ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ
всичко за планината
Регистрирайте сеТърсенеВъпроси/ОтговориПотребителиПотребителски групиВход
Злия зъб
Иди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща
 
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Рила Предишната тема
Следващата тема
Злия зъб
Автор Съобщение
Plamen К



Регистриран на: 03 Май 2011
Мнения: 832
Местожителство: Казанлък

Мнение Отговорете с цитат
Едно хубаво клипче за лощо падане, при което се вижда как динамичното въже вдига осигуряващия долу и той се спира със крака в скалата. Каската е предпазила падащия от разбиване на главата в скалата:


Източник: https://www.petzl.com/INT/en/Sport/News/2020-4-14/Jorg-Verhoeven--how-my-helmet-saved-me-at-the-crag?utm_source=emailing&utm_medium=email&utm_campaign=2020-web-animation&utm_content=news-jorg-en&fbclid=IwAR01ipQ3yPbS_Sqf4K8vg-ZadLCQRqBGEGklqefp8-dXGrJNHc_GsxVdR7s
.
Вто Сеп 29, 2020 12:12 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Andro



Регистриран на: 18 Май 2013
Мнения: 110

Мнение Отговорете с цитат
Обърнете внимание и на горната примка, която поема удара, колко се разтяга и после се свива!
Вто Сеп 29, 2020 1:30 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
rumen radev



Регистриран на: 17 Ное 2013
Мнения: 195

Мнение Отговорете с цитат
Andro написа:
Обърнете внимание и на горната примка, която поема удара, колко се разтяга и после се свива!

Еластичната елонгация при лентите е около 3%, евентуално до 5% (според материал, плетка, форма). Елонгацията на скъсване при лентите, за която съм имал информация е в диапазона 8-10%. Ако допусна, че примката е 17-ка и с облекчение констатирам, че не се е скъсала, разтягането е достигнало между 5 и 8 мм. При 12-ка разтягането щеше да е между 4 и 6 мм.
Вто Сеп 29, 2020 3:24 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3123

Мнение Отговорете с цитат
А защо не си задавате въпроса защо виждаме разтягане на примката още по време на летене, а не чак когато оня падна. Нормално би трябвало примката да се разтегли чак когато каскадьорът е вече долу и я натовари, а тя противно на законите на физиката, тогава вече взе, че се прибра... Нещото, дето действа по този начин, не е проста примка, а се държи като пиропатрон на автомобилен колан.
Вто Сеп 29, 2020 4:49 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Plamen К



Регистриран на: 03 Май 2011
Мнения: 832
Местожителство: Казанлък

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:
А защо не си задавате въпроса защо виждаме разтягане на примката още по време на летене, а не чак когато оня падна. Нормално би трябвало примката да се разтегли чак когато каскадьорът е вече долу и я натовари, а тя противно на законите на физиката, тогава вече взе, че се прибра... Нещото, дето действа по този начин, не е проста примка, а се държи като пиропатрон на автомобилен колан.


Забелязах го това, но нямам обяснение. Ти разкажи за какво става въпрос, някаква нова джаджа ли е?
Вто Сеп 29, 2020 5:09 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3123

Мнение Отговорете с цитат
Plamen К написа:
някаква нова джаджа ли е?

Не знам, повече от десет години съм вън от тия занимания, и да е нещо ново, не ми говори нищо.
Вто Сеп 29, 2020 5:37 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Plamen К



Регистриран на: 03 Май 2011
Мнения: 832
Местожителство: Казанлък

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:
Plamen К написа:
някаква нова джаджа ли е?

Не знам, повече от десет години съм вън от тия занимания, и да е нещо ново, не ми говори нищо.


Мисля, че става въпрос за оптична измама. Снимано е отгоре, в началото на падането примката е била увлечена частично от въжето, сиреч насочена нагоре и ние я виждаме под ъгъл, сиреч е къса. Катерачът, падайки увлича въжето надолу, то от своя страна увлича примката и в един момент ние я виждаме най-дълга, когато е перпендикулярна спрямо посоката на снимане. В следващия момент падащия е ниско долу, примката вече е насочена надолу от тежестта му, ние пак я виждаме под голям ъгъл сиреч къса...
Вто Сеп 29, 2020 6:01 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
kaloyanv



Регистриран на: 22 Авг 2018
Мнения: 2566

Мнение Отговорете с цитат
Ако погледнете откъде тръгва въжето и как криволичи, това ми се вижда не ок и може да обясни някои неща.
Вто Сеп 29, 2020 8:26 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Andro



Регистриран на: 18 Май 2013
Мнения: 110

Мнение Отговорете с цитат
Криволиченето на въжето увеличава триенето и облекчава работата на осигуряващия. Отделно клиновете се натоварват перпендикулярно спрямо скалата и вероятността от измъкване намалява. Малко прилича на опъването на връзка на обувка през халки и кукички.
Вто Сеп 29, 2020 8:59 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
rumen radev



Регистриран на: 17 Ное 2013
Мнения: 195

Мнение Отговорете с цитат
Еха, подозирам, че Jorg Verhoeven умее да води и традиционни маршрути Oops
А умението му да си подбира партньори си е важно - по думите му за конкретната случка, в резултат на динамичното осигуряване от неговия човек (това дето само изглежда като непредвидено вдигане на осигуряващия, та и опора с крака в скалата) е избегнал удари по скалата с тяло (от приложения линк към видеото).
Иначе, човекът си е дал контактна информация и може да го питате туй-онуй Very Happy
Вто Сеп 29, 2020 9:23 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3123

Мнение Отговорете с цитат
Andro написа:
Криволиченето на въжето увеличава триенето и облекчава работата на осигуряващия.

Преди 20 години имах един каталог на Петцл, където такова зигзаговидно включване бе дадено като лош пример. Именно защото така включено, се увеличава триенето, но облекчената работа на осигуряващия е за сметка на спуканата работа на падащия. Защо? Защото така въжето не може да достигне пълният си "капацитет" на елонгация и част от енергията, която инак е предназначена да се поеме от въжето, се пренасочва към кокалите на падащия, с всички последици от това.
Вто Сеп 29, 2020 11:41 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
kaloyanv



Регистриран на: 22 Авг 2018
Мнения: 2566

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:
Andro написа:
Криволиченето на въжето увеличава триенето и облекчава работата на осигуряващия.

Преди 20 години имах един каталог на Петцл, където такова зигзаговидно включване бе дадено като лош пример. Именно защото така включено, се увеличава триенето, но облекчената работа на осигуряващия е за сметка на спуканата работа на падащия. Защо? Защото така въжето не може да достигне пълният си "капацитет" на елонгация и част от енергията, която инак е предназначена да се поеме от въжето, се пренасочва към кокалите на падащия, с всички последици от това.


Аз съм чел същото от преди доста по-малко години. Отделно на това въжето върви трудно и тегли и трие по примките. Те нали затова ползват сега двойни въжета. Предполагам на този човек му е толкова труден маршрута и затова е така.
Сря Сеп 30, 2020 8:45 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3123

Мнение Отговорете с цитат
kaloyanv написа:
...на този човек му е толкова труден маршрута ...

Точно на тоя "човек", надали. А двойни въжета не се използват СЕГА, а ВИНАГИ, когато се ходи на шибано място.
Наскоро едни приятели ходиха на Дрю и разправяха как тръгнали с три чисто нови въжета/двойно и едно в резерв/ и докато се качат и слязат, и трите станали на парцал. Идеята е, че ако падне камък или се протрие на остър ръб, а то на такива места обикновено е ежедневие, и едното въже стане негодно, поне на второто да останеш.
И понеже темата е за Злия зъб, а Дидо много обича такива истории, да разкажа за попадането ми в реална смъртна опасност, както и как "по трудния начин" бях "превъзпитан", че трябва да се ходи с поне половин метрови примки и двойно въже:
Отиваме една вечер на Северната стена, т.нар. "Класически тур". Уж лесен и къс, та до залез слънце, все две - три лесни въжета ще направим. Само, че и този път сметката излезе крива.
Скалата се оказа влажна. Как да е, бях свикнал да се оправям с мокрото. "Ключовия пасаж" е едно не много трудно таванче над тясна камина на второ въже, четворка, казвам си изобщо не ще го усетя... Да ама не. наблъсках долу разни клеми и френдове /защото на клиновете изобщо не разчитам/ и започнах да се изнасям. Тъкмо го преполових и търбухът се оказа на нивото на чупката, и изведнъж нещо ме задърпа. Викам на долния, а той реве, че е отпуснал, даже и търбух имало. Задърпах с по-голяма сила, не ще и не ще. Тогава разбрах, че долу така е начупило, че без падане и оправяне на долните бакии, нещата няма да се оправят. Само дето аз изпитвам панически ужас от падания/предвид скапаната скала и още по скапаните осигуровки/ и нещо не ми се дощя да го правя точно там... В такива случаи е много важно да не се губи самообладание. Злият зъб, особено другата му стена, оттатък източния ръб, е отлична школа за всякакви такива психотренировки. Много внимателно извадих последния наличен френд и го сложих в една цепка. Започнах да се набирам с две ръце на него. За 10 минути напъни "изтеглих" нагоре цели 20 см. Голям успех... В това време, всевишният също реши да се намеси. Първо прати облаци и ни скри от сеирджиите, насядали на една пейка до заслона. После, закономерно прати дъжд. И не какъв да е дъжд, а "типичен и характерен" за Рила през Юли. За броени минути цялата стена стана по мокра от плочките под интензивно работещ душ. Понеже и двете ми ръце стърчаха нагоре, вкопчени във френда, водата влизаше през ръкавите, преодоляваше седалката на кръста и излизаше през крачолите. Движение наникъде, положението започна да става драматично, а за трагедията липсваше само едно падане. След неистови усилия все пак излязох до някаква площадка и още по трудно заобирах долния. Той пък, под таванчето в опит да извади френда, взел, че го донаврял навътре, и сега не може да го извади...Вися половин час, и накрая му извиках да го зареже. С полегналата мокра плоча, излизаща до върха се оправихме горе долу и по тъмно се прибрахме в заслона. Извъдот бе, че по "разчупени" маршрути дори и с 50 см примки не е оптимално решение. След тази случка ходя винаги с 4 ленти и 6 еднометрови примки, скатани наполовина, но винаги готови за разгъване, и естествено, само на двойно въже.
Всъщност историята трябваше да завърши с това и нямаше да има нищо страшно. Страшното е човешката алчност и свързаната с нея глупост... Комплект френдове се равняваше на една тогавашна заплата. Отделно, имаше обосновани предположения, че там със сигурност ще идат и мародери. Другарят ми каза само "френдът е скъпо съоръжение, не бива да го оставяме безстопанствен..." На следващата сутрин качихме камината от север на Ловница и следобед - пак на Злия зъб. Въоръжени с дълги ръждиви железа, намерени в "мазето" на БАК. Качихме се набързо до Зъба по "туристическия път" и се насочихме към гребена. Той привидно изглежда здрав, затова набързо набухах три клина, на които вързах динамично 50м въже, по което започнах рапел… След първия метър се чу храс… и трите клина едновременно изскочиха, а аз, тъй както съм си висящ на рапела, полетях по стената... Всичко щеше да свърши за секунди, ако по някакъв начин не бях успял да се извъртя и търкаляйки се не бях хванал някакъв издатък. Оня горе онемя. Много внимателно се върнах на ръба и този път го осеях с клинове, клеми и френдове, бухах с чука половин час да се убедя че тоя път на главата ми няма да падне целия Зъл зъб...После се спуснах до площадката, завързах второ, статично въже и се върнах на тавана. След половин час висящо каменоделие потроших хубавото таванче, извадих френда и се го закачих седалката. Не знам защо, но ми изплува асоциацията с Нане Стоичко от оня разказ, дето отсече върбата, събори гнездото на щърковете за да си вземе мазната капа от гнездото им, и съответно да я нахлупи на тъпата си, дебела шопска кратуна... Този ден разбрах, че съм оценил живота си на 53 лв, толкова, за колкото форумецът Momchi, тогава магазинер, ми беше продал въпросния френд от магазина си...
Сря Сеп 30, 2020 9:37 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
kaloyanv



Регистриран на: 22 Авг 2018
Мнения: 2566

Мнение Отговорете с цитат
Е Владо, трябва да си събереш разказите Smile Много добре ги описваш тези неща.
Сря Сеп 30, 2020 9:55 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Plamen К



Регистриран на: 03 Май 2011
Мнения: 832
Местожителство: Казанлък

Мнение Отговорете с цитат
kaloyanv написа:
Е Владо, трябва да си събереш разказите Smile Много добре ги описваш тези неща.


vladofff, наистина описваш увлекателно десетки истории случили се с тебе или с хора, които познаваш. Започни да подготвящ книга, хората пътеводители написаха, а ти едно книжле ли няма да напишеш! Пък и доста от случките ти са вече в този форум и по други места, където си писал, "копи - пеист" и готово.
Ние ще те нахъсваме... Confused .
Отделно имаш принос към катерачния гидовник, където си системазирал информация за доста маршрути. Разкажи нещо за тази дейност, например за маршрутите в Северния Джендем, кое те накара да събереш тази информация?
.
Сря Сеп 30, 2020 3:51 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Покажи мнения от преди:    
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Рила Часовете са според зоната GMT + 3 Часа
Иди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща
Страница 4 от 5

 
Идете на: 
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети
 

ВРЕМЕТО:

вр.Ботев

вр.Мургаш

вр.Мусала

гр.Сандански

Черни връх

 Вземи рекламен банер   


 

Никаква част от материалите и снимките на този форум
не може да бъде копирана и използвана
без изричното съгласие на автора, който ги е публикувал.



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online.Translation by: Boby Dimitrov