Практически прогноза не е необходима, ако има радар за интересуващата ни местност. На радара се вижда, на къде се движи фронта или образуванието, колко е плътно и при достатъчно опит, човек сам започва да си прави сметка, какво ще бъде времето.
Благодарение на радар, тази година голямата градушка в София, не нанесе щети на колата ми, защото ядрото дето уж "се образувало 20 минути преди навлизане в София", се виждаше часове преди това, как пътува от монтанския край насам. Видях от далече какво идва и заврях колата под бетонен навес.
_________________ Важен е Пътят, Целта просто е крайната точка от него!
Чет Ное 27, 2014 4:39 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6499
Виждаше се часове друг път.
Ядрото се вплътни за няма и 15 минути над Божурище и после премете града. Същия ден имаше още десет такива ядра, никое от което не достигна до Cb.
_________________ Бутам след осмата бира
Чет Ное 27, 2014 5:58 pm
DHG
Регистриран на: 23 Юли 2012 Мнения: 452 Местожителство: Кюстендил
urban написа:
Понеже карах мотор из цяла България и ми беше критично важно, като лягам на завоите, да знам дкъде ще вали.. по препоръка на приятел пътуващ с големите круизери ( кораби ), който ми казваше "дръж се за скандинавците"... ми посочи сайта на Норвежкия институт по метеорология. Щом отидете на
горе в средата има търсачка, където въвеждате града в България който ви интересува. Може да избирате текуща дневна прогноза или дългосрочна. При нея е полезно, че се дава количеството валежи и посоката на вятъра по часове, за даден ден. Ако разровите ще намерите и симулация за предлаганата прогноза.
Повечето метео сайтове предвиждат сериозни валежи в края на тази и през другата седмица , дали няма да се вадят ските вече ?
Чет Ное 27, 2014 8:06 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6499
dobrifin написа:
Повечето метео сайтове предвиждат сериозни валежи в края на тази и през другата седмица , дали няма да се вадят ските вече ?
Оня ден престоях час-два со сЧи-обуфките, ей така, щот ми е кеф.
Снощи изтупах коланите и им свалих лепилото. Днеска издирих ново лепило (дефицит, мааму, в наши дни).
Утре мисля да пазаря лепило и да мажем прясно на старите колани.
Събота.
Някой да му се бута с каменарките на Голем Айгидик ?
_________________ Бутам след осмата бира
Последната промяна е направена от dido на Пет Ное 28, 2014 2:27 pm; мнението е било променяно общо 2 пъти
Чет Ное 27, 2014 8:30 pm
urban
Регистриран на: 17 Юни 2014 Мнения: 98
dido написа:
Виждаше се часове друг път.
Ядрото се вплътни за няма и 15 минути над Божурище и после премете града. Същия ден имаше още десет такива ядра, никое от което не достигна до Cb.
Друг път е било за теб, за мен не е , явно не си гледал радара който аз съм гледал. В онзи ден имаше голямо ядро над Монтана, после то се раздели на две. Едното продължи на югоизток и заобиколи София от север, а другото слезе на юг-запад, после и то се раздели, като едната част тръгна на изток към София. Всичкото това го следях от обяд 12:00 ч до 17:15ч.
_________________ Важен е Пътят, Целта просто е крайната точка от него!
Последната промяна е направена от urban на Вто Дек 02, 2014 12:28 pm; мнението е било променяно общо 1 път
1) Кой радар сте гледал?
2) Данните от този радар публично достъпни ли са?
3) Данните архивират ли се някъде (къде)?
Пет Ное 28, 2014 2:21 pm
Kent
Регистриран на: 26 Апр 2007 Мнения: 729
и аз щях да питам за радара, ако може. благодаря.
следим руския accuweather и оня норвежкия
ма кел файда понякога
ако ходенето е запланувано от ден А до ден В и мърдане нема
накачулваме се с разни ужасни платнища и газ
зимата по се съобръзявам де
а прогнозите или предвиждането на времето са харно нещо
щото лошото време в съчетание с вродена глупост
оставят незебравими спомени понякога.
Пет Ное 28, 2014 2:41 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6499
urban написа:
dido написа:
Виждаше се часове друг път.
Ядрото се вплътни за няма и 15 минути над Божурище и после премете града. Същия ден имаше още десет такива ядра, никое от което не достигна до Cb.
Друг път е било за теб, за мен не е , явно не си гледал радара който аз съм гледал. В онзи ден имаше голямо ядро над Монтана, после то се раздели на две. Едното продължи на югоизток и заобиколи София от север, а другото слезе на юг-запад, после и то се раздели, като едната част тръгна на изток към София. Всичкото това го следях от обяд 12:00 ч до 17:15ч.
Не се чувствай задължен да спамиш!
Така е. Очевидно е, че не си гледал радара, който аз съм гледал.
Този, който аз следих, е на Агенцията за борба с градушките. Води се Враца (Радар Бърдарски геран).
Реални данни има тук http://www.weathermod-bg.eu/wr/brd-bg както и малко история. За съжаление стари данни от голямата градушка няма, но вероятно може да се намери по други сайтове.
Това, което си гледал, са били облачни формации с добро вертикално развитие, всеки с потенциал да се превърне в Cb. От изброените 4 ядра само едно е станало градоносно - Софийското. Превръщането му в Cb стана за няма и половин час над Божурище, което ясно се виждаше от радарните данни.
Интересно ми е за 5 часа и 15 минути гледане как разбра, че точно това западно от София ще се превърне в Cb към 17:00, щото всичките формации бяха с еднаква вертикална скорост? Също така гледайки в 12:00 облака над Монтана как точно разбра на колко парчета ще се пръсне и накъде ще поеме всяко едно от тях, включително фаталния Божуришки екземпляр?
_________________ Бутам след осмата бира
Пет Ное 28, 2014 2:42 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6499
За да не съм баш голословен а и да покажем, че в нашия форум има от пиле мляко, виж картинките на колегата Sineva:
Интересно ми е как ще коментираш ситуацията в 16:00, а и преди това?
_________________ Бутам след осмата бира
Пет Ное 28, 2014 2:58 pm
urban
Регистриран на: 17 Юни 2014 Мнения: 98
Не не.. разговора започва да придобива неправилна насоченост.
Ще направя така, извинявам се че написах мнение, което не се хареса на някой, не желая да влизам в спорове или да доказвам или да се доказвам, този период съм го преминал отдава. Нека търсим не конфронтация и спорове а обединителното и полезното.
Все пак, пиша заради Ведрин защото това което той е направил в мрежата с картите е толкова готино, че има да му нося багажа доста време..
Радара е на Норвежкия институт по метеорология, освен радар има насложен върху него и модел, който показва по предположение (съгласно събраните данни) на къде ще се развие фронта или образованието. От няколко месеца, този интерфейс е променен в доста по-дървен изглед и още се чудя защо го направиха норвежците, но е факт. Понеже отдавна ползвам yr.no, защото както казах много ми беше важно, дали ще е сух пътя като карам с мотора, колко ще мога да лягам на завоите... този сайт за две години само 4 пъти не позна времето за района който ме интересува. Това е много висока точност. Единствено имам забележка, че предвиждането на скоростта на вятъра за даден район се дава винаги 1-2 м/с по-малка.
Та да се върна на радара..
В стария интерфейс, ако се показеше лилав цвят, това абсолютно точно маркираше къде е ядрото на бурята или фронта, това през лятото гарантираше градушка. Именно по него, наблюдавах не разпръснати облачни образувания, каквито излизат на радарите, а синтетичен, хибриден модел, на данните от радара и математическото предвиждане.
За мен не е важно дали ще бъда разбран от невярващите, надявам се да бъда полезен на тези които ще ползват норвежкия сървър, на мен той беше и е много полезен. Утре в Лозенска планина, пак ще бъде хубаво и няма да вали!
P.S.
Vedrin супер работа си свършил с този проект www.kade.si , Господ здраве да ти дава и от късмет да не се отървеш!
P.S.
Dido, забравих да ти отговоря.. Прочети ми отново предишния пост и сравни с картинките които ти показваш, няма противоречие между тях, дори подкрепят думите ми. Само че на картинките се вижда само радарната сянка, а на норвежкия сайт модела показваше къде може да мине ядрото... затова си спасих количката!
_________________ Важен е Пътят, Целта просто е крайната точка от него!
Радара е на Норвежкия институт по метеорология, освен радар има насложен върху него и модел, който показва по предположение (съгласно събраните данни) на къде ще се развие фронта или образованието. [...]В стария интерфейс, ако се показеше лилав цвят, това абсолютно точно маркираше къде е ядрото на бурята или фронта, това през лятото гарантираше градушка. Именно по него, наблюдавах не разпръснати облачни образувания, каквито излизат на радарите, а синтетичен, хибриден модел, на данните от радара и математическото предвиждане.
Въпросите си ги зададох, защото ми беше любопитно да узная дали не пропускам някой важен източник на данни. Ясно е че военните си имат техни метео радари, ясно е също че РВД си има радар, но данните от всички тях не са публично достъпни.
На сайта на Норвежкия метеорологичен институт не намерих радарни данни за райони извън скандинавските страни:
Може да не съм търсил достатъчно, тъй че ме поправете ако бъркам.
Иначе в България метеорологичните радари за граждански цели са 3: Враца (Бърдарски геран), Сливен (Старо село) и Пловдив (Голям чардак). Територията на страната се покрива частично и от метеорологични радари на съседни страни, например румънските покриват Северна и части от Южна България, а сръбските -- части от Западна България. Един полезен сайт, който обобщава данни от радарите на различни европейски страни има тук: http://www.radareu.cz/ За жалост в него не са включени засега данните от българските и сръбските радари.
Не бива да забравяме също че данните от който и да е радар не са достатъчни за определяне със 100% сигурност дали даден облак е градоносен. Трудни са за разграничаване например случаите на интензивен дъжд от градушка, тъй като радарния им образ е почти еднакъв. Прогнозите пък как би се развила ситуацията с подобно явление в следващите няколко часа съдържат още повече несигурност. Самото образуване на ледените парчета на градушката обикновено отнема около 30 минути.
Иначе, връщайки се към темата, аз съм се (само)научил да разпознавам различни белези на времето с наблюдения с просто око и обикновено това ми е напълно достатъчно за преходите, които предприемам. Ако все пак искам да видя някаква малко по-дългосрочна перспектива, тогава често ползвам http://www.sat24.com
Пет Ное 28, 2014 5:39 pm
irina
Регистриран на: 16 Сеп 2007 Мнения: 759
Ето го и Истанбулския, хваща част от югоизточна България. Ако някой ще предприема нещо из Странджа.
Пет Ное 28, 2014 10:11 pm
urban
Регистриран на: 17 Юни 2014 Мнения: 98
..
_________________ Важен е Пътят, Целта просто е крайната точка от него!
Последната промяна е направена от urban на Чет Май 07, 2015 1:14 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница Предишна1, 2, 3, 4, 5Следваща
Страница 3 от 5
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети