Регистриран на: 26 Юни 2012 Мнения: 213 Местожителство: София
Проклетия. Джеравица
Петък, 00.00ч. Централна автогора София. Керванът тръгва отново... След пътешествието до Алпите реших да направя една малка „възстановителна” тренировка. Пътят до Джаковица е същият от предишния ми пътепис за Проклетия. Но този път с Мифтар продължаваме за Юник и там пием кафе, говорим си с местните, отивам до туристическия център (има и такова нещо – по европейски проект, с добронамерени, но не и особено полезни хора), влизам и в общината да се запозная с местния алпинист, но никой не знае къде е той... В крайна сметка по обяд хващам черния път нагоре. Още в началото му се ориентирам за предстоящото – новата табела от европроекта е лаконична: Джеравица 24км. Навън е страшна жега и задух – Юник е 500-600 м.в. и ще трябва да „избухам” едни 2000м. денивелация. За капак народът юнашки сече гората и по пътя има задръстване от трактори с прицепи, бусчета, камиони, ванове... кой с каквото може сваля дърва надолу. В този прахоляк за час и половина „избутвам” половината път, когато един джип спира да ме вземе нагоре. Късмет – попадам на председателя на туристическото дружество „Джеравица” в Печ (на албански - Пея). Говорим си с човека, пушим си, той съвсем спокойно ми дава „отчет” за дейността си: на Ерджияс били 50 души, на Монблан – 25, на Килиманджаро – 20, Гросглокнер и с такава височина върхове не ги „брои”. А аз си мисля за нашите т. нар. дружества, сдружения, асоциации... и си казвам – а на косоварите им трябват и визи за всяка държава на тоя свят с изключение на Македония, Албания и Черна гора... Човекът ме оставя на последните катуни, ориентира ме, казва ми, че догоре са 3ч. и ми пожелава „сречан пут”.
Джеравица, гледана от катуните. Вдясно е военният път за югославската „гранична караула”.
Качвам се за 2ч. – по средата зарязвам пътеката и „резвам” почти директно нагоре, за да ми е по-сигурно, тъй като си гледам върха през цялото време. На небето от жегата е такава мараня, че няма и 10км видимост. Технически и други трудности няма.
Маршрутът на изкачването. Маркировкта идва по левия гребен, подсичайки го.
2656 м.
Седя половин час горе и слушам как чобаните подкарват стадата към кошарите за през нощта, слушам чанове и хлопатари, пуша, оглеждам, доколкото мога, релефа и си си избирам място за нощувка. Не искам да правя велики дела и да ходя през нощта. Първоначално се спирам на очевидното – двете езера под Джеравица, но после, слизайки, зървам и другите две – по-отдалечени, по-сгушени, по-уютни. Продължавам натам.
Двете езера под Джеравица. От долното изтича река Ереник, която „слиза” в Юник. Маркировката върви покрай горното и се „качва” на билото над езерата.
Шкелзен, видян през скалите на гребена на Джеравица.
Джеравица, видяна на слизане. Това е нормалният маркиран път за изкачване.
Далеч преди залез съм опънал палатката на 10м от едно ледено изворче, „жулвам” кафенце, приготвям вечеря и дълго пуша, гледайки цялата ширнала се панорама.
Горното от двете езера, край които спах.
И долното.
Залезът.
И още един залез – този на Синята Луна.
Ставам първо в 02.30ч. за една цигара и зяпам прожектора на „синята луна”, после и окончателно в 05.30ч. За час оправям багажа, пия кафето и тръгвам надолу. Мислех си дали да не изкарам цялото било по границата до Мая Ропс, но се отказах едно заради жегата и слабата видимост и второ – исках да си сляза през Дечанския манастир.
Дългият гребен между Джеравица (извън кадър) и Мая Гусанит, огряния от Слънцето връх.
По пътя надолу: Мала Джеравица най-вляво, зад нея е Велика и част от основното било, което е и границата между Албания и Косово.
По изгрев: Мая Ропс вляво и Марияш в дъното.
При първите катуни не хванах пътя през Плочица и се „сурнах” директно до реката – точно, където пътя завива към катуните под Мая Ропс. Оттам имах пак едни 25км до Дечани и пак на половината път – при ВЕЦ-а – добър албанец ме качи и ме остави пред манастира. Дори ми даде своя хляб и салам – да се подкрепиш преди срещата с „твоя Бог”, както ми каза. Манастирът си е както го помня отпреди няколко години – телени мрежи, бетонни пирамиди на пътя, торби с пясък на вишката, зад тях картечница... италианците ме провериха и пуснаха. Поседях половин час – беше 09.30ч. и бях сам. В църквата също. Когато пристигнаха първите туристи, си тръгнах.
Църквата в Дечанския манастир.
И фреските, изобразяващи сръбските царе-светии от династията Неманичи. Единствено Стефан Душан не е канонизиран.
Пред манастира помолих един сърбин, както си мислех, да ме откара до Дечани. Оказа се албанец, откара ме до Прищина. Човекът – кардиолог в централната болница на 44 години с две деца – беше православен по собствено желание, без знанието и съгласието на родителите си и на семейството си. Искрено и дълбоко вярващ – сигурно единственият православен албанец в Косово. Беше дошълза литургията. Дълго си говорихме по пътя за пътя, истината и живота... От Прищина всичко беше ясно – дълго „лангъркане” по автобуси и автогари, докато в 23.30ч не прекрачих прага вкъщи. Отидох и се върнах за два дни без половин час. Край.
Нед Сеп 02, 2012 6:28 pm
irina
Регистриран на: 16 Сеп 2007 Мнения: 759
Ееее..този път съвсем сам...и пак красиво!
Нед Сеп 02, 2012 8:37 pm
igurbev
Регистриран на: 23 Авг 2008 Мнения: 2406 Местожителство: София
Интересно! Ще пусна и аз снимките от нашето ходене. Качихме се по нормалния, "маркиран" маршрут, отчасти по пътя, по който си слязал (доколкото разбирам). Оставихме колата край един ресторант нагоре по реката и после драпахме хубав километраж нагоре по черния път (че се и объркахме на едно място). Маркировка има, но е доста странна, особено горе на откритото цепи директно през треволяка, без да се съобразява с безбройните пастирски пътеки наоколо и трябва да се озърташ внимателно, докато намериш следващия знак.
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети