За същия става дума, не е имал въобще адекватна екипировка, не е и никакъв "професионалист" (в Бг не е много ясно на хората какво означава това), любител планинар е бил. Сложиха му плоча и под виа фератата и на Втора тераса.
И няма нужда да се хилиш толкова, няма нищо забавно в това, че загиват хора в планината...
Сря Юни 08, 2016 11:01 am
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3375 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
Митак написа:
... При равни други условия е по-добре е да паднеш 5 метра и да увиснеш на 15-метрово въже, отколкото да паднеш 3 метра, но вързан за 2 метра въже . При виа ферата туй, последното, много лесно може да стане.
...
Е как ще паднеш 3 метра, като си вързан за 2 метра въже? Нали след 2-ия метър 2-метровото въже ще те спре?
Митак написа:
... Ако въжето няма еластични свойства (т.нар статични въжета), ударът при задържане на падането може да е толкова голям, че да предизвика скъсване на въжето или сериозни травми. Дори и неголям товар при голям фактор на падане и статично въже може да предизвика няколко килонютона удар.
...
Колко голям фактор на падане? Това означава 70 килограмова жена от каква височина да падне?
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
Сря Юни 08, 2016 12:03 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3123
stefan_iliev38 написа:
Е как ще паднеш 3 метра, като си вързан за 2 метра въже? Нали след 2-ия метър 2-метровото въже ще те спре?
Заради въпроси като този, Момчи те посъветва да не опитваш по виа ферати. А ако държиш да получиш отговор, задай въпроса като задача в темата на Сотиров. Отговорът изобщо не е смешен, а преди време, в каталозите на петцел го рисуваха с Джоли роджер отгоре.
Сря Юни 08, 2016 12:17 pm
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3375 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
Благодаря на Митак, че даде полезна информация по темата, при това беше обективен.
fena73 написа:
Освен това и некво профи даде фира-кел` файда че е имал професионални сиджимки като са висели пограй въжетата незакеачени (може и за същия да става дума)та така де-играем си с живота по различни начини...
значи-извода-никакво ходенье,лазенье сурканье драпанье,пълзенье и т.н. от от пишманлии по виаферати!
...или поне ник`во фалене после пред профита!
mom4i написа:
... И до Стефан Илиев - обикновените туристи не следва да ходят без водач на виа ферата, защото шанса да дадат фира е много голям! Има си професионалисти във всяка област, не си играйте с живота!...
За водачите знаем - както казват в моя роден край - и на кацата със зеле не можеш чеп да забиеш без професионелен водач... такова - без професионален забивач на чепове в каци със зеле.
Само не разбрах колко голям е шансът да дам фира? Много голям шанс какво означава? Всеки 2-ри пада? Всеки 2-ри загива?
Досега не съм чул някой любител да е загинал при изкачване на виа ферата в група. Но може и да съм пропуснал...
mom4i написа:
И няма нужда да се хилиш толкова,...
Ами то темата я обърнахме на Лафче, така че се чудя докога ще търпят модераторите...
Като гледам любителските снимки от виа фератите - на тях виждам усмихнати, щастливи хора, радостни от това, което правят. Те не се интересуват от дебелината на въжетата, или дали те са динамични. Съсредоточили са се върху по-важното - да са щастливи. Затова и катерят по "железния път" - не за спортно-технически постижения, не за да докажат нещо някому, а чисто и просто за да са... щастливи...
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
Сря Юни 08, 2016 12:28 pm
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3375 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
stefan_iliev38 написа:
Ще ме извините за въпросите, които ще задам,...
vladofff написа:
stefan_iliev38 написа:
Е как ще паднеш 3 метра, като си вързан за 2 метра въже? Нали след 2-ия метър 2-метровото въже ще те спре?
Заради въпроси като този, Момчи те посъветва да не опитваш по виа ферати. А ако държиш да получиш отговор, задай въпроса като задача в темата на Сотиров. Отговорът изобщо не е смешен, а преди време, в каталозите на петцел го рисуваха с Джоли роджер отгоре.
Vladofff, защо се правиш, че не разбираш смисъла на въпроса ми? С него целя вие - по-знаещите - да не мълчите и само да повтаряте - гледайте видеото и таблиците, а да обясните по-подробно къде грешат хората и защо рискуват живота си.
Но само да твърдите и да повтаряте, че трябва професионален водач и "не правете това у дома си" е несериозно.
Така че въпроса съм го задал, за да обясните по-подробно, ако желаете. Не на всеки физиката му е бил любим предмет в училище (като на мен) и не всеки разбира от сили, нютони, натиск и налягане.
П. П. Ще се амбицирам накрая да ида и да видя какво представлява тая виа ферата на живо.
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
Последната промяна е направена от stefan_iliev38 на Сря Юни 08, 2016 12:40 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Сря Юни 08, 2016 12:39 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3123
stefan_iliev38 написа:
Само не разбрах колко голям е шансът да дам фира? Много голям шанс какво означава? Всеки 2-ри пада? Всеки 2-ри загива?
Досега не съм чул някой любител да е загинал при изкачване на виа ферата в група. Но може и да съм пропуснал...
Като гледам любителските снимки от виа фератите - на тях виждам усмихнати, щастливи хора, радостни от това, което правят. Те не се интересуват от дебелината на въжетата, или дали те са динамични. Съсредоточили са се върху по-важното - да са щастливи. Затова и катерят по "железния път" - не за спортно-технически постижения, не за да докажат нещо някому, а чисто и просто за да са... щастливи...
Шансът да дадеш фира при дивотиите които вършиш, е много голям, направо огромен. Просто досега си имал късмет, с който занапред на бива да злоупотребяваш.
А не знам защо, но "усмихнатите, щастливи хора, радостни от това, което правят" много ми наподобяват на негрите, дето дадоха на шимпанзето калашника. И на тях им беше много весело и щастливо. Вярно, че след стрелбата вече не отговаряха на същите характеристики, ама нейсе... А дали техните родители или близки ще имат същите физиономии, когато ги извикат да си ги приберат от моргата в чували? Ако считаш това, което сте направили за щастие, същото щастие би трябвало и да изпиташ, ако си разхлабиш всички болтове на джантите и подкараш по магистралата с 200.
Сря Юни 08, 2016 12:40 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3123
stefan_iliev38 написа:
Така че въпроса съм го задал, за да обясните по-подробно, ако желаете. Не на всеки физиката му е бил любим предмет в училище (като на мен) и не всеки разбира от сили, нютони, натиск и налягане.
Закачен си с два метра сиджимка на вертикален парапет. Между две фиксирвания на металния парапет има 10/вертикални метра/. Падаш.
летиш 10 метра по металната проволка и още 2 на твоето въженце. Общо 12 метра. Тези 12 метра ще не наложи да ги поеме твоето двуметрово въженце. Ха сега сметни фактора на падане колко ще му е, и ако не се скъса, какво ще стане с бедрените ти стави. Точно заради това виа фератите са в пъти по-опасни от катеренето в свръзка по обикновен тур.
Дали този път бях изчерпателен или трябват още по-подробни разяснения?
Сря Юни 08, 2016 12:49 pm
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3375 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
vladofff написа:
... Ако считаш това, което сте направили за щастие, ...
Vladofff, както казах неколкократно - аз не съм направил нищо - не съм участвал досега в изкачване на виа ферата, дори не съм бил близо до такава, за да я снимам отблизо. Не виждам защо ме причисляваш към "провинилите се".
А за разхлабените болтове по магистралата - пробвал съм го. Миналата година монтьорът ми не беше завил докрай болтовете на едната гума при смяната на зимните с летните гуми. На магистралата след Пловдив си карах със 150-160, защото бързах. За щастие едва на връщане на второстепенен път гумата се разхлопа, когато скоростта беше под 90. Гайките се бяха дотолкова развили, че се въртяха свободно с ръка.
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
Сря Юни 08, 2016 12:49 pm
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3375 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
vladofff написа:
... Между две фиксирвания на металния парапет има 10/вертикални метра/. Падаш.
летиш 10 метра по металната проволка и още 2 на твоето въженце. Общо 12 метра...
Значи виа фератите се правят така, че да можеш да паднеш 12 метра свободно падане?
О, то значи било много опасна работа, мисля да се откажа веднага, не е за мен.
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
Сря Юни 08, 2016 12:54 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3123
stefan_iliev38 написа:
аз не съм направил нищо - не съм участвал досега в изкачване на виа ферата, дори не съм бил близо до такава, за да я снимам отблизо. Не виждам защо ме причисляваш към "провинилите се".
Напротив, направил си, а и с писанията ти тук и сега, продължаваш да правиш - адвокатстваш на опасно и рисково поведение, което е лош пример за всички. Това ти е вината. Не е нужно да си ходил на място.
Иначе не ми се рови и за други провинения - мерна ми се някъде една снимка, дето сте на Кончето -точно ти и Деси/Лари, която доста зловещо си стои върху една козирка, без да я е еня, че под нея, в продължение на стотици метри има само въздух, а физиономията ти не изразява никаква загриженост от ставащото, а напротив, отива по към "изпитване на щастие".
Такааа да обобщим...
1.фератите не за за туристунгери-поне не без водач(ама ако въпросния туристунгер се психира на средата и водателя ше види зор)...
2.те ообаче не са и за катерунгери-щот е под достойнството им да катерят НЕ чисто(по тоя повод бих попитал що ползват колата като ходят на работа ми не маат пеш)
айде ся некой да ми обясни
1.що се блъскат да ги правят тия пущини??
2.що е пълно и с едните и с другите по тях??
ии-Митак-не че е смешно че хората загиват там ама както Стефан каза-с изключение на споменатия случай и аз не съм чул за инцидент по ферата ама по улиците...хм хм...май е по-опасно- и като пешеходец...и като водач(на Хавтомобил) дори и без разхлабени болтове
Сря Юни 08, 2016 1:34 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3123
fena73 написа:
Такааа да обобщим...
1.фератите не за за туристунгери-поне не без водач(ама ако въпросния туристунгер се психира на средата и водателя ше види зор)...
2.те ообаче не са и за катерунгери-щот е под достойнството им да катерят НЕ чисто(по тоя повод бих попитал що ползват колата като ходят на работа ми не маат пеш)
айде ся некой да ми обясни
1.що се блъскат да ги правят тия пущини??
2.що е пълно и с едните и с другите по тях??
ии-Митак-не че е смешно че хората загиват там ама както Стефан каза-с изключение на споменатия случай и аз не съм чул за инцидент по ферата ама по улиците...хм хм...май е по-опасно- и като пешеходец...и като водач(на Хавтомобил) дори и без разхлабени болтове
По т.1 - ако желаещия да премине през съоръжението няма екипировка, или има, но не знае какво да я прави, водачът може да го върже на горна осигуровка и да го обира, а ако се психира - дори и да падне, ще увисне и така задържан, ще се изчака да се отпсихира, след което -или ще продължи или ще го спуснат долу. Това е разликата от положението без водач...
По т.2. - виа фератата не е катерене по скали, а близо до скали, защото скалата почти не се докосва. За колата -за мен лично - ако не трябва да водя деца на градини, на майната си от дома, с кеф бих си ходил пеш/с търкало на работа.
и така - защо се правят тия пущини - ами за да се утоли желанието на тия които не могат, но искат, да идат там, където не могат, но искат.
За колите - вероятно е същото обяснение. А когато фератите стигнат броя на колите, вероятно и статистиката с инцидентите ще добие друг вид.
Доволен?
Направо Удовлетворен!..с една лека тъга че не отговори на втората втора точка
айде стига сте се впрягали и дразнили-да ходим да пием по ена бира!(най-слабо-рисковото налично занимание в цялата Галактика)
и така - защо се правят тия пущини - ами за да се утоли желанието на тия които не могат, но искат, да идат там, където не могат, но искат.
Това е много хубаво казано! Все пак, за да бъдем докрай обективни, би било добре да споменем също, че на изкушения от подобен характер понякога се поддават и майсторите в занаята, например планинския водач Чезаре Маестри с прозвището "Паякът на Доломитите", пребродил множество от най-трудните турове в Алпите, често соло и без осигуровка. През 1959 г. заедно с двама верни другари прави опит за изкачване на Cerro Torre в Патагония. Австрийския гид Тони Егер остава там завинаги. Маестри се хвали че са успели да изкачат върха с Тони Егер, но общността (включително например такива имена като Carlo Mauri, Reinhold Messner, Ermanno Salvaterra, Ken Wilson) започва все повече да се съмнява в достоверността на тези негови твърдения. Отчасти и заради тези съмнения Маестри се завръща на Cerro Torre през 1970 г., този път въоръжен със 135 килограмов бензинов компресор, опъва хиляди метри фиксирани парапети през над 400 болта на югоизточната стена, дупките за които са направени със задвижвана със сгъстния въздух от компресора бормашина. Компресорът и до днес виси в подножието на върха (добър атестат за използваните въжета) и дава печалното име на този маршрут: "compressor road".
Всеки човек и планина си намират "майстора"... Тази случка впрочем става повод Меснер да напише есето "Убийството на невъзможното" (превод на английски Victor Fry). Та, когато напътстваме или дори упрекваме недостатъчно можещите, знаещите и подготвените, е хубаво да не забравяме, че примерът, добър или лош, е бил даден от общността на срамуващите се (днес).
Има и светлинка в тунела -- в последните години добри планинари се заемат с премахването на част от болтовете от стената, а някои успяват и да я изкачат без въобще да се възползват от тях.
Последната промяна е направена от vedrin на Сря Юни 08, 2016 4:02 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Сря Юни 08, 2016 3:03 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3123
Така както го описваме, "подвигът" на Маестри е жалък. Именно защото всички виа ферати се правят точно по този начин, тези творения са изначално жалки. Това което е направено там, на практика не е тур, а половин вия ферата - липсва само прокарването на вертикален парапет и да се избичат стъпалцата, нещо което може да се нарече и довършителни строителни работи...
Тур стана скоро, когато го изкатериха без болтове.
Цитат от статия по този въпрос: "Изкачването, което те направили/Маестри и компания/ е наричано по-много начини - от омърсяване до отравяне на планината, а маршрута на места е описан директно като виа ферата."
Интересно е обаче, какво е казал Роландо Гариботи по повод на опита за линч над "изваждачите" на болтовете Хейдън Кенеди и Джейсън Круг:
Дискусията за тези болтове е философска, това е дискусия за какъв е смисъла на планината и какво й причиняваме. Болтовете са пряк път към върха, с който да го достигнеш, когато нямаш силите да го изкачиш по нормалния начин. Мен ме вълнува повече изживяването, предпочитам да не достигна върха, вместо да използвам още ресурси само и само за да го изкача, но това е личен избор и е естетично решение. Има хора, които отиват на определени планини, само за да си запишат изкачването на върха, а има и други, които отиват заради преживяването от стигането до върха, заради битката с природата по нейните правила, следвайки няколкото основополагащи идеи на катеренето. /Бел. моя - Май това същото е и една от причините Скатов да отнася доза презрение и злостни критики/ Относно това, което използвате, колкото по-малко, толкова по етичен е вашия стил на изкачване.
La Cachana/Все едно Стефко за парапета на Кончето/: Като се премахнат болтовете, не ограничавате ли по този начин възможността на много хора да се изкачат на върха без помощта им?
Роландо Гариботи: Но тогава да сложим директно един асансьор на Серо Торе. Някъде там е границата между бялото и черното, защото този спорт не е добре дефиниран. Маестри, без съмнение от началото е бил не в сивата, а в червената зона. Това което е направил Маестри си е директно нарушение. Въпроса е колко смятат, че целта оправдава средствата. Отивам в планината, за да си намеря трудно предизвикателство и после да използвам много методи, за да го улесня? Просто няма смисъл. Някои биха поспорили, че трябва да катерим голи и че не е честно да използваме дори въжета / fena73 - чак с Гариботи ли си спорил?/. Все пак има възприети основи между катерачите, че трябва да си носиш въжетата, раницата и още малко неща. Всичко, допълнително, което излиза от раницата ви, бормашина, фиксирани въжета и още екипировка, намалява стойността на постижението, защото използваш повече ресурси, за да се справиш с условията на планината. Трябва да си честен и скромен пред планината и да се изправиш срещу нея на при нейните условия. Скромност е като не си на това ниво да избереш друга по-лесна планина./Стефко - точно това, същото, исках да ти кажа при споровете за парапета на Кончето/. И също така не е вярно, много хора, които са изкачили до днес Торе посредством Compressor може да получат същото изживяване от изкачването на друг връх и може би то ще изисква също толкова сила, това което се променя е името на целта, но ако се отдадем на нуждата от хвалби на кашкавал туристите „Аз изкачих този велик връх”, тогава бих казал да, асансьор, хеликоптер и каквото трябва. Ако приемем аргумента, че по този начин ограничаваме възможностите на другите, тогава няма граници – няма вече и връх.
Би било добре да направим нова среща, защото много хора катереха в момента, така че и двете страни да бъдат представени. Честно е само, ако чуем всички, всички версии и мнения.
В крайна сметка всичко е въпрос на уважение, и почитане на природата
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница Предишна1, 2, 3, 4, 5Следваща
Страница 3 от 5
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети