От около година обмислям ходене до Piatra Craiolul /попаднах на информация за Планината в една от книгите на Ерик-Еманюел Шмит*/
* Загатната информация, не пряка.Но, разучих нещата и си направих изводи.
Е, преди това нахвърляме груб план за подход, нощувки, маршрут, екипировка, какви пари? , други дребни подробности и т.н.
Досаждам и на приятели които са ходили в района.
/Докато се умува - се изпиват 2 литра вино, към 20 бири и се правят солидни сметки в едно небезизвестно варненско заведение .Това в рамките на месец, де. /
И тръгваме.
В България жегата е покъртителна, а към Синая / и още Комарник и разни други селца/, задУха се разнообразява с вечните задръствания и пушек от долнокачествен дизел.
Нагоре, най-сетне захладнява и ранния следобяд пристигаме в подножието на Piatra Craiolul /от запад/.
Търсим места в Cabana Plaiul foii и още няколко хижи/къщи за гости? но без резервация ни казват*, че места няма.
* Но ..в Румъния явно няма категорично НЕ, понеже ако:
1. настояваш културно
2. блъфираш
3. дори послъгваш...
4. вайкаш се на развален английски
5. ...😆
...
... на хората им писва и ти угаждат.
Така се настаняваме накрая в приличен хотел - Popasul Craiolul/ където УЖ също нямаше НИКАКВИ места/.
Вечерта минава динамично - хапваме, пийваме, точим лиги, после спим.
На заранта сме в началото на пътеката за Zaplaz.
Нагоре в гората, наклона постепенно се увеличава, за щастие на сянка засега.
Доста бързо пристигаме на първия заслон - Șpirlea Shelter.
Малко под него е последната чешмичка, от там нагоре вода няма.
След заслона, пътеката прави няколко завоя и изведнъж става почти вертикална, тъй че малко забавяме темпото.
Под скалите се обвързваме елементарно и задрапваме нагоре.
Още в началото са прословутите пещери на Zaplaz. По натам, и до горе, на места има метални въжета, /поставени с чудновата логика/ които понякога помагат, понякога пречат.
Но, терена не е труден, изобилстват царски стабилни хватки и стъпки и ако човек няма лош късмет, или примерно не го тресне инфаркт, придвижването е повече от приятно.
В една от кратките почивки мярвам скалолазка /Tichodroma muraria / и някаква коза. Птицата заснемам, а козата ме изглежда осъдително и бавно офейква нейде към небето.
По едно време, надолу притъмнява, посивява, явно завалява и засвяткват мълнии.
Забързваме, а когато глухия тътен се превръща в силен трясък по чучките над нас /толкова близо не бях чувал/ започва да ни гони и шубето.
Докато треперим размишлявайки в някаква ниша, да чакаме ли - да спре или да притичаме до заслона /refugiul Saua Grindului/ НА БИЛОТО, който е на 50 - 100 метра над нас ...вятърът издухва дъжда и гръмотевиците нанякъде, а ние излизаме спокойно горе.
... Там, на проветриво си правим по- голяма почивка, хапваме и пием на малки глътки от останалата вода.
Сетне отиваме до връх Ла Ом / vf. La Om/ който е съвсем близо.
Докато няколко младежи са окупирали котата и се снимат в разнообразни пози, ние близо половин час разговаряма с добродушен, приказлив румънец.
Диалога е много полезен, понеже човека, покрай масата инфо за - Планините, мечките и хората /които се навъртат тъдява/, ни дава два-три ценни съвета, от които незабавно се възползваме.
След това, се отправяме надолу към refugiul Grind /третия заслон днес/.
Слизането от върха е каменисто и стремително и за около час достигаме къщичката с треперещи крака.
Опитвам да се озъптя и вместо три големи глътки вода да правя само една малка, но...🤣
Румънеца горе ни каза, че на около 30 мин. надолу има страхотен извор / има го и на картата ми - Izvorul Dâmbovicioarei и затова забързваме през гората.
Вода има, силна струя. Студена, няма такава напитка друга...
Наблизо някакви възрастни хорица с щеки и малки ранички ни подвикват окуражително "Water, water..."
, аз отговарям набързо "I believe in water" и пред озадачени погледи притичвам към най-далечните чучури...
Тук разпускаме към половин час и пъргави и охладени отърчаваме към Cabana Curmatura.
Пристигаме към 20 ч.
За "добър ден" на хижата следва малка препирня, че "нямаме резервация", но Антон вади смс-и, спори, доказва, настоява / аз надзъртам из-зад раменете му с гладен поглед/ и накрая ни посочват милостиво два свободни ммм одъра. В стая за 20 човека.
/заранта забелязвам още свободни легла и така не вниквам в загадъчната карпатска логика.../
Кухнята вече не работи, но хижарите "правят изключение" и ни хранят със супа и скара, и вино и бира и разни други хубави работи.
Въобще тук ми харесва, нищо излишно, дори ток няма през нощта.
Цените /и на храната са съвсем приемливи/.
Тоалетни и вода са вънка, 20-те човека в стаята са тихи като мишки и почти не си светят и повече усещам присъствието им отколкото ги виждам.
Cabana Curmatura !!!!
Към 23 ч. все още навън, погалвам единия от котараците, който се върти наоколо в тъмното и съска срещу полудомашна лисица, ... и тя ммм храни надежди да отмъкне някой залък изпод носа ни, и влизаме и си лягаме и ние.
Заранта в 8,30 стартираме нанагоре към. Șaua Padinei inchise /премка под vf. Padina popii/. След средата, наклона е значителен, затова пък горе е прекрасно, хладно и се радваме на онея, тукашните уникални карамфилчета*, които светят като земни звезди от туфите си из тревата.
* Dianthus callizonus ендемит, само тук вирее, по мои наблюдения на около 2К м.н.в. и нагоре. Опитали се да го пресадят на Бучеджи, не станало.
За тях ни осведоми вчерашния събеседник от Ла Ом .
После си задаваме въпроса "А, сега накъде? /надолу към refugiul Diana/, по коя пътека?"
Трява да се подсече голям скален масив и има две пътеки. След консулт с картите избираме югозападната.
Пълним и вода от малка дупка в самия масив / La Gavan/. Отново единствената вода наоколо.
След това поемаме надолу.
Пътеката е стръмна, подсича масива на места се следват сипеи или се пресичат.
Докато стъпвам внимателно по камъните, две кози приближават на метри и дълго озадачено ме гледат.
По някое време завалява и се скривам се в едни клекови шубраци.
Сухо, спокойно е тук. Направо мъртвешки спокойно. През дупките в клека се виждат скалите, долината и капките дъжд. По едно време си мисля , че дори съм се родил на това място и никъде не съм мърдал.
Това ми остава, като най-хубавата 10 мин. почивка. Усещането е близо, като да погледнеш за миг слънцето със затворени очи, и то да ги стопли. Сякаш с единия крак съм в друго измерение.
После идва и Антон и казва, че прахоляка по сипеите станал на кал и е по-добро сцеплението?
Аз излизам от магията, навличам термото и продължаваме
Накрая, изкатерваме едно ръбче и влизаме в гората над заслона / Refugiul Diana/. Там отпочиваме доста. Намира с е някой сандвич из раниците, малко вчерашен.
Аз вече съм на стадий да не подбирам много какво ям и пия и лакомо го изгълтвам. Оглеждам се за още нещо в раницата, но няма.Вода имам много. Пия си я пестеливо, че до долу още час и нещо, дори два, а пътеката през Мечешката долина - стръмна.
Към 17 ч. сме пак на хотела. Рецепционистката е нова. Пак ни чеква. Дълго се мъчи с фамилията ми ...АТ...АТАН.. НАТАН...АТАСАН...САТАНАС..АНАНАСОВ....
Накрая все пак, дори я продиктува на някой по телефона след титанични усилия.
За адреса и казвам само - Варна , България, щото да не вземе да вземе силно ментално да се повреди .
Настаняват ни в същата стая от преди два дни, следва къпане, ресторанта не бачка, затова се утешавам с едни лиофилизирани манджи.
После слизаме на бара, той си работи.
И така до късно през ноща.
Така финишира запознанството ми с това чудно място Piatra Craiolul.
По пътя за България, ровя из нета и намирам следващи интересни маршрути там.
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети