Възстановена композиция на теснолинейка Септември-Добринище
30 години по-късно: Теснолинейката "Родопи" потегля!
Влакът е обновен, поставени са килимчета, пердета...
След 30-годишна отпуска легендарният влак "Родопи" се завръща. Той не е бил в движение от 1987 г., а вчера бе първото му пътуване. В момента влакът се намира на гара "Септември".
"Размечтах се един ден влак "Родопи" да се възстанови. Дойде денят идеята за възстановяването му да бъде приета добре от "БДЖ - Пътнически превози". Пътниците бяха много приятно изненади и ентусиазирани", разказа пред Bulgaria ON AIR председателят на сдружението "За теснолинейката" Кристиян Ваклинов.
Той добави, че във влака отново са поставени килимчета и перденца като едно време, а хората са били много приятно изненадани от това. Пътниците се надяват влакът да се съхрани с годините и се ангажират да го опазят.
Преди влакът в разполагал с бюфет-вагон и други салони, съобщавани са гарите и спирките, както и кои са забележителностите в градовете и селата по неговия маршрут. Пускана е и българска музика в салона на влака.
От БДЖ са се ангажирали да възвърнат изцяло стария облик на легендарният влак "Родопи".
Регистриран на: 23 Май 2009 Мнения: 826 Местожителство: ПЛОВДИВ
Гара "Цепина" - Музей на теснолинейката
Единствен по рода си Дом-музей на теснолинейката "Септември – Добринище" откриха на 03.09.2017 г.
ентусиасти от Гражданското сдружение „За теснолинейката“, с председател на организацията - Кристиан Ваклинов.
Музеят ще се помещава в сградата на гара „Цепина“, която се намира в дефилето на Чепинска река, на 8 км. от село Варвара,
в посока Велинград.
Сградата е ремонтирана и възстановена изцяло с доброволен труд на повече от 20 души, в продължение на две години.
Музеят има за цел да популяризира стогодишната история на теснопътната жп-линия и по този начин да привлича последователи
към каузата за опазването и у нас.
През 2017 г. се навършват 101 години от идеята за построяване на Малкото влакче и 91 години откакто то пътува по линията.
Събитието продължава традицията, която Гражданското сдружение постави през 2016 г. - всяка първа неделя на месец септември,
да бъде празник на теснолинейката.
Вековният юбилей миналата година бе посетен от над 500 души от различни държави и краища на България.
Беше поставен рекорд – за пръв път композицията пропътува живописния си маршрут с 12 вагона, придвижвани от два локомотива
и препълнени от над 360-те пътници.
Влакчето със 760 мм. междурелсие от Септември до Добринище, свързва Горнотракийската низина, Родопите, Рила и Пирин
по 125-километров тесен железен път.
По пътя си минава през живописното дефиле на Чепинска река, пресича Чепинското корито и се устремява към Аврамовата седловина,
която разделя Рила и Родопите.
Именно тук се намира и най-високата гара на Балканския полуостров - гара Аврамово, на 1267 м. надморско равнище.
Оттам - по поречието на река Места, теснолинейката достига до полите на Пирин, където е и крайната ѝ гара "Добринище".
Теснолинейката има изключителна роля за развитието на всички селища по линията. За част от тях, тя е единствен транспорт
и до днес, а за страната ни – уникална атракция с огромен потенциал.
Работното време на Музея ще бъде уточнено допълнително.
_________________ Жена се милва до зори, планина се до пладне минава.
Човек със знанията си прави от планината или приятел, или враг.
Сря Сеп 06, 2017 6:09 pm
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
На добър час!
Следващата възстановена теснолинейка нека е за Рилския манастир!
Локомотивът Баба Яга на родопската теснолинейка ще бъде преобразен в Русе
Родопската теснолинейка е единствената в страната и извън рутинната си функция да превозва пътници, е изключителна атракция за туристите. Пътят й минава през Родопите, Рила и Пирин. Заради нуждата от ремонт един от четирите локомотива се озова в Русе.
...
Сега локомотивът 770002-4 е в халето. Предстои му пълна промяна, защото от 1988 до 2020 година не е спирал. В момента има остър недостиг на резервни части за такива локомотиви. Оригиналният завод производител в Букурещ не съществува от 30 години. „Именно затова БДЖ се обърнаха към нас, с молба да модернизираме изцяло два локомотива“, допълва Колев.
...
През 2021 година локомотивът отново ще се върне в Родопите, за да поеме с новото си сърце по живописния железен път към Рила и Пирин.
Експрес сервиз са големи пичове, специално заради тази теснолинейка на собствени разноски възтановиха теснолинеен участък на гара Септември, която умниците които са правили рехабилитацията на ЖП трасето по европрограмите са унищожили и съответно нямаше как да претоварят локомотива иначе. Без да мрънкат и да чакат държавата нещо да се накани да направи. Сигурен съм че ще си свършат работата добре.
Съб Дек 19, 2020 5:37 pm
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
Браво!
Возил съм се на тази теснолинейка преди много години до Юндола (Света Петка). Помня, че пристигнахме на гара "Септември" с някакъв експрес, който закъсня с няколко минути. Теснолинейката обаче беше точна и беше потеглила на минутата! Не ми е ясно с кои пътници, щом всички слязоха от експреса. Наложи се да чакаме някоко часа следващата. Ама па какви пържоли изядохме на гарата! Още ми джвъркат в устата. Голяма атракция е, защото трасето е страхотно живописно. Остава най-накрая някой бизнесмен да се накани и да възстанови рилската. Ама нашите идиоти лифтовете на Витоша порутиха, та за теснолинейката ли ще мислят...
Съб Дек 19, 2020 7:10 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6453
Обновяването на локомотива е забележително - смяна на стария румънски двигател със съвсем нов щатски дизел + модерна кабина с нови уреди и климатизация -
_________________ Бутам след осмата бира
Съб Дек 19, 2020 7:20 pm
vaskoo
Регистриран на: 21 Апр 2007 Мнения: 1424 Местожителство: София
Всяка година началото на лятото правим едно голямо детско возене на теснолинейката след като щъкаме над Трещеник.
С изключение на леко досадното шофиране за шофьорите, останалите се радват много, а децата помнят основно теснолинейката от цялата екскурзия.
Това което можем да направим, за да я има е да се возим по-често. Цените на билетите са некоментируеми, затова купуваме билети за възрастни за всички (със запазени места).
Респект за всички, които правят така, че влакчето го има.
_________________ Приятелят е човек, който те познава отлично ... и въпреки това те обича
Съб Дек 19, 2020 10:57 pm
ray
Регистриран на: 10 Авг 2016 Мнения: 1681
Наколко пъти годишно пътувам с нея. Освен трудовите хора особено лятно време винаги има малоумни навлеци, на които им е казано колко велика е теснолинейката и амбианса наоколо та не спират да снимат, видеоират и т.н. по всякакви начини да досаждат на хората и природата. И кат виздиш как снимат ти става моменталически ясно, че нито могат да снимат, нито вишдат тва което снимат, нито пък ще го разгледат по-късно. Което е похвално разбира се щото те се трудят напълно бескористно на ползу нашего и чуждаго рода - тва е труд предназначен за качване в интернет. Ако реферирам към една бележка на румен, тия хора освен другото и явно не правят разлика между качване и изпльоскване с цел изплюскване от другите и подхранване на собствените комплекси.
Би било добре да има и вагон ресторант, щото инак се налага чувала ми с закупени бири и кандвичи да е по голям от раницата.
Иначе това е чудесна новина и мощен шут в гъса на мафиата. Освен ако не е някой хитър неин ход, които ич не е трудно да се направи.
Всичко хубаво.
С почит, лъчо лайното.
Нед Дек 20, 2020 1:03 pm
Митак
Регистриран на: 04 Мар 2014 Мнения: 580
Ааа, има РСВ, или поне преди имаше - един чичо обикаляше влакчето с войнишка мешка пълна с бири.
Чудесна новина, на фона на съсипията в железниците, особено свързана с теснолинейните линии.
Интересно преживяване е двупосочното пътуване, особено в Родопската част и до с.Черна Места. С всичките гледки и инженерни творения по трасето.
В момента все още премахваме стари компоненти, изкривени или негодни ламарини. Премахваме пневматичната, електрическа, хидравлична, дизелова и парна инсталации. Всичко това е свързано с много труд, много рязане и почистване, за да получим в крайна сметка напълно оголена и изчистена рама, която да проверим, дефектоскопираме и грундираме.
В същото време, регистрираме оригиналните места на компоненти, кабини, шкафове, пултове и покриви, за да можем да създадем нови такива. В ход са множество доставки на части и компоненти, но най-вече в момента проектираме новия локомотив
Пон Яну 18, 2021 4:31 pm
Митак
Регистриран на: 04 Мар 2014 Мнения: 580
Доколкото разбирам, ще се прави наново локомотив, който поне на външен вид да бъде като стария?
Пон Яну 18, 2021 7:01 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6453
Голямо изтърбушване е паднало.
До степен да се чудя дали ако бяха тръгнали да си правят ново шаси от железа нямаше да им е по-лесно...
_________________ Бутам след осмата бира
Вто Яну 19, 2021 1:11 am
gwgw
Регистриран на: 08 Фев 2019 Мнения: 294
Да, доколкото бях чел (някъде из местните медии преди време си бяха пуснали една дълга статия за този локомотив от пиар характер, която сега нещо не мога да открия) много малко от тоя локомотив ще остане. Причината е че заводът където е произвеждан навремето не съществува от десетилетия и части за него нямало и ако трябвало да се възтановява точно в същия си вид би било непосилна задача. Отвътре всичко щели да го подменят, но държали максимално да запазят външния му вид. Иначе доколкото ги знам са големи ентусиасти (а и доказана фирма - изнасят маневрени локомотиви собствено производство за Европа, Китай, Индия, Египет, в софийското метро също ползват техни локомотивчета). Както писах, специално заради теснолинейката възтановяваха ЖП трасе на гара Септември на собствени разноски, това като цяло им е по-скоро някакъв имиджов проект с който да се хвалят, няма да се учудя ако накрая не им излезе на печалба цялата работа.
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница 1, 2Следваща
Страница 1 от 2
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети