Вчера направих една от станалите напоследък модерни еднодневки:София- х.Гургулица - з. Крайна- х.Белмекен - вр. Белмекен - Помочена поляна-Гургулица-София.
Открих следните проблеми, които заслужават внимание и мисля евентуално напролет да организирам една акция за отстраняването им, за което търся още доброволци. Боя ще купя, но търся доброволец с резачка.
1. Пътеката от хижата до отклонението от жълтата маркировка е горе-долу прилично, но се изискват на места в гората на сечащите серпентините на пътя участъци добавяне по някоя марка, главно за човек отиващ там за пръв път.
2. От поляната с масата надписана "Ракия Чочо смъртта" до характерния ручей/гръмко наречен р.Крайна/, по които се върви дълго нагоре пътеката е добре изразена, но маркировката е оскъдна и няма да е зле да се усили малко.
3. Участъкът след пресичането на ручея, по които дълго се върви, успоредно на него от десния му бряг, до началото на големите серпентини е силно засегнат от нападали дървета. Маркировка може да се каже, че вече изобщо няма. Тук се налага сериозно рязане за да се върне пътеката в годен за ходене без препятствия налагащи провиране или прескачане през 5метра вид.
4. На мястото където пътеката пресича ручея и тръгва наляво за да хване големите серпентини има сериозно свличане на корени и камъни, така видоизменило обстановката, че непознаващ района човек да счете, че пътеката изненадващо е свършила. По серпентините също няма никаква маркировка. Там където свършват, има вече разрушен дървен заслон, от които започва равен участък по поляна. Там има едно единствено дърво с марка. След това много нагоре, чак преди пътя до самия заслон има оскъдна маркировка. Този участък се нуждае от сериозно маркиране. Ходил съм там и в мъгла - липсата на маркировка може да доведе до много сериозно загубване и лутане в нелеки терени, твърде далеч от всякаква цивилизация.
5. От заслона до мястото където пътеката се засича със зелената марка от съседната долина пътеката е добре изсечена, но няма да е зле поне няколко марки да се сложат за да има вид на туристическа пътека. Отклонението от другата пътека в долината под хижата е съвсем заличено и има нужда от поне една табелка върху вече почти изгнилия жалон.
Толкова за "червената пътека".
Сега "жълтата":
1.От хижата до върха всичко е ясно и проблеми няма.
2.От върха обаче, на слизане няма марки, или поне пирамидки си трябват, лошото е че за тая цел трябва да се домъкнат отнякъде, че е само трева, сега в мъгла изобщо не става за непознаващи района.
3. Там където започва клека пътеката е малко трудна за следене, но все пак в най - гъстия клек неотдавна е рязано и сега се ядва.
4. Рязано е до самия заслон. Може да се сложи и някоя друга марка, но и сега не е фатално. Фатално е обаче зимата да се следва пътеката, защото на едно място е лавинарник и трябва да се мине доста по-нагоре през почти самата Плевня. Това обаче е възможно само при полегнал или зарит клек, защото иначе само за този участък ще загубите много време - изключително непроходимо е.
5. от Заслона под Плевнята/не съм сигурен той ли беше Помочена поляна, че по-нагоре има и друга кочина, наподобяваща заслон, на самата поляна/, до отклонението с червената маркировка/преждеописаната пътека по Крайна/ е само слизане, горе долу добре си личи и въпреки че маркировката е оскъдна, трудно може да се загубите.
6. Не е така обаче в участъка между бившето сечище /находящо се над сега построената чешма "Ловна среща"/ и отклонението с червената маркировка - има няколко неправилни разклонения без характерни отбелязвания и пирамидки или ако има са доста подвеждащи - участъкът изисква да му се отдели време и да се маркират с боя поне ключовите отклонения и завои, които все пак има няколко.
vladofff аз съм за. Отдавна се каня да мина от Гургулица нагоре. Но все на запад се отвяваме като ходим в Рила. Стига седмицата която избереш да не изкочи нещо мнооого важно ме брой. Знаем да мацаме, така че ще помагаме
Пон Ное 16, 2015 10:50 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3120
Здравей Ристо, за съжаление съм от ония с консервираното мислене. Не нося и не ползвам такава апаратура, даже и карти вече не нося. Имам някаква примитивна навигация на старата Нокия, която веднъж ползвах на Ботев през зимата, но повече не ми се е налагало. Каква ти е идеята?
Аз смятам да направя един първи курс с цел разузнаване и маркиране на началните участъци, за да е по лесно когато се планира вече същинското ходене с резачка по Крайна. Другото - участъкът до Помочена поляна в ниското също се прави с еднодневен маркировъчен излет. Вече за пирамидките по върха май ще се изисква да се организираме повече хора, да се предвиди събота и неделя със спане на Белмекен и няколко курса от местата с налични камъни до местата където да се струпат. Участъкът е къс но все пак за да станат видни отдалеч, май ще се наложи примъкване на доста камъни. Официално надали ще ни разрешат, защото жалони уж само парка слага, отделно, дето не е желателно да се предвиждат жалони за пътека, която в долната си част преминава в лавинарник. Но малки пирамидки, колкото за в мъгла, мисля че ще е компромисен вариант и никой няма да забележи, а ефектът при ходене в мъгла ще е "видим".
Моето виждане е, че червената пътека през Крайна е стратегически важна и на първо време тя трябва да се възстанови и после дори и да се подобри, защотото е най-късия път до х.Белмекен от север, предвид възможността да стигнеш с кола доста нагоре/паркинга на х.Гургулица/. Отделно, че за направата на тази пътека едно време не са жалени труд и средства - в по голямата си част е по-добра като комфорт и ширина дори от витошките алеи, но просто е запусната да обрасне. По серпентините най-вероятно е правена и за път към нещо - дали деривация или сечище не знам, но е можело и камион да мине. Изчисти ли се - и с байк ще може да се спуска човек. Сложи ли се маркировка, защото сега непознаващи района, могат само да се загубят, ако идат там, съответно човекопотокът би нараснал и пътеката би станала едно от предпочитаните места за излизане до хижата. Примерно чудесен байков път може да стане трасето Северната снета на яз.Белмекен-Помочена поляна, заслон Крайна, х.Гургулица, Костенец.
Пон Ное 16, 2015 11:02 am
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6453
Не е невъзможно да се оправят пътеките. Предполагам го планираш за пролетта?
_________________ Бутам след осмата бира
Пон Ное 16, 2015 12:04 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3120
Боята в ниската част може да се направи и сега, ако остане топло и сухо. Чистенето обаче, най-добре и според мен е да се направи напролет, защото зимата може пак да нападат дървета и да се обезсмисли начинанието. Отделно, че и денят е къс и няма кой знае какво да може да се стори.
Аз виждам нещата така -
1. Ако мога, и по-рано ще маркирам двете пътеки - червената - от Гургулица до пресичането на пътеката с р. Крайна - това се прави дори и за къс зимен ден, стига да е топло, и жълтата - от Гургулица до сечището хем отиване, хем връщане, за да се тества за видимост в двете посоки.
2. От там нагоре започват падналите дървета и пълната липса на маркировка до самия заслон - там е сериозната работа, която е за повече хора и вероятно за пролетен или летен ден - иска се рязане и основно маркиране на участък от около 4 линейни км. За база може да се ползва х.Гургулица.
3. Допълването на Марките между з.Крайна и х. Белмекен е работа за половин/един час и може да се направи между другото, от сам човек и не е фатално и да не се направи, така или иначе марки си има, а пътеката е в отлично състояние.
Дотук тези дейности изглежда трябва да се правят от север, с база Гургулица.
маркирането с каменни пирамидки на източния склон на Вр.Белмекен - до Плевнята, очевидно би било добре да се направи с излизане от юг - според мен няколко човека, за едно излизане с разходки до местата където има налични камъни, могат да направят чудно трасе. Участъкът, нуждаещ се от пирамидки е с дължина около 2 км. - от връхната кота на Белмекен, където е последния жалон, до началото на клека.
Това е моето виждане, но и вие предложете, ако виждате по оптимална версия за действие.
Пон Ное 16, 2015 12:26 pm
iozkan
Регистриран на: 21 Сеп 2012 Мнения: 296 Местожителство: София
Приветствам горещо идеята на Владофф за пътеките от Гургулица нагоре. Тук сега ще напиша само за червената, т.нар по Крайна пътека. Още от миналата година, имах информация , че ще се разчиства пътеката. Уви, нищо не се получи от обещанията и процедурите на парка, даже и писах мисля за това. Преди два месеца, когато слагахме дограмата на хижа Белмекен, разбрах от Георги на хижата, че му е писнало да ги чака, и смята октомври/ноември да събира хора и да я чистим. Така, както беше прорязана и т.нар. Змийска пътека преди няколко години. Не съм го чувал няколко седмици, явно има доста работа по хижата, и не остава време за това. Мисълта ми е , че може и да обединим усилията, техника също има, има и още хора, които ще се качат да работят. Ако времето позволява, въпреки късия ден, може да се свърши част от работата, и до края на ноември.
Между другото, тая сутрин се чух, с братчеда Танас Магаранов, някои от форума го познават. Той е бил на хижа Белмекен петък и събота, да помага на Георги с некои неща. Всички прозорци и двете нови врати на старата част са обърнати, сменени са и по голяма част от дървените дограми на новата част на хижата. Предстои тая седмица да се почне да се прави и ламперията в новата столова. Така че нещата се получават по план
Пон Ное 16, 2015 12:51 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3120
iozkan написа:
Той е бил на хижа Белмекен петък и събота, да помага на Георги с некои неща.
Факт, имаше в събота един човечец с мистрия и подмазваше основите на новопоставената дограма.
Ако наистина Георги има възможност да намери хора с резачка и сега може да стане. Но ми се струва, че зимата пак ще нападат, и по-добре напролет, поне едно "следзимно" чистене да се спести. Пък и вече е късна есен, падне ли сняг, надали някой ще се затири да ходи към Викалата и Крайна. Напролет може и няколко табелки да поръчаме или поне, ако от Парка имат, ще се свържа с тях да видим дали ще ни дадат да ги сложим.
Пон Ное 16, 2015 1:03 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6453
Владофф, за съжаление не познавам оня район и по описанието ти не мога да преценя как върви червената марка спрямо наличната ми картна информация. Така или иначе, за да е съвсем ясно какво точно ще се прави, ти предлагам следното:
1. Да се нанесат двете трасета на картно изображение, достатъчно точно предвид това, че не си трасирал с ГПС.
2. Да се нанесат върху трасетата по няколко възлови точки, заедно с дистанции и описания на обстановката. По същия начин, който си ползвал горе - 3.5 км трасе, има редки марки, нападали дървета и т.н. Предлагам ти тези отсечки да не са по-дълги от 4 км. Практиката ми показва, че това е приблизителния максимум лошо обрасла пътека, която може да се оправи за един ден.
3. Да се провери и обмисли много внимателно червения цвят. Дали той има логика да е там, дали някой е одобрил точно този цвят за пътеката. У нас обикновено, мисля негласно, червеното се ползва за демаркация на била (с уговорка, че можем да го поставим и на основния подход към дадено било). В случая основния подход за Белмекенското било би трябвало да минава от Юндола (връзка с Аврамови колиби в Родопа) покрай язовир Белмекен за Равни чал, поради което една червена марка към Костенец би била съвсем нелогична.
_________________ Бутам след осмата бира
Пон Ное 16, 2015 1:05 pm
tzezko
Регистриран на: 21 Фев 2012 Мнения: 1250 Местожителство: софия
Щи/р/лец!
Знам за един конспиратор с резачка, който броди наоколо.
Пон Ное 16, 2015 1:46 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3120
dido написа:
Владофф, за съжаление не познавам оня район и по описанието ти не мога да преценя как върви червената марка спрямо наличната ми картна информация. Така или иначе, за да е съвсем ясно какво точно ще се прави, ти предлагам следното:
1. Да се нанесат двете трасета на картно изображение, достатъчно точно предвид това, че не си трасирал с ГПС.
2. Да се нанесат върху трасетата по няколко възлови точки, заедно с дистанции и описания на обстановката. По същия начин, който си ползвал горе - 3.5 км трасе, има редки марки, нападали дървета и т.н. Предлагам ти тези отсечки да не са по-дълги от 4 км. Практиката ми показва, че това е приблизителния максимум лошо обрасла пътека, която може да се оправи за един ден.
3. Да се провери и обмисли много внимателно червения цвят. Дали той има логика да е там, дали някой е одобрил точно този цвят за пътеката. У нас обикновено, мисля негласно, червеното се ползва за демаркация на била (с уговорка, че можем да го поставим и на основния подход към дадено било). В случая основния подход за Белмекенското било би трябвало да минава от Юндола (връзка с Аврамови колиби в Родопа) покрай язовир Белмекен за Равни чал, поради което една червена марка към Костенец би била съвсем нелогична.
по т.1 - взех основа от добре познатата Ви карта и отбелязах питанията по т.2:
и
доста е първобитно но от дадения мащаб долу вляво горе долу може да се добие представа, и според мен е около 3-4 километра участъкът за резачка, т.е. извършимо за ден..
3. Относно червения цвят - и на мен не ми се нрави, защото е хубаво да се спазва принципа за билната червена боя/парадоксално е, че билната, т.е. пътя през Помочена поляна и вр.Белмекен е пък жълта!!!, тазипък към спортния център е зелена.../. Просто такава са имали навремето и такава са сложили. Обаче тя е избледняла вече и може да се приеме, че е оранжева, и съответно новата да е оранжева - така и да се дублират някъде, където не я видим и съответно да мажем отгоре й, няма да има съществени противоречия, както би се получило с да кажем нова синя или зелена.
Забравих да питам, на кой модел и производител боя/лак/ се спряхте като най - дълготраен и с добри отзиви?
Пон Ное 16, 2015 1:56 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6453
ОК вече е ясно за какво иде реч.
Предлагам ти да се промени цвета на син или зелен, което ще е твърде лесно предвид рядката марка. Отговорни другари с инструменти за чистене имат готовност за работа уикенда на 28-29 тоя месец и ако времето позволи, пътеката ще бъде прочистена. Дали маркирането ще се направи заедно с чистенето - не е ясно засега, но не е и толкова важно. Добре е също да се знае дали двата черни пътя - каскадния до заслон Крайна и тоя по дерето на река Крайна, са проходими за джипка. Може да се окаже, че чистенето ще е по-удобно да се прави отгоре надолу.
Относно боите. Тест за дълготрайност не е правен. Двучасово маркиране с хлоркаучуковата бяла на оргахим показа доста добри резултати - плътен слой, леко еластичен, не попива в борова кора. Боята е малко по-гъста от нормалното и иска повече мазки докато се получат ленти; не се сгъстява за час-два-три, разхода също не е особено голям.
3. Да се провери и обмисли много внимателно червения цвят. Дали той има логика да е там, дали някой е одобрил точно този цвят за пътеката. У нас обикновено, мисля негласно, червеното се ползва за демаркация на била (с уговорка, че можем да го поставим и на основния подход към дадено било). В случая основния подход за Белмекенското било би трябвало да минава от Юндола (връзка с Аврамови колиби в Родопа) покрай язовир Белмекен за Равни чал, поради което една червена марка към Костенец би била съвсем нелогична.
vladofff написа:
3. Относно червения цвят - и на мен не ми се нрави, защото е хубаво да се спазва принципа за билната червена боя/парадоксално е, че билната, т.е. пътя през Помочена поляна и вр.Белмекен е пък жълта!!!, тазипък към спортния център е зелена.../. Просто такава са имали навремето и такава са сложили. Обаче тя е избледняла вече и може да се приеме, че е оранжева, и съответно новата да е оранжева - така и да се дублират някъде, където не я видим и съответно да мажем отгоре й, няма да има съществени противоречия, както би се получило с да кажем нова синя или зелена.
dido написа:
Предлагам ти да се промени цвета на син или зелен, което ще е твърде лесно предвид рядката марка.
Направих справка в хартиените карти с нанесени цветове на маркировки в района (Картография 2003, Домино 2008 и Искър тур) -- те са единодушни както за червената маркировка по маршрута х. Гургулица - Студената вода - Плешница - Чатал чучур - Крайна - х. Белмекен, така и за жълтата през Помочена поляна и билото. В BGmountains също частично са нанесени тези маркировки. Червена маркировка впрочем е дадена в тези три карти (частично и в BGMountains) и за пътеката от Костенец към х. Венетица. Допускам че логиката е била донейде свързана с важността на Костенец като изходен пункт към планината, значимост която в миналото по една или друга причина беше по-голяма отколкото е днес. Аз не бих променял установените цветове поне докато не бъде изработена и разпространена масово хартиена карта, която да отразява евентуалните промени. Намирам за ненужно и дори вредно вкарването на три широко използвани (и засега безалтернативни) хартиени карти в грешка заради "негласен принцип", който при това е нарушен и на много други места, както всички добре знаем.
По-долу прилагам сканирания район от гореспоменатите три карти (всяка от снимките е и връзка към такава с по-голяма разделителна способност).
Пон Ное 16, 2015 4:49 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3120
Благодаря,
относно пътя - по долината на Крайна трябва да питаме някой местен, защото като съм ходил по Чавча, там отконение от пътя не съм видял, имаше само една пътечка до един каптаж. Може би е занемарен до неузнаваемост в първите 100-200метра - там съм ходил по пътечка до нещо като каптаж, но път не помня да имаше, чак е чудно на картата откъде се е взел пътя. От друга страна, дори в Гугъл ърт нагоре си личи път , даже има нещо като деривация...Това е важно, защото с джип по Чавча се ходи до големия завой до долната деривация, а от там до началото на проблемния участък, само по долината на Крайна е не повече от 1,5 км - ако и там има път, в което сега се съмнявам, излиза, че до падналите дървета буквално може да се иде с машина и техниката ще се носи много малко. Иначе по горския път през Гургулица преди години можеше почти до сечището да се иде с Москвич, но преди 5 г сякоха гората и в калта тежките камиони направиха свинщина, сега има по над половин метрови траншеи, затова смятам, че няма да е лесно. Иначе пътя е буквално до поляната с ракията чочо смъртта, която е почти на същото място, но малко по отгоре/източно / от този път по долината на Крайна. Онзи отгоре - минавах го преди години и сега не знам доколко е променен, иначе джип лесно, ако се тръгне от северната стена на язовира, може да иде буквално до заслон Крайна, пътят ставаше и допреди време си се и ползваше от горски и паркова управа.
относно цвета - зеленото е твърде използвано там - зелена е пътеката по пътя от стената на язовира до Помочена поляна., зелена е и основната от север - по Чавча от Костенски Водопад до х Белмекен. Синя като че беше от Костенец към Гургулица... Май първо да се изчисти трябва , пък после да се реши какъв цвят да се намаже. Все си мисля, че ако има оранж /смес жълто+ червено/ ще стане доста добре/ но и ще е близка до старата, ако някъде я отървем. Единствено мястото където се разделят с жълтата трябва да се обозначи много добре, защото в тъмното жълто и оранжево се бъркат. От трета страна - червена пък там няма изобщо и не се и засича никъде с друга червена, а пътеката не ходи изобщо до било, и свършва доста далеч от всякакво било. Затова не знам какво би било най-добре и предположих, че оранж е компромис - хем близко до старата, която вече е избледняла и хем да не е чисто червено.
Последната промяна е направена от vladofff на Пон Ное 16, 2015 5:06 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Пон Ное 16, 2015 4:58 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6453
Не намираш ли за ненужно, дори вредно, две червени марки да влизат в сплит до х. Белмекен? Представи си възможен сценарий - някой с лоша ориентация гони Е8, след преспиване на хижата хваща червената марка за Юндола и излиза в Костенец?
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница 1, 2, 3 ... 9, 10, 11Следваща
Страница 1 от 11
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети