за тяхното преминаване. Те са едносводести и многосводести. Засводяването става в полукръг, като ширината на подпорното засводяване е 4-5 до 8 м. Такива съоръжения има в селата Долно Къпиново (върху приток на Къпиновска река), Дрангово (на р. Пещера), Шумнатица, Лозенградци, Тихомир, Кирково и др.
Няма точни данни откога точно датира едносводестият каменен мост в Дрангово Сред местните хора е известен като римския мост. Всъщност мостовете в Източните Родопи са наричани от местните „румели кюпрю“ , което е по-вярно да се превежда като „византийски мост“. Съоръжението, изваяно от незнайни майстори, е служило вярно векове. Занемарено е след 1990 г.
В края на 80-те години на метри от него е изграден стоманобетонен мост, по който минава асфалтов път, свързващ централната част на селото с граничната застава и махалите. Един емблематичен исторически обект, с който всяко село може да се гордее.
Мостът, който е на река Пещерска, приток на Дранговската река, е бил единствената връзка между махалите при порои. Говори се, че прекият път за Беломорието е бил от тук. Неведнъж е бил обект на иманярски набези. От левия крак на съоръжението е извадена камара от камъни, зейнала е огромна дупка. Част от десния крак и от платното са срутени.
Мостът в Дрангово е бил един от най-красивите в Родопите. Сводът е широк 13 м, висок 5,90 м, пътното платно е дълго 32,45 м и широко 4,30 м. В Дрангово има и друг каменен мост в центъра на селото. Бил е петсводест, но реката е отнесла двата от тях.
Източник: http://tinyurl.com/pytljbc
_________________ http://keepliving.eu/
Продължавайте да живеете – истински и искрено, така, както Вие смятате за добре. Вашият поглед към живота е този, който определя ценностната Ви система и цялото Ви поведение, дори и те не винаги да съвпадат с общоприетото мнение. Помнете, че Вие вземате решенията и носите отговорността за пътя, по който вървите.
Вто Фев 17, 2015 7:45 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6448
vedrin написа:
Ти имаш ли сведения за (поне частично) запазени мостове от Византийско време у нас?
Аз бих включил Византийските към римските. Едно на ръка като държавна приемственост - Византия е разговорното име на Римската империя в източния и период, друго на ръка, че архитектурните постижения са общи, или поне заемки.
За римски/византийски мостове у нас не знам - няма информация освен слухове или легенди. Все някой е правил някакво добро методично изследване. По време на созиализЪма се съмнявам, може да има нещо от царските години преди 1944.
Ти имаш ли сведения за (поне частично) запазени мостове от Византийско време у нас?
Аз бих включил Византийските към римските. Едно на ръка като държавна приемственост - Византия е разговорното име на Римската империя в източния и период, друго на ръка, че архитектурните постижения са общи, или поне заемки.
Прав си за приемствеността, но може би е някак по-подредено да се придържаме поне към основните вододели на историята -- като например този между Античността и Средновековието или пък между Средновековието и Възраждането. Иначе лесно се стига до странни въпроси като например: Римска ли е Римската стена на пазара в София? Въпрос, на който проф. Атанас Иширков отговаря, че тази стена е била част от гробница (тюрбе) и я отнася към XVII в.
Та, с римските мостове работата е донейде подобна като с Римската стена, само дето при тях може да се говори за приноса на Римляните в популяризирането на този начин на строителство, който е безспорен. Но пък от друга страна, далеч не всеки мост с арки по света днес е наричан римски. Бас ловя, че например Pont Neuf в Париж, въпреки името си, е бая по-стар от повечето запазени мостове у нас днес (строен е в периода 1578 - 1607). И на никой не му минава и през ум да го нарича римски, въпреки чудесните му арки.
В София също е имало каменни мостове с арки, но те не са известни като "римски":
Хаха виж, тук под римски имах предвид точно правени от римляните, а не самата конструкция. Т.е. отдъждествявам правени от римляните и правени от византийците.
Според мен по нашите земи би трябвало да има доста много запазени мостове тип римски, правени във Византийско и по-ранно време. Римляните все пак са владяли тези територии от 1-и век пр.н.е. като част от периферията си, та до 4-и век от н.е., когато столицата се премества във Византион - едни има-няма 400 години. Следват още 400 години непосредствено до новия център на империята - Константинопол. Сумарно - 800 години като римска провинция.
Предполагам, че за римляните строежът на подобни съоръжения надали е било нещо особено трудно. Тръгвам от там, че за завладяването на една нова провинция са построили чудовищно съоръжение като Траяновия мост, дълъг около 1000 метра, и с подобна лекота са го разрушили щом разбрали, че им се бърка в политиката.
От друга страна римляните са били също толкова способни градостроители и пътестроители. Създавайки мрежа от укрепени градове, свързани с добре известните римски пътища, неминуемо е било да се построят и нужните мостове. Логиката също така подсказва, че е доста вероятно завоевателите - дали българи или османци - не са рушили тези съоръжения, а са ги ползвали и поддържали - ремонтирали.
Т.е. моята теза е, че вероятно по-голямата част от известните сега османски мостове всъщност са стари римски - особено ако се намират по трасето на известен стар римски път (както примерно е Шейтан кюпрю до Ардино). Това обаче трябва да се докаже, ако въобще има метод да се определи възрастта им, уточнявайки и възможните многократни ремонти на съоръжението през вековете.
Четох една статия от Klaus Belke от Института за средновековни изследвания на Австрийската Академия на Науките (статията е достъпна тук). За главния "военен" път Белград-Ниш-София-Адрианопол-Константинопол в статията се споменава че е бил прекъснат след нашествията на Авари, Славяни и Българи, като е станало възможно да бъде отворен отново едва след 1018 г., в края на съществуването на Първото Българско Царство. По-нататък в статията се отбелязва че до 4-ти век придвижването по пътищата е било главно с колесни превозни средства. След това обаче, и особено от късния пети век нататък, нещата се променят и по пътищата вече има само ездачи и товарни животни. Това говори че съществуващите пътища не са били добре поддържани (ако изобщо). Дават се сведения че Юстиниан I-ви (~482 – 14 ноември 565) е бил последния император влагал сериозни средства в строителство и поддържане на пътища и мостове, макар и мащабите на дейностите по негово време да са били сравнително скромни. Оттам насетне има съвсем откъслечни сведения за пътно строителство и поправки на отделни мостове. Прави се опит за разграничаване на Римски и Византийски пътища, като общо взето последните са по-тесни и непригодни за колесни превозни средства. Споменават се конкретни случаи на стари римски пътища, чиято ширина постепенно намалява от 6м на 3.5 метра след 4 последователни ремонта във византийско време, както и че по тях се появяват стъпала, които ги правят непригодни за колесни превозни средства. По отношение на мостовете се казва че има твърде малко такива с неоспоримо Византийски произход. Споменати са само два такива: Sangarius и Karamagara. Статията е интересна и с библиографията си -- ако на някой му е интересно и има време да чете повече.
Общо взето, поне що се отнася до пътно строителство, Константинопол изглежда е бил много бледо копие на Рим...
Тръгвам от там, че за завладяването на една нова провинция са построили чудовищно съоръжение като Траяновия мост, дълъг около 1000 метра, и с подобна лекота са го разрушили щом разбрали, че им се бърка в политиката.
Траяновия мост е бил с дървена конструкция върху каменни опори, доколкото си спомням от това, каквото съм чел по-преди. Построен е бил много набързо (май за две години или нещо такова). Явно е че в този строеж не е била търсена дълготрайност. Главния му архитект е бил сирийски грък. Покрай всичко това е интересно сравнението с понтонния мост, изграден от немската армия, при преминаването и от Румъния в България (1941 г.) при Русе. Горките немци, колко смешни изглеждат и те в сравнение с римляните...
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети