ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ
всичко за планината
Регистрирайте сеТърсенеВъпроси/ОтговориПотребителиПотребителски групиВход
Математика за дървосекачи
Иди на страница Предишна  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 18, 19, 20  Следваща
 
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Обща дискусия Предишната тема
Следващата тема
Математика за дървосекачи
Автор Съобщение
lz1fw



Регистриран на: 28 Юли 2010
Мнения: 713
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
vedrin написа:
lz1fw написа:
изключваме четиримата, които нищо не учат. Остават 22 (26-4=22)
От тях 18 учат испански, 15 френски.

При 22-15 = 7 теоретично може да се случи да няма дете, което да знае френски.

Отговорът е осем.

Не е редно да изключим четиримата неуки, всъщност в най-лошия случай те задължително трябва да бъдат включени. Задачата се свежда до това да бъде определен броя на едноезичните. Както личи от схемата по-горе, той не може да бъде различен от 11, тъй като ако разположим испаноговорящите от втория ѝ ред по различен начин спрямо децата от първия ред бихме нарушили условието, че има точно 4 неуки.


Прав си, добавям ги и получавам 12.

8+4 = 12
Нед Фев 12, 2023 9:23 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 5801
Местожителство: 1116 m н.в.

Мнение Отговорете с цитат
lz1fw написа:
vedrin написа:
lz1fw написа:
изключваме четиримата, които нищо не учат. Остават 22 (26-4=22)
От тях 18 учат испански, 15 френски.

При 22-15 = 7 теоретично може да се случи да няма дете, което да знае френски.

Отговорът е осем.

Не е редно да изключим четиримата неуки, всъщност в най-лошия случай те задължително трябва да бъдат включени. Задачата се свежда до това да бъде определен броя на едноезичните. Както личи от схемата по-горе, той не може да бъде различен от 11, тъй като ако разположим испаноговорящите от втория ѝ ред по различен начин спрямо децата от първия ред бихме нарушили условието, че има точно 4 неуки.


Прав си, добавям ги и получавам 12.

8+4 = 12

Сега остава да добавиш в сумата и тези, които знаят френски, но не знаят испански.

_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado
Нед Фев 12, 2023 9:27 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3065

Мнение = Отговорете с цитат
На мен сметките ми излязоха така:
26 общо
вадим 4 неуки.
22 остатък
общото множество на Ф+И е 18+15=33
но те са общо 22, т.е двуезичните са 33-22 = 11
т.е. при клас 26 парчета, се питаше колко най-малко трябва да са присъстващите, за да има поне един двуезичен?
затова излизаше, че ако се съберат вътре 15 дето не знаят 2 езика/щот 26 - онези 11 си е 15/, условието ще се сбъдне ако се намъкне още един, т.е. 16
и отговорът трябва да е именно 16.
Ако не е така, поправете ме къде е грешката.
Нед Фев 12, 2023 9:36 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Сотиров



Регистриран на: 28 Юли 2008
Мнения: 3360
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
Май и аз ги докарах до 16, его как. 4 не знаят никакъв език, 22 поназнайват някой и друг. Щом 15 са франкофоните и 18 са испанците, двуезичните сред тях са 11 (точно). Смятам го така: ако двуезичните са х, трябва 18 - х (моноиспанците) + 15 = 22. (Лесно се вижда с кръговете на Ойлер, той затова ги е измислил.) Остават 26 - 11 = 15, които или не знаят език, или знаят само по един. Е, поне 16 стигат, за да попаднем на полиглот. Извинявам се за грешката и закъснението, но ме отвлече една друга тема. Ще се обадя там след малко. Very Happy

P.S. Ето че и Владо я е решил по същия начин, пък се оплаква от Ойлер! Very Happy


Последната промяна е направена от Сотиров на Нед Фев 12, 2023 9:43 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Нед Фев 12, 2023 9:41 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
lz1fw



Регистриран на: 28 Юли 2010
Мнения: 713
Местожителство: София

Мнение Re: = Отговорете с цитат
vladofff написа:
На мен сметките ми излязоха така:
26 общо
вадим 4 неуки.
22 остатък
общото множество на Ф+И е 18+15=33
но те са общо 22, т.е двуезичните са 33-22 = 11
т.е. при клас 26 парчета, се питаше колко най-малко трябва да са присъстващите, за да има поне един двуезичен?
затова излизаше, че ако се съберат вътре 15 дето не знаят 2 езика/щот 26 - онези 11 си е 15/, условието ще се сбъдне ако се намъкне още един, т.е. 16
и отговорът трябва да е именно 16.
Ако не е така, поправете ме къде е грешката.


Грешката е в червено. От 18 знаещи испански може да има 15, които знаят И френски. Общо са 18, от които двуезични 15.
Нед Фев 12, 2023 9:42 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Сотиров



Регистриран на: 28 Юли 2008
Мнения: 3360
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
Само че при такова пълно включване на 15-те французи в 18-те испанци няма как да се получат 22, които знаят поне един език. Ще си останат 18.
Нед Фев 12, 2023 9:46 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3065

Мнение Re: = Отговорете с цитат
lz1fw написа:


Грешката е ...

Виж какъв е точно въпросът и тогава пак да търсим грешката.
Нед Фев 12, 2023 9:46 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Сотиров



Регистриран на: 28 Юли 2008
Мнения: 3360
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
Понеже е излишно да чертая кръгове, ще представя класа на лингвистите по следния начин: 4[4[11] 7]. Отвън са 4-те безезични, следват 4 само с френски, 11 са с два езика (сечението, демек) и 7-те са само с испански. Любопитното е, че данните в задачата позволяват да се установи точното разпределение на всички групи. Май доста по-труден въпрос щеше да е "Колко от учениците учат само испански?". Мислим си на глас ... Shocked
Нед Фев 12, 2023 10:19 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 5801
Местожителство: 1116 m н.в.

Мнение Отговорете с цитат

Източник: https://www.lz1fw.com/misc/mds.jpg

Има 16 единици в колонката "Френски", а трябва да са 15. По-големия проблем, обаче, е че при това разпределение има и 8 двойки нули ("неуки"), а по условие те трябва да са 4.

_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado
Нед Фев 12, 2023 11:06 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
lz1fw



Регистриран на: 28 Юли 2010
Мнения: 713
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
Признавам си грешката. Видях , че съм сбъркал и изтрих отговора тук, ама ти явно четеш много бързо.
Нед Фев 12, 2023 11:14 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 5801
Местожителство: 1116 m н.в.

Мнение Отговорете с цитат
През 36-та година преди Новата ера римският учен и писател Марк Теренций Варон, а по-късно през четвърти век и гръцкият математик и астроном Пап Александрийски, похвалили пчелите, че са успели някак да открият разделяне на равнината на клетки с еднаква площ и възможно най-малка обиколка. Или поне такава била тяхната хипотеза, която била доказана едва през 1999 г. от американския математик Thomas Hales (хипотеза за пчелната пита). Същата задача, но в три или повече измерения все още не е напълно решена, а е свързана с много други:

Mathematicians Complete Quest to Build ‘Spherical Cubes’

_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado
Пон Фев 13, 2023 12:41 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Сотиров



Регистриран на: 28 Юли 2008
Мнения: 3360
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
Плиний Стария ли обясняваше, че килийките на пчелите са шестоъгълни, защото пчелите имат шест крака? Като се зарових малко в древните описания на пчелното съвършенство, открих не само геометрични наблюдения, но и социално-политически. Може би мястото им е по-скоро в темата за гражданското общество. Ето какво пише Йоан Екзарх в своя "Шестоднев" (Преслав, 9. - 10. в.):

"Чудното при пчелите е това, че са подчинени на един цар и чиноначалник. Те се захващат за работа и литват тогава, когато видят да излита техният владетел, т.е. майката. Техният цар се избира не чрез волята на мнозинството, тъй като много често, поради неразбирането си, народът поставя недостоен владетел; той нито приема властта си по жребий, защото често се случва властта, която се дава по жребий, да се падне на най-неподходящия. Той не наследява властта от своя баща, защото често децата биват неуки и тъпи за всяка работа поради възпитанието си, тъй като мнозина ги ласкаят и хвалят, без да им дават възможност да разберат истината. Става цар този, който по природа е най-големият от тях, по-добър и по големина, и по вид. Владетелят на пчелите притежава жило, но не ги наказва, защото съществува установен от природата закон да не наказва, а да бъде справедлив, тъй като му е дадена голяма власт. Но която от пчелите не желае да подражава на своя цар, т.е. на майката, бързо я достига наказанието, защото, след като убоде някого с жилото си, тя моментално умира. Подражавай на нрава на пчелите, защото те, без да вредят никому, нито да повреждат чуждия плод, правят своите медени пити."

Да, правилните шестоъгълници имат екстремално свойство по отношение на площ-периметър и това осигурява икономия на восък. Не са само пчелите обаче, които се възползват от това свойство. Шестоъгълни килийки правят и осите, и стършелите... Пчелите обаче са уникални с една друга форма, за която знаят много малко хора извън пчеларите. Това е формата на дъната на килийките. Защото единствено пчелите са се сетили, че като разполагат "стаите" на два етажа, ще спестят материала за "междуетажната плоча". Пити правят само пчелите. Сега обаче започва тънката математика: каква да е формата на общото дъно? Лесно се вижда, че шестоъгълните призми завършват с пирамида, съставена от три еднакви ромба. Е, колко е оптималният ъгъл на този ромб? Ако дъното е прекалено плоско, ще се спести восък, но ще намалее и обемът. Ако пък пирамидата е прекалено остра, ще се увеличи обемът, но материалът и той ще нарасне. Къде е златната среда? Може да се сметне математически, че оптималното решение е, когато тъпият ъгъл на ромбовете е приблизително 110 градуса и толкова го правят пчелите. Тази архитектура вече наистина е божествена!
Пон Фев 13, 2023 12:55 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3065

Мнение Отговорете с цитат
Сотиров написа:
.. когато тъпият ъгъл на ромбовете е приблизително 110 градуса и толкова го правят пчелите. Тази архитектура вече наистина е божествена!

https://www.vainokodas.com/climbing/cams.html
Нямам сега време за подробни разсъждения, но се сетих, че ъгълът под който зацепват френдовете е постоянен и беше нещо много близко, върти ми се нещо около 107 или 113 градуса.
В тази връзка не знам дали това няма и някакво значение за оптималното съотношение дебелина/здравина на восъка?
Пон Фев 13, 2023 1:22 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 5801
Местожителство: 1116 m н.в.

Мнение Отговорете с цитат
Днес си "поговорихме" с ChatGPT за задачата от Владо:

Solve the quiz: There are 26 students in a class. Four of them do not study foreign languages, 18 are learning Spanish and 15 are learning French. What is the minimum number of attending students, so that at least one of them is bilingual?

To solve this problem, we need to find the minimum number of students who are studying both Spanish and French.
Let's use the formula for the number of elements in the intersection of two sets:
|A ∩ B| = |A| + |B| - |A ∪ B|
where A and B are the sets of students who are studying Spanish and French, respectively.
From the problem, we know that |A| = 18 and |B| = 15.
The union of the two sets represents the total number of students who are studying either Spanish or French, or both.
So, |A ∪ B| = 26 students in the class - 4 students who do not study foreign languages = 22.
Substituting the values into the formula, we get:
|A ∩ B| = 18 + 15 - 22 = 11
Therefore, at least 11 students in the class are bilingual (studying both Spanish and French). This is the minimum number of attending students who are bilingual.


It is possible to pick 11 students from the class who are not bilingual. How many students should we pick from the class to ensure that in the worst case at least one of them is bilingual?

To ensure that in the worst case at least one of the students is bilingual, we need to pick more students from the class than the minimum number of bilingual students.
In this case, the minimum number of bilingual students is 11 (as calculated in the previous answer).
Therefore, to ensure that at least one of the picked students is bilingual, we need to pick at least 12 students from the class.


The answer 11 is not correct. We have 7 students studying Spanish and 4 students not studying anything, and that makes 11.

I apologize for the mistake. You are correct. The minimum number of attending students who are bilingual is 7 (the number of students studying Spanish) + 4 (the number of students who do not study any foreign language) = 11.
So, to ensure that in the worst case at least one of the students is bilingual, we need to pick at least 11 students from the class


If we peek 11 students, and 7 are studying only Spanish, and 4 are not studying anything, then we have no bilingual student. Hence 11 is a wrong answer.

I apologize for the mistake. You are correct. If you pick 11 students and 7 are studying only Spanish and 4 are not studying any foreign language, then none of the students will be bilingual.
To ensure that there is at least one bilingual student, we need to pick at least 12 students. In this case, we can pick 7 students studying Spanish and 5 students studying French, and this guarantees that at least one of them is bilingual.


The question is what is the minimum number of students to pick at random, so that at least one of them is bilingual. When picking a student we do not know if he is studying Spanish, French, or nothing.

I apologize for any confusion. To ensure that at least one of the picked students is bilingual, we need to pick at least 7 students. This is because 7 is the number of students who are studying Spanish and are therefore able to speak two languages (Spanish and their native language).

We can prove this by contradiction: suppose we pick less than 7 students. Then, there must be at least 8 students who are not picked. Of these 8 students, 4 are not studying any foreign language, and the other 4 are studying French only. But, this means that none of the picked students is bilingual, which contradicts the assumption that at least one of the picked students is bilingual.
Therefore, the minimum number of students to pick at random to ensure that at least one of them is bilingual is 7.


If we pick only 7 students, then we can have 4 that study nothing and 3 who study only French. None will be bilingual. The answer 7 is grossly wrong.

I apologize for the mistake. You are correct. If you pick 7 students and 4 of them study nothing and 3 study only French, then none of the picked students will be bilingual.
To ensure that at least one of the picked students is bilingual, we need to pick at least 8 students. In this case, we can pick 5 students who are studying Spanish and 3 students who are studying French. This guarantees that at least one of them is bilingual.


Picking 8 students is a wrong answer. Can you tell why it is wrong?

I apologize for the mistake. You are correct. Picking 8 students is not a correct answer.
To see why, let's consider the worst-case scenario where we pick 7 students studying Spanish and 1 student studying French. In this case, none of the picked students is bilingual. This means that we need to pick even more students to ensure that at least one of them is bilingual.
The minimum number of students to pick to ensure that at least one of them is bilingual can be found by using the pigeonhole principle. The pigeonhole principle states that if we have n + 1 items and we want to put them into n pigeonholes, then at least one pigeonhole must contain more than one item.
Applying this principle to our problem, we have 26 students in the class and we want to pick at most 11 students (since there are 11 bilingual students in the class). Therefore, we have 26 students and 11 pigeonholes (the number of students we want to pick), so at least one student must appear twice (be picked twice), and this student will be bilingual.
Therefore, the minimum number of students to pick at random to ensure that at least one of them is bilingual is 11.


No, we do not want to pick at most 11 students. We want to pick the minimum number of students, so that one of them is bilingual. 11 is a wrong answer. Could you tell why?

I apologize for the mistake. You are correct. Picking 11 students is not the correct answer.
To see why, let's consider the worst-case scenario where we pick 10 students who are studying Spanish and 1 student who is studying French. In this case, none of the picked students is bilingual. This means that we need to pick even more students to ensure that at least one of them is bilingual.
The minimum number of students to pick to ensure that at least one of them is bilingual can be found by using the pigeonhole principle. The pigeonhole principle states that if we have n + 1 items and we want to put them into n pigeonholes, then at least one pigeonhole must contain more than one item.
Applying this principle to our problem, we have 26 students in the class and 18 of them are studying Spanish. We want to pick at least one student who is bilingual, which means that we need to pick a student who is studying both Spanish and French.
Therefore, the minimum number of students to pick at random to ensure that at least one of them is bilingual is 6. This is because if we pick 6 Spanish-speaking students, there must be at least one of them who is also studying French.


This is wrong. There are 7 students who study only Spanish. If you pick 6 students, in the worst case they could either study only Spanish, or 4 of them study nothing and the other 3 study only one language. Wrong.

I apologize for the mistake. You are correct. If we pick 6 students and in the worst-case scenario all of them study only Spanish or 4 of them study nothing and the other 2 study only one language, then none of the picked students will be bilingual.
To ensure that at least one of the picked students is bilingual, we need to pick at least 7 students. In this case, we can pick 4 students who are studying Spanish and 3 students who are studying French. This guarantees that at least one of them is bilingual.


Guarantees nothing.

I apologize, you are correct. Picking 7 students does not guarantee that at least one of them is bilingual. It only increases the chances of having a bilingual student among the picked students.
To guarantee that at least one of the picked students is bilingual, we need to pick all 7 students who study both Spanish and French. This ensures that at least one of the picked students is bilingual.


How many students learn only French? How many students learn only Spanish?

In the class, there are 26 students in total. Out of these, 15 are learning French and 18 are learning Spanish.
The number of students who learn only French can be calculated as follows:
Number of students who learn only French = 15 - (Number of students who learn both Spanish and French)
Since we know that there are 7 students who learn both Spanish and French, the number of students who learn only French becomes:
Number of students who learn only French = 15 - 7 = 8
Similarly, the number of students who learn only Spanish can be calculated as follows:
Number of students who learn only Spanish = 18 - (Number of students who learn both Spanish and French)
Since we know that there are 7 students who learn both Spanish and French, the number of students who learn only Spanish becomes:
Number of students who learn only Spanish = 18 - 7 = 11


Can you find your mistake?

I apologize for the mistake. The answer I gave previously is incorrect.
To calculate the number of students who learn only French, we need to subtract the number of students who learn both Spanish and French from the total number of students who learn French.
Number of students who learn only French = 15 - (Number of students who learn both Spanish and French)
Since we know that there are 7 students who learn both Spanish and French, the number of students who learn only French becomes:
Number of students who learn only French = 15 - 7 = 8
Similarly, to calculate the number of students who learn only Spanish, we need to subtract the number of students who learn both Spanish and French from the total number of students who learn Spanish.
Number of students who learn only Spanish = 18 - (Number of students who learn both Spanish and French)
Since we know that there are 7 students who learn both Spanish and French, the number of students who learn only Spanish becomes:
Number of students who learn only Spanish = 18 - 7 = 11


How do you know that 7 students learn both Spanish and French? 7 is wrong.

I apologize for the mistake. The number 7 is incorrect.
The total number of students who are learning Spanish and French can be calculated as follows:
Number of students who learn both Spanish and French = Total number of students - (Number of students who learn only Spanish + Number of students who learn only French + Number of students who do not study any foreign language)
Since we know that there are 26 students in the class in total, 18 are learning Spanish, 8 are learning French, and 4 do not study any foreign language, the number of students who learn both Spanish and French becomes:
Number of students who learn both Spanish and French = 26 - (18 + 8 + 4) = 26 - 30 = -4
This answer of -4 is not possible as it means that there are negative number of students. This indicates that there is an error in the calculation. I apologize for the mistake and confusion caused.


So you can't solve the quiz?

I apologize for not being able to solve the quiz accurately. The answer I gave previously is incorrect.
To solve the quiz, we can start by finding the number of students who learn both Spanish and French.
Number of students who learn both Spanish and French = Total number of students - (Number of students who learn only Spanish + Number of students who learn only French + Number of students who do not study any foreign language)
the class in total, 18 are learning Spanish, 8 are learning French, and 4 do not study any foreign language, the number of students who learn both Spanish and French becomes:
Number of students who learn both Spanish and French = 26 - (18 + 8 + 4) = 26 - 30 = -4
This answer of -4 is not possible as it means that there are negative number of students. This indicates that there is an error in the calculation. I apologize for the mistake and confusion caused.


I am sorry, the answer is 16. Could you try to figure out why, using a Venn diagram?

Yes, we can use a Venn diagram to find the minimum number of students needed to ensure that at least one of them is bilingual.
Draw a Venn diagram with two circles for Spanish and French.
Label the size of each set (Spanish: 18 students, French: 15 students).
Calculate the size of the intersection (Spanish & French): 11 students.
Now, we need to pick a minimum number of students such that we include at least one student from the intersection (Spanish & French). We need to cover the area outside the intersection, which includes 7 students who only study Spanish and 4 students who do not study any foreign language. Therefore, we need to pick a minimum of 11 + 7 + 4 = 22 students to ensure that at least one of them is bilingual. But since we have a total of 26 students in the class, we only need to pick 26 - 11 = 16 students to ensure that we have at least one bilingual student.


_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado
Пон Фев 13, 2023 4:08 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Сотиров



Регистриран на: 28 Юли 2008
Мнения: 3360
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
Ведрине, кой е този толкова разговорлив събеседник? Нещо не му разбрах разсъжденията извън "кръговете", които аз записах с квадратни скоби. Ако бъдем исторически коректни, американците в случая изпадат в синдрома на Лодигин-Ползунов: чертежите за решаване на подобни логически задачи са измислени от Леонард Ойлер сто години преди Вен. А преди още сто години ги е измислил Лайбниц, но никой не е разбрал, защото са останали в ръкопис до 1901.
Пон Фев 13, 2023 4:46 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Покажи мнения от преди:    
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Обща дискусия Часовете са според зоната GMT + 3 Часа
Иди на страница Предишна  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 18, 19, 20  Следваща
Страница 11 от 20

 
Идете на: 
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети
 

ВРЕМЕТО:

вр.Ботев

вр.Мургаш

вр.Мусала

гр.Сандански

Черни връх

 Вземи рекламен банер   


 

Никаква част от материалите и снимките на този форум
не може да бъде копирана и използвана
без изричното съгласие на автора, който ги е публикувал.



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online.Translation by: Boby Dimitrov