За две седмици почивка в София качих 5кг. Заредих се с зелено и топло. И ето настана време да се връщам в играта Утре заминавам за пети път в Пакистан за поредното ми студено лято. Прицелил съм се в 2х8000. After Annapurna and Makalu climbed this spring, I am now heading for Nanga Parbat and Gasherbrum-2. Feel ready and strong to climb above the clouds again!
Вто Юни 14, 2016 10:58 am
igurbev
Регистриран на: 23 Авг 2008 Мнения: 2406 Местожителство: София
vedrin написа:
Интересно дали ще катерят заедно или поотделно.
Едва ли. Иван Томов няма аклиматизацията на Боян Петров.
Интересно Скатов случайно ли оказва залепен там, където изкочи името на Боян Петров или просто опциите да се включат в експедиции не са големи и двамата просто нямат избор?
Вто Юни 14, 2016 2:05 pm
d_genov
Регистриран на: 30 Яну 2014 Мнения: 264
И Скатов тръгва днес:
14 юни 2016 в 11:28
Привет, скъпи приятели!
Току що получих виза за Пакистан и мечтата ми след 3x8000 преди мусоните в Хималаите, да замина за още 2x8000 в Каракорум през лятото е на път да се осъществи. Заминавам утре за Исламабад след само 2 седмици почивка в България. Имали ясна цел, ясна мисия, ясна мечта, ВСИЧКО Е ВЪЗМОЖНО!
Благодаря сърдечно на фирма Еконт за подкрепата и на семейството ми!
Утре,15.06.2016 от 12:00 часа ще дам пресконференция на стадион Васил Левски и който има желание да зададе своите въпроси е добре дошъл!
Благодаря на всички приятели, фенове, симпатизанти, поддръжници и съмишленици за подкрепата!
НАПРЕД И НАГОРЕ!
Сря Юни 15, 2016 5:44 pm
igurbev
Регистриран на: 23 Авг 2008 Мнения: 2406 Местожителство: София
d_genov написа:
след 3x8000 преди мусоните в Хималаите
Що не си брои и неуспешния опит към Анапурна да станат 4х8000?
Първите мераклии в подножието на Нанга Парбат това лято са двамата испанци Fernando Fernandez Vivancos и Jose Saldana Rodriguez, пристигнали в Диамир на 9-ти юни. Намерението им е да се изкачват по маршрута Kinshofer (това беше и маршрута, по-който преди няколко месеца бе направено първото зимно изкачване на върха). На 10-ти юни испанците са изградили лагер 1, след което заради лошо време са слезли обратно в базовия лагер. Вчера отново са били в лагер 1 и са успели да достигнат до надорска височина около 5600 м.
Yannick Graziani, Tom Seidensticker, Ferran Latorre и Helias Milerioux тръгват за Пакистан в петък. Тяхното намерение е завършването на нов маршрут от север.
Боян Петров, Иван Томов и Csaba Varga също вече са на път към Пакистан. В интервю, излъчено от БНТ, Боян Петров сподели, че все още не е взел решение по кой маршрут ще катери.
Корейска група под ръководството на Kim Hongbin, както и друга корейско-китайска експедиция под ръководството на Kim Migon също ще катерят Нанга Парбат през този сезон.
Алпинистът Атанас Скатов замина за нова експедиция, целта са му два осемхилядника
Алпинистът Атанас Скатов се насочи към нова експедиция, като целта му е да изкачи още два осемхилядника. Той ще опита да изкачи Гашербрум I (8080 м) и Гашербрум II (8035 м).
Българинът замина за Пакистан три дни, след като получи виза. "Мечтата ми след 3x8000 преди мусоните в Хималаите да замина за още 2x8000 в Каракорум през лятото, е на път да се осъществи. Заминавам за Исламабад след само две седмици почивка в България. Има ли ясна цел, ясна мисия, ясна мечта, всичко е възможно", написа Скатов във Facebook.
При последната си експедиция той изкачи най-напред Анапурна (8091 м). След това се насочи към Дхаулагири, но успя да стигне на около 200 м от върха и избра да слезе.
Впоследствие Скатов беше решил да се прибере в България, но изненадващо се насочи и към Макалу (8438 м) и успя да го изкачи.
За нова експедиция замина и алпинистът Боян Петров. Като част от проекта "Българин на 14х8000" зоологът от Природонаучния музей ще опита през следващите два месеца да изкачи нови два осемхилядника - Нанга Парбат (8126 метра) и Гашербрум II.
Боян Петров: Тръгвам към Пакистан възстановен и в непокътната форма
След успешното изкачване на Анапурна и Макалу българският алпинист Боян Петров замина в сряда за следващата си експедиция. Той ще се опита да стъпи на нови два осемхилядника - Нанга Парбат и Гашербрум II, които се намират в Пакистан. Преди заминаването си той разговаря с "Дневник" за очакванията си.
След връщането от Непал бяхте в София около 20 дни. Стигна ли ви времето да се възстановите?
- Най-изненадващо тези 20 дни ми подействаха като абсолютна почивка от предишните 77 дни. Надишах се на плътен въздух, гледах зеленото, гушках се с приятели и въобще неща, които ще ми липсват в следващите два месеца. Времето ми стигна напълно да се възстановя и дори успях да кача пет килограма. Направих една тренировка до Копитото, дадох изненадващо рекордно време, което означава, че формата ми стои непокътната.
Преди последното пътуване за Пакистан бяхте казал, че се надявате да е за последно. Сега се налага още веднъж като част от проекта "Българин на 14х8000". Как се подготвихте?
- Заминавам да пети път за Пакистан и си мислех, че вече няма да ми се налага да ходя ледника Балторо, но отново ще се наложи. Условията с достъпа до базовите лагери са същите като преди с тази разлика, че Нанга Парбат е в друга посока от изходния Скарду. Първо имаме пътуване 12 часа с автобус до Чила, след това отиваме в базовия лагер под Нанга Парбат. Когато свършим с катереното отиваме в Скарду, откъдето започваме трекинга по ледника с тази особеност, че тази година военните са забранили придвижването на малки групи от по двама-трима трекера и трябва да изчакаме някаква голяма група. Това означава теоретично, че ако отида в Скарду и няма група, трябва да чакам, докато се появи. Но това са подробности, които ще решаваме на място.
Какви са информациите от там, след като две години върхът беше затворен заради терористичния акт от 2013 г.? Смята ли се, че сега е по-сигурно?
- По информация на Иван Томов, който вече е в базовия лагер на Нанга Парбат, до базовия лагер те придружава конвой от войници. В самия базов лагер има военен пост, който осигурява 24-часов караул, така че да гарантират сигурността. Предполагам, че шансът за нов атентат е малък, защото и атентаторите разсъждават така: там, където веднъж си атакувал едва ли ще има отслабен контрол, че да се промъкнат отново. Сега е обратното – контролът е засилен и вярвам, че безопасността ни ще бъде гарантирана.
Какво е характерното за Нанга Парбат, който макар и в Пакистан е част от Хималаите?
- За първи път ще бъда в този район и очаквам, че климатът ще е малко по-различен от типичния пакистански в Каракорум. Това е най-западният връх от Хималайската верига и лятото настъпва по същия начин, както и в България с пик на температурите през юли, когато е най-топлото време. Тогава планирам да направя атаката. Ще изкачваме върха по маршрута на Кинсхофер – това е най-безопасният, но един от най-трудните маршрути към върха заради движението между лагер 1 и 2, където има силна лавинна опасност. Самата стена на Кинсхофер изисква 50-60 метра отвесно катерене. След тригодишна пауза вероятно ще имаме проблем по екипирането на този отвесен участък. В момента там стоят стари парцаливи въжета, които трябва да издържат поне първите напъни, докато се сложи нов парапет. Надявам се да се сложи преди моето отиване. Аз отивам аклиматизиран и се надявам да приключа с един опит.
Имате опит на Гашербрум II от 2009 г., когато стигате в подножието му. Заради това, че е по-познат ли го оставихте втори в програмата?
- Не, чисто географски и времево не можеш да направиш първо Гашербрум, а след това Нанга Парбат. Те са на 500-600 км един от друг. Най-добрият период за изкачване на Гашербрум е между 20 и 30 юли и ще съвпадне с моя план. Не сменяме тактиката, а по принцип се съобразяваме с познатата комбинация.
Вече сте катерили с Иван Томов на Броуд Пик. Ще разчитате ли на неговия опит, тъй като той беше под върха при трагедията от 2013 г.?
- Иван е много симпатичен и приятен за компания, не те напряга с проблеми или разсъждения за някакво тежко минало. Мисля, че ще си допаднем. Фактът, че е бил там през 2013 г ще ми подсказва поне на първо време неща, които за мен са непознати. От него очаквам информация. В началото ще се движим абсолютно независимо, защото няма да е така добре аклиматизиран като мен. Живот и здраве когато дойде моментът може и да се изкачим заедно на върха.
Колко души се очакват в базовия лагер?
- За Нанга Парбат според официалната статистика са раздали 18 пермита плюс местните височинни носачи. Общо предполагам, че ще бъдем не повече от 30 души, разделени на две или три експедиции. Ще има сравнително малко хора, което е добре за мен, защото не обичам тежкия трафик по трасето. На Гашербрум I и II са раздадени 34 пермита, а само за Гашербрум II са шест. И там няма да има голяма навалица, поне засега, защото продажбата на пермити продължава и може да се очаква леко нарастване. Но за щастие няма да е като на К2, където тази година има рекорден брой продадени пермити – 112 общо. Там никога не са виждани толкова хора в подножието, но явно гладът за високи върхове след Еверест кара хората да се прицелват първо в К2.
Може ли да се очаква и той да се комерсиализира като Еверест?
- К2 никога няма да заприлича на Еверест. Много е по-стръмен, по-труден и много по-далечен географски за ходене. Това ще спре тълпите. Тази година на Еверест се качиха над 600 човека, а на К2 до момента са се качвали има 370 изкачвания за 60 години история.
Тази година направихте две експедиции за общо четири върха. Как се справяте финансово?
- Осигуряването на бюджета за моите експедиции куца, защото винаги съм концентриран повече върху катеренето, отколкото върху търсенето на пари. Не се фокусирам върху тях, защото не живея с тях. Това са пари само за експедициите е не остават след това за мен. Много често добавям и лични средства. Сега съм на ръба. Вероятно парите ще ми стигнат, но това става с цената на компромиси от моя страна. Компромис значи да не се чувствам комфортно в някои неща и да плащам по по-малко. Но като редовен клиент вече ме познават в тези планини и това винаги ми донася и по-ниски цени. Понякога разликите са доста големи. Сега, например, цената за Нанга Парбат е с около 20-30% по-ниска в сравнение с всички останали. Това се дължи на вече изградени взаимоотношения като редовен клиент.
Това, че винаги сте в първите редици на изкачилите смята ли се за някакъв вид реклама на въпросните агенции?
- Вярно е, че когато качвам бързо и съм първи, това се отразява от тях и те са много доволни. Те са първите, които го съобщават. След това ме търсят да кажа няколко думи за агенцията или самата страна. В случая с Пакистан стана много интересно – като си взимах визата получих покана от посланика да организираме фотоизложба Планините на Пакистан. Ще ми бъде приятно да експонираме красотата на тези планини, за да засиля туристическия интерес към тази толкова интересна страна.
Пакистанските власти не са допуснали някои от тазгодишните мераклии за големи височини да минат границата, въпреки че те са разполагали с валидни паспорти, визи и разрешителни. Носят се слухове, че най-пострадали са онези, които миналото лято са били в Пакистан с помощници -- шерпи, но, разбира се, това не се оповестява официално. Липсват сведения какво се случва с тримата нашенци, но вече е ясно, че на много хора плановете за това лято са пропаднали, а онези, които все пак са допуснати, ще бъдат в по-малоброен състав.
Днес в 08.00 ч.българско време след последния преход от 4ч Наско е стигнал в базов лагер в подножието на вр. Гашербрум 1и 2. на 5040м.
Трека е продължил 6 дни , през които са изминали 100 клм. по терен с 4000м, положителна и 2000м. отрицателна денивелация.
В момента се чувства много добре и каза, че е е много красиво наоколо и съществременно много опасно.
Ето малко информация и малко история за връх Гашербрум 1-8068м.
Противно на общото вярване Гашербрум не означава "блестяща стена". Името идва от думи rgasha Балти, което означава, Красива и Brum което означава Планина -Красивата Планина.Има шест Гашербрум върха.Гашербрум I, известен също като K5 и Hidden Peak, Скрития връх, име, дадено от Уилям Мартин Конуей през 1892 г. във връзка с неговата изключителна отдалеченост. Това е най-високият връх сред тях. Той е и 11-тия по височина връх в света и е втория най-висок в Каракорум планина. Той е един от четирите 8000-ника , разположени в строг клъстер по горното течение на ледника Baltoro, основния начин за достъп до планината, която се врязва в центъра на Каракорум планина. Каракорум е втората най-висока планинска верига на Земята. Той се намира в най-западната част на планинската верига Хималаите в Непал. Гамата граничи с Таджикистан, Китай, Пакистан, Афганистан, и Индия. Това е съкратен клъстер от високи върхове с 60 планини над 6900 метра. От четиринадесетте най-високи планини в света, пет са разположени в рамките на Каракорум диапазон: K2, Гашербрум I и II, и Броуд пик и Нанга Парбат.
Френска експедиция, водена от Н. De Segogne е направила първи опит за изкачване през 1936 г., но те са стигнали до лагер 5 на височина от 6797 метра. След това, през 1958 г. американска експедиция, водена от Ник Клинч е направила първото изкачване на Гашербрум I. Пете Шьонинг и Анди Кауфман са първите достигнали върха.
Върхът е и мястото на провеждане на първия в света 8000-ник изкачван в чист алпийски стил.
Гашербрум I е един от "най-малко популярните" над 8000 -метрови върхове . Той все още има по-малко от 200 изкачвания и е на десето място по брой изкачвания в списъка на осемхилядниците.Това е и един от върховете с най-малко смъртни случаи, но това вероятно има нещо общо с факта, че само наистина опитни планинари опитват да качат труден връх като в Гашербрум I.
Най-разпространеният начин да се изкачи на върха е да се атакува от западната страна и всички маршрути водят до т,аканаречения"Японски кулоар", който се намира в горната част на лицето север-запад. Първото изкачване (1958) е направена през Spur връх и след това по Югоизточното било към върха.
Сря Юни 29, 2016 10:15 am
avatar
Регистриран на: 19 Яну 2012 Мнения: 47
Северозападен Каракорум лично за мен е най-красивия дял от планината. Нищо, че няма осемхилядници. Има езера, зеленина, денивелации, докато централната част е само камънак и пепеляк, където са прословутите К2 и т.н. Но разни хора, разни идеали. Красиво е и, около Нанга Парбат. Някои си умират за карстовото било в Пирин примерно, аз не виждам нищо чак толкова интересно там. Мальовишкият дял в Рила ми е доста по-брутален и по-интересен. Но пък, ако всички харесвахме най-много едни и същи неща, нямаше да бъде интересно. Все пак, го казвам, като турист, иначе всички върхове над 6 000 метра са впечатляващи там.
Боян Петров и Атанас Скатов вече са в Базовите лагери на каракорумските осемхилядници, които ще атакуват това лято.
Боян вчера пристигна в подножието на връх Нанга Парбат. По думите му, вече е добре аклиматизиран, но липсата на важета, с които да бъдат опънати парапети към върха бавят експедицията. Заедно с него ще се изкачва и още един българин – Иван Томов.
За последно Нанга Парбат беше изкачен от българи през 2006 г. Тогава Николай Петков и Дойчин Боянов стъпиха на върха.
При успех, Боян възнамерява да осъществи още едно изкачване през този сезон. Целта му е Гашербрум II. Той стигна на 15 м. под върха преди две години.
Върхът е цел и на Наско Скатов, който вчера достигна общия базов лагер на Гашербрум I и II. Веганът – алпинист цели да изкачи двата върха в рамките на настоящата експедиция.
Само преди месец Наско и Боян се изкачиха на вр. Анапурна, а след това и на Макалу.
Чет Юни 30, 2016 9:57 am
alexvan
Регистриран на: 20 Апр 2010 Мнения: 705 Местожителство: България
Наско е в базов лагер под върховете Гашербрум 1 и 2. Очаква фиксиране на парапета до върха( до вчера той беше фиксиран до лагер2) и прозорец на хубаво време за да атакува. Вали постоянно сняг от няколко дни и доста е натрупало. Вече няколко члена на експедицията са се отказали и е дошъл хеликоптер да ги прибере ( французи и един иранец). Един поляк от полската група при пропадане в цепнатина е счупил челюст, наранил е коляното си и глезена.
Според Наско най-трудната част е преодоляването на глетчера, снимки от който прилагам, защото снегът е много дълбок и се размеква много бързо. Пропадания по цепнатини са възможни . Преди няколко дни когато се е качвал до 6200м за аклиматизация самия той е трябвало да преодолява много сложни участъци и е затъвал много пъти до кръста в размекнатия сняг. Възможно е да се върви по глетчера по-безопасно само през нощта и рано сутрин когато терена е по-твърд и не е напекло слънцето.
В момента температурите там са около -3 до 0 градуса и продължаваше вчера да вали сняг.
Много от членовете на експедицията в момента са по горните лагери ( основно лагер 2) за аклиматизация.
Наско е добре аклиматизиран и по-скоро си почива преди атаката, изчаквайки парапета и хубавото време.
СПОТ-а му ще се включи в момента, в който тръгне нагоре.
Изпраща ви поздрави и ви благодари за подкрепата!
Французите Yannick Graziani и Hélias Millerioux и испанеца Ferran Latorre, пробвали нов маршрут на Нанга Парбат (означен с червено на снимката по-долу), без помощта на височинни носачи, са достигнали 300 м под върха, но се е наложило да се върнат, поради твърде силен вятър.
За Yannick това е краят на експедицията, а Ferran и Hélias обмислят втори опит, но по традиционния маршрут Kinshofer (в бяло на снимката по-горе), където би трябвало да се подвизават също и Боян Петров и Иван Томов.
Ето какво е споделил Yannick: "De retour au camp de base. Pensées vagabondes. On était si près du sommet ce matin sur cet itinéraire vierge. Il nous manquait 300 mètres....300 seulement...mais 300 putains de mètres dans la tempête. Qu'est ce qu'on peut y faire ? Le but c'est quand même de revenir. Tenter oui, mais pas n'importe quoi et l'équilibre est fragile, très fragile. Je comprends pourquoi personne n'y arrive. Ici l'engagement est au maximum...mais aujourd'hui ce n'était pas encore suffisant. Pas question de jouer avec cette montagne, son surnom et ses stats....Quel challenge quand même, j'aime ça ! Ferran et Hélias vont peut être rester pour tenter la voie normale. Ferran n'est plus qu'a deux succès de sa quête des 14x8000. Moi je rentre, un peu dépité quand même....Fin de la parenthèse du glacier du Diama sur le Nanga Parbat. Bises à tous et merci pour votre soutien."
На схемата по-горе не е означен лагер 4 по новия маршрут -- ето две снимки от него:
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети