Йосифица - все някога трябваше да качим този връх.
В петък се изнесохме до Семково, паркирахме в близост до хотел Бор и за 25 мин се качихме до хижа Семково.
На сутринта в събота тръгнахме на север по зелената маркировка към Чемерна.
В горната си част пътеката е покрай Станкова река:
Като се излезе на превала Горни куки вдясно се открива внушителна гледка към вр. Ковач, седловината Джанка, яз. Бели искър и над него вр. Юрушки чал и вр. Песоклива вапа:
Оттам тръгнахме на запад и не след дълго стигнахме разлатия вр. Вапа.
Гледка на север от Вапа към нашата цел - вр. Йосифица:
Гледка на запад от Вапа към вр. Реджепица и вр. Канарата:
Още един поглед към Мусаленското било, снимано е малко западно от вр. Вапа:
Един поглед от превала между Реджепица и Канарата към Ангелов връх /вляво/, Аладжа слап, Карааланица и Павлев връх.
/част от маршрута: х. Македония - х. Рибни езера/:
Подсичаме вр. Канарата в посока Канарски преслап, а вр. Йосифица полека се приближава:
Поглед назад от подсичащата пътека към вр. Канарата. Вижда се ръждивото съоръжение на върха, обясниха ни, че се нарича "тотализатор". Това е било дъждомер с вместимост 70-80л, който е събирал дъждовната вода и през няколко месеца са минавали хора, които са измервали обема събрана течност и по формула са изчислявали сезонния, а може би дори средногодишния (тоталния/сумарния) валеж за този пункт.
Връх Канарата и Зъбците, Канарски преслап:
Горното от Рибните езера и Мермерите:
Наближаваме вр. Йосифица:
Върхът явно е предпочитан от туристи - строители на пирамиди:
От връх Йосифица - в близък план долината на р. Маринковица, отзад Скакавците и Мусаленското било.
Изкачването и слизането става най-лесно по един стръмен 6-8 метров участък:
Слязохме на х. Рибни езера по зимната колова маркировка, преброих поне 4 кола, сгънати от лавините:
За х.Рибни езера има доста негативни коментари, но ние останахме доволни, имаше разнообразие от храна, настаниха ни в стая за двама в първото бунгало вдясно. Нямаше много хора, но към 17ч бойлерът /300л/ беше източен, по думите на хижаря някой /или някои/ ненужно са разхитили топлата вода. Разбира се при двудневен преход в планината къпането не е най-важното нещо. В тоалетните няма райбери за заключване на вратите, а дори един закривен пирон може да послужи за тази цел. Хижарите били там от 20-30г, би трябвало да се поддържа и да се надгражда по малко.
На другия ден /неделя/ се изкачихме до Мермерски преслап.
Мермерското езеро:
След като преминахме вр. Кьоравица се вижда Смрадливото езеро:
Подсякохме вр. Рилец и повървяхме известно време в посока вр. Теодосиев караул с цел да видим Джендемските езера от подходящо място. Видимостта не беше много добра, две от езерата, някъде бях прочел че ги наричали "седефени очи/езера/":
Мальовишкото било, за съжаление частично в мъгла:
Направихме двайсетминутна почивка и в 11.00 активирахме план "Голямото завръщане към Семково". Обратно покрай Рилец, през Кьоравица, с подсичане на Зъбците, Канарата и Реджепица се отклонихме от билото към Вапски езера.
Канарата, Павлев връх, Карааланица, Аладжа слап, в среден план са двата Мермера:
Павлев връх:
Синьото езеро и Зъбците:
Подсичайки Канарата отново се изумихме от голямото количество изкривени колове от зимна маркировка, реално те започват близо до билото и наклона е 10-15 градуса. Дали лавина или пролетно приплъзване на голямо количество сняг. Ще бъде интересно някой да разкаже, ако знае какво се е случило.
Много вода извира под Канарата, Реджепица и над Вапски езера, не е необходимо да се носи голям запас от вода из този район.
Ще бъде интересно някой да разкаже, ако знае какво се е случило.
Колът на една от снимките е на достатъчно равно за да няма лавина, а все пак е огънат. Причината е следната: когато духа и заскрежава се получават странни леденоснежни маси по коловете, откъм подветрената страна на кола. Често те са с внушителни размери, и силният вятър след като смени посоката, вече ги брули като платно на кораб - това е най-честата причина за това огъване на коловете. По подобен начин си "отиде" втората кула на вр.Ботев.
Вто Авг 07, 2018 3:46 pm
Plamen К
Регистриран на: 03 Май 2011 Мнения: 832 Местожителство: Казанлък
Втората кула на вр. Ботев я събори вятъра със сигурност.
Според мен леденоснежната маса за която говориш не може да създаде такова налягане върху коловете, особено, когато те вече са частично преведени към земята. Тогава площта изложена на вятъра ще бъде по-малка и съответно напрежението върху кола ще намалее в пъти. А повечето от коловете под Канарата са огънати до хоризонтално положение.
Може би при определени обстоятелства снежната маса се плъзга, придвижва бавно надолу, както се движат ледниците, например в началото на пролетта когато снегът е доста сбит и плътен, а при интензивното слънцегрене той се стопява и водата прониква надолу. Или също ако върху дебелия нестопен сняг навали много дъжд, тогава относителното тегло на снежната маса ще нарасне, водата прониква до скалата, почвата и създава /може би/ слой отцепващ снежната покривка от основата и осигуряващ движение на снега по малък наклон.
В Рила два метра дебел, плътен, тежък сняг не са изключение в ранна пролет.
ПП. Посоката на огъване на всички колове е повече или по-малко по наклона на склона, който е с южно изложение.
Вто Авг 07, 2018 4:54 pm
t.hristov
Регистриран на: 23 Юни 2010 Мнения: 1096
И ние ходихме в този живописен район, ала не сме засекли
Поздравления за чудесните снимки!
Живи и Здрави Бъдете!
Вто Авг 07, 2018 8:33 pm
аngel
Регистриран на: 02 Юни 2015 Мнения: 1980
Най-хубавите места в Рила....хубави снимки и одлични дни сте имали! Тези дни и ние се надявам да сме там
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети