Идеята да си отиде на Перелик я даде преди повече от месец Камен. Аз захапах и след като веднъж пропадна плана за ходене, бях решил твърдо да отида към района следващия път. И този път дойде. Комбинирах ходенето с посещение на гр.Смолян, красиво кътче от Родопите в което съм живял дълги години, и отдавна не бях ходил. Питах и търсих желаещи да дойдат с мен, и след като не се намериха, потеглих сам /както обикновено става напоследък .. /.
Тук ще отворя скоба и ще спомена, че имах един план, а впоследствие малко се промени. Но като цяло главното, което бях замислил - стана. А все пак бях зависим и от атмосферните условия.
Потеглих в четвъртък следобяд за гр.Смолян. Имах малко работа да свърша в петък из града, както и да се видя със стари приятели и съученици - както се казва да се преброим: кои сме останали, кой накъде е хванал, женен и т.н. Първоначално мислех да изкарам и събота из града, а в неделя да хвана гората. Маршрутът за неделя бе следния: Смолян-Превала-х.Перелик-покрай вр.Голям Перелик-вр.Карлък-х.Ледицата-с.Гела-с.Широка лъка-гр.Девин. Планувах до стъмване да съм в Широка лъка, а оттам все някак /стоп, автобуси и т.н./ да се придвижа до Девин. Там в неделя вечерта щях да гостувам на Жорката - Трекера, и в понеделник рано сутринта да си хвана буса за София.
В петък обаче в движение реших малко да си поусложня ходенето и да тръгна още от събота. Още повече че съботата даваха по добри прогнози за времето, а в неделята - разваляне.
И така, плана малко се промени - главно втората част. Събота: Смолян-Перелик-Карлък-Ледницата-Мугла. Неделя: Мугла-Чаирски езера-Триград-Ягодина-Тешел-Девин.
Речено-сторено:
След здрав запой в петък вечерта и геройски устоял на изкушението за продължаване на нощта, се прибрах към 01.30. Спах малко и неспокойно. Към 06.30 бях на крак и малко след 07 вече се носих из Новия център на Смолян.
Новият Център и Перелишкият дял на Родопите в заден план - моята първа цел за деня.
Имах късмет с автобуса - хванах един служебен за Пампорово, и слезнах на разколона за Превала и гр.Девин. Да спомена само че в събота сутрин нямам никакъв автобус в тази посока - може да се хване само авт.номер 4 до Смолянските езера, и оттам няколко км. пеш до Превала. Застанах на разклона за Пампорово и Девин и реших да се пробвам на стоп - дано все някой се смили над мен и ме хвърли до Превала - това са си 10-на км. все пак. Отново имах късмет и след 10-15 мин. бях качен. Така след още толкова мин. - към 08 часа вече бях на Предела.
Превала - най-високата точка /1650м./ на пътя Смолян-Стойките-Широка лъка-Девин. Оттук вляво покрай новопостроен параклис е отклонението за хижа и вр.Перелик.
Тук все още снега бе малко и пътя е разчистен - няма проблем за преминаване на всякакви превозни средства.
Нагоре по пътя за хижата снега нарастваше с нарастване на височината.
20-ина минути след отбивката вляво има пътека, която слиза към гр.Смолян, минавайки през т.нар. Екопътека "Каньона на водопадите" - наистина красиво място, което след като се затопли времето, си заслужава са се посети:
По пътя за х.Перелик - назад към отсрещния рид, връх и тв.кула Снежанка:
Наближавайки хижа Перелик - поглед към вр.Голям Перелик:
Вр.Г.Перелик и поделението вляво от върха. На самият връх е вишката и до нея - антена с чинии. /не за ядене.. /. Ееех, спомени, спомени...каква служба си карах там горе преди години...
Тук само да спомена, че поделението продължава да си функционира - за да опровергая някои, които бяха споменали, че не работило, било закрито и други дрън-дрън ярина.
Преди/до хижата на пътя има сграда към поделението - тук има бариера, и до тук може да се стигне с превозно средство. Нататък вече само пеша. Използва се за поддръжка както на пътя, така и на превозните средства. От гр.Смолян до тук военните през зимата достигат с камиони и джипове, като нагоре към върха - само с верижни машини - наречени МТБ /ем-тел-бе/ - та. Пак ме налегнаха спомени - как само ни возеха нагоре към връха тези високопроходими машини, и какъв стахотен шум вдигаха само...
На 100-на метра от бариерата вдясно /отдолу/ на пътя на една поляна е и самата х.Перелик. Малка каменна сграда и две бунгала до нея. През зимата хижата не работи. Може да се отвори само при голяма група и по заявка.
След първото изкачване следва кратко спускане към параклиса "Св.Кирик и Юлита", строен (опс - по-скоро реновиран) от войници в средата на 90-те години /и аз имам пръст в подновяването му../ . На това място всеки последен уикенд на месец юли има събор.
И отново поглед към вр.Голям Перелик - вдясно на снимката:
Изкачването към върха става по колова маркировка. Навсякъде има много добре маркирана и поддържана маркировка - по билата,поляните и голите места е колова, а в гората - по дърветата има много начесто указани табели с посоката: към х.Ледницата и х.Перелик.
Едно от снежните улейчета, които се пресичат. Отдолу в ниското остава параклиса.
Наближавайки самия връх. По принцип достъпа до върха е забранен. Маркираният път подсича южния и източния склон на Г.Перелик, малко под върха. Аз обаче като по-ербаб реших да заобиколя леко от север и да му изляза малко в гръб, така да се каже. Надявах се че е обяд, че има борове,които може да ме скрият, че все пак няма да се кача на самата вишка, както и че все пак съм служил преди години там - в случай че ме хванат да ми се размине все някак...
Най-високата точка на Г.Перелик с наблюдателната вишка на нея.
От вр.Голям Перелик към следващата цел за деня - вр.Карлък /наричан още Голям Снежник, Орфей и т.н./:
Отново към вр.Карлък /2 188 м./, втория по височина връх в Родопите, само 3 м. по-нисък от вр.Голям Перелик.
Към ширналото се родопско море - поглед на североизток. Ниско долу вече е пролет, докато горе все още властва зимата, и то с пълна сила, след новонавалелия сняг и бурните ветрове.
Разстоянието между двата върха-първеници на Родопите: Перелик и Карлък, се изминава за около 3 часа средно. Първоначално следва спускане и влизане в гора. Тук /в гората/ зимата се върви трудно дори и със снегоходки - подсича се склона, и след навалялия нов сняг около 15 см. върху стария и добре фирнован стар сняг трябва много да се внимава при подсичането - много е хлъзгав и нестабилен горния снежен слой. След първия горски участък се излиза на широка билна заравненост с колова маркировка. След преминаването й следва ново влизане в горски пояс, след което поредната широка поляна и накрая качване на странично ребро, по което става и финалното изкачване към вр.Карлък.
На вр.Карлък. Карлък някъде е превеждан като Жертвен връх или Място за молене /молитба/ - подобно на вр.Мусала. Тук от древността, та до днес местното население извършва ритуали и курбан.
Много често върха е посочван и с други имена като: Голям Снежник, Широколъшки Снежник, а напоследък и най-новото име вр.Орфей. Дори преди няколко години е сложена и мраморна плоча с името вр.Орфей на самия връх.
Плочата на самия връх :
И все пак най-важното е как го наричат местните планинци. А те открай време си го наричат вр.Карлък. Дори накои от тях не са и чували за името вр.Орфей, даден на техния си Карлък. Така става, като се съберат много умни глави на едно място, хора които дори може и да не са стъвали на върха, а от канцеларийките си решават какво да сложат - обикновено все куп глупости.
Карлък действително е много красив и обзорен връх. Накъдето и да погледнеш, се разкриват страхотни панорами.
В посока североизток:
На юг-югоизток към вр.Перелик, откъдето дойдох.
От вр.Карлък в посока север-северозапад:
Стръмното спускане от вр.Карлък към х.Ледницата
Поглед към вр.Карлък и стръмните северни склонове
Отново към вр.Карлък, гледан от югозапад при спускането към с.Мугла
Наближавайки село Мугла
Други части от с.Мугла:
Мугла е село със смесено население, предимно помаци (българомохамедани). Разположено е покрай тясната долина на Мугленска река, като къщите да построени главно от камък и да много гъсто разположени една до друга, като или са с много малки дворчета, или въобще нямат такива. Като цяло бедно население. Основен поминък - картофи, бране на билки, гъби, горски плодове и говедовъдство - главно крави. В последните години Мугла се развива като туристическо средище поради многото маршрути, които минавата през и покрай селото. Има потенциал за развитие на селски и еко туризъм.
Интересна е джамията с дървеното минаре в центъра на селото, която обаче не работи, както и голямата чешма с 4 чучура и надпис от А.Екзюпери:
Идеята ми бе в неделя да продължа към Триград, Ягодина, Тешел и Девин. Но през нощта времето рязко се развали и до обяд валеше обилен дъжд и бе доста мъгливо. Това ме накара да размисля и да пропусна втората част от намисления маршрут. Така в 13 часа хванах допотопното автобусче от с.Мугла за Смолян, и след час и 15 мин. лашкане по пълния с дупки път успях да се добера до Смолян, откъдето следобяда хванах автобуса за София.
Част от интериора на селския автобус...
Все пак бях доволен, че успях да измина главната част от маршрута по Переликското било, особено предвид недобрите прогнози за времето през уикенда, преминаването за първи път, и то сам по непознат маршрут. Пък и нека остане нещо и за следващо идване все пак...
Наистина красив район, който си заслужава да се посети многократно...
По-здрави...и до-скитане...
_________________ Планинското притегляне е обратно на земното - нагоре, а не надолу.
Последната промяна е направена от Niksi на Чет Ное 17, 2011 12:11 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Много добре адаш! Ей тия Родопи..., колко неща има в тях! През тоя каньон на водопадите съм минавал. Наистина мястото е много красиво. Препоръчвам го горещо на всички.
Ники, като се доберем до Родопите, ще го имаме в предвид
Бре, Никси, какъв е тоя сняг... то повече от колкото на Стара планина
Чет Мар 27, 2008 1:36 am
larana
Регистриран на: 05 Мар 2008 Мнения: 12 Местожителство: Смолян
Благодаря за пътеписа! Зареди ме с добро настроение и енергия за много дни напред, а ми даде и нови идеи. Чакам лятото, че нямам зимна екипировка.
Ако ми позволите да допълня - доколкото знам "новото" име на вр. Карлък - "Орфей" не е просъществувало юридически и няколко години и пак чрез държавен вестник е свалено. Имаше тема в дира навремето. Аз от баща ми знам, че областта около Перелик се нарича Карлък, а върха е "Широколъшки снежник".
Никси, отлична разходка и описание!
Но си хвърлил някои заблуди у хората.
Първо - това с построяването на параклиса от войници.
Второ - Карлък изобщо не значи, това, което си написал. Буквално от турски - снежник. Отделно това име се използва от местните хора за наименование на цялото било от Кузуятак (2110 м) до Уда башица (седловината на пътя Ледницата-Мугла). КарлъкА наричат Върха само мугленци и никой друг.
Гелци, стикълци и т. н. наричат Върха Шилестата чука, което за мен е най-достоверното име.
Трето - населението на Мугла изобщо не е смесено. Там живеят само Българи мюсюлмани (помаци).
Успехи!
_________________ Човекът е Човек, когато е на път!
Пет Мар 28, 2008 2:45 pm
larana
Регистриран на: 05 Мар 2008 Мнения: 12 Местожителство: Смолян
Никси, би ли дал малко разяснение за колко време се минава (горе-долу разбира се) от вр. Шилестата чука (прав е Андон и аз поразпитах) до Мугла? Пишеш, че слизаш към Ледницата - някъде се отбиваш после ли и всъщност има ли маркировка?
Сря Май 28, 2008 11:32 am
pidakeva
Регистриран на: 15 Окт 2007 Мнения: 4 Местожителство: Стара Загора
Само да уточня,че последното име Орфей/на вр.Карлък/ не е измислено току -така от някой канцелариен плъх,а от най добрият познавач на Орфеевото наследство-Никола Гигов,който в съседство намира 6 каменни плочи с тракийски писмена и доказва,че траките не са безписмен народ.Има доста книги посветени на Орфей и е носител на наградата на Америка"Най-видните мъже на 20 век".Иначе и аз съм свикнала с името му Карлък и с песента-химн на Родопите-"Бела съм,бела юначе",в която се пее именно за вр.Карлък.
Пон Окт 24, 2011 9:04 pm
Todor
Регистриран на: 03 Юни 2009 Мнения: 1161
larana написа:
Никси, би ли дал малко разяснение за колко време се минава (горе-долу разбира се) от вр. Шилестата чука (прав е Андон и аз поразпитах) до Мугла? Пишеш, че слизаш към Ледницата - някъде се отбиваш после ли и всъщност има ли маркировка?
Всъщност районът е много добре маркиран. Предполагам, че за около 3 часа се стига в Мугла. Предната пролет за толкова време се качихме до превала и от там завихме към кв.Настан. Също уникално красив път по открито било. Само дето като започваше спускането видяхме следи на мечка и мече в които още се оцеждаше водата от локвата.
Към Мугла е маркирано двойно - и като част от Е8 и нова маркировка по проект Гела - Доспат.
Вто Окт 25, 2011 11:52 am
ДИАНА
Регистриран на: 23 Май 2009 Мнения: 825 Местожителство: ПЛОВДИВ
КАРЛЪК
Скоро гостувах в село Беден, между Широка Лъка и Девин.
Моите гостоприемни домакини наричат селото си Баден-Баден.
Невероятно красиво разположено, с изглед към Карлък. Щедра природа, въздух, наблизо Беденски минерални бани...
Шварцвалд, Швейцария ли?
Сутрин от стаята си най-напред виждах снежния връх Карлък /Орфей, Голям или Широколъшки Снежник/,
а хората от селото пеят химна на Родопите от векове:
„Бела съм, бела, юначе,
цела съм света огрела.
Един бе КАРЛЪК останал
и той не щеше остана,
ам бе в могла утонал…”
Ако съвременните „кръстници” на върхове и места в планините,
се сещаха да погледнат поне към фолклора!
_________________ Жена се милва до зори, планина се до пладне минава.
Човек със знанията си прави от планината или приятел, или враг.
Сря Окт 26, 2011 11:12 am
vaskoo
Регистриран на: 21 Апр 2007 Мнения: 1424 Местожителство: София
Благодаря на Диана!
Оставете го върха на мира - Карлък си е навсякъде ... точка по въпроса, разбирачи има доста де, както и знайни и незнайни картографи канцеларски.
... па и табела има за махане оттам
_________________ Приятелят е човек, който те познава отлично ... и въпреки това те обича
Името Орфей е дадено през 1942 г. В юнския брой на Държавен вестник от същата година е обнародвана заповед на Комисията за наименованията с народностно и обществено значение към Министерството на народното просвещение, подписана от министър Б. Йоцов, в която под номер 134 фугурира следния текст: 134. "Широколъшки Карлък", вр. южно от с. Широка лъка, става "Орфей".
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети