Бъдещето на скиорските съоръжения по света и у нас
Поредната новина за разглобяване на скиорски лифт (или влек) попадна днес пред очите ми. Иде реч за околностите на френското село Saint-Firmin. Съоръжението е било изградено през 1963 г. за малчуганите от селото -- да имат къде наблизо до дома да усвояват скиорстването преди да поемат из по-далечните алпийски маршрути. През последните години обаче то не е работило поради липса на сняг. За последно е било използвано преди 15-тина години и то само през един уикенд според думите на 63-годишния местен жител Дидие Бозон, служител в местната власт. Горната станция е била на около 1550 m н.в., на южен склон.
Премахването на съоръжението е било осъществено от 20-тина работници за два дни и е струвало около 20000 евро, платени от общината и дарители. Работата е отнела половин-един час на стълб. Основаната в Италия през 1987 г. организация "Mountain Wilderness" вече е осъществила премахването на около 70 подобни съоръжения, от които около две дузини ски влекове.
У нас липсата на сняг може би тепърва ще се усеща по-сериозно, особено в някои райони. Ръждясващи от десетилетия ски-съоръжения вече имаме в изобилие, ала за жалост някакво твърде сговорно мълчание се е възцарило около необходимостта от премахването им...
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Последната промяна е направена от vedrin на Вто Ное 22, 2022 6:47 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Вто Ное 22, 2022 10:14 am
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
Да, само на Витоша има няколко ръждясващи останки. И няма нужда някой да плаща за премахването им. Веднага ще дойдат едни работливи доброволци и безплатно ще освободят терена.
Вто Ное 22, 2022 10:41 am
kaloyanv
Регистриран на: 22 Авг 2018 Мнения: 2544
То се усеща вече от доста време. Да кажем в банско т.нар чалин валог, почти никога не работи, понеже е топло. това е долу в ниското ски зоната преди началото на кабината. Но има и други такива места. Миналата година беклемето стара планина, започнаха работа чак след средата на януари май. Да не кажа сезона им беше само март месец. ПРедполагам и узана е така. След някоя и друга година, с това топло време, там може и да не става ... но ще видим де...
Вто Ное 22, 2022 10:45 am
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
Прочее, какво става с Драгалевския лифт? Януари т. г. съобщиха, че започва ремонт на долната половина. Ако може, не лифтовете, а собственикът им да бъде разглобен и изнесен на части! Но първо ще трябва да научат кой е. В тая бандитска държава и това не се знае!
Вто Ное 22, 2022 10:54 am
kaloyanv
Регистриран на: 22 Авг 2018 Мнения: 2544
Сотиров написа:
Прочее, какво става с Драгалевския лифт? Януари т. г. съобщиха, че започва ремонт на долната половина. Ако може, не лифтовете, а собственикът им да бъде разглобен и изнесен на части! Но първо ще трябва да научат кой е. В тая бандитска държава и това не се знае!
Бат Бойко вчера каза "Не бързайте, нека да им дадем една - две седмици" .............
Чакай първо Княжевския да го оправи кметицата и после е драгалевския
Вто Ное 22, 2022 3:47 pm
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
Отново съм бесен! Нямат ли имена тия идиоти от общинския съвет, които дадоха лифтовете на Цеко Минев? Днес чета, че общинарите на Пловдив са дали десетки декари от парк край Марица, които предстои да бъдат застроени. И са ги дали по изпитания курвенски начин, както с къпалнята в София: някакво смесено дружество с общината, ама делът на общината намалял, в резултат целият имот отива в трето лице. Що паркове се бетонираха по този начин, що чудо! От избраните от нас, гражданите, общински съветници и кметове!
Вто Ное 22, 2022 5:57 pm
mom4i
Регистриран на: 05 Авг 2014 Мнения: 623
Сетих се за една статия, която преведох преди 6 години от френски, която се казваше "Спасяването на редник Снежинка". Тези процеси отдавна са започнали там...
Със стопяването на снежната покривка, златния век на ските трябва да направи място на нови идеи за използване на планината през зимата. Очертават се различни посоки.
След Егюий в Керас, Дружин-ле-Монт в Горна Савоя, или още Валдром до река Бюеш, които окончателно приключиха дейността си през този сезон, още стотици зимни курорти заплашени от затоплянето на климата, разсъждават днес за тяхната конверсия (промяна на дейността). Златния век на бялото злато премина. От сега до края на века само 61% от ски курортите в Алпите, срещу 90% в момента, ще се бъдат облагодетелствани от естествено заснежаване, достатъчно за да продължат дейността си, според експертите на ОИСР. Като общо едва една трета от 666-те курорта ще оцелеят след този удар.
„Затоплянето на планината става два пъти по-бързо от останалата част на планетата”, обяснява Кристоф Ше, изследовател в Обсерваторията за климатични промени. От 1960, температурата се е покачила с 3˚С във френските Алпи. „Границата дъжд/сняг ще се покачи с 450-600 метра през следващите десетилетия”, продължава ученият.
Последствията ще са катастрофални за курортите разположени на надморска височина по-малка от 1800 м. „Като общо те ще получават по-малко сняг (една трета по-малко през 2040 г.) и ще страдат повече от силната промеливост на климата , като например „стерилните” години 2003 и 2007, години със много сняг и по-къси зимни сезони, намалени с един месец в 2040 г. и с два месеца и половина в 2080”, според алпийската обучителна мрежа Едюк’Алп. Тази констатация не се ограничава само до Алпите. В Швеция, например, покачването на температурите в планините, до 7 градуса от сега до 2100 г., може да намали още през 2050 г. сезона за зимни спортове на два месеца, според националния метеорологически институт.
Спасяването на „редник Снежинка”
За да забавят тези събития, професионалистите вече масивно са инвестирали – изкуствения сняг, отъпкването и работите по подобрение на пистите са позволили три пъти по-малко влияние на курортите от климатичните рискове през последните 25 години, техника обезопасява 29% от пистите във Франция. „Много повече отчитаме изложението на пистите на слънце, правим писти по други склонове, защитени от доминиращия вятър, използваме изкуствен сняг за да посрещнем по-добре естествения”, обяснява Бенжамен Блан, директор на концесията на Вал Торанс в Савоя. Този курорт, най-високия в Европа със своите 2300 м надморска височина, използва през тази година софтуер свързан с GPS, за да открива най-малко заснежените зони и да програмира намесата на машините.
Това обаче няма да стигне, за да спаси туристическото бъдеще на курортите. Само 10% от французите ходят на ски и посещаемостта на пистите се увеличава все по-бавно, 2-3% през последните 15 години. Недостатъчно, за да осигури преминаването от благоприятния модел, основан на един изобилен и безплатен ресурс, към една икономика при която снега струва скъпо:2,5 евро средно кубическия метър, без съмнение два пъти по-скъпо при следващото поколение оръдия за сняг, които ще могат да работят при положителна температура. „Залогът е да излезем от туризма като самоцел, казва Филип Бурдо, професор в института по алпийска география в университета в Гренобъл. Планината на бъдещето ще стане среда за обитаване, не само място, където да се прекарват ваканциите.”
Курортите, които са в близост до градски центрове ще бъдат най-добре разположените, за се преобразуванието им в резиденции, както например Сент-Низие-де-Мушерот, старата зона на олимпийския трамплин от 1968 г., която стана богато предградие на Гренобъл, което пуска от време на време старите си лифтове за децата от региона. На 1700 м надморска височина, курортното селище Шамрус, което е разположено над старата столица на Дофине (Гренобъл), разсъждава върху същото бъдеще. Неговия кмет, Филип Кордон, съвсем на скоро обяви своето желание да екипира планината Ван, която се издига на 2448 м над курорта, и си го представя като „предградие с интегрирана спортно–туристическа част”, свързано с Гренобъл посредствено въжена линия, която да улесни развитието на бизнес туризъм и туризъм „в близката околност”.
Тропически басейн
Курортите на по-голяма надморска височина - 15тина места във Франция – ще имат и други затруднения. „Ските ще бъде един продукт сред много други, няма да бъдат вече единствена цел”, предрича Филип Бурдо. Пред лицето на едно световно предлагане, което добавя и екзотизъм към привличането на планината, когато става дума да се карат ски в Кавказ, в Япония, в Южна Корея, в Канада и дори на закрито в Близкия изток, наддаването на конкуренцията се изразява в туристическа инфраструктура, способна да създава невероятни емоции и удоволствия на туристите като всичко това се случва в един изключителен декор. Авориа е разбрал това добре, екипирайки се с цената на 13 милиона евро, с един воден комплекс с тропически вид, като обявява температура на басейните му 31 градуса, с гледка към снега. Клиентелата го одобрява – 13% ръст на посещаемостта през последната година.
Валморел, който наскоро приюти една кръгла маса на темата за развитието на планиските курорти, дава и други аргументи : „Курорта на бъдещето ще бъде лесно достъпен и с много бърз интернет”, предсказва неговия директор, Себастиен Делрю. Началото е дадено с развитието на мобилните апликации за геолокализация. Утре, градската визия ще присъства навсякъде в пейзажа : както по околовръстното, табла ще информират почиващите за времето за чакане на лифтовете, времето за връзка между два сектора или за актуалните инсталации за забавления, ескалатори и подвижни пътеки ще улесняват придвижването между бутиковите търговски центрове, гурме-ресторантите и луксозните услуги.
За да са възможни тези екстравагантности, планината ще трябва да е свързана към интернет с много висока скорост. В Горна Савоя, департаментът вече се е заел, инвестирайки 130 милиона евро споделени с частния сектор, да свърже всички курорти с оптичен кабел до 2025 г.
Инновации ще има също и при лифтовете. Целта : да се намали времето за достъп до пистите, като при това той да става в условия на максимален конфорт. Фирмата от Изер Сигма Композит, филиал на групата Пома, показа една идея за това, разработвайки с италианския автомобилнен дизайнер Пинифарина кабинков лифт, с дизайн като Мазерати, кожен салон, климатик и интернет.
Планината в стандартите на най-красивите градски квартали .
Пол Молга
Paul Molga, Les Echoes, 23.02. 2016
В цифри:
29% - частта от пистите във Франция покривани с изкуствен сняг. В Италия и Австрия тази цифра е почти двойна. (източник „Ски зони във Франция” http://www.domaines-skiables.fr )
11.800 км² - общата площ на френската ски-зона, най-голямата в Европа, пред Италия (1.350 км²), Австрия (1.050 км²) и Швейцария (950 км²). Във франция се намира една трета от ски зоните в света със 26.581 ха писти и 3.790 лифта. –(източник : ANMSM “Националната асоциация на кметовете на планинските курорти” http://www.www.anmsm.fr )
2.130 – броя на ски курортите по света. 35% са разположени в Алпите, 12% на други места в Европа, 21% на двете Америки, 19% в страните от Азия и Тихия океан, 13% в Източна Европа и Азия. Във Франция има 300. (източник : „Международен доклад за снежен и планински туризъм” http://www.vanat.ch/RM-world-report-2015.pdf )
120.000 – броя на работните създадени от зимната акктивност в планините. Това са 8% от работните места в Алпите и 12% от тези в Пиренеите. 3 от 5 работни места са в хотелиерството и ресторантьорството.
Разни:
Егюий – малък ски курорт в парка Керас (1450-2300 м, но високите райони не са с пълно северно изложение).
Друзин-ле-Монт - малък ски курорт в Горна Савоя (1250-1600 м)
Валдром - малък ски курорт на границата на департаментите Дрома и Високи Алпи (1300 – 1500 м)
ОИСР – Организация за икономическо сътрудничество и развитие (фр.- OCDE )
За проекта да се екипира планината Ван, еколозите са против, кмета го иска: http://www.montagnes-magazine.com/actus-la-station-chamrousse-veut-equiper-montagne-vans
«Община Смолян започва процедура по издаване на разрешения относно изграждането на ски писта край областния град, заяви пред БТА заместник-кметът Мариана Цекова. Общинският съвет гласува на последното си заседания сума от 264 хил. лева, предназначени за проектиране и първи етап от изграждане на спортното съоръжение.
Първоначалните разрешителни процедури са свързани с инвестиционното намерение на общинарите да прокарат ски писта в кв. Станевска. Предвидено е трасето да бъде върху северен скат в близост до водоизточник, така че да има условия и за изкуствено заснежаване. Плановете на Общината са за писта с дължина 170 м и влек върху общински терен. Долната част съоръжението ще бъде подходящо за обучение на деца. От Общинската администрация прогнозират, че проектирането на пистата може да започне през 2023 г., а при бързо приключване на процедурите, скиорското трасе да бъде пуснато в действие през следващия зимен сезон.»
«Кметът на община Смолян Николай Мелемов заяви, че тепърва предстои проектирането на ски пистата. Идеята не е общината да прави печалба, а децата да се научат да карат ски, подчерта Мелемов и припомни, че на същото място е имало писта преди 50 години.
Едно време тренираха и ски скокове там, спомнят си по-възрастни смолянчани.»
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Пон Ное 28, 2022 1:00 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3119
vedrin написа:
... да има условия и за изкуствено заснежаване.
Да ме прощавате за дилетантския въпрос, ама ако има спецове на тая тема, ще съм благодарен да ме просветлят по следното:
За да има ски писта, трябва да има условия сравнително дълго време по нея да се нахожда СНЯГ.
Наличието на сняг дълго време на дадено място зависи от два фактора:
1. Да навали;
2. Да не се стопи;
Първият фактор /ако не се случва по естествен път/ все пак е заобиколим посредством наличие на вода + снежни оръжия;
Какво правим обаче, ако мястото е ниско, нищо че е северно, и нещо температурите се задържат преимуществено над 0 градуса.
Ще се осигуряват ли допълнително студовеялки, работещи на скъп ток, и изобщо какво се прави за преодоляване на проблема по т.2?
«В опит да привлекат нови доставки на материални богатства последователите на култа започват ритуални практики като изграждане на груби имитации на летателни писти, самолети и радио екипировка в опит да наподобят поведението, което наблюдават при обслужващия военен персонал.»
Съвременното строителство на ски писти и съоръжения донейде напомня тези някогашни дейности из Южните морета...
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Пон Ное 28, 2022 3:23 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3119
vedrin написа:
Надали. Защо да не потърсим по-прагматични решения.
Например теорията на Дж.М.Кейнс - да строим магистрала в пустинята /по която, ако се направи, никой няма и да пътува/ но докато се прави, ще се раздвижи икономиката.
Преведено на нашенски, в побългарен вариант /раздвижване габаритите само на определен джеб/ - Купуваме двигател и съответни железа, с монтажа струващи 10 или 20к, изсичаме и продаваме гора, от която подходящи хора ще вземат 100к, за което после ни се плаща 200к. Пък после, накривяваме си капата/по Бай Ганю/ и ни дреме за децата, снега ... и международното положение.
Пон Ное 28, 2022 5:02 pm
kaloyanv
Регистриран на: 22 Авг 2018 Мнения: 2544
vladofff написа:
vedrin написа:
... да има условия и за изкуствено заснежаване.
Да ме прощавате за дилетантския въпрос, ама ако има спецове на тая тема, ще съм благодарен да ме просветлят по следното:
За да има ски писта, трябва да има условия сравнително дълго време по нея да се нахожда СНЯГ.
Наличието на сняг дълго време на дадено място зависи от два фактора:
1. Да навали;
2. Да не се стопи;
Първият фактор /ако не се случва по естествен път/ все пак е заобиколим посредством наличие на вода + снежни оръжия;
Какво правим обаче, ако мястото е ниско, нищо че е северно, и нещо температурите се задържат преимуществено над 0 градуса.
Ще се осигуряват ли допълнително студовеялки, работещи на скъп ток, и изобщо какво се прави за преодоляване на проблема по т.2?
Не мисля че ти трябват специалисти. Така имайки приятели по някои държавни учреждения, на повечето места гледат да се усвоят едни пари. Конкретно пък ББ измисли най-добрия начин правейки пътища и инфраструктура да усвоява най-големите пари. Та така че и тази община е поела по добрия пример. Така ще има някои терени и земи на които ще им се променят предназначенията и тн ..Но нали еколозите са платени и те според вас .... но дефакто те бяха останали единствените, които надават глас за някакви нарушения .... защото на хората им писна и да подаат сигнали, те стигат наедно място.
Там мутрите "подаряват" "ски курорт" на общината, а общината от благодарност им предоставя едни апетитни терени. Някаква такава беше историята.
Долна станция на 970 м, горна на 1070 м , в статията пише, че е работило веднъж съоръжанието, може и така да е, но с това живота му е приключил. Вече по трасето на лифта има борчета високи колкото стълбовете...
Вто Ное 29, 2022 9:19 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3119
kaloyanv написа:
...еколозите ...
Що не вземем изпърво да видим що означава това. Екологията била наука, раздел на биологията, която изучавала взаимодействията между организмите, както и средата, в която живеят. Следователно еколозите са биолози някакви, изучаващи въпросните взаимодействия.
Поради горното, намирам за неуместно да приравняваме платените или неплатени кресльовци по площадите с учени. Възможно е някои от тях да са едновременно и двете, но за думкащия тъпан, крещящ и размахващ плакати определено не може да се каже, че е там в качеството си на учен-биолог. Определено не това е работата на един еколог. За това тези правилно ги определят като протестъри, протестанти, а по Густав льо Бон - просто тълпа. А според последно цитирания автор, тълпата е опасно явление, в повечето случаи несъвместимо с понятието обществен ред. Трудно може да се разбере какво иска тълпата. За сметка на това, тълпата си има подбудители, подстрекатели, ако щете и водители. Едно време в школите на милицията си имаше "специални" предмети, по които се изучават методи за откриване на въпросните субекти. Стои полицията в двоен кордон с часове, само наблюдава. За половин час добре подготвените ченгета квалифицират водачите и подстрекателите и по възможност гледат да ги вкарат между кордоните, след което тихичко - в камионетките и към участъка. Останала без това ключово ядро, тълпата се разотива. В участъка обаче "работата" продължава - с хубав бой цяла нощ и на сутринта е ясно кой и за какво е довел тълпата да крещи именно това, което е крещяла. Тук е редно да се вметне, че описаната по-горе метода позволява да се избегнат публичните картини на пердашене с палки пред ТВ камери. За запознаните с практиките на полицията, това би означавало много добра работа. А това, което обикновено гледаме - димки, сълзотворен газ, бой, камъни - това е неподготвена полиция, командвана или от отявлени тъпанари ... или нарочно търсен ефект, който да се покаже по телевизията. А при добра информационна обезпеченост, дори няма да се стигне до формиране на тълпа - подбудителите ще бъдат изловени още на тръгване от къщи. Така че нещата, както винаги са сложни и многопластови.
Толкова за протестите. Не си мислете, че тъй като в повечето случаи полицията не прави нищо, стига да я изкомандват, не може да направи гореописаното. Именно затова е добре да знаете, че с протести не се постига нищо. Колкото и да са големи тълпите, ръководена умно, една тренирана и обучена полиция е в състояние лесно да се справи с всякаква тълпа. По същата причина, една пак добре ръководена полиция е в състояние да се справи също така лесно и с причината, накарала НЕПЛАТЕНИТЕ протестъри да излязат на площада и да формират тълпа. И тъй като и в двете направления настоящата полиция или не е в състояние да работи или не я командват както трябва, нещата ще се движат по едно добре известно от стари времена направление - кучето си лае, керванът си върви...
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница 1, 2, 3, 4, 5Следваща
Страница 1 от 5
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети