Миналото лято заедно с моя приятел Митака предприехме едно кратко пътешествие с колелетата по Пътеката, припомняйки си старите славни времена, с тръгване от х.Върбишки проход и главна цел да минем по червената марка след Ришки проход и връх Голям Карък. Още в началото се засякохме с Дидо от Варна, също тръгнал от хижата, но с разузнавателна цел - след горското Елешница да изследва проходима ли е пътеката северно от билото. С него се разделихме на горското стопанство.
Нашата работа с Митака така и не я свършихме - от Голямата нива минахме по асфалта надолу през двете беседки, където на голямата направихме една добра закуска, но после по пътя нагоре нещата се объркаха. Не само че загубихме маркировката в един момент, ами и ние се загубихме един друг. Че викане в гората, че опити за свързване по телефона, че писане на бележки... няма го Митака и това си е. Аз с оруксмапса на телефона и картата на бгмаунтинс сравнително бързо се оправих и излязох на билото, след малко глиганинг през гората, ама Митака го е бил закършил яко - как се е объркал и какво е правил не знам, ама в един момент е стигнал до билната маркировка и е я хванал в посока обратно към Голямата нива... горе-долу два часа е загубил в лутане в гората. И той имаше телефон с навигация, ама картата му била някаква базова, нищо няма на нея, ни маркировки, ни други означения. По едно време намерихме и двамата обхват и се чухме, та поне се разбрахме, че и двамата сме добре и да се чакаме на Ришкия.
Та, като тръгнах по червената марка под Байряка, намерих бележка, забодена на една клонка от Дидо - тук пътят от север, по който той бе минал, се вливаше в маркираната пътека. Беше написал и точния час, когато е достигнал това място - доста по-рано от моето пристигане тук. Няколко дни по-късно се чухме по телефона и той ми изпрати трака с тоя алтернативен маршрут, за който се знае поне от 8-9 години, но не ми е известно някой до тоя момент да го беше изследвал. От тази история си правя извода, че северния път, макар и малко по-дълъг, е добра алтернатива за тези, които нямат голямо желание да минават през целия Ужас на Риш
Пък ние с Митака все пак се събрахме на Ришкия проход, но беше станало късно и след инцидента желанието да продължаваме в неизвестното след Петоструйната чешма се беше изпарило. Оставихме си го за друг път
Пет Яну 25, 2019 10:45 am
tzezko
Регистриран на: 21 Фев 2012 Мнения: 1251 Местожителство: софия
Комедианти!
Ех, че сте ми мумии! Времената стават все по-славни. Добре, че поне единият е хванал правилната посока.
Пет Яну 25, 2019 1:26 pm
boris_borisov
Регистриран на: 23 Ное 2010 Мнения: 639
Re: Комедианти!
tzezko написа:
Ех, че сте ми мумии! Времената стават все по-славни. Добре, че поне единият е хванал правилната посока.
Комедианти, аматьори - толкова си можем!
Проблемът е, че понякога се опитваме да даваме акъл и на другите...
... Няколко дни по-късно се чухме по телефона и той ми изпрати трака с тоя алтернативен маршрут, за който се знае поне от 8-9 години, но не ми е известно някой до тоя момент да го беше изследвал. От тази история си правя извода, че северния път, макар и малко по-дълъг, е добра алтернатива за тези, които нямат голямо желание да минават през целия Ужас на Риш …
Изследвали го има и тракове има. На първия си Велоносем поход 2017г. Борислав Йорданов използва тази алтернатива. Отнело им е 2 часа, като през част от времето са се промъквали през гората успоредно на пътя, защото е бил обрасъл с къпини. На вторият си поход използва класическото КЕ, което е доста красноречиво. 07.2018г. аз също използвах този път. Успяхме да преминем без сериозни усложнения за 1:30 часа. Пътя донякъде беше интензивно използван от дървосекачите и в добро състояние. Последните 3 км. обаче не бяха използвани скоро и къпините бяха започнали да го обхващат. Вероятно до есента щеше да е непроходим. Тази алтернатива по-скоро не бих я препоръчал по две причини:
1. Няма маркировка и е вероятно загубване без GPS и трак.
2. Състоянието на пътя зависи единствени от това, дали дървосекачите са го използвали скоро, докато по маркировката има голяма вероятност и други туристи да са тъпкали.
Ако състоянието на пътя е добро, преминаването по него е наистина малко по-лесно, защото, макар и разстоянието по него да е колкото и по маркировката, няма много стръмни изкачвания и се спестяват около 100м денивелация. Ако някой е готов да поеме горните рискове заради тези 100м. то този път е алтернатива за него.
Извод: Ужасът на Риш не може да бъде заобиколен.
Вто Фев 12, 2019 11:33 am
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6465
Дайте моля ви линк към картата - да се вижда въпросната алтернатива.
Здравейте
Последните метри (добре де 2-3 километра) наистина си бяха малко гадни, капините бяха позатворили на места пътя, но не съм носил колелото, бутах го до мен, псувах и минах без кой знае какви травми. просто е неприятно. първата половина на маршрута е направо магистрала. аз минах доста бавно, защо все пак съм си тюфлек, а пътя не е равен (не е и баир, а постоянно редуващи се баирчета/спускания по 20-30-50 метра). маркировка няма разбира се, но не виждам как може да се загуби човек, от дясно винаги му е баира, а разклонения от пътя (за сега) няма. горските внасят известна доза неопределеност в гористите части на К-Е .. трябва на пролет да отскоча с колата да проверя как е, може да са го разчистили, а може и да са го затрупали
Чет Фев 21, 2019 10:10 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3134
Въпрос за комбинирано преминаване
Здравейте,
Замислям се за преминаване, но нямам нерви да ходя дълги дни из еднообразен пущинак, затова реших, че ако тръгна, ще е нещо бързичко и по тази причина трябва да е задължително комбинирано.
Сиреч половината пеш, половината с търкало.
И така, първата част смятам да го направя с почти никаква раница и почни никакви багажи, при почти спартански условия, ако трябва да се спи на открито...
Пешмергата ще е следната:
1. Ком
2. Лакатник
3. Витиня
4. Руините на х.Планински извори
5. Добрила
6. Тъжа
7. Шипка
На Шипка ще ми докарат търкало, с което смятам да направя следните отсечки:
8. Чумерна
9. Котел
10. Х.Луда Камчия
11. Емине
Та въпросът ми към тези, дето са го правиле това нещо с колела, е дали дистанции от №7 до №11 са постижими без особени проблеми, при условие, че да минавам с колело около стотина км на ден изобщо не ми е проблем. Въпросът е по-скоро има ли някакви теренни засади, защото от Шипка натам по обясними причини никога не съм хранил някакви сантименти, че да се налага само заради това да ходя по тези територии, съответно да имам непосредствена представа какво е?
Предварително благодаря
Пет Май 14, 2021 2:34 pm
slavei
Регистриран на: 07 Авг 2007 Мнения: 261
Re: Въпрос за комбинирано преминаване
vladofff написа:
Здравейте,
Замислям се за преминаване, но нямам нерви да ходя дълги дни из еднообразен пущинак, затова реших, че ако тръгна, ще е нещо бързичко и по тази причина трябва да е задължително комбинирано.
Сиреч половината пеш, половината с търкало.
И така, първата част смятам да го направя с почти никаква раница и почни никакви багажи, при почти спартански условия, ако трябва да се спи на открито...
Пешмергата ще е следната:
1. Ком
2. Лакатник
3. Витиня
4. Руините на х.Планински извори
5. Добрила
6. Тъжа
7. Шипка
На Шипка ще ми докарат търкало, с което смятам да направя следните отсечки:
8. Чумерна
9. Котел
10. Х.Луда Камчия
11. Емине
Та въпросът ми към тези, дето са го правиле това нещо с колела, е дали дистанции от №7 до №11 са постижими без особени проблеми, при условие, че да минавам с колело около стотина км на ден изобщо не ми е проблем. Въпросът е по-скоро има ли някакви теренни засади, защото от Шипка натам по обясними причини никога не съм хранил някакви сантименти, че да се налага само заради това да ходя по тези територии, съответно да имам непосредствена представа какво е?
Предварително благодаря
Принципно нямаш засади. Кара се на 100% с изключения на някакви кратки стръмни изкачвания.
Дефакто основния проблем са падналите дървета през зимата.
Също така текущите условия на Риш. Случвало ми се е да не става дори за бутане, но няколко седмици по-късно го караш на 101%.
пп
То и от Ком до Кашана е много добре с колело. Неприятното за байк започва баш от Кашана.
Пет Май 14, 2021 9:13 pm
boris_borisov
Регистриран на: 23 Ное 2010 Мнения: 639
Ако човек може без проблем да мине 100 км за един ден по планински терен, тогава защо изобщо се налага ходенето пеша до Шипка?
От Кашана до Ботев действително има и бая бутане, но скоростта не е значително по-ниска в сравнение с пешеходството.
Относно Елешница-Ришки, ако се мине по северния път, обсъждан по-нагоре, няма да има проблеми. Пътят се поддържа заради сечите в тоя район.
Пет Май 14, 2021 10:10 pm
kaloyanv
Регистриран на: 22 Авг 2018 Мнения: 2605
Охоо, тази година май ще има доста съфорумци. Аз също мисля да минавам но септември месец, горе долу по същия план, дори по оптимистичен, но изцяло пешеходно. Дано да имам време и да успея да се подготвя достатъчно добре, че все пак нямал желание да се измъчвам по трасето, а просто да си дам само малко зор
Здравейте,
...
7. Шипка
На Шипка ще ми докарат търкало, с което смятам да направя следните отсечки:
8. Чумерна
9. Котел
10. Х.Луда Камчия
11. Емине
Та въпросът ми към тези, дето са го правиле това нещо с колела, е дали дистанции от №7 до №11 са постижими без особени проблеми, при условие, че да минавам с колело около стотина км на ден изобщо не ми е проблем. Въпросът е по-скоро има ли някакви теренни засади, защото от Шипка натам по обясними причини никога не съм хранил някакви сантименти, че да се налага само заради това да ходя по тези територии, съответно да имам непосредствена представа какво е?
Предварително благодаря
С уговорката, че пиша от гледна точка на обикновен любител колоездач и на база двукратно преминаване.
Шипка - Чумерна е напълно постижимо. Класиката е Бузлуджа - Чумерна, но добавянето на асфалта между Шипка и Бузлуджа няма да повлияе съществено.
Чумерна - Котел е късо, освен ако не целиш почивка в Котел. По-добре да се продължи до Върбишки проход. Така си оставяш повече време за ужасът на Риш, което е важно. Котел - Дъскотна е дълго и тегаво.
Нататък Върбишки проход - Дъскотна и Дъскотна - Емине са безпроблемни.
Пон Май 17, 2021 8:51 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3134
На мен основно проблемът ми е да намеря време и да тръгна, после все ще го изкарам някак.
Да, за Котел целта е да се спи и яде в прилични условия, хотел/читава къща, пък и да се купи това онова.
А бихте ли ме осведомили какъв конкретно е тоя ужас, не го ли унищожиха, Стефча от години повтаря кат римлянин, че щял да го ликвидира подобно на анибалски Картаген?
И нещо друго - всъщност пропуснах да упомена, че КЕ не ми е самоцел, т.е. разглеждам и асфалтовите пътища от Котел през селата южно или северно от билото и връщане на него но някой от проходите нататък.... Ако предлагат интересно каране, далеч няма да се чудя откъде на минавам.
На Върбишки проход хотел Еделвайс предлага много добри условия за спане. В бистро Бабой готвят добре. Виж магазин няма. Ужасът на Риш е сбор от няколко обстоятелства. Най-неприятни са къпините, които обхващат пътеките и дори рядко използваните пътища. Те израстват всяка година и не могат да бъдат унищожени. Дерат кожа, хващат обувки и педали. Второто е голямата денивелация заради непрекъснатите изкачвания и спускания, които действат доста демотивиращо в комбинация с липсата на каквито и да са гледки. Третото е липсата на вода в голяма част от прехода. Най-бързото ми минаване от там е 8 часа. Два пъти съм финиширал на Ришки проход около полунощ. Тегав участък е.
PS. Котел - Върбишки проход няма смисъл да се заобикаля. Там се кара навсякъде.
Пон Май 17, 2021 2:07 pm
joy_boy
Регистриран на: 21 Авг 2012 Мнения: 324
Колеги, да разбирам ли, че ще е полезно някой да хвърли един поглед на отсечките около върбица и риш? (не ми се пречупва езика да го нарека "ужасът на риш", толкова приятни спомени имам там
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница Предишна1, 2, 3Следваща
Страница 2 от 3
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети