Да не прекаляваме все пак. Колко МПС-та на седмица ходят до Тиха Рила и обратно? Аз съм ЗА пътят да го има и да се ползва, защото отваря възможност за много хубави еднодневни маршрути! Без пътя са почти непостижими без да се спи някъде.
От индивидуална гледна точка разбира се, че е смислено, защото се пести безсмислен път, сили и време. Имах предвид смислено ли е да се изпускат изгорели газове от МПС и да се вдига шум, при положение, че от двете страни на пътя е резерват.
Относно боклуците - все още не съм видял човек на джип да събира боклуци, а ходя доста по планините и то предимно на непополярни места.
Точно така, пътят е между а не В резерват. В този ред на мисли, смислено ли е да се използва пътят до хижа Вихрен Излишно е да уточнявам какво се случва там и колко МПС-та навлизат.
Изгорелите газове, сериозно ли
Повечето хора, които използваме високопроходими автомобили не извърляме отпадъци, както и не оставяме такива в планиските райони. Някой от нас дори организират и акции с цел почистване на такива. Дори тези собственици на високопроходими автомобили, които не събират отпадъците, поне не ги извърлят в планината.
Тъй като темата е за достъпност на пътищата, а не за превенция на използването им ...
Сря Юли 21, 2021 4:48 pm
tzezko
Регистриран на: 21 Фев 2012 Мнения: 1248 Местожителство: софия
Ами ела да видиш!
bobsunbobsun написа:
.......... изгорели газове ...........
....не съм видял ..........
..... ходя доста по планините ...
............ непополярни места.
Бобсъне, братко туристе, в качеството си на радетел на туризЪма, включително и на неговия подраздел- пикаптуризЪма, ще ти обадя следното:
1. Газове изпуска и пешеходния турист, олекотил раницата си след обяда боб с кюфтенца и сбутал консервената кутия под клека. Газовете на единиците коли в планината се приемат от растенията като екзотична напитка от човека- отровна е дозата.
2. Как да видиш като не общуваш с такива хора- най-много да им теглиш една майна, разминавайки се, пък те били ходили с колата градеж да градят или пътека да раз/по/чистват. Гугъл снимки помни пълни пикапи с пластмасови отпадъци, кенове от напитки, стъкларии разни. Ще видиш когато те засипе хроникьорът от по-горе!
3.Ходиш доста, `щото са ти здрави краците и ще отмахаш едни двадесетина и кусур километри до х. Вежен, например, за да се качиш утре до върха и после- пак бегом наобратно. Пикаптуризъмът дава възможност за еднодневен Вежен с пестеливо изразходване на жизнен ресурс. Еднодневно "Конче", еднодневен "Алпийски траверс", и т.н. и т. н.
4. И на непопулярни места, където няма достъп на транспортна техника, съм намирал продукти на човешка дейност, така че, когато човекът е говедо, да ме прощават животинките, станали нарицателно, няма, ама никакво значение как се придвижва- пешком, с джипка, с тролея..., той просто си е говедо.
Последното изречение важи за всички обобщители, например от типа: Ловец?! Убиец!!! Да се обеси!!! И да се изгори пикапа му!!!
Сря Юли 21, 2021 5:26 pm
persena
Регистриран на: 11 Сеп 2014 Мнения: 18 Местожителство: с. Малево
Картата с пътищата беше доста полезна.
Иначе по темата за достъпа на МПС- наистина карайки по тесен каменист път едва ли вреди толкова на околната среда (стига да не излизаш от него). Все пак някой пътища са забранени с бариера. Може да се въведе седмична или уикенд квота за да се намали трафика, може с пропуск, може сезонни ограничения и т.н.
Живял съм 10тина г. в Колорадо, където 2/3 от щата са само планини- през средата на най-големия природен парк в щата (Rocky Mountain National Park) върви асфалтов път, изкачващ се на 3 хил и нещо метра. Има си горе паркинг дори. Има си пътища бол, и за дърводобив и за водни съоражания както в Рила, но навсякъде има конкретен режим на ползване, което е описан чрез знаци, или ограничен с барирери. Преценено е на конкретното място по какъв начин влияе автомобилния трафик и кога спрямо сезона, и се регулира.
За мен например по-голям проблем са стадата, които ерозират релефа и пътеките, да на говорим че големи части от високите пасища са в изпражнения, и оборите, който за години напред премахват растителността под тях. Ама това е друга тема.
Един местен от с. Краище ми разправяше как са се качвали с Иж-ета до Мусала навремето, не знам истина ли е или не...
Сря Юли 21, 2021 10:16 pm
ДИАНА
Регистриран на: 23 Май 2009 Мнения: 823 Местожителство: ПЛОВДИВ
Каскадният път от Белмекен до Нехтеница
Иже-то си е легенда в планината. Все още ще го видите по махалите. Неволята е научила местните.
На ИЖ с кош махат коша и слагат платформа, на която товарят доволно количество дърва по гората.
Като отворихте темата за планинските пътища, реших да проверя каскадния път от Белмекен до Нехтеница,
който ми влезе в главата още края на септември. Той започва от стрелбището на биатлонистите край Спортна база "Белмекен" и
е около 30 километра, като черешката на тортата - Джендемдере е по средата - на 15-я километър.
Не бях го минавала изцяло от дете. Той за мен е поклоннически път и връщане в детството, защото там по миньорските обекти
на Каскадата, работиха моите родители и най-мили хора. В тяхна памет!
Преди няколко години, каскадният път между Белмекен и Нехтеница беше подновен по програма - наслагани табелки, маси с пейки
и дървени огради, които лавините на Джендемдере вече са отнесли на места, а на други са разкривени от тежките снегове.
Пътувахме с джип. И се понесохме по пътя, по който са бившите миньорски обекти - Даутица, Гурдеви скали, Врановище, Ропалица, Шишковица и Нехтеница. Те са част от Събирателната деривация „Грънчар“ на Каскада "Белмекен - Сестримо".
Сега малкото запазени сгради от обектите са кантони и се използват от работниците на "Язовири и Каскади", които поддържат
съоръженията по водохващанията.
Пътят някъде е повече от хубав, а другаде е вече поизровен. Отвесите под и над пътя при Джендемдере на места са страховити!
Много внимание трябва тук! Не е за всеки шофьор. Дървените заградки не са навсякъде край пътя и са и по-скоро като декорация,
която стихиите на Рила няма да оставят задълго.
Преди да стигнете Нехтеница има отбивка вдясно, с табелка за хижа "Грънчар". Пътят до Грънчар е към пет километра от тази отбивка. Ходихме пеш до хижата, да се разтъпчим. И тук има едни отвеси към Грънчарица, дето си ги бива и на места пътят е тесен,
колкото за една кола. С острите камъни по този път най-добре Ангел хижарят се разбира.
Срещнахме много хора през този ден - туристи, велотуристи, кравари, овчари, хора тръгнали за боровинки.
На Гурдевица се запознахме с Мустафа и Атидже, които имат крави и теленца. Ходихме с тях до моста при Джендемдере,
откъдето тръгва път срещу течението на реката и по-горе преминава в пътека, която излиза на билото под Големия и Малкия Ибър.
На Ропалица леля Хава и чичо Мустафа ми подариха три литра мляко и си обещахме скоро да се видим отново.
Обсъдихме царския път, по който цар Борис е минавал с файтона към Белица, мечката с двете меченца, ходихме до видим дюкера
и се върнахме половин век назад, когато по тези места кипеше денонощен труд, събран днес във водите на язовир "Белмекен".....
Надвечер отново изминахме каскаден път към Белмекен. Спряхме задълго на миньорския обект "Врановище" /водохващане № 11/,
откъдето е най-шеметната гледка към цял Пирин.
_________________ Жена се милва до зори, планина се до пладне минава.
Човек със знанията си прави от планината или приятел, или враг.
Сря Авг 11, 2021 12:35 pm
excalibur
Регистриран на: 30 Юли 2009 Мнения: 695 Местожителство: гр.София
Позволих си да пиша в темата и да добавя снимки от миналото лято за този каскаден път. Продължителен си е и общо взето става за всяка кола, която не е прекалено ниска...
Каскадният път е много красив. Без значение с какво се преминава. Любимо място ми е за отмора.
29 километра е от краят на асфалта след спортната база Белмекен, до началото на асфалта при Нехтеница.
Както е описано гледките по пътя са страхотни.
Аз го минавах преди 3 седмици моторизиран Белмекен -> Нехтеница. Преди Нехтеница спрях на разклона за х. Грънчар. От там пеша до седловина Джанката.
Красота, красота, красота...
Ароматно кафе от хижата, малко лаф с хижара, няколко дежурни снимки на езерото и обратно към Нехтеница.
Зимата част от пътя след спортна база Белмекен се превръща в писта. Винаги когато се разхождам зимата ( подчертавам разхождам пеша не с мпс) срещам не толкова усмихнати погледи от скиорчета карайки по пътя.
Малко след спортната база импровизират снежна барикада, която прегражда целият път. Не съм сигурен как това ( и дали) е издържано спрямо закона. Все пак това е път, макар и с макадамова настилка.
Сря Авг 11, 2021 3:33 pm
lubitel
Регистриран на: 06 Фев 2008 Мнения: 469 Местожителство: София
Миналата година, около паркинга преди стрелбището, имаше знак "забранено влизането". Дали още стои?
На ЦПШ има ли безплатни паркинзи?.
Или ковачки вече навсякъде иска пари?
Големият паркинг беше безплатен при последните ни три-четири посещения в делнични дни през отиващото си лято.
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Пон Сеп 13, 2021 8:57 pm
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3355 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
Тази събота (11.09.2021 г.) и големият паркинг, и малкият паркинг бяха почти изцяло запълнени, така че имаше паркирани коли и от двете страни на пътя 200-300 метра преди входа на големия паркинг:
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Пон Сеп 13, 2021 10:26 pm
didkopitko
Регистриран на: 27 Юни 2016 Мнения: 299
Да попитам за няколко пътя:
к.к. Семково - хижа Семково;
м. Нехтеница - хижа Грънчар (пише уж свободен достъп) ;
Боровец - Черната скала - хижа Марица;
Говедарци - хижа Мечит;
и последно, Кирилова поляна - Тиха Рила разбрах, че е със свободен достъп, нали?
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница Предишна1, 2, 3, 4, 5, 6Следваща
Страница 2 от 6
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети