Регистриран на: 21 Апр 2007 Мнения: 1422 Местожителство: София
Екипировка и аксесоари за планински велотуризъм
Понеже липсва тема (или аз не откривам) за екипировката, необходима за велотуризъм (крос-кънтри по разбиранията и влеченията на автора), реших да направя опит да опиша базовата такава, заради която не се изпада в технически и финансови крайности, и същевременно позволява да се усети съмнителното удоволствие от този вид придвижване из планините. В МТВ форума има много изписано по въпроса за педалирането по планините във всякакви посоки, теми много, който има толкова време – да чете там, там е базата данни, но нека и тук си имаме такава тема. Без да се опитвам да създавам спорове и полемики по въпроса с екипировката, ще се опитам да нахвърлям основните нужнотии за т.нар. крос-кънтри – каране на колелото по всякакви пътища с малък до умерен наклон, по възможност макадам и горски пътища, с немного пътеки, раски (храсти), шипки, коприви, къпини, глогинки, трънки, суркания и побутвания ... тоест колоезденето различно от преобладаващо шосейното, различно от спускането, различно от зачукването с колело по къдрави пътеки. Всичко това е лично мнение и не ангажирам никой с него, но ще се радвам да може да се пообобщи нужната екипировка в темата без много разводняване.
1. Велосипед – най-важният и необходим предмет за този вид туризъм. Придвижването може да се извършва с всякакви модели колелета от съществуващите десетки (вече) видове, като се сака най-вече мерак, дУша и баджак. Цени – от 200 лева до +∞ зависещи от марката и модела на колелото, определен с долните характеристики:
1.1. Рамка и гуми – винаги е по-приятно, когато геометрията и размерът на рамката на колелото, съответно и цолажът на каплите/гумите, са съобразени с техническите данни на тялото и крайниците, яхащи превозното средство. Рамките за колела имат размери, както дрехите и обувките. Размерът на гумите оптимално е между 26 и 29,5 цола. Шарката, грайфера и вида на гумите (с и без вътрешна гума) са според индивидуалните предпочитания и финансови възможности, видовото разнообразие е голямо, като голямо значение има и продължителността в дни и километри на желаните разходки.
1.2. Окачване – ще се спра на велосипедите с предно окачване (амортисьор на предната вилка) като най-подходящи (според мен) за посочената в заглавието на темата цел. Повечето ми колела са били с преден амортисьор с най-обикновени пружини вътре. По-приятно е (но далеч от задължително), когато предният амортисьор има опция за регулиране на твърдостта (при промяна в наклона и натоварването) и опция за заключване, което е по-добре при каране по асфалт.
1.3. Спирачки – основно два вида (контрата не се брои) – дискови и такива с калодки/накладки. Дисковите са много по-ефективни, но по-малко ремонто-пригодни. След падане (доста левашко) с удар в няколко камъка и съответно изкривяване на дискове, последващо 14 километрово бутане и напукани от псуване устни, авторът на темата си ползва V-brake спирачна система (такава с накладки/калодки), която не е най-ефективната откъм спиране, нито най-отзивчивата при нужда от резки редукции в скоростта, но е лесна за обслужване и ремонт. Изборът на спирачки зависи от две неща – финанси и лични предпочитания и стил на каране.
1.4. Седалка – възможно най-удобната за съответния задник при съответното натоварване. При разходки по-дълги от еднодневни, на втория ден гледате да уцелите при сядането на седалката вече натъртеното място, че да не натъртвате ново 😊
1.5. Скорости – различни на брой и видове, като се сметнат предавателните числа, се оказва, че дори и с над 20 „скорости“ по етикет, реалните са не повече от 10. Повечето венци носят излишно тегло. Дерайльори и обтегачи – все тая кои точно от доказаните марки и модели 😊. Същото е и със системите за смяна на скорости – с лостчета или с врътки, закъсвал съм и с двете. Лостовата е по-лесна за работа и с по-гладко превключване, но по-уязвима при падане. Шифтовата смяна (с врътките) изисква време за свикване.
1.6. Калници – ползвам или не според сезона и маршрута. Без калници е по-безпроблемно, но по-мокро и дискомфортно в кално време.
1.7. Резервни части и комплекти – един класик е рекъл
Ристо Туристо написа:
... Отделно аз примерно в зип-а си нося ухо за моята рамка. Тва туулчето /и за веригата/, помпата, резервна вътрешна гума, лепило, лепенки, резервни спици и звена за верига, масълце отделно.
Всичките ми резерни части са в чантички по рамката и/или под седалката на колелото. Освен че тежат в раницата, натъртват неприятно при падане върху тях.
2. Облекло и предпазни средства
2.1. Каска – задължителен аксесоар при подобни активности.
2.2. Светлоотразителна жилетка, предна и задна светлини, светлоотразители по колелото – като шофьор е много тегаво да избегнеш в сумрака (или в остър завой) някой необозначил се с изброените в подточката. Задължително ползване по пътища с автомобилен трафик.
2.3. Ръкавици – полезен аксесоар – предпазва дланите от натъртване и ожулване при падане. Аз карам с ръкавици за фитнес, че са ми по-удобни от продаваните за вело-ръкавици.
2.4. Очила – при скорост над 20 км/час, удар на мушица или бръмбар в окото е много неприятен.
2.5. Дрехи – колоездачните клинове с „памперс“ са за предпочитане пред обикновени дрехи, при преходи по-дълги от 30-40 км на ден. Иначе проветрив слой дрехи и ветро и водоустойчива мембрана за горен слой при нужда.
2.6. Раница – ще се самоцитирам от една тема за раници и ще кажа, че е хубаво е да е много удобна и да ляга хубаво на гърба, да се стяга добре по тялото и да не е с висок капак, че като караш колелото е много неприятно да те подпира нещо отзад на врата, което се получава при спускане или рязко спиране, когато капакът е прилично над горният захват на презрамките. Кръстният колан да не е от най-широките, че като се сгънеш на колелото и идва неудобно при дълги карания. Вместимост между 15 и 40 л според продължителността на карането.
3. Периферия и хардуер – транспортиране и вело-багажници. Пренасянето на велосипеди с обществен транспорт е интересна и занимателна времеемка дейност, ако се спазват правилата. В градски и междуградски транспорт могат основателно да не искат да ви допуснат с велосипеда при останалите пътници (ако има такива) или да не разрешат натоварването му в багажният отсек при междуградския автобусен транспорт. За влаковете има правила – в товарен/пощенски вагон, ако има такъв и/или при тоалетните в последния вагон. Велобагажници за автомобили:
3.1. Багажници със захват отзад на автомобила (капак, врата, теглич) – удобно товарене и разтоварване, неудобство при отваряне на багажника, възможни леки щети по автомобила при неравности и резки завои, закриване на номера и задни светлини. В резултат на усилията на велохората у нас, от няколко години има законова възможност за монтиране на хубава и стабилна стойка за колела със задни светлини (най-вече при наличие на теглич) и издаване на 3-ти номер за стойката.
3.2. Багажници за монтиране върху напречни греди на покрива на автомобила
3.2.1. Стойки за колела в изправено положение с кормилото и седалката нагоре – различни марки и модели с различни цени. Бърз монтаж и ТРО. Сравнително нестабилни при завои и висока скорост, предават вибрация по купето.
3.2.2. Стойки за колела в изправено положение с кормилото и седалката надолу – две марки / модела, и двата български. Сравнително стабилни при завои, неравности и висока скорост. По-бавен монтаж (при единия модел) и сравнително неудобно товарене и разтоварване, в сравнение с останалите. Като цена, тегло и обем са несравнимо по-добри от останалите захвати.
При всички велобагажници препоръчвам закопчаване на колелата към стойките или гредите с обикновена система анти-кражба, с цел превенция на задния автомобил при евентуално изпадане на колелото от вашия такъв.
_________________ Приятелят е човек, който те познава отлично ... и въпреки това те обича
Вто Апр 06, 2021 2:05 am
Kent
Регистриран на: 26 Апр 2007 Мнения: 729
Хубава тема. Нашите нужди напълно се покриват от две сгъвайки на tilt / tilt 100 /. Са опитните колоездачи умират от смях, ма колелетата не заемат много място вътре в колата, имат сакове за пренасяне съотв. може да се форсират скалички, води и др. препятствия/, нямат скорости /за мен е добре да тренирам/. Моето го ъпнах с нови капли / алуминиеви, двойна шина, някви специални гуми и по-човешка седалка/. На Ирена е базовото и чакаме да почне да се чупе за да ъпнем и него.
Недостатък е, че нямат амортисьор и 10 км. по нанадолнище са сериозно предизвикателство.
Ма за 20 км преходи са си добре за нас. Никакъв проблем да се мъкнат и с влак като багаж.
Зех и една малка усб помпа от Алито, която въпреки нищожнте си размери надува всичко с бясна скорост / и издава оглушителен шум/.
Колелата си имат имена.
Макс.
Вто Апр 06, 2021 7:26 pm
vaskoo
Регистриран на: 21 Апр 2007 Мнения: 1422 Местожителство: София
Изненада ме приятно адаш с тия колела. Не е важно дали на някой му е смешно, а дали ти вършат работа. А темата - дано е полезна на някой макар и с обща информация и без много задълбаване, че тук не е вело-форум, но доста от хората тук използваме този начин на придвижване из планината, но не ни е основен. Във вело-форума има голям обем и полезна информация, но изисква доста четене и на моменти информацията е объркваща. Обичам да карам колело, но не и постоянно да си гледам в пътя, та затова и съм се ориентирал в т.нар. крос-кънтри. Плана, Лозенска, Лакатишка Рила, Понор, Вискяр - чудесни места за еднодневни и лежерни вело-разходки край София. Карането в Родопа е от друго ниво на кеф . Самоковската форумна група пък е показала вело-възможности по пътеки и големи наклони, както и на маса.
Вие там в морската столица предполагам си имате също подходящи и любими места.
_________________ Приятелят е човек, който те познава отлично ... и въпреки това те обича
Вто Апр 06, 2021 11:02 pm
packo packov
Регистриран на: 04 Юли 2013 Мнения: 1258 Местожителство: 144 м денивелация под и на 580 м или 10 мин от Витоша 100
Васкоооо и Стара ви е близо, мога да напиша много от личен опит. И съм писал. Карантината от малкото дете колко я дават горе дол??? Жената ме пуска по големи форуми - В 100 примерно. ама на ред бул КЕ - не! Догодина две три с наследника да спретнем къси. От нас до магазина, до кръчмата с баланса... Тряа се хвана да опиша и другите старопланински около София. От преди нали. Пак ще се включа в темата, яка е, сега нямам време и за каране и за писане. Ама ще дудна. От опит. Дано и от практика скоро пак.
Регистриран на: 21 Апр 2007 Мнения: 1422 Местожителство: София
Пацо, пиши къде си ходил, ама нека в тая тема си пишем за екипировката нужна за това придвижване, дори да не е за само споменатото от мен лежерно откъм внимание каране - т.нар. крос-кънтри. Както и полезни контакти като сервизи, магазини, транспорт. Колелата с децата са по-отложени във времето от пешеходните разходки, така че дерзай, Филип си има пример
_________________ Приятелят е човек, който те познава отлично ... и въпреки това те обича
Аз карам едно 15 годишно 26" 3х6 драгче без окачване и ме е шубе да тръгна с него на нещо по-дълго из планината.
Оглеждам се за нещо ново, но нямам идея, какво би било важно и за кое мога да направя компромис. За сега виждам рамка с модерна геометрия (да, попивам от mtb форума) и 29" гуми. Нямам опит и не мога да взема решение дали пружинна или въздушна вилка. Но така или иначе, ако си гласувам по-висок бюджет, то там са въздушни. Спирачки и скорости - каквото и да взема ще е сериозно надграждане от сегашното ми колело. Гледам неща с 2х9-10-11, ама много пари бре... Не мога да реша дали си струва да харча повече за екстри (по-добри спирачки, повече скорости отзад, проходни оси), които не знам дали изобщо имат значение Принципно бих платил повече за по-добро, но бих искал и да е смислено.
Чет Апр 08, 2021 6:32 pm
bobbyfm
Регистриран на: 23 Яну 2014 Мнения: 131
Зависи за какво ще го ползваш. Ако искаш да си караш спокойно по черни пътища и не особено стръмни пътеки, почти всичко ще ти свърши работа. Търси само с преден амортисьор, освен ако не искаш да набиеш много пари в колелото - според мен задните амортисьори на по-ниските и средните като цени крос кънтри велосипеди не вършат почти никаква работа. Най-важна е рамката - всичко друго може да се смени сравнително лесно след време. Освен геометрията и размера, гледай и теглото - като караш в планина винаги има участъци, в които ще се наложи да пренесеш колелото и на някои места дори 1-2 кг ти се струват огромна разлика. Ако търсиш даунхил задължително със заден амортисьор, там вече цените са в друго измерение
Пет Апр 09, 2021 6:38 pm
tomaraya
Регистриран на: 18 Сеп 2011 Мнения: 132 Местожителство: София
Задно окачване е излишно , според мен . Сега ме зарибяват с някакви нови , уж истински амортисьорни колчета и още се чудя . Цени 150-250 лв . През годините си карам един Аполон , само му смених вилката и средното движение за грубо 18000 км градско и леко крос- кънтри из Странджа . Още деяни , даже съм с оригиналните венци и верига , та не знам , всеки си знае потребностите и портфейла . Аз за колело не бих дал повече от 700-1000 лв , е като още малко остарея ще трябва електричка , но до тогава - верния Аполон .
Пет Апр 09, 2021 8:17 pm
vaskoo
Регистриран на: 21 Апр 2007 Мнения: 1422 Местожителство: София
Ръст 185, тегло 85-95 кг според сезона, Спринт Аполон 26ца, преден амортисьор, освен регулируем преден амортисьор съм сложил по-широки педали. Има грозна и дебела рамка, ама не ми пречи чак толкова. В баиропедалирането най-тегаво ми е да монтирам захватите за гредите на колата (веднъж в началото на сезона), товаренето и разтоварването на колищата (3 бр), щото за средното се изисква леко откатерване поради размера на колата. При формиране на бюджета имат значение и допълнителните каска, калници, чантички, осветление, стойки и бутилка, резервни части и инструмет(и), очила и т.н., които сумарно образуват една немалка сума.
_________________ Приятелят е човек, който те познава отлично ... и въпреки това те обича
Пет Апр 09, 2021 8:59 pm
g.lubenov
Регистриран на: 02 Яну 2013 Мнения: 105
tomaraya написа:
Задно окачване е излишно , според мен . Сега ме зарибяват с някакви нови , уж истински амортисьорни колчета и още се чудя . Цени 150-250 лв . През годините си карам един Аполон , само му смених вилката и средното движение за грубо 18000 км градско и леко крос- кънтри из Странджа . Още деяни , даже съм с оригиналните венци и верига , та не знам , всеки си знае потребностите и портфейла . Аз за колело не бих дал повече от 700-1000 лв , е като още малко остарея ще трябва електричка , но до тогава - верния Аполон .
Въобще не си харчи парите за амортисьорно колче, няма истински, всичко е пълен боклук и едни 200-300 грама излишни на колелото.
Пет Апр 09, 2021 10:11 pm
packo packov
Регистриран на: 04 Юли 2013 Мнения: 1258 Местожителство: 144 м денивелация под и на 580 м или 10 мин от Витоша 100
vaskoo написа:
Пацо, пиши къде си ходил, ама нека в тая тема си пишем за екипировката нужна за това придвижване, дори да не е за само споменатото от мен лежерно откъм внимание каране - т.нар. крос-кръчкинг
Васе, ми той Филип ще бъде част от екипировката
А нашите вело недоразумения са описани частично в секцията вело на форума, не мисля да спамя тук.
Сега по темата - има едни спрейове в Декатлон, вярвам не само там. Че на петия трън в гумата ти писва да лепиш. Помагат. Осъзнах го късно, след една награда за най много спукани гуми на байк за Чепа на късото трасе. Сефтосах спрея/флакона на едно каране от Ком до Лакатник. Подарък ми беше от тъста.... Кой каквото иска да мисли, имаме си дете с жената вече [/b]
Аз веднъж пробвах със спрей и не ми помогна изобщо, при това дупчицата беше съвсем минимална, добре, че си имах и лепенки. Та препоръката ми е винага да си носите и лепенки освен тоя спрей, не разчитайте само на него.
Пон Апр 12, 2021 11:26 am
ogobogo
Регистриран на: 24 Окт 2012 Мнения: 116
Това по-долу не се отнася за колелата, които да използвате. Според мен си е важен мерака.
Та, относно екипировката, замислете се за това каъв багаж ще носите и къде ще го окачвате по колелото; дали ще спите по полянки, палaтки и т.н или по къщи и хотели; т.е. с палатка, без палатка и т.н.; с багажник, без багажник
И по разните писаници на пътешественици. Защото, в крайна сметка, дали за 1-2 дена или за 1-2 седмици, количеството багаж ще е общо взето същото ако не си носите храна.
Моето колело е с механична вилка и механични спирачки. Така го направих, че да го ремонтирам с два шестосграна и едни клещи. Дърво е, но евтино и без огризения съм го зарязвал в гората като после си го вземам на връщане.
Екипировката ми не е по-различна от туристическата с изключение на обувките. Ползвам планински маратонки или ниски обувки. Имам памперс и каска. Друго специално не се сещам.
Предпочитам резервните гуми, но два пъти съм лепил, неуспешно разбира се. Има мигалки, но за осветление си ползвам челника с минусите му.
Да допълня, в ремонтния комплект имам две жила за скоростите и две за спирачките.
_________________ "Пирони,не питони, аз искам върхове!" - Боян Петров R.I.P.
"Пътувайте докато можете!" - Тихомир Севов R.I.P.
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети